Artykuł partnera
Nowoczesne systemy wspomagające stosowane w pojazdach zdecydowanie zwiększają komfort i bezpieczeństwo jazdy. Teoretycznie działają również na korzyść zoptymalizowanego zużycia podzespołów. Czasem jednak ten swoisty system autoimmunologiczny zawodzi.
Pogląd, że za awarie pojazdu najczęściej odpowiada kierowca jest nie do końca uzasadniony. Przynajmniej część wizyt w serwisie naprawczym spowodowana jest przez niepodejrzewane o nic systemy wspomagające jazdę, a także nasze dążenie do doskonałych osiągów. Przykładem może być wpływ nowoczesnych technologii na przyspieszone zużycie zamachowego koła dwumasowego.
Nadmierna eksploatacja koła dwumasowego, a zły styl jazdy
Wiele mówi się o złym stylu jazdy kierowców, które skraca żywotność tego podzespołu. Wymienia się nieumiejętną obsługę sprzęgła, czyli jazdę na półsprzęgle, gwałtowne wciskanie i puszczanie pedału, przyspieszanie z wciśniętym pedałem sprzęgła czy ruszanie z zaciągniętym hamulcem ręcznym. Bardzo złe efekty przynosi też nagłe przyspieszanie przy niskich obrotach lub ruszanie z drugiego biegu.
Koła dwumasowe zużywają się szybciej również na skutek ciągłego i nadmiernego obciążenia pojazdów, czy to przez przeładowanie kabin, czy też stosowanie przyczep o masie przekraczającej możliwości pojazdów.
Wpływ systemów wspomagających na zużycie zamachowego koła dwumasowego
Hamowanie – kierowcy przyczyniają się do ponadmiarowej eksploatacji dwumasy przez hamowanie silnikiem, zapominając, że współczesne samochody są uzbrojone nie tylko w efektywnie działające hamulce, ale również w ABS. Przy hamowaniu silnikiem niepotrzebnie zamachowe koło dwumasowe angażowane jest w ten proces, a jednocześnie systemy montowane w pojeździe tracą kontroluję nad torem jazdy.
Ekologiczna jazda – inne nowoczesne narzędzie, któremu warto się przyjrzeć jest elektroniczny asystent. Jego głównym zadaniem jest dbałość o ekonomiczną eksploatację pojazdu, dlatego zazwyczaj sugeruje kierowcy szybką zmianę biegów i prowadzenie samochodu na zbyt wysokim biegu. Takie zalecenia zdecydowanie nie służą żywotności koła dwumasowego.
Asysten start – stop – podobnie, na zużycie zamachowego koła dwumasowego wpływa system start – stop. W jeździe po mieście podzespoły są szczególnie mocno eksploatowane. Nierównomierna jazda, ciągłe ruszanie, hamowanie to główne czynniki, które obciążają dwumasę, ale tę część również niszczy nierozsądne stosowanie systemu start – stop, który nieustannie gasi i uruchamia silnik.