Artykuł sponsorowany
Każda osoba, która dopiero co zaczyna interesować się fotografią, może być przerażona, widząc, jak wiele jest obiektywów. I te nazwy, o co w tym chodzi? Tymczasem podział jest bardzo prosty, mamy więc dwie grupy obiektywów: stałoogniskowe i zmiennoogniskowe, ale do nich zaliczamy szereg innych. Uporządkujmy tę wiedzę!
Stałoogniskowe – najpopularniejsze obiektywy
Obiektyw stałoogniskowy – jak nazwa wskazuje – cechuje się stałą ogniskową, np. 50 czy 85 mm. Nie ma tu jak w przypadku obiektywów zmiennoogniskowych, że mamy do wyboru przedział, np. od 70 mm do 200 mm. Do tej grupy zaliczamy obiektywy makro – bardzo cenione przez portrecistów, cechujące się atrakcyjnym zakresem ogniskowych i nienaganną jakością rejestrowanego obrazu.
Bardzo popularne są modele z tak zwanej grupy “stałoogniskowy standard”. Idealnie odwzorowują sposób postrzegania świata przez oko ludzkie, nie dziwi więc, że każdy szanujące się fotograf ma taki w swoim zestawie.
Do grupy stałoogniskowych zaliczamy też typowe obiektywy portretowe, które cechują się wysoką jasnością optyczną.
Mniej znane, ale również ciekawe stałoogniskowe obiektywy
Nie są tak często wybierane, jak opisane powyżej, ale mają grono wiernych fanów. Na uwagę zasługuje szczególnie Rybie Oko (ang. Fish-Eye) zapewniające niezwykle ciekawy obraz – o kulistej strukturze.
Kolejne tzw. tilt-shift też gwarantują uzyskanie dość nietypowych efektów wizualnych, ale są dość trudne w obsłudze, dlatego polecane są dla doświadczonych fotografów.
Ostatnie z opisywanych – obiektywy supertele, szczególnie cenione wśród miłośników astrofotografii, bo – uwaga! – dostępne są nawet modele o ogniskowej rzędu 1200 mm!
Zmiennoogniskowe – o jakich warto wspomnieć?
Na początek o obiektywach kitowych, bardzo uniwersalnych, sprzedawanych najczęściej w komplecie z aparatem. Niestety, nie charakteryzują się zbyt wysoką jakością optyczną, więc szybko są zamieniane na lepsze “szkła”.
Przykładowo na szerokokątne obiektywy rektylinearne, które zapewniają bardzo szerokie pole widzenia lub teleobiektywy reporterskie – w zakresie ogniskowych 24-70 mm, 70-200 mm lub 70-300. Są bardzo często wykorzystywane przez profesjonalistów, ale i początkujący mogą spróbować swoich sił, na przykład korzystając z tańszych zamienników.
Jeśli nie teleobiektywy, to może “szkła” typu superzoom – bardzo uniwersalne o niewielkich gabarytach i wygodzie użytkowania.
Jak widać, lustrzanki cyfrowe mają bardzo wiele do zaoferowania, zwłaszcza wtedy, gdy współpracują z różnymi obiektywami. I chociaż w tym całym nazewnictwie, znajomości parametrów i technicznych zagwozdek można się pogubić, to wystarczy szybki rzut oka na stworzony przez nas podział, by wszystko stało się bardziej jasne.