Kategorie:
25

OpenGL 3.2 i WebGL na konferencji SIGGRAPH 2009

Khronos Group na SIGGRAPH 2009 czyli OpenGL kontratakuje. Grupa wydała na konferencji specyfikację OpenGL 3.2 a także ujawniła założenia WebGL czyli efektów 3D w przeglądarce.

Zmiany w OpenGL 3.2 to m.in:

  • Rozszerzenie profili Core i Compatibility, pierwszy dla nowych aplikacji a drugi w pełni kompatybilny ze starszymi wersjami
  • Poprawiona wydajność (dzięki nowym rozszerzeniem)
  • GLSL 1.5
  • Wprowadzenie shaderów geometrii do profilu Core OpenGL

i wiele innych

Zapowiedziano także WebGL który umożliwi używanie efektów 3D w przeglądarkach, grafika będzie renderowana w obrębie elementu canvas a dostęp do niego będzie odbywać się po przez specjalne API. A wszystko to ma być używane dzięki JavaScriptowi. Oczywiście aplikacja uruchomi się wszędzie tam gdzie dostępny jest OpenGL (a także OpenGL ES). Pracami szczególnie zainteresowana jest Mozilla i Google, a z drugiej strony wielkim nieobecnym jest Microsoft i — o dziwo — Apple. O ile nieobecność tego pierwszego nie dziwi, to brak Apple jest zastanawiający, aczkolwiek mówi się, iż Apple będzie działać za kulisami projektu. Pierwsze efekty mają być widoczne w połowie 2010.

Podziękowania dla użytkownika wojtekm za zasugerowane poprawki.

Więcej informacji: http://www.khronos.org/news/press/releas...ve-months/

«
»

Znalazłeś literówkę? Zgłoś ją używając formularza!


Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Niusy na podobny temat:

Komentarze (RSS)

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

14 komentarzy

zwiń wątek wojtekm  5 August 2009 o godz. 12:29 #
Gravatar

Kilka nieścisłości do poprawki w newsie:

- Profile Core i Compatibility zadebiutowały formalnie z OpenGL 3.0 a relanie w wersji 3.1 – 3.2 tylko kontynuuje ten trend

- Wydajność formalnie nie zależy od specyfikacji tylko od implementacji, prawdopodobnie chodziło Ci o dodatkowe rozszerzenia, z których można efektywniej korzystać

Dodatkowo choć shadery geometrii są najbardziej rzucającym się w oczy dodatkiem, to chyba obecnie najistotniejszą zmianą jest wprowadzenie możliwości operowania na obiektach tekstur z "multipróbkowaniem", czyli możliwość realizacji coraz popularniejszych algorytmów z opóźnionym cieniowaniem (deferred shading/rendering) z jednoczesnym uwzględnieniem antyaliasingu.

Na koniec warto wspomnieć, że jest to pierwsza oficjalna wersja OpenGL, która w pełni wykorzystuje możliwości obecnych kart graficznych i jest konkurencyjna w stosunku do Direct3D w DirectX 10.1. Tak, właśnie w wersji 10.1 a nie 10, bo jedną z istotnych różnic w stosunku do DirectX 10 jest właśnie większa swoboda operacji przy w/w operacjach "multipróbkowania".

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek revcorey  5 August 2009 o godz. 12:45 #
Gravatar

już poprawione.Dzięki

Osobiście się przyznam że grafiką 3d słabo się interesuje(tylko trochę javy3d), więc wszystkie uwagi merytoryczne będą mile widziane. :)

 
zwiń wątek pijaczek  5 August 2009 o godz. 15:54 #
Gravatar

@wojtekm:

- Profile debiutują dopiero teraz w 3.2 i zastępuje korzystanie z rozszerzenia GL_ARB_compatibility,

- Wydajność zależy również od specyfikacji – jeśli specyfikacja dalej nakazywałaby dostarczać, każdy wierzchołek osobnym wywołaniem funkcji (tryb bezpośredni który został wywalony z core w 3.1 ;]), zamiast vbo/vao, i robić rendering do tekstury przez kopiowanie, zamiast fbo to byłoby dużo wolniej niezależnie od implementacji – ale fakt, że jak programista chce to nawet teraz może użyć trybu bezpośredniego z rozszeżenia/profilu kompatybilności i szybko nie będzie, mimo zmian w specyfikacji.

Poza teksturami multisample użytecznych przy shaderach postproces, fajnym rozszerzeniem jest też GL_ARB_sync.

Wspomnieć warto, ale też w nawiasie po "oficjalna" należałoby napisać, że było to dostępne wcześniej, tylko w rozszerzeniach, a nie w core.

 
 
zwiń wątek MiL  5 August 2009 o godz. 13:41 #
Gravatar

I dobrze, Direct3D powinien mieć konkurencję.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek maciek  5 August 2009 o godz. 14:21 #
Gravatar

Błąd. Direct3D powinien być wyeliminowany (ewentualnie być otwartym standardem)

zwiń wątek Adrian  5 August 2009 o godz. 15:00 #
Gravatar

Popieram w całej rozciągłości.

 
 
 
zwiń wątek BoBsoN  5 August 2009 o godz. 15:52 #
Gravatar

Tak gwoli ścisłości – mozilla i google nie są zainteresowane, tylko uczestniczą wspólnie z Khronos Group przy tworzeniu WebGL.

O ile pamiętam teksty z początku tego projektu dosyć silnie opierają się o doświadczenia Vladimira, który stworzył wtyczkę canvas:3d dla firefoxa.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek revcorey  5 August 2009 o godz. 15:56 #
Gravatar

tak, wiadomo że są w khronos group który nie jako jest zrzeszeniem producentów tylko że w śród khronos najbardziej zainteresowany są własnie google i mozilla, bo np. przecież jest jeszcze tam amd i oni też są tym zainteresowani ale nie jest to dla nich najważniejsza sprawa bo oni się bezpośrednio rynkiem przeglądarek nie zajmują.

 
zwiń wątek i  5 August 2009 o godz. 19:13 #
Gravatar

rozwojowy chrome ma zdaje się najszybszą implementację elementu canvas

 
zwiń wątek pijaczek  5 August 2009 o godz. 21:36 #
Gravatar

@BoBsoN: nie uczestniczą wspólnie z Khronos Group, bo jak można uczestniczyć z samym sobą (Khronos Group to grupa zrzeszająca firmy z branży, która zajmuje się pracą nad rożnymi rozwiązaniami i ich standaryzacją).To tak jak powiedzieć, że nVidia pracowała razem z Khronos przy openGL i openCL… niby fakt (tak jak wiele innych firm), tylko jak się przypomni, że prezesem Khronos Group jest wiceprezes nVidii takie zdanie wygląda śmiesznie ;].

zwiń wątek BoBsoN  5 August 2009 o godz. 23:30 #
Gravatar

No i dostałem rykoszetem. Ok. Masz rację. Mnie chodziło o to, że nie są zainteresowane (bo zainteresowani stoją obok), tylko biorą aktywny udział w tworzeniu WebGL. Amen.

zwiń wątek i  6 August 2009 o godz. 11:21 #
Gravatar

no nie wiem, jeśli ktoś jest żywotnie zainteresowany, to raczej nie poprzestaje na staniu :)

 
zwiń wątek pijaczek  6 August 2009 o godz. 15:43 #
Gravatar

@BoBsoN: skąd przeświadczenie, że zainteresowani stoją obok? Np. Mircosoft jest zainteresowany jak najszybszym rozwojem Dx – fakt niezaprzeczalny… ale czy to oznacza że stoją obok?

 
zwiń wątek BoBsoN  6 August 2009 o godz. 23:31 #
Gravatar

@pijaczek

chodzi o formę w zdaniu. jeśli ktoś aktywnie uczestniczy w danym projekcie, to pisanie, że tylko jest zainteresowany umniejsza poziom jego zaangażowania (w przekazie słownym – nie w rzeczywistości).

 
 
 
 

Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="http://osnews.pl">OSnews: niusy IT</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <strike>tekst przekreślony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska.

Twoja sugestia