Kategorie:
23

OpenStreetMap: jaka licencja?

OpenStreetMap, projekt rozwijania wolnych danych geoinformatycznych, zachodzi w głowę jaką wybrać licencję dla swoich map. Obecna licencja (CC BY-SA 2.0) może się okazać nieodpowiednia w takich zastosowaniach.

Informacje są wprawdzie zbierane i opracowywane głównie przez ochotników z GPS-ami (oraz importowane z dostępnych publicznie danych), ale nie jest to praca twórcza, tylko odwzorowywanie faktów. Fakty zaś — w myśl prawa autorskiego — nie są chronione przed dalszym swobodnym wykorzystywaniem. Oznaczałoby to, że praktycznie dane OSM nie mają żadnego ograniczenia i w praktyce podpadają pod domenę publiczną.

Trwająca przez większą część roku dyskusja w tej sprawie daleka jest na razie od rozstrzygnięcia. Jednym z pomysłów jest zmiana licencji na taką, która chroni bazę danych OSM jako całość, ponieważ regulują to inne przepisy. Są jednak i tacy, którzy nie mają nic przeciwko temu, żeby dane OSM każdy mógł używać jak zechce, nawet w rozwiązaniach własnościowych. Ostatecznie problemy prawne mogą się okazać bardziej zawiłe niż zysk z ochrony, jaką w ten sposób projekt chciałby uzyskać.

OpenStreetMap można wspomóc nie tylko wrzucając trasy ze swojego GPS-a. Całkiem niezłym pomysłem jest także uczestnictwo projekcie Tiles@home. To rozproszony system renderowania faktycznej mapki z zebranych danych.

Wbrew ostrzeżeniom z poradnika instalacji uruchomienie klienta nie jest ani nadzwyczaj trudne, ani nie wymaga przynajmniej 2 GB pamięci. Efekty tego zbiorowego przetwarzania można oglądać np. pod adresem www.informationfreeway.org.

Więcej informacji: http://lwn.net/Articles/304218/

«
»

Znalazłeś literówkę? Zgłoś ją używając formularza!


Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Niusy na podobny temat:

Komentarze (RSS)

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

24 komentarzy

zwiń wątek Lewy  31 October 2008 o godz. 11:09 #
Gravatar

>nie jest to praca twórcza, tylko odwzorowywanie faktów. Fakty zaś — w myśl prawa autorskiego — nie są chronione przed dalszym swobodnym wykorzystywaniem.

Czy to znaczy, że wolno nam kopiować/przerysowywać mapy googla (samych ulic) do OSM?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek kocio  31 October 2008 o godz. 12:42 #
Gravatar

Wydaje mi się, że to nie kwestia pewności, tylko szara strefa, którą można tak zinterpretować. Niestety wiem tylko tyle, co napisano w LWN, nie śledziłem tej dyskusji i nie znam szczegółów.

A przerysowywać z GM (i zastanawiać nad szarą strefą) nie trzeba, bo przecież Yahoo! na to jawnie zezwoliło.

zwiń wątek Maciej Piechotka  31 October 2008 o godz. 18:16 #
Gravatar

Tylko jakość bywa różna (IMHO)…

 
zwiń wątek uhm  31 October 2008 o godz. 18:43 #
Gravatar

A czy zrobienie zdjęcia nie jest odwzorowaniem faktu? Albo nagranie filmu(dokumentalnego)?

 
zwiń wątek Jakub Klawiter  1 November 2008 o godz. 0:19 #
Gravatar

Yahoo zezwoliło na przerysowywanie podkładów satelitarnych nie mapy.

zwiń wątek kocio  1 November 2008 o godz. 2:48 #
Gravatar

Racja, oczywiście chodziło mi o ten podkład ze zdjęć satelitarnych.

 
 
 
zwiń wątek mloskot  31 October 2008 o godz. 15:00 #
Gravatar

Nie, nie wolno wykorzystać Google Maps ani żadnych innych materiałów karto-/geograficznych (mapy drukowane, etc.) do tworzenia map dla OpenStreetMap, po detale odsyłam do FAQ:

Why don't you just use Google Maps/whoever for your data?

zwiń wątek mloskot  31 October 2008 o godz. 15:06 #
Gravatar

Pominąłem istotny szczegół w powyższym komentarzu. Powinienem dodać:

żadnych innych materiałów chronionych prawem autorskim, bez zgody autora

zwiń wątek abec  31 October 2008 o godz. 15:36 #
Gravatar

Ale myślę, że o to chodziło Lewemu:

Skoro mapy tworzone z danych GPS w OSM nie są przedmiotem prawa autorskiego, to czy tak samo nie jest z mapami google? I tak, zrobił zastrzeżenie, że chodzi tylko o ulice.

 
zwiń wątek mloskot  31 October 2008 o godz. 15:46 #
Gravatar

@abec

Tak też zrozumiałem o co chodziło Lewemu. Metoda uzyskania map nie ma nic tu do rzeczy. Sam możesz sobie stworzyć mapę miasta używając GPS, taśmy mierniczej czy urządzeń geodezyjnych, whatever…i taką mapę opatrzyć prawem autorskim, i kontrolować jej sprzedaż, użycie, etc.

Google Maps tworzone są bardzo różnymi metodami, z danych uzyskanych przez firmy trzecie (z użyciem GPS, technik geodezyjnych, sensorów na satelitach, etc.) i zakupionych przez Google. Google również samodzielnie tworzy mapy "metodą objazdową", itd. itp. Jakkolwiek Google Maps nie powstają, to są objęte prawem autorskim i ich użycie jest ściśle kontrolowane oraz określone w Terms of Use, przez firmę Google.

Natomiast każdy użytkownik OpenStreetMap, który udostępnia swoje dane zebrane z użyciem GPS, akceptuje warunki OpenStreetMap License (aktualnie CC BY-SA 2.0) oraz akceptuje że na takiej licencji udostępnia swoje tracki z GPS. Dlatego też dane OpenStreetMap uznaje się za public geodata, ponieważ w taki sposób są licencjonowane.

 
zwiń wątek eee  31 October 2008 o godz. 18:49 #
Gravatar

Nie można używać GM jako takiej, można natomaist użyć danych w niej zawartych jako tzw. podkładu dla wałsnej mapy. Zresztą większość komercyjnych map tworzy się na podkładach geodezycjnych i fizycznie to nie wydawnictwa zajmują się odwzorowaniem większości elementów jak drogi, budynki, rzeki itp. Wydaje mi się, że tutaj jest analogicznie.

 
zwiń wątek mloskot  31 October 2008 o godz. 20:18 #
Gravatar

@eee

Można użyć Google Maps jako podkładu ale jedynie do jego wyświetlenia w przeglądarce (kliencie mapowym np. OpenLayers) wraz z innymi (swoimi) danymi. Nie można natomiast użyć Google Maps do innych operacji niż wyświetlenie, jawnie zabroniona jest np. wektoryzacja na bazie podkładów z Google Maps, a nawet nawigowanie w samochodzie z Google Maps jest be :-)

 
zwiń wątek Lewy  31 October 2008 o godz. 22:57 #
Gravatar

@mloskot:

to jak to jest? gdy Google odwzorowuje rzeczywistość, to przysługują im prawa autorskie. W sumie logiczne, samo się nie zrobiło. Gdy ochotnicy tworzą dla siebie i innych pliki map, to w myśl prawa autorskiego — nie są chronione przed dalszym swobodnym wykorzystywaniem. Niby też logiczne, ale gdzieś tu jest dysproporcja…

chyba, że ta część o odwzorowywaniu rzeczywistości wynika z tej konkretnej obecnej licencji OSM (CC BY-SA 2.0)?

 
zwiń wątek Bananikus  1 November 2008 o godz. 0:01 #
Gravatar

Tylko, że to jest kompletnie bez sensu. Nie można robić mapy na podstawie google maps, ale na podstawie własnych pomiarów można. No ale w ulica w google maps i ulica w rzeczywistości nie powinna być inna. Jeśli zatem mapy twoje i mapy google będą identyczne google może nas do sądu oddać? Czy google tworzy mapy niezgodne z faktami z premedytacją i będzie wiedzieć kiedy ktoś skopiował? Wytłumaczy mi to ktoś?

 
zwiń wątek vasc  1 November 2008 o godz. 9:22 #
Gravatar

Jesli chodzi o mapy (ulice), to rzeczewiście często są one niezgodne z rezczewistością. Wystarczy dać widok Hybrid i zobaczyc jak ulice rozjezdzaja sie z tymi ze zdjec satelitarnych. Zauwazam to dla moich okolic (mniejszych miejscowosci). Niestety jest to przypadlosc wielu map, ze slady ulic biegna jakby to powiedzec, dosyc umownie :)

 
zwiń wątek mloskot  1 November 2008 o godz. 9:58 #
Gravatar

@Lewy

Problem jest analogiczny do robienia zdjęć aparatem fotograficznym. Jak zrobisz zdjęcie PKiN w Warszawie to takie zdjęcie jest Twoim utworem, w myśl prawa podlegającym ochronie Twojego prawa autorskiej.

Ja zrobię samodzielnie podobne (lub nawet identyczne) zdjęcie PKiN i tym samym uzyskam ochronę prawną do tego swojego zdjęcia.

Można dywagować czy to ma sens, że dwa (podobne, identyczne) zdjęcia tego samego przedmiotu ale wykonane przez dwóch różnych autorów powinny być chronione odrębnie (Ty masz prawo do swojego i nie możesz użyć mojego bez mojej zgody, i na odwrót), ale takie jest prawo i kropka.

Na tej samej zasadzie podlega ochronie mapa, czyli "zdjęcie" / odwzorowanie danego fragmentu powierzchni ziemi.

A co do stwierdzenia myśl prawa autorskiego — nie są chronione przed dalszym swobodnym wykorzystywaniem, to jest swobodne wykorzystanie jest wynikiem wybrania takiej a nie innej licencji (zasad udostępniania). Jakby OpenStreetMap określiło licencję w ten sposób, że każdy uczestnik projektu przekazuje prawa autorskie fundacji OSM a ta fundacja zabrania dalszego wykorzystania tych danych, to też byłoby zgodne z prawem, a jednocześnie dane OSM nie byłyby tak publicznie dostępne jak są (bo każdy musiałby prosić fundację OSM o zgodę).

 
zwiń wątek mloskot  1 November 2008 o godz. 10:03 #
Gravatar

@Bananikus

Chodzi o to kto wykonał owo odwzorowanie, a nie o samą treść odwzorowania (patrz analogia do zdjęcia fotograficznego wyżej). Inaczej, dwie mapy mogą przedstawiać to samo, co do milimetra, ale jeśli zostały utworzone przez dwóch różnych autorów, to są to dwa różne utwory, a więc posiadają dwóch różnych właścicieli praw autorskich. I nie ma żadnego konfliktu.

 
zwiń wątek eee  2 November 2008 o godz. 9:13 #
Gravatar

"Można użyć Google Maps jako podkładu ale jedynie do jego wyświetlenia w przeglądarce (kliencie mapowym np. OpenLayers) wraz z innymi (swoimi) danymi. Nie można natomiast użyć Google Maps do innych operacji niż wyświetlenie, jawnie zabroniona jest np. wektoryzacja na bazie podkładów z Google Maps, a nawet nawigowanie w samochodzie z Google Maps jest be"

ale to o czym mówisz to zasady dystrybucji nadane temu utworowi przez google. ja natomaist mówię o prawie powszechnym, które jak najbardziej zezwala na korzystanie z cudzych map jako podkładów.

pozdrawiam

 
zwiń wątek mloskot  2 November 2008 o godz. 11:34 #
Gravatar

@eee

I tu się nic nie zmienia, Google Maps pozwala Ci na wydrukowanie ich mapy i użycie w terenie (pieszo, samochodem, whatever).

 
 
 
 
zwiń wątek uhm  31 October 2008 o godz. 18:51 #
Gravatar

Art. 1. 1. Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

2. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

2) plastyczne;

3) fotograficzne;

4) lutnicze;

5) wzornictwa przemysłowego;

6) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;

7) muzyczne i słowno-muzyczne;

8) sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

9) audiowizualne (w tym filmowe).

21. Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne.

3. Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną.

4. Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Piper  31 October 2008 o godz. 22:58 #
Gravatar

Malusi problem – według jakiego prawa? Czy patrzymy na to z perspektywy prawa USA, Polski, UE, Niemiec, Francji… Każda z tych jurysdykcji ma odrobinę różne regulacje.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek φθηνα εισιτηρια πλοιων  29 March 2011 o godz. 12:09 #
Gravatar

Thanks a million. That was interesting knowing

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek us inventions of the 1830's  31 March 2011 o godz. 7:04 #
Gravatar

Would you be interested in exchanging links?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek tanyue123  17 August 2011 o godz. 10:13 #
Gravatar

CCTV Security Systems the owner should see to it that the camera he is about to use and is currently using. The features that follow are those that can be controlled remotely and can be connected to a computer. They can be activated even if control area is not so near to the camera. All you need is an internet access that can throw a high speed access so that you can view the happenings and the activities even if you are away from home.
8 Channel Security DVR
Outdoor Surveillance Cameras
Indoor Surveillance Cameras
4 Camera DVR Security System
IP Surveillance Systems

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 

Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="http://osnews.pl">OSnews: niusy IT</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <strike>tekst przekreślony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska.

Twoja sugestia