Kevin Kelly, redaktor naczelny magazynu Wired i znany bloger i (nieco mniej znany) autor, postanowił opublikować swoją książkę True Films w postaci darmowego PDFa. Liczy na zysk z reklam kontekstowych Yahoo wyświetlanych w czytniku.
Było to możliwe dzięki umowie Adobe z Yahoo! w ramach której ta druga firma dostarczać ma reklam kontekstowych, podobnych do tych wyświetlanych na stronach WWW, wyświetlanych w czytniku PDF Adobe Reader.
Co ciekawe, reklamy pojawiające się na pasku bocznym (zobacz obrazek powyżej) są opcjonalne — można się ich łatwo pozbyć. Nie wyświetlają się też one w innych czytnikach, poza tym firmowanym przez Adobe. ReadWriteWeb narzeka również, że reklamy wcale nie są kontekstowe, wyglądają raczej na losowy zbiór linków do niezwiązanych serwisów (m.in. reklamy nieruchomości czy usług turystycznych).
Sam Kevin Kelly określa ten rodzaj dystrybucji mianem eksperymentu. Na książce opisującej jego 200 ulubionych filmów już zdążył zarobić. W postaci PDF opublikowana została druga reedycja.
Czy pomysł się sprawdzi i ludzie rzeczywiście będą klikać w reklamy pojawiające się na pasku bocznym Adobe Readera? Reklamy w przeglądarce też można w sumie legalnie wyłączyć (chyba wszyscy znają rozszerzenie AdBlock do Firefoksa?) a mimo to twórcy umieszczają je w swoich serwisach i zarabiają na nich. Być może podobnie będzie z reklamami w PDF.
Strona Kevina Kelly nie została jeszcze zaktualizowana.