Artykuł partnera
Żeby dane miasto przyciągało turystów, inwestycje, a także było lubiane przez własnych mieszkańców, musi zostać podjęty szereg marketingowych działań. Na czym polega promocja miasta i z kogo warto brać przykład w tej kwestii? Zapraszamy do lektury.
Nowe potrzeby
Okoliczne atrakcje turystyczne, cenne zabytki lub ciekawa oferta miejscowych uniwersytetów nie wystarczą już, aby miasto było postrzegane jako dobre miejsce do życia i prowadzenia interesów. W odwiecznej walce o turystów i inwestorów, urzędnicy poszczególnych miast zwrócili się ku sprawdzonej metodzie pozyskania klienta – sprawnemu marketingowi. Przykłady efektywnych kampanii marketingowych w tym również miast możemy ocenić na blogach firmowych agencji reklamowych. Miasta są obecnie nie tylko miejscem zamieszkania, lecz stały się podmiotem na kształt przedsiębiorstwa, które musi generować zyski, dbać o wizerunek i zdobywać klientów/fanów. Dlatego niemal wszystkie polskie miasta postawiły na strategię promocji na wzór tych stosowanych przez korporacje. Hasła promocyjne takie, jak “Wroc Love”, czy “Poznań miasto know how” są znane daleko poza granicami naszego kraju, a sprawny marketing kusi turystów i zagranicznych studentów zachęcając do odwiedzin. Promowane są nie tylko miejscowe atrakcje, lecz także władze – a konkretniej ich działania na rzecz społeczności i rozwoju. Pod tym względem wśród polskich miast najlepiej radzi sobie Słupsk, którego prezydent jest uznawany za jednego z lepszych w kraju i witany w wielu miejscach jak celebryta.
Sposób działania
Fakt, że profesjonalne agencje reklamowe lub brandingowe są zatrudniane przez znane marki, nie dziwi nikogo. Jak wygląda planowanie promocji miasta? Istotne są czynniki takie, jak:
- określenie warunków i sytuacji miasta lub gminy,
- analiza SWOT,
- ustalenie celów promocji, a także skutków, jakie może przynieść.
Następnie można przejść do:
- opracowania strategii promocji
- tworzenia haseł przewodnich, logo kampanii, konceptu wizualnego,
- nagłośnienia nowej strategii rozwoju,
- informowania mieszkańców o planowanych posunięciach.
- nawiązania działalności z różnymi stowarzyszeniami, także za granicą,
Z każdym rokiem można zauważyć coraz ciekawsze pomysły promowania miejscowości. Bielsko-Biała postawiła na znane nazwiska i podarowała aktorowi Tomowi Hanksowi kultowego Malucha, co odbiło się bardzo szerokim echem na portalach Social Media. Sopot jest promowany w państwach skandynawskich jako polska riwiera. Wrocławskie gadżety z napisami, łączącymi nazwę miasta z angielskim słowem “love”, sprzedają się lepiej niż jakiekolwiek inne pamiątki. Efekty promocji miast pokazują, że warto w nie inwestować – rozwój będący tego efektem odbywa się na naszych oczach.
Za konsultacje do wpisu, dziękujemy agencji reklamowej z Poznania: Hands.pl