Zapewne każdy zna bibliotekę Qt4 oraz jej ogromne zalety. W nowym wydaniu oznaczonym numerem 4.5 główny nacisk położono na poprawę wydajności działania aplikacji korzystających z Qt4. Równocześnie wydano stabilną wersję zintegrowanego środowiska programistycznego QtCreator 1.0, stworzonego z myślą zarówno o tych początkujących, jak i zaawansowanych programistach korzystających z biblioteki Qt4.
Dotąd Qt wydawane było na podwójnej licencji. Dla projektów GPL było ono dostępne również na tej licencji, gdy tymczasem zastosowanie frameworka w aplikacjach komercyjnych wymagało uiszczenia opłat. Jednakże wraz z premierą wersji 4.5 pojawia się możliwość skorzystania z dobrodziejstw Qt na zasadach licencji LGPL, która zezwala na linkowanie bibliotek w projektach na w zasadzie dowolnych licencjach – w tym również wolnych, jak BSD, z których dotąd nie można było korzystać.
Co nowego poza poprawą wydajności w Qt 4.5? Bardzo wiele nowości. Pierwszą z nich jest zintegrowanie z toolkitem najnowszej wersji silnika WebKit, osiągającego w testach Acid3 wynik bliski 100%. Najnowszy WebKit wprowadza również znaczniki <audio> oraz <video> , o których głośno było ostatnimi czasy. Umożliwiają one odtwarzanie multimediów osadzanych bezpośrednio w kodzie HTML. Dodano również SquirrelFish, czyli wydajniejszy interpreter języka JavaScript.
Udowodnienie, że kolejna wersja przynosi wzrost wydajności, może być naprawdę trudne, lecz w nowym Qt debiutuje komponent o nazwie QtBenchLib, który służyć ma właśnie pomiarom wydajności toolkitu i ułatwiać testy regresyjne.
Wzrost wydajności był jednym z głównych celów, nad którym skupili się programiści w tym wydaniu. Poprawili oni znacznie silnik rysujący X11, który teraz może korzystać z XSHM (X Shared Memory). Jest to technika umożliwiająca różnym klientom X-serwera, działającego lokalnie, na komunikację z użyciem wspólnej pamięci, co zwiększa przepustowość między nimi. Dodano również nowy silnik rysujący, zgodny ze specyfikacją OpenGL ES 2.0, który przyśpieszyć ma wyświetlanie interfejsu na urządzeniach wbudowanych.
Deweloperzy platformy Mac ucieszą się zapewne z przepisania części bibliotek odpowiedzialnych za integrację z API Cocoa. Zmiany umożliwiają tworzenie 64-bitowych aplikacji na Jabłuszka oraz wykorzystanie natywnych kontrolek poprzez nowe klasy QMacCocoaViewContainer oraz QmacNativeWidget. W przypadku większości aplikacji zwykła rekompilacja powinna wystarczyć do wygenerowania 64-bitowych plików wykonywalnych.
Qt dla Windowsa CE zbliżył się funkcjonalnością do wersji na inne platformy. Wraz z dodaniem wsparcia dla Phonona oraz WebKita proces ten niemalże się już zakończył.
Pozostałe zmiany to dodanie możliwości zapisywania (ale nie odczytywania!) dokumentów ODF, dodanie wsparcia dla XSLT w module QtXmlPatterns, służącym do łatwej transformacji dokumentów XML oraz oficjalne wsparcie dla QgtkStyle, poprawiającego wygląd aplikacji Qt w środowisku GNOME (efekty widać poniżej):
Od teraz dostępny jest również kompletny pakiet QtSDK dla systemów Linux, Mac OS X i Windows, który zawiera środowisko programistyczne QtCreator, biblioteki Qt4 oraz narzędzia do internacjonalizacji aplikacji – to wszystko dostępne w postaci pojedynczego instalatora dla konkretnej platformy.
markgo: Nastąpiło drobne zamieszanie, prawie że równolegle pojawiły się 2 niusy o Qt4.5, ale że ten został wykopany, do niego dodałem zdecydowaną większość treści z drugiego niusa. Mam nadzieję, że autorzy (adrian5632 i mith) się nie pogniewają.