Artykuł partnera
Firma, która prowadzi działalność nie tylko w Polsce, ale również w innym kraju na starym kontynencie powinna rozważyć rejestrację adresu z rozszerzeniem europejskim. Powodów, które przemawiają za tego typu domeną jest kilka. Poniżej omówienie najważniejszych z nich.
Czym jest domena europejska?
Domena europejska to nic innego jak adres strony www, zakończony rozszerzeniem .eu. Stanowi ona swoisty sygnał dla internautów, że firma funkcjonuje nie tylko na rynku krajowym, ale również zagranicznym.
Kto może skorzystać z domeny europejskiej?
Strona www z rozszerzeniem europejskim dostępna jest dla każdej firmy, której siedziba znajduje się na terenie Unii Europejskiej. Warto zaznaczyć, że proces rejestracji nazw z końcówką .eu rozpoczął się pod koniec 2005 roku. Na początku korzystać z domeny mogły jedynie instytucje Unii Europejskiej, a także organizacje z prawami do znaków towarowych. Jednakże, kilka miesięcy później opcja ta stała się dostępna dla każdego mieszkańca kraju UE. Nadzorem nad przyznawaniem domen internetowych z rozszerzeniem .eu zajmuje się Europejski Rejestr Nazw Domen Internetowych (w skrócie: EURid) z siedzibą w Brukseli. W składzie konsorcjum znajdują się operatorzy domen narodowych Włoch, Czech, Belgii i Szwecji.
Domena z końcówką .eu, po 11 latach obecności na rynku internetowym, wciąż cieszy się sporą popularnością wśród przedsiębiorców.
Domena .pl jest prawdziwym liderem rejestracji w Polsce. Jak wynika z raportu opublikowanego przez NASK, w drugim kwartale 2016 roku tę końcówkę domenową wybrało 200 847 internautów, czyli 76,7% wszystkich rejestracji dokonanych w tym czasie. Wśród abonentów stawiających na polską końcówkę, największa część rynku należała do nazwa.pl. Aż 23,9% swoją domenę zarejestrowała właśnie tutaj.
Powyższe dane wskazują nie tylko na ogromną popularność polskich adresów, ale również sugerują, że w pewnym momencie może w końcu zabraknąć wolnych adresów www. Zatem końcówka .eu stanowi dobrą alternatywę dla wyczerpującej się puli i rozwiązuje ten nasilający się problem.
Rejestracja domeny europejskiej. Dlaczego warto?
Po domenę internetową z końcówką .eu przedsiębiorcy, ale też osoby prywatne sięgają z co najmniej kilku powodów. Poniżej najistotniejsze z nich:
- alternatywa dla wyczerpujących się domen .pl – argument ten został omówiony powyżej;
- korzystna cena rejestracji – niskie koszty założenia są ciekawym rozwiązaniem dla firm, które dopiero rozpoczynają działalność w Internecie; istnieje duża liczba firm, które przedłużają abonament na domenę .eu, co świadczy o jej efektywności i atrakcyjności;
- szansa na lepszą widoczność na rynkach europejskich – możliwość zaprezentowania swojej firmy zagranicznym kontrahentom i konsumentom; szansa na dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów ze swoją ofertą; warto podkreślić, że domena funkcjonuje na rynkach Unii Europejskiej, które liczą łącznie 500 milionów osób;
- nowe możliwości rozwoju firmy – domena .eu staje się bodźcem do rozszerzenia dotychczasowej działalności marki;
- przewaga konkurencyjna – rejestrując domenę europejską już dziś, rezerwujemy nazwę, o którą za kilka miesięcy lub lat będą zabiegać inne, konkurencyjne firmy z danej branży;
- względy wizerunkowe – domena z rozszerzeniem .eu jest atrakcyjna z punktu widzenia użytkownika i przedsiębiorcy; sprawia, że adres firmowej strony www prezentuje się profesjonalnie, a firma buduje w oczach konsumentów pozycję wiarygodnego i godnego zaufania podmiotu gospodarczego. Firma korzystająca z domeny .eu kładzie nacisk na utożsamienie się firmy z krajami Wspólnoty.