Kategorie:
44

Ewolucja pakietów w Slackware

Stosowany od początku w Slackware system paczek .tgz uległ przebudowie od teraz paczki mają rozszerzenie .txz.

Nowa partia aktualizacji systemu Slackware dostępna w gałęzi current jest dostępna z nowym rozszerzeniem paczek .txz. Rozszerzenie to jest konsekwencją odejścia od wysłużonego już gzip-a na rzecz xz, w którym zastosowano nowy algorytm kompresji LZMA. XZ oferuje lepszą kompresję paczki nawet w porównaniu z bzip2. Jednocześnie można oczywiście też używać paczek z rozszerzeniem .tgz gdyż ich struktura się nie zmienia. Większość z paczek została już przerobiona na .txz co pozwoliło na zmniejszenie wielkości głównego drzewa z 1,9GB na 1,4GB jednakże cały czas jest oferowane wsparcie dla .tgz. po więcej informacji i nowe pakiety odsyłam do repozytorium current dystrybucji Slackware → decyzja ta na pewno odbije się szerokim echem wśród użytkowników Slackware i nie tylko…

Więcej informacji: ftp://ftp.slackware.com/pub/slackware/sl...ngeLog.txt

«
»

Znalazłeś literówkę? Zgłoś ją używając formularza!


Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Niusy na podobny temat:

Komentarze (RSS)

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

61 komentarzy

zwiń wątek Tomacaster  10 maja 2009 o godz. 16:43 #
Gravatar

Napisalbym raczej ewolucja a nie rewolucja.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek zdeon  13 maja 2009 o godz. 11:22 #
Gravatar

Przepraszam ale to mój pierwszy poważniejszy news na tej stronie więc wybaczcie słownictwo i troszkę ubogie rozwinięcie tematu…

 
 
zwiń wątek m  10 maja 2009 o godz. 16:46 #
Gravatar

Ciężko nazwać zmianę algorytmu kompresji czymś rewolucyjnym o_O Chociaż z drugiej strony Slackware nie oferuje większych rewolucji.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek nat  10 maja 2009 o godz. 18:00 #
Gravatar

i dobrze — bo rewolucje zwykle odzywiaja sie wlasnymi

dziecmi. to bylo tytulem stwierdzenia, ze jestem fanboyem

tej dystrybucji — mojemu kompu dobrze sie jedzie na Slacku : )

 
 
zwiń wątek szatox  10 maja 2009 o godz. 16:50 #
Gravatar

IMO zmiana algorytmu kompresji, to raczej kosmetyka niż rewolucja.

Rewolucją byłoby np dodanie do paczek informacji o zależnościach.

Kilka % objętości w tą czy w tamtą… Co za różnica?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek yantar  10 maja 2009 o godz. 19:26 #
Gravatar

Dla serwerow z repozytoriami mysle, ze zasadnicza :>

Zmiana kompresji o ile nie pociaga to pozniej jakichs wygorowanych wymagan to raczej krok w dobra strone.

 
zwiń wątek amigib  10 maja 2009 o godz. 21:03 #
Gravatar

kilka %? po przekompilowaniu Slack zajmuje ponad 1/4 mniej, kilkadziesiąt % tu bardziej pasuje

zwiń wątek jellonek  11 maja 2009 o godz. 8:25 #
Gravatar

przekompilowaniu?

masz na mysli przepakowanie?

zwiń wątek amigib  11 maja 2009 o godz. 10:52 #
Gravatar

tak, oczywiście chodziło mi o przekompresowanie, przepakowanie czy jak to tam można jeszcze nazwać

 
zwiń wątek [r4]  11 maja 2009 o godz. 14:14 #
Gravatar

Przekomprymowanie!

(Czcigodni starcy w naszej społeczności będą wiedzieć, o co chodzi) :)

 
zwiń wątek jellonek  11 maja 2009 o godz. 14:46 #
Gravatar

dokladnie ;)

ale mlodziez juz bedzie musiala wojka google o znaczenie tego zwrotu ;)

 
zwiń wątek nat  11 maja 2009 o godz. 15:16 #
Gravatar

r4: jakos z ineksprymablami mnie sie kojarzy :)

 
zwiń wątek amigib  12 maja 2009 o godz. 8:00 #
Gravatar

normalnie dejavu mi się włączyło :)

 
zwiń wątek joshua  12 maja 2009 o godz. 15:33 #
Gravatar

i tam, dzieciom "Gugiel" nie pomoże, takie coś to tylko w Słowniku Jezyka Poslkiego.

 
 
 
 
zwiń wątek azhag  10 maja 2009 o godz. 17:13 #
Gravatar

Jest i druga strona medalu — kompresja i dekompresja algorytmem LZMA trwa dłużej niż gzipem (z obserwacji własnych: około trzykrotnie dłużej). Użytkownicy leciwych maszyn mogą być niezadowoleni.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek clondike  10 maja 2009 o godz. 17:18 #
Gravatar

A nie rekompensuje tego trochę wykorzystanie wielordzeniowych architektur przez implementacje LZMA, wciąż niedostępne za to w bzip2?

zwiń wątek azhag  10 maja 2009 o godz. 17:38 #
Gravatar

1. Nie wszyscy mają wielordzeniowe procesory.

2. pbzip2, lbzip2

 
zwiń wątek gotar  10 maja 2009 o godz. 21:27 #
Gravatar

'Wielordzeniowość' LZMA (XZ właściwie) polega na tym, że tworzone są osobne wątki do kompresji osobnych plików. Z tego powodu stosowanie XZ w RPM-ach nie korzysta z wielowątkowości (bo w środku jest pojedyncze archiwum CPIO). Zatem kompresując plik tar również nic nie zyskasz – chyba że to tar jest na tyle sprytny, że podsyła osobne pliki do kompresji.

 
 
zwiń wątek wujek_bogdan  10 maja 2009 o godz. 18:12 #
Gravatar

dla uzytkownikow leciwych maszyn sam slackware nie jest najlepszym pomyslem… i nie chodzi tutaj o czas dekompresji tylko o czas kompilacji ;)

chyba, ze stawiamy system raz (np. na serwer), konfigurujemy i zostawiamy w spokoju.

zwiń wątek nat  10 maja 2009 o godz. 18:35 #
Gravatar

wujek_bogdan: ciekaw jestem, jaka leciwosc masz na mysli? ew.

co bys polecil zamiast Slackware?

wg mnie jest idealne na

zwiń wątek nat  10 maja 2009 o godz. 18:37 #
Gravatar

c.d. …na < 500MHz, < 256 MB ram, a czas

kompilacji kernela jest rzeczywiscie syty ; )

ps. znaki mniejszosci wzieto za tagi, przepraszam,

nie pomyslalem zawczasu.

 
zwiń wątek wujek_bogdan  10 maja 2009 o godz. 19:02 #
Gravatar

np. arch, pld, crux,

 
zwiń wątek drZoidberg  10 maja 2009 o godz. 19:18 #
Gravatar

Biorąc pod uwagę, że Arch jest przygotowywany dla procesorów i686, to uważam, że nie jest to dobre rozwiązanie dla starszych maszyn.

 
zwiń wątek rad  10 maja 2009 o godz. 20:13 #
Gravatar

@drZoidberg: oczywiście masz rację, ale według wikipedii najstarszy i686 to Intel Pentium Pro, który premierę miał w 1995 roku. Prawie 14 lat temu! Nie przesadzajmy, takich komputerów nie zostało już wiele.

.

Optymalizowanie wszystkiego pod i386 z 1986 roku to chyba lekka przesada, ile takich maszyn jest jeszcze na chodzie? I czy ich moc obliczeniowa naprawdę warta jest tego zachodu?

 
zwiń wątek nat  10 maja 2009 o godz. 20:19 #
Gravatar

rad: zdziwilbys sie… : ) tzn. ile moze byc na chodzie,

chocby na pl uczelniach, zwlaszcza w pokojach doktorantow

(tam zwykle skladuje sie takie rzechy; bo wyrzucic ich tak

po prostu nie mozna — trzeba 'utylizowac').

takze bylem wdzieczny P.V., ze Slackware jest dla 486, bo

zdarzylo mi sie to stawiac na Pentium 1, 133MHz… to sem

nevrati… :)

 
zwiń wątek wujek_bogdan  10 maja 2009 o godz. 20:46 #
Gravatar

@drZoidberg

bralem pod uwage to co pisal nat, a pisal o procesorze z zegarem 500mhz, czyli w najgorszym wypadku bedzie to jakis PII, K6-2, albo PIII. wszystkie to i686. uwazam ze wszystkie de distra, ktore wymienilem + jakies minimalistyczne srodowisko graficzne powinny sobie poradzić na tym sprzecie… choć pewnie win98 działałby wydajniej ;)

 
zwiń wątek nat  10 maja 2009 o godz. 21:13 #
Gravatar

wujek_bogdan: 500MHz bylo gorna granica. zreszta RAM byl

istotniejszy…

 
zwiń wątek wujek_bogdan  10 maja 2009 o godz. 21:19 #
Gravatar

to nie zmienia faktu, ze wymienione dystrybucje maja wszystkie zalety slacka + gotowe binarne pakiety.

 
zwiń wątek nat  10 maja 2009 o godz. 21:25 #
Gravatar

zaleta Slacka jest rownowaga… :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Slackline

 
 
zwiń wątek ó  10 maja 2009 o godz. 21:24 #
Gravatar

> dla uzytkownikow leciwych maszyn sam slackware nie jest najlepszym

> pomyslem… i nie chodzi tutaj o czas dekompresji tylko o czas

> kompilacji

"Wysłużone maszyny" często-gęsto dostaniesz za darmo, albo za niewielkie grosze. No więc bierzesz – wuju – dwie takie maszyny w prezencie, na jednej pracujesz, a drugą stawiasz w ciemnym kącie (albo ładujesz na pawlacz), i to właśnie na tej drugiej 24h/dobę "dzieją się kompilacje"… :)

zwiń wątek rad  10 maja 2009 o godz. 23:59 #
Gravatar

@nat: racja może i sporo tego na uczelniach, ale na mojej uczelni to i tak prawie każdy dr czy inny ma swojego laptopa czy netbooka i się z tymi zabytkami nie męczy :P

 
zwiń wątek 3ED  11 maja 2009 o godz. 7:29 #
Gravatar

Na takie stare złomy szkoda czasu i prądu.. :)

 
zwiń wątek rad  11 maja 2009 o godz. 11:41 #
Gravatar

nie no… jakiś serwer do dzielenia internetu czy wymiany plików w małej sieci można na tym postawić ;)

 
zwiń wątek nat  11 maja 2009 o godz. 12:01 #
Gravatar

rad: tak, od dr w gore jest latwiej o sprzet, szkoda

tylko, ze nie o chleb..

 
zwiń wątek wujek_bogdan  11 maja 2009 o godz. 12:19 #
Gravatar

@rad

sam mam taki sprzet na serwerze, a nawet gorszy i w zupelnosci wystarcza, tylko ze tam uzywam NND. nie chcialoby mi sie stawiac calego dziadostwa od podstaw i kompilowac kazdy pakiet.

 
zwiń wątek mrde  12 maja 2009 o godz. 12:46 #
Gravatar

Zgodze sie z 3ED jesli koszty nie sa najwazniejszym kryterium to zamiast jakiegos nawet pII400 lepiej podstawic plytke routerowa cos w stylu Microtika za 500,- – moc obliczeniowa wieksza 256M ramu i tylko 6W poboru.

 
 
 
zwiń wątek koko  11 maja 2009 o godz. 9:14 #
Gravatar

Akurat czas dekompresji LZMA (przy kompresji w dowolnym trybie) jest porównywalny z bzip2 w trybie fastest i prawie 2x mniejszy niż bzip w trybie normal.

Z czasem kompresji rzeczywiście jest gorzej. Za dwukrotne wydłużenie czasu kompresji (w stosunku do bzip2) dostajemy procent kompresji większy o 3. W wypadku dystrybucji paczek jest to jednak mało istotne, gdyż opiekunowie dystrybucji robią paczkę raz, a używa jej wielu użytkowników.

Porównania do gzip nie posiadam, ale prawdopodobnie jest >4x wolniej w każdą stronę.

 
 
zwiń wątek Paweł Ciupak  10 maja 2009 o godz. 17:13 #
Gravatar

Cholernie ważna i nowa informacja.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek nat  10 maja 2009 o godz. 18:03 #
Gravatar

Sat May 9 18:13:36 CDT 2009

z ta nowoscia to sie towarzyszowi nie udalo. zlozcie

samokrytyke, bo wylecicie z mlodziezowki : )

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek rsFlud  10 maja 2009 o godz. 19:33 #
Gravatar

Ech a miałem nadzieję na ostateczne rozwiązanie problemu z instalowaniem pakietów i ich zależnościami. :-/

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek nat  10 maja 2009 o godz. 19:46 #
Gravatar

jestem uzalezniony od braku zaleznosci ; )

 
zwiń wątek blabla  10 maja 2009 o godz. 19:50 #
Gravatar

debian?

 
 
zwiń wątek STFU  10 maja 2009 o godz. 19:47 #
Gravatar

Jak się rozpakowuje tego .txz? Działa to z tarem, czy są jakieś magiczne sztuczki?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek nat  10 maja 2009 o godz. 20:06 #
Gravatar

prawdopodobnie archiwum tar spakowane xz, choc tego

ostatniego nie znam. aha, chodzi Ci o odpowiednik tar -j

albo tar -z dla odpowiednio bz2 i gz? nie wiem, ale na

pewno jesli umiesz recznie od-xz'owac pliki .xz, to powinno

pojawic sie archiwum tar, ktore rozpakowujesz dajac -x

bodajze… man tar…?

http://www.gnu.org/software/tar/

version 1.22, support for xz compression ( -xz option )

albo "-J".

zwiń wątek nat  10 maja 2009 o godz. 21:12 #
Gravatar

mam nadzieje, ze minusy sa ad personam, nie ad rem…

 
 
zwiń wątek lolek  11 maja 2009 o godz. 0:56 #
Gravatar

Nie wiesz jak coś rozpakować? Ja zawze w takim wypadku mc używam =)

zwiń wątek nat  11 maja 2009 o godz. 13:11 #
Gravatar

lolek: oczywscie, niemniej mc moze nie miec automatycznej

opcji "extract archive" dla txz. choc w sumie skoro uzywasz

mc, to pewnie nie jest dla Ciebie trudne wskoczyc do katalogu,

w ktorym jest plik mc.ext i skopiowac i skorygowac odpowiednie

rozwiazania dla archowow .tar.gz oraz .tar.bz2 tak, zeby

dzialalo dla txz :)

 
zwiń wątek eee  11 maja 2009 o godz. 19:51 #
Gravatar

ja dziś używałem… Total Commandera

archiwum było podzielone na części o rozszerzeniach .001 .002 itd, i ani Ark ani Krusader nie dawali rady :D a wyszukiwarka poleciła Total Commander, WINE to jednak przydatny program.

zwiń wątek nat  11 maja 2009 o godz. 20:22 #
Gravatar

jakbys jeszcze to wine uruchomil w windows przez

cygwin, to naprawde byloby cos ; )

 
 
 
zwiń wątek witek  11 maja 2009 o godz. 12:06 #
Gravatar

Tu jest benchmark i opis jak używać tar.xz:
http://linuxgazette.net/162/lindholm.html

muszę przyznać, że benchmark nie wygląda rewelacyjnie, chodzi idzie o tworzenie archiwum, to tar.xz idzie 20 razy wolniej niż tar.gz

 
 
zwiń wątek emjot  10 maja 2009 o godz. 21:22 #
Gravatar

To faktycznie niesłychane. Człowiek podaje instrukcje, jak z poziomu samego tara obsłużyć .xz, a dostaje minusy. Niech, proszę, przyzna się, kto i dlaczego klika w ten minus…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek nat  10 maja 2009 o godz. 21:30 #
Gravatar

emjot, dziekuje, po prostu mam tu wrogow ; ) zapewne

nie bez powodu…

.

aha, gwoli scislosci, bo nie podalem z tej radochy, ze

znalazlem:) wg tego co pisza na stronie tar-a, powinno byc

tar -xzf plik.txz

ew. dodac -v jesli lubi sie szybkie filmy akcji w AA :)

zwiń wątek ó  10 maja 2009 o godz. 21:39 #
Gravatar

> tar -xzf plik.txz

To "zaklęcie" to jest dla zwyczajnych *.tar.gz – czy należy rozumieć, że dla .txz jest dokładnie takie samo?

zwiń wątek nat  10 maja 2009 o godz. 21:46 #
Gravatar

ozesz… ciekawe… -x oznacza extract, -z oznaczalo gzip.

aha, to moze -xxz w takim razie? przepraszam, ale jest pozno,

mam robote, i zero plikow xz do testowania :)

 
zwiń wątek blinkkin  10 maja 2009 o godz. 22:02 #
Gravatar

GNU tar od wersji 1.20 traktuje kompresje lzma tak samo jak bzip2 i bzip, więc pliki *.txz prawdopodobnie da się rozpakować z opcją -z lub -j?

Pewien nie jestem (temu umieściłem znak zapytania na końcu), bo jak zwykle o dokumentację ciężko. Sprawdzić też za bardzo jak nie mam bo korzystam z innej wersji tar (czytaj BSD – zapewne młyn na wodę dla ó).

 
zwiń wątek i  10 maja 2009 o godz. 22:07 #
Gravatar

-j dla bzip, -J dla xz, -Y dla lzma, jest jeszcze –lzop bez krótkiej formy

man tar (wersja 1.21)

 
zwiń wątek i  10 maja 2009 o godz. 22:09 #
Gravatar

1.21 + tar-1.21-xz-support.patch

 
zwiń wątek blinkkin  10 maja 2009 o godz. 22:26 #
Gravatar

Dzięki za sprostowanie i.

 
 
 
 
zwiń wątek Marcin_1989  11 maja 2009 o godz. 9:17 #
Gravatar

Chcecie miec system na leciwe komputery? Zainstalujcie OpenBSD i po klopocie. A co do slackware – swietny system.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek mkkot  11 maja 2009 o godz. 15:06 #
Gravatar

A tak z ciekawości – co z 7z?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Paweł Ciupak  11 maja 2009 o godz. 17:11 #
Gravatar

Tak, 7z też używa lzma.

 
 

Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="http://osnews.pl">OSnews: niusy IT</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <strike>tekst przekreślony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska.

Twoja sugestia