Artykuł partnera
Skuteczna komunikacja to umiejętność, która jest przydatna i ważna zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Dzięki wykorzystywaniu odpowiednich narzędzi możliwa jest realizacja wielu celów zawodowych, zwłaszcza tych, których nie można osiągnąć w pojedynkę. Co ciekawe, przemyślany sposób prowadzenia komunikacji, pozwala również dotrzeć z istotnymi informacjami do szerszego grona, np. klientów docelowych. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszym artykule.
Umiejętność skutecznej komunikacji – dlaczego jest ważna?
Komunikacja interpersonalna jest podstawą relacji międzyludzkich. Człowiek porozumiewa się z drugim człowiekiem robiąc to również nieświadomie – wykorzystuje do tego np. gesty czy spojrzenie, które często wyraża więcej niż słowa. Musisz pamiętać, że bez względu na Twoje intencje, wysyłane przez Ciebie komunikaty, mogą być niekiedy błędnie rozumiane przez odbiorców. Wiele osób zauważa ten problem dopiero wtedy, gdy pojawią się pewne trudności, a niekiedy również konflikty. W rezultacie autor komunikatu zaczyna zastanawiać się nad tym, „co poszło nie tak” i dlaczego druga strona niewłaściwie zrozumiała jego intencje. Jak więc się okazuje, skuteczna komunikacja to trudna sztuka, która wymaga zdobycia wielu ważnych umiejętności, możliwych do pozyskania np. podczas profesjonalnych szkoleń z doświadczonymi ekspertami w branży.
Szkolenia ze skutecznej komunikacji to świetny pomysł zwłaszcza dla:
- managerów, dyrektorów i innych osób, które w swojej codziennej pracy zajmują się zarządzaniem zespołem;
- osób odpowiedzialnych za prowadzenie komunikacji wewnętrznej w firmie;
- specjalistów od PR-u i marketingu;
- osób zajmujących się employer brandingiem;
- każdego, kto chce zdobyć wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu skutecznej komunikacji.
Szkolenia ze skutecznej komunikacji – miej wpływ na to, jak mówisz do innych
Choć nie masz realnego wpływu na to, co i jak inni mówią do Ciebie, musisz pamiętać o tym, że masz duży wpływ na to, jak Ty komunikujesz się ze swoim otoczeniem – członkami rodziny, współpracownikami, bezpośrednim przełożonym, podwładnymi czy w końcu klientami, dla których pracujesz.
- Czego można nauczyć się na szkoleniu?
Najlepszym sposobem na poznanie najważniejszych narzędzi komunikacji nie tylko w teorii, ale również w praktyce, są kilkudniowe (zwykle dwudniowe) szkolenia prowadzone przez ekspertów w tej dziedzinie. W trakcie zajęć, możesz m.in. poznać kluczowe narzędzia pracy myślowej, które pomogą Ci przełożyć różne cechy produktów w taki sposób, aby były zrozumiale i miały wartość atrakcyjną dla wybranej przez Ciebie grupy odbiorców. Na szkoleniu dowiesz się również, jak umiejętnie zorganizować pracę zespołową i wykorzystywać na co dzień wzorce tworzenia skutecznej komunikacji. Więcej informacji na temat szkoleń, znajdziesz na stronie https://www.academyofbusiness.pl/pl/szkolenia/thinking-tools-narzedzia-tworzenia-skutecznego-komunikatu,276/.
Udział w szkoleniu pozwoli Ci dobrze zrozumieć i przećwiczyć narzędzia myślowe. Przy wsparciu specjalisty możesz również przygotować propozycje różnych rozwiązań, które następnie należy przenieść i wykorzystać w sferze zawodowej.
Szkolenie z tzw. thinking tools w komunikacji da Ci większą samodzielność m.in. w mapowaniu cech na korzyści i generowaniu innowacyjnych pomysłów na przekazywanie precyzyjnych komunikatów.
- Przykładowe tematy poruszane na szkoleniach
Przykładowy program szkolenia ze skutecznej komunikacji, obejmuje takie tematy, jak między innymi:
- wzorce myślowe,
- fiksacja,
- wypracowywanie i wdrażanie innowacji,
- technika AVM,
- umiejętne stosowanie metafor,
- przykładowe wzorce tworzenia komunikatów.
Narzędzia komunikacji – wykorzystuj je w pracy
Skuteczna komunikacja w pracy, jest szczególnie ważna zwłaszcza wtedy, gdy cele firmy są realizowane w grupach. W takim przypadku umiejętność przekazywania zrozumiałych komunikatów sprzyja wydajnej i „mądrej” pracy. Jasny komunikat to taki, który nie pozostawia żadnej dowolności w interpretacji i jest rozumiany tak, jak chciał tego jego autor – bez wątpliwości czy zbędnego domyślania się. Umiejętność tworzenia i przekazywania zrozumiałych komunikatów, ma szczególne znaczenie w przypadku osób, zajmujących stanowiska kierownicze oraz dyrektorskie.
W codziennej pracy pamiętaj o tym, aby być asertywnym i zawsze otwartym na formułowanie i przyjmowanie konstruktywnej krytyki, która jest nieodłączną częścią rozwoju zawodowego. Równie istotna jest także umiejętność swobodnego komunikowania się z innymi, a co za tym idzie – gotowość do rozmowy oraz aktywnego słuchania (a tym samym upewniania się czy otrzymany komunikat jest zrozumiały).
Wskazówka: Jeśli nie masz pewności co do tego czy dobrze rozumiesz skierowany do Ciebie komunikat, zastosuj parafrazę wypowiedzi Twojego rozmówcy.
W prowadzeniu skutecznej komunikacji, może Ci się przydać także znajomość technik mediacji i negocjacji. To właśnie dzięki nim, łatwiej poradzisz sobie z osiąganiem porozumienia ze współpracownikami, przełożonymi czy klientami. Umiejętności te możesz wykorzystać choćby na etapie ustalania warunków pracy, które będą satysfakcjonujące dla obu stron zaangażowanych w proces.