Artykuł sponsorowany
Reklama jest jednokierunkową formą komunikacji masowej, której zadaniem jest wywołać pozytywne odczucia dotyczące reklamowanego produktu, w celu nakłonienia konsumenta do zakupu. Struktura planu kampanii reklamowej zależy od wielkości przedsiębiorstwa, działań konkurencji oraz celu marketingowego i strategicznego firmy.
Zadania reklamy
Reklama może realizować cel informacyjny, nakłaniający lub przypominający. Do celów informacyjnych zaliczamy informowanie o produkcie, o zastosowaniu oraz cenie. Do celów nakłaniających zaliczamy takie działania, jak budowanie wizerunku marki, nakłanianie konsumenta do zmiany dotychczas wybieranej marki na markę reklamowaną oraz przekonywanie, że dany produkt jest potrzebny konsumentowi w danym momencie. Funkcja przypominająca ma z kolei za zadanie zwrócić uwagę konsumentów o istnieniu danego produktu oraz o tym, że może on być potrzebny w przyszłości. Cel przypominający zakłada budowanie wysokiej świadomości o produkcie.
Dobra reklama
Dobra reklama z punktu widzenia odbiorcy powinna być prawdziwa, natomiast z punktu widzenia sprzedawcy – skuteczna. Aby kampania reklamowa była skuteczna, reklama musi zapadać w pamięć, co jest możliwe do zrealizowania pod warunkiem zapewnienia jej kilku podstawowych cech, którymi są atrakcyjność, oryginalność, zwięzłość oraz zrozumiałość. Tekst reklamowy powinien być krótki, zwięzły i zrozumiały, a ponad to przekonujący i odróżniający się od reklam konkurencji. Ważne jest także, aby reklamowane treści cechowały się aktualnością, czyli posiadały trwały przekaz, będący na czasie przez dłuższy okres.
Tworzenie strategii reklamowej
Tworząc strategię reklamową firmy należy określić cel, dokonać wyboru adresatów, ustalić budżet, dobrać treści oraz wybrać media, za pośrednictwem których chcemy rozprzestrzenić informacje o produkcie. Cele marketingowe firmy obejmują cel ekonomiczny, związany z wynikami sprzedaży oraz cel komunikacyjny, związany z wiedzą konsumentów na temat produktu oraz przedsiębiorstwa. Wybór grupy odbiorców, do których adresowany jest produkt pozwala ustalić za pośrednictwem, których środków masowego przekazu i jakich form reklamy najlepiej trafić do wybranej grupy. Można dokonać klasyfikacji odbiorców uwzględniając klientów lojalnych marce lub nieprzywiązanych do marki, klientów sugerujących się ceną, okazją lub takich, którzy w ogóle nie nabywają danego produktu. Zanim przedsiębiorstwo podejmie działania reklamowe, powinno ustalić, do której grupy klientów zamierza dotrzeć. Następnym etapem jest ustalenie budżetu przeznaczonego na promocję i reklamę. Obejmuje nakłady finansowe, na jakie może pozwolić sobie firma. Budżet zależy zatem od sytuacji finansowej firmy i udziału w rynku. Nie bez znaczenia jest także faza życia produktu oraz konkurencja. Ustalając budżet można zastosować metodę przeznaczania na reklamę określonego procentu od obrotu, stałej kwoty, budżetu na poziomie konkurencji lub metody zadaniowej. Wybór odpowiedniej metody jest elementem budowania strategii kampanii reklamowej. Tworząc plan reklamy należy wybrać odpowiednie treści i za pośrednictwem mass mediów skierować do określonej grupy. Charakter poszczególnych mediów ma wpływ na koszty i efektywność reklamy, dlatego decyzja o ich wyborze jest również bardzo istotna.
Wprowadzenie strategii reklamowej w sposób spójny i zintegrowany z celami przedsiębiorstwa nie jest prostą sprawą, ale na szczęście na rynku działa wiele agencji reklamowych, które specjalizują się w tego typu działalności. Ich zadaniem jest profesjonalne przygotowanie materiałów reklamowych, prowadzenie kampanii oraz promocja przedsiębiorstwa w mass mediach. Agencje w sposób profesjonalny opracowują działania promocyjne, sprzedażowe oraz reklamowe, pomagając zrealizować założone cele.