Artykuł partnera
Optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki (ang. SEO – Search Engine Optimization) to ogół czynności, jakie wykonuje się w celu osiągnięcia maksymalnie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Inną, zamiennie stosowaną nazwą SEO, jest pozycjonowanie. Skuteczne działania w tym obszarze to kluczowy czynnik w generowaniu przychodów np. sklepów internetowych; przydatne są jednak również w sferach niekomercyjnych.
Rodzaje pozycjonowania
Każdy materiał, zamieszczany w Internecie, może zostać poddany pozycjonowaniu. Oprócz sklepów internetowych optymalizowane są także strony firmowe, blogi, portale społecznościowe, itp. Rozróżnia się pozycjonowanie lokalne i globalne.
- Pozycjonowanie lokalne obejmuje działania, mające za zadanie osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarkach z myślą o użytkownikach, zlokalizowanych w pobliżu siedziby właściciela strony internetowej. Jest to rozwiązanie korzystne dla podmiotów, które funkcjonują poza Internetem (w siedzibie własnej), np. warsztaty samochodowe, usługi fryzjersko-kosmetyczne, krawieckie, itp.
- Pozycjonowanie globalne (ogólnopolskie, zagraniczne) to działania skierowane do firm, które swoją działalność prowadzą głównie w sieci: sklepy internetowe ze sprzedażą wysyłkową, biura rachunkowe, biura podróży z rezerwacją internetową, firmy spedycyjne, itd.
Osobną kategorię stanowią firmy i przedsiębiorstwa, które funkcjonują w sposób jedynie stacjonarny, ale pozycjonowane są globalnie z uwagi na specyfikę działalności – hotele, restauracje, stacje paliw. Optymalizacja globalna wiąże się z większymi kosztami, niemniej w wielu wypadkach jest konieczna.
Kto korzysta z pozycjonowania stron
Pozycjonowanie przynosi wymierne korzyści zarówno przedsiębiorcom, jak i osobom prywatnym:
- Sklepy internetowe – to one najczęściej korzystają z SEO, gdyż zapewnia im ono utrzymanie sprzedaży i jej wzrost. Sprzedaż wysyłkowa, możliwość dokonania opłaty w różnych walutach, atrakcyjne opisy towarów, system rabatów dla stałych klientów – wszystko to skutecznie działa przy dobrym pozycjonowaniu
- Właściciele firm działających w obszarze poza e-commerce (np. usługowe) – w dzisiejszych czasach nie ma racji bytu firma, która nie korzysta z Internetu i możliwości, jakie on oferuje. Nikt już dziś nie korzysta z książki telefonicznej w wersji papierowej, gdzie poszukiwanie odpowiednich danych zajmowało wiele cennego czasu. Dziś, przy coraz szybszym tempie życia, nie tylko można dzięki pozycjonowaniu znaleźć wszystko, czego się potrzebuje, ale można to także zrobić w każdych warunkach i o każdej porze – dzięki urządzeniom mobilnym
- Prowadzący strony prywatne (np. blogi) – osoby te są zazwyczaj hobbystami, pasjonatami jakiejś dziedziny (np. gotowania, hodowli zwierząt) i prowadzą swoje strony internetowe. Pozycjonowanie może pomóc takim osobom w zwiększeniu liczby wejść i czytelników, którzy zostawiają komentarze. Te zaś są wskazówkami dla dalszego podnoszenia jakości strony, ulepszania jej funkcjonowania i zamieszczania treści oczekiwanych przez czytelników.
Są to jednak korzyści niematerialne, a pozycjonowanie wymaga nakładów finansowych. Strony niekomercyjne mają również możliwość zarabiania, a głównie odbywa się to poprzez wyświetlanie reklam (Google Ads) na stronie. Im więcej aktywnych odwiedzających ma strona, tym większe dochody można wygenerować wyświetlając reklamy, zwłaszcza jeżeli są tematycznie dopasowane do charakteru strony. Drugim źródłem dochodu ze strony jest publikowanie tekstów sponsorowanych.
Korzyści z pozycjonowania są różnorodne. Najbardziej oczekiwany jest wzrost sprzedaży w związku z coraz powszechniejszym przenoszeniem działalności do Internetu. Nowopowstające i młode firmy mogą w ten sposób zbudować i wypromować markę. Jest to rozwiązanie o tyle korzystne, że znacznie tańsze od promocji w innych mediach, ponadto obecnie niemal wszyscy mają dostęp do sieci w swoich domach, a przy tendencji do coraz silniejszej pozycji Internetu na rynku inwestycja w pozycjonowanie jest zawsze opłacalna.
Jak odbywa się pozycjonowanie
Pozycjonowanie strony to długotrwały proces, obejmujący szereg działań, między innymi:
- Kompleksowy audyt SEO, który umożliwi pozycjonowanie i rozbudowę zawartości tekstowej, tworzonej przez copywriterów
- Ustalenie słów kluczowych i opracowanie fraz pod optymalizację względem wyszukiwarki
- Działanie pozastronowe (off-page) w celu zbadania profilu linkowego i regularne wstawianie odpowiednich wpisów. Taka analiza musi być systematycznie prowadzona, choćby dlatego, że algorytmy Google stale się zmieniają. Zmienne są również działania podejmowane przez strony konkurencyjne
- Przygotowanie strony w wersji na komputery stacjonarne i urządzenia mobilne.
Systematyczna opieka optymalizacyjna nad stroną i działania off-page są niezbędne, jeśli strona ma mieć wysoką pozycję w wyszukiwarkach. Firmy świadczące usługi pozycjonerskie oferują swoim stałym klientom opłaty abonamentowe i korzystne rabaty.
Słowa kluczowe i frazy
Dawniej słowa kluczowe były podstawowym narzędziem budowania ruchu na stronie i jej wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. „Stara szkoła” pozycjonowania zakładała umieszczanie słów kluczowych i fraz w rozmaitych kontekstach i odmianach w tytule, opisie i treści, co sprawiało, że całość wyglądała pretensjonalnie, sztucznie i często zupełnie niegramatycznie i niepoprawnie składniowo. Chodziło wyłącznie o „podbicie” pozycji w wynikach, ale cierpiała na tym jakość językowa strony. Z biegiem czasu algorytm Google został zmieniony tak, że dziś już ta metoda nie jest stosowana przez profesjonalne firmy SEO.
Nie oznacza to, że słowa kluczowe i frazy straciły na znaczeniu. W dalszym ciągu są podstawą pozycjonowania stron, jedynie zmianie uległ sposób ich zastosowania. Nastąpiło odejście od zamieszczania słów kluczowych w każdym miejscu, obecnie zaawansowany algorytm Google pozwala na ich użycie tak, aby było to naturalne, poprawne i w odpowiednich miejscach: opisach, tytułach, nagłówkach oraz treści. Słowa kluczowe mogą być również odmieniane przez przypadki, co czyni tekst znacznie bardziej naturalnym.
Dobór słów kluczowych i fraz jest bardzo ważny i powinien być poprzedzony sprawdzeniem popularności ich wyszukiwania. Przeznaczone są do tego różne narzędzia. Natomiast jeszcze lepsze rezultaty można uzyskać poprzez np. wspomniane lokalne pozycjonowanie stron. W przypadku np. firm oferujących wywóz gruzu można zastosować łączenie słów kluczowych z nazwą miejscowości („wywóz gruzu mazowieckie”, czy „big bag Warszawa”). W przypadku takich właśnie firm pozycjonowanie lokalne jest optymalnym rozwiązaniem.
Innym sposobem jest pozycjonowanie „long tail” (dosłownie z ang. „długi ogon”). Polega na łączeniu głównych słów kluczowych z innymi, np. (kontynuując powyższy przykład firmy wywożącej gruz) „wywóz gruzu mazowieckie od ręki” „największe worki big bag Warszawa”. Taki sposób pozycjonowania pozwala na dokładniejsze określenie wyników i wykorzystanie „luki”, której nie wykorzystuje pozycjonowanie na podstawowe słowa kluczowe.
Podsumowanie
Z dobrodziejstwa Internetu korzystają dzisiaj wszyscy, od dzieci do osób w podeszłym wieku. Dostęp do sieci zapewniają wszystkie urządzenia elektroniczne, zarówno komputery, jak tablety, smartfony i telewizory nowszej generacji. Taka szeroka i powszechna dostępność wymusza na właścicielach coraz większą kreatywność w optymalizacji stron. Im lepiej strona zostanie wypozycjonowana, tym większe prawdopodobieństwo pozyskania i zatrzymania odwiedzających.
Pamiętając o tym, strategia pozycjonowania w każdym przypadku musi być indywidualnie dobrana i starannie opracowana. Dlatego najlepiej powierzyć SEO specjalistycznej firmie.