Artykuł sponsorowany
Od 1 lipca br. obowiązuje tzw. split payment, czyli metoda podzielonej płatności VAT. Na czym polega, kogo dotyczy ta metoda i dla kogo jest opłacalna? Jeśli rozważasz realizację metody podzielonej płatności w swoim przedsiębiorstwie, to zapraszamy do zapoznania się z tym artykułem.
Split payment obowiązuje od 1 lipca
Metoda podzielonej płatności weszła w życie 1 lipca, a powodem jej wdrożenia była powiększająca się luka podatkowa w VAT. Na razie korzystanie z niej jest dobrowolne, ale resort finansów chce, by od 2019 roku była obowiązkowa dla wszystkich. To metoda tzw. podzielonej płatności VAT. Zdaniem zwolenników wprowadzenia nowego przepisu split payment może stać się popularną metodą regulowania faktur, sposobem ochrony przed nieuczciwymi kontrahentami, a także antidotum na oszustwa podatkowe. Metoda ma pokazywać, że nabywca starannie zweryfikował kontrahenta, zawierając z nim transakcję.
Split payment – na czym polega
Zgodnie ze split payment płatność za towary lub usługi dzielona jest na dwie części:
- kwota netto (np. 1000 zł)
- kwota pokrywająca podatek VAT (23%, czyli w tym przypadku 230 zł)
Podział kwoty będzie automatycznie wykonywany przez bank. Zgodnie z ideą pieniądze przeznaczone na pokrycie kwoty netto trafią na konto dostawcy, natomiast środki finansowe przeznaczone na uregulowanie kwoty podatku będą umieszczone na specjalnym rachunku VAT. Taki rachunek będzie obligatoryjny dla osób prowadzących działalność. Zostanie on założony automatycznie dla konta firmowego, bez konieczności dopełnienia formalności osobiście. Podział płatności będzie następował przez wykorzystanie specjalnego komunikatu przelewu udostępnianego przez bank.
W takim komunikacie znajdą się następujące informacje:
- numer faktury, w powiązaniu z którą wykonywana jest płatność;
- kwota albo część podatku VAT;
- kwota sprzedaży brutto lub jej część;
- NIP dostawcy.
Kto może skorzystać ze split payment?
Od 1 lipca 2018 roku split payment jako metoda weszła w życie i jest dobrowolna. Może dotyczyć zarówno małych, jak i dużych przedsiębiorców. To nabywca decyduje, czy będzie korzystał z takiej formy rozliczenia, czy też nie. Żeby system mógł stać się obowiązkowy w 2019 roku, potrzebna jest zgoda KE. Ministerstwo przygotowało i zgłosiło już odpowiedni wniosek do KE.
Z podzielonej płatności nie mogą korzystać:
- przedsiębiorcy otrzymujący fakturę VAT bez zaznaczonej kwoty podatku VAT, przykładowo od osoby zwolnionej z VAT;
- osoby nieprowadzące działalności gospodarczej;
- branże objęte mechanizmem odwróconej płatności VAT np. branża budowlana czy branże wrażliwe.
Środki na rachunku VAT a rozliczanie z fiskusem
Na stronie Ministerstwa Finansów znajduje się informacja mówiąca o tym, że rachunek VAT oraz środki na nim zgromadzone należą do przedsiębiorcy. Mimo to nie będzie można z nich swobodnie korzystać. Organy podatkowe mogą sprawować nadzór nad wykorzystywaniem tych środków.
Rachunek ma być przydatny w trakcie rozliczania z fiskusem i wykonywania takich operacji jak:
- opłaty za usługi oraz towary – kwota podatku VAT byłaby opłacana ze środków na rachunku własnym poprzez przelanie jej na rachunek VAT kontrahenta.
- opłaty za swoje zobowiązania podatkowe dot. VAT do urzędu skarbowego, nieważne czy podatnik skorzysta z MPP, czy też nie.
- zwrotu różnicy podatku (nadwyżki) w szybszym tempie (do 25 dni).
Główne wady i zalety split payment
Metoda jest na razie dobrowolna, dlatego każdy przedsiębiorca musi sam oszacować, czy w jego przypadku warto z niej skorzystać. W razie wątpliwości dobrym rozwiązaniem będzie skorzystanie z pomocy osób zajmujących się zawodowo księgowością. Aby znaleźć księgową w Warszawie czy innej miejscowości w kraju wystarczy skorzystać z wyszukiwarki internetowej. Pomoc księgowa przyda się w różnych aspektach działalności, a ci, którzy chcą ograniczyć koszty i formalności mogą skorzystać z oferty biura wirtualnego Warszawa.
Największe zalety split payment to:
- W przypadku wątpliwości związanych z przeprowadzoną transakcją dotyczącą nabycia towaru, dzięki split payment organy podatkowe będą mogły obniżyć naliczony podatek.
- Nabywając towary wrażliwe takie jak paliwo czy dyski twarde przedsiębiorca nie będzie ponosił odpowiedzialności za zaległości finansowe dostawcy.
- Przepisy split payment mają zachęcać do wcześniejszego wypłacania VAT-u. Zdaniem przedsiębiorców te korzyści będą jednak bardzo niewielkie.
- Wobec firm, które zdecydują się na realizację tej metody, nie będą stosowane sankcje VAT oraz podwyższone odsetki za zaległości w VAT.
Wady split payment:
- Zmiana opłat bankowych, gdyż przykładowo opłacenie 20 faktur będzie się wiązało z wykonaniem aż 20 osobnych przelewów!
- Aktualnie dodatkowy rachunek VAT jest związany z przelewami w złotówkach, więc przedsiębiorcy rozliczający się w innej walucie nie będą mogli korzystać z tej metody.
- Nie wiadomo jak długo będzie trwało przelewanie środków z rachunków. Decyzja leży w rękach naczelników urzędów skarbowych, którzy mają aż 60 dni na ich uwolnienie z rachunku. Naczelnik może również wydać decyzję odmowną na podstawie konkretnych przepisów, co zdaniem przedsiębiorców może prowadzić do bankructwa.
- Środków na rachunku VAT nie będzie można dowolnie rozdysponować. Nie można nimi płacić za usługę, towar czy wynagrodzenie, PIT, ZUS. Przedsiębiorcy boją się, że taka sytuacja może prowadzić do utraty płynności finansowej niektórych firm.
Dyskusja na temat split payment trwa. Zdanie specjalistów dzięki temu prawu budżet państwa wzbogaci się o kilkadziesiąt mld zł z tytułu wpływów z VAT! Jeśli mieszkasz w stolicy i nie wiesz, czy dla Twojej firmy realizowanie tej metody płatności będzie opłacalne – skonsultuj się z doświadczoną księgową Warszawa. Dzięki temu uzyskasz fachową pomoc. Warto dowiedzieć się więcej na temat nowej metody płatności, zwłaszcza że od stycznia 2019 roku może stać się obowiązkowa. W pierwszej kolejności metoda ma się stać obligatoryjna w branżach, w których stosowane jest odwrotne obciążenie. A to dlatego, że oszuści podatkowi szybko radzą sobie z nowymi procedurami, a długie procesy legislacyjne nie są w stanie zniechęcić do popełniania przestępstw podatkowych. Zdaniem ekspertów, obowiązkowy split payment w branżach, w których występuje dziś odwrotne oszustw podatkowych i wyciągnięcie konsekwencji. Metoda split payment została już wdrożona m.in.w takich krajach jak Włochy, Turcja czy Czechy.