Kategorie:
16

Sterowniki kart Wi-Fi w Haiku

Bounty na stos Wi-Fi w Haiku zostało ukończone.


Colin Günther poinformował na blogu o ukończeniu bounty na stos WiFi dla Haiku.  Lista obsługiwanych urządzeń jest dość długa i obejmuje prawdopodobnie wszystkie popularne i używane dzisiaj chipsety na których są oparte karty WiFi. Na ten moment obsługiwane są tylko karty bezprzewodowe dla PCI, miniPCI, PCI-Express, miniPci-Express oraz PCI-X. Następnym krokiem jaki Colin planuje na przyszłość to obsługa szyfrowanych połączeń(WEP, WPA, WPA2). Obsługa WiFi jest już dodana do obrazu systemu, wyjątek stanowią sterowniki do kart Intela z serii 1000, 5000 i 6000, które rozwijane są po za oryginalnym kodem źródłowym FreeBSD a które do ściągnięcia są stąd.

Dodam jeszcze, że pod koniec grudnia ukazał się comiesięczny przegląd Haiku.

Obrazy CD, dysku i vmware można pobrać stąd.

Grudniowy przegląd Haiku.

Więcej informacji: http://haiku-os.pl/node/1179

«
»

Znalazłeś literówkę? Zgłoś ją używając formularza!


Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Niusy na podobny temat:

Komentarze (RSS)

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

33 komentarzy

zwiń wątek Michał Tomaszewski  16 stycznia 2010 o godz. 13:59 #
Gravatar

Zaskakujące, że nie dodały się linki tak jak powinny. Przysięgam, że zrobiłem wszystko zgodnie ze standardem html.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek HubertB  16 stycznia 2010 o godz. 17:00 #
Gravatar

Też tak czasami mam, zresztą jeśli dobrze zauważyłem, do newsa się daje je inaczej, do komentarza inaczej, tak w ogóle co na osnews.pl obowiązuje? bbcode, html etc, pytam bo może jest jakaś reguła na linki etc. na portalu tylko jeszcze nie miałem czasu sprawdzić jaka, a pisać komentarzy czy newsów po to, żeby testować rozwiązania nie chce, lepiej wypadałoby to wcześniej poznać :D

 
zwiń wątek HubertB  16 stycznia 2010 o godz. 19:33 #
Gravatar

BTW. To nie jest HaikuOS – system nazywa się Haiku. Tak samo jak nie mówi się i nie pisze WindowsOS :P

zwiń wątek tomacaster  16 stycznia 2010 o godz. 20:08 #
Gravatar

Ktoś by jeszcze pomyślał, że chodzi o wiersze :P

zwiń wątek HubertB  16 stycznia 2010 o godz. 20:17 #
Gravatar

Albo, że o okna… ale nic nie poradzę na to Michał, że nawet sam Axel Dörfler nie raz zwraca na to uwagę;) System bowiem nazywa się Haiku. Tak samo jak nie widziałem, żeby ktoś pisał SyllableOS i słusznie zresztą :)

 
zwiń wątek pioyt  17 stycznia 2010 o godz. 13:00 #
Gravatar

Teoretycznie macie rację, ale jeżeli ktoś po raz pierwszy szuka informacji o tym systemie i w wyszukiwarce wpisuje "haikuos", od razu ma właściwy wynik, a nie tomiki japońskiej poezji.

 
zwiń wątek HubertB  17 stycznia 2010 o godz. 13:11 #
Gravatar

Racja, dlatego dopuszcza się gdzieniegdzie pisanie jako Haiku OS, witryna to haiku-os w nazwie na ten przykład. Ale oficjalnie system nazywa się Haiku a nie HaikuOS, i zwłaszcza w tytule newsa etc. powinno się na to zwracać uwagę, żeby tego błędu nie powielać bezsensownie – np. OSnews raczej nie będzie pisał o poezji.

 
 
 
 
zwiń wątek DeeTah  16 stycznia 2010 o godz. 16:23 #
Gravatar

Whoa, to się rozwija szybciej niż reactos! :<

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek tomacaster  16 stycznia 2010 o godz. 19:16 #
Gravatar

To akurat nie jest wielki problem :P

 
 
zwiń wątek Derson5  16 stycznia 2010 o godz. 18:24 #
Gravatar

Nigdy wcześniej nie interesowałem się zbytnio tym systemem. Poza świadomością istnienia projektu nie wgłębiałem się w szczegóły, parę dni temu znajomy w rozmowie wypytał mnie czy znam haiku i jakoś mi wbił do głowy to… a już ten news całkiem mnie przekonał by zajrzeć do tego systemu. Mam tylko pytanie – Ten link skąd można pobrać haiku są 4 różnie wersje gcc 2 oraz 4 oraz wersje hybrid. Czym one się dokładnie różnią między sobą?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek HubertB  16 stycznia 2010 o godz. 23:24 #
Gravatar

Ten gcc2h to na razie "oficjalna" gałąź, i raczej dla usera proponuje ją. A różnią się właśnie wersjami gcc jakimi zostały skompilowane – twórcy gcc złamali kompatybilnośc w wersji powyżej 2.x.xx dla kodu c++ na którym oparte jest głównie mikrokernel Haiku i BeOS, a że celem Haiku była kompatybilność z BeOSem, który był na gcc2… Natomiast wersja hybrydowa oznacza, że system zawiera również odpowiednie liby, które pozwalają uruchamiać aplikacje skompilowane pod inną wersję gcc. Mamy np. wersje gcc4h systemu ale możemy też odpalać programy pisane pod gcc2 i na odwrót. Powinieneś więc wybrać którąś hybrydę, inne wersje są po prostu dla testerów etc.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Derson5  17 stycznia 2010 o godz. 14:11 #
Gravatar

Wielkie dzięki. Teraz już wiem czym różni się wersja gcc* od gcc*hybrid. A mam tylko jeszcze takie pytanie – skoro BeOS był na gcc2 i Haiku pozostaje przy kompatybilności to skoro wersja hybrid pozwala odpalać różne wersje gcc to mogę śmiało ściągnąć wersje z gcc4 i nie przejmować się jakąś niekompatybilnością czy względnymi różnicami między wersjami prawda? Czy jednak bardziej opłacalna pozostaje ta wierniejsza wersja z 2?

zwiń wątek HubertB  17 stycznia 2010 o godz. 14:18 #
Gravatar

Tak, po prostu w tym momencie developerzy zdecydowali się na gcc2h jako "normalną" wersję Haiku, wobec czego jest największy nacisk położony na nią i jest najbardziej przetestowana. Jednak wybierając gcc2h lub gcc4h trzeba pamiętać jeszcze, żeby dodatkowe biblioteki gcc2/gcc4 wrzucać w odpowiednie katalogi celem późniejszej bezproblemowej pracy aplikacji.

zwiń wątek HubertB  17 stycznia 2010 o godz. 14:24 #
Gravatar

ah, i jeszcze jedno, obie wersje działaja poprawnie, jednak korzystając z wersji z nightly builds trzeba pamiętać, że niektóre revisje mogą zawierać "świeże" lub jeszcze nienaprawione błędy, więc jeśli widzimy, że system lub aplikacje generują dziwne błędy to najlepiej jest ściągnąć wersję wcześniejszą o kilka commitów i ją sprawdzić;)

 
 
 
 
zwiń wątek cactusik  17 stycznia 2010 o godz. 2:43 #
Gravatar

Moze mi ktos powiedziec jak skonfigurowac VirtualBox aby w haiku dzialala siec?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek HubertB  17 stycznia 2010 o godz. 12:30 #
Gravatar

W ustawieniach VB dla danego obrazu musisz ustawić NAT i zmienić emulowaną sieciówkę na jakąś Intela.

zwiń wątek cactusik  17 stycznia 2010 o godz. 17:13 #
Gravatar

Mozna to dopisac do pliku readme dodawanego do obrazow.

zwiń wątek HubertB  18 stycznia 2010 o godz. 14:53 #
Gravatar

Dopisz.

 
 
 
 
zwiń wątek trasz  17 stycznia 2010 o godz. 20:19 #
Gravatar

Warto byloby uscislic, ze stos WiFi i sterowniki zostaly przeportowane z FreeBSD.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek Low Year  17 stycznia 2010 o godz. 21:41 #
Gravatar

I co z tego?

zwiń wątek krzabr  17 stycznia 2010 o godz. 23:06 #
Gravatar

To że budowa stosów sieciowych i sterowników sieci w obu systemach będzie podobna co może być przydatne przy portowaniu programów z FreeBSD na Haiku . A trzeba przyznać że Fbsd ma ich całkiem sporo :)

zwiń wątek Low Year  17 stycznia 2010 o godz. 23:20 #
Gravatar

To na FreeBSD jest cokolwiek natywnego poza userlandem?

 
zwiń wątek krzabr  17 stycznia 2010 o godz. 23:42 #
Gravatar

Praktycznie nic , jednak ponad 17tys programów które będzie łatwiej sportować niż z linuxa robi swoje .

 
zwiń wątek Low Year  18 stycznia 2010 o godz. 0:26 #
Gravatar

Zdecyduj się: nic albo 17 tysięcy ;)

 
zwiń wątek krzabr  18 stycznia 2010 o godz. 3:53 #
Gravatar

To proste , można z pakietów portów zainstalować ponad 17tys programów ale programów pisanych bezpośrednio na freebsd dla których ten system będzie natywnym zamiast linuxa czy mac os praktycznie nie ma , bo po co komu wydawać jedyną wersje na freebsd ?

 
zwiń wątek Low Year  18 stycznia 2010 o godz. 12:35 #
Gravatar

Zaskoczę cię, ale większość z tych 17 tysięcy:

- albo w ogóle jest przenośna i ma w nosie czy platforma to FBSD,

- albo była napisana na Linuksa i działa dzięki zaszytej w FBSD transparentnej warstwie kompatybilności,

- albo nie ma nic do czynienia ze stosami i sterownikami sieci.

Natywne, jak wspomniałem, jest niewiele poza userlandem, który dla Haiku też jest bezużyteczny, bo userland ma być a la BeOS.

 
zwiń wątek HubertB  18 stycznia 2010 o godz. 14:52 #
Gravatar

Ale jak już chcemy na ten temat pisać to bądźmy precyzyjni – przecież nie od dziś wiadomo, że Haiku w stosie sieciowym ma warstwę kompatybilności ze stosem FreeBSD dzięki czemu łatwo z niego portować sterowniki do kart sieciowych etc.

 
 
zwiń wątek trasz  18 stycznia 2010 o godz. 12:16 #
Gravatar

@Low Year: To, ze jest to kolejny przyklad zastosowania BSD do tego, do czego zostalo stworzone – jako zrodla dobrej jakosci kodu.

zwiń wątek Low Year  18 stycznia 2010 o godz. 17:56 #
Gravatar

Fajnie, ale to nie jest news "Ponownie użyto kodu z FreeBSD". Swoją drogą ciekawe jak wyglądałaby reakcja, gdyby to Linux sobie coś pożyczył…

 
zwiń wątek trasz  18 stycznia 2010 o godz. 18:44 #
Gravatar

@Low Year: Pozyczyl sobie calkiem sporo, m.in. kodu zwiazanego z WiFi. Niestety nie wzial samej glownej czesci stosu, wiec technicznie nadal jest +/- rok z tylu, ale nadrabia zaleglosci – i to calkiem sprawnie, czego nie mozna powiedziec o Linuksowej implementacji SCTP, ktora nadal wyglada jak jakis ponury zart.

 
 
 
 
zwiń wątek sommaren1990  17 stycznia 2010 o godz. 21:59 #
Gravatar

Wielka szkoda, że BeOS skończył w tak beznadziejny sposób :(

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek kocio  19 stycznia 2010 o godz. 10:45 #
Gravatar

Inna dobra wiadomość dla haikowców – port KOffice:

http://www.osnews.com/story/22757/Haiku_Gets_KOff

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek HubertB  19 stycznia 2010 o godz. 13:25 #
Gravatar

Nie trzeba tego aż na na osnews.com szukać ;)

http://haiku-os.pl/node/1184

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 

Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="http://osnews.pl">OSnews: niusy IT</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <strike>tekst przekreślony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska.

Twoja sugestia