Tylko 24 godziny po wydaniu SDK dla iPhone Sun ogłosił, że zamierza z niego skorzystać wydając specjalną wersję J2ME dla tej platformy.
Apple planuje pobierać opłaty (30%) za każdą aplikację sprzedawaną dla iPhone. Jedyny sposób instalacji dodatkowego oprogramowania to bowiem skorzystanie z pośrednika — AppStore — dostarczonego przez firmę Steve’a Jobsa.
Dzięki Javie dla iPhone możliwe będzie obejście tego ograniczenia. Specjalnie przygotowana wirtualna maszyna Javy będzie instalowana jako darmowa aplikacja przez serwis Apple, ale już aplikacje na tę “platformę w platformie” wgrywać będzie można samodzielnie, omijając AppStore.
Eric Klein, wiceprezes ds. marketingu w Sunie, uważa, że dzięki Javie dla iPhone powstanie wiele nowych aplikacji; uruchomić będzie można również obecnie istniejące programy działające na platformie J2ME. Java dla iPhone ma obsługiwać prawie wszystkie możliwości udostępnione w SDK, m.in. słynną technikę MultiTouch.
Java dostępna ma być zarówno dla iPhone, jak i dla iPod Touch, który także wspiera aplikacje rozwijane z użyciem Cocoa Touch (tak nazwano udostępnione SDK).
Czy Apple zaakceptuje plany Suna, czy może spróbuje zmienić regulamin tak, aby również skorzystać na dystrybucji gier i aplikacji javowych dla iPhone?