Wyobraźmy sobie infokiosk na dworcu PKP, w którym odpowiedzi na nasze pytania udziela wirtualny awatar. „Podaj stację docelową” – słyszymy i odpowiadamy pełnym zdaniem „szukam Expressu albo Intercity, muszę się szybko dostać do Warszawy”.
Automat nie rozumie. Powtarza polecenie „podaj stację docelową”. Teoretycznie powinniśmy odpowiedzieć krótko i zwięźle: „Warszawa” i wtedy rozmowa toczyłaby się płynnie dalej. Dlaczego jednak mielibyśmy zmieniać nasz styl porozumiewania się i dopasowywać go do maszyny? To ona została stworzona po to, żeby nam służyć i ułatwiać życie.
Tak właśnie ma być do tego służy też technologia NLP (Natural Language Processing), czyli przetwarzania języka naturalnego. Sprowadza się ona do zrozumienia polecenia lub pytania, wygenerowania na nie odpowiedzi oraz nabywania wiedzy ze zdań języka naturalnego. Bez NLP sztuczna inteligencja nie spełniałaby swojej roli.
NLP najogólniej mówiąc umożliwia interpretację wypowiedzi mówiącego. Oznacza to, że z wirtualnym awatarem na stronie WWW czy w infokiosku można porozmawiać naturalnym językiem właśnie dzięki technologii przetwarzania języka naturalnego.
NLP zapewnia zrozumienie słów i wyrażeń wypowiedzianych w różnych kontekstach. Oczywiście, konieczna jest do tego baza wiedzy dotyczącej konkretnego tematu oraz zgromadzenie bazy i analiza danych językowych. Przeznaczeniem baz wiedzy, czyli Knowledge Base System, jest znajdowanie rozwiązań problemów, które wymagają inteligencji zbliżonej człowiekowi. Dzięki bazom wiedzy NLP umożliwia generowanie odpowiedzi na proste zapytania oraz – co niezwykle istotne – dedukcję wniosków i faktów w oparciu o fakty istniejące w bazie wiedzy.
Na technologii przetwarzania języka naturalnego oparte są też np. systemy automatycznego tłumaczenia tekstu na inny język, systemy streszczania i korekty tekstów, wydobywania z nich faktów, inteligentne edytory tekstów.
Specjaliści zajmujący się przetwarzaniem języka naturalnego muszą posiadać nie tylko rozbudowaną wiedzę informatyczną i mieć logikę w małym palcu, ale również są humanistami i znają się na filozofii i psychologii. Jedną z firm zajmujących się testami i wdrażaniem sztucznej inteligencji jest Unico Software, która odpowiada za stworzenie wirtualnego doradcy – Dronna, wykorzystującego wiele technologii w tym Naturalne przetwarzanie języka. Chcilibyście pogadać z taką sztuczną inteligecnją. Nie mówię o napisaniu tekstu, ale o rozmowie, jak z człowiekiem.