Firma comScore zajmująca się badaniami rynku informuje, iż pomimo ogromnej popularności smartfonów, ich obecności w mediach, pożądania konsumentów, wciąż na rynku dominują tradycyjne telefony.
W Internecie wciąż czytamy o nowych telefonach bazujących na Androidzie, o kolejnych generacjach iPhone’a, o konkurentach – telefonach z webOS czy mobilną wersją Windowsa. Blogosfera huczy od testów nowych urządzeń, aplikacji, które możemy na nie wgrać. Pomimo całego tego zainteresowania smartfonami, to tradycyjne telefony wciąż dominują. Nie mówi się o nich, jednak to właśnie one znikają z półek sklepowych najczęściej. Cały boom na smartfony generują ich użytkownicy, którzy stanowią mniejszość. Dla dużej liczby konsumentów tak na prawdę nie ma znaczenia to, czy na telefon można wgrać nowe aplikacje, czy nie, czy można za pomocą telefonu przeglądać internet, czy nie. Inni natomiast rezygnują ze smartfonów świadomie m.in. ze względu na czas działania baterii.
Smartfony zdobywają coraz większy zasięg, co jest zauważane przez odpowiednie instytucje, które starają się zachęcać kolejne rzesze konsumentów do tego typu rozwiązań. W kwestii telefonów komórkowych pojawia się coraz więcej rozwiązań – 3G, 4G – które oprócz standardowych funkcji, czyli dzwonienia i wysyłania SMS-ów, umożliwiają połączenie się z Internetem. Globalna pajęczynka zdobywa coraz większy zasięg – wkracza do kieszeni konsumentów. Trend zauważają odpowiednie instytucje, łącznie z rządowymi, gdzie Obama chce pokryć zasięgiem sieci 4G 98% Stanów Zjednoczonych, gdzie Unia Europejska chce by zasięg do sieci szerokopasmowej do 2013 roku miało 100% gospodarstw domowych.
Czwarty operator mówi także o tym, iż popularność smartfonów jest bardzo duża. Prognozy na 2011 rok mówią, iż 60% sprzedawanych przez Play telefonów to właśnie smartfony. Trzeba jednak pamiętać, iż mowa tu głównie o ofertach abonamentowych. Wiele osób decyduje się na abonament właśnie dlatego, że dostaje się telefon po niższej cenie niż gdyby miało się za niego zapłacić “od ręki”. Ogromną popularność mają jednak oferty pre-paid i to o użytkownikach tych ofert nie powinno się zapominać analizując dane podawane m.in. przez Play. Użytkownicy ofert pre-paid sami kupują sobie telefony, najczęściej właśnie te tradycyjne. Nie są one tak drogie jak smartfony, nie trzeba wchodzić w umowę z operatorem, żeby otrzymać taki telefon w przystępnej cenie. Wielu konsumentów ceni sobie tę niezależność, wielu konsumentów nie chce uiszczać comiesięcznej opłaty za usługę telekomunikacyjną, w której mieści się w dużej części rata za telefon, którego możliwości często nie zostają wykorzystywane, gdzie smartfon staje się zabawką.
comScore podaje, że pomimo ogromnej popularności smartfonów, pomimo wielu kampanii reklamowych np. Motoroli Droid czy HTC Droid Incredible, wciąż najczęściej używanymi telefonami w Stanach Zjednoczonych, gdzie, bądź co bądź, technologia jest bardziej rozwinięta niż u nas, są właśnie te tradycyjne. Stanowią one aż 73% rynku. Android może sobie królować na rynku smartfonów, jednak wielu konsumentów ma to po prostu gdzieś, gdyż znają swoje potrzeby – chcą po prostu dzwonić i pisać wiadomośći tekstowe, gdyż nie dali się przekonać do tego, że smartfon jest im potrzebny do życia. Tego typu telefony potrafią być przydatne, jednak dla dużej liczby użytkowników jest to tylko drogi gadżet.