Użytkownicy każdego rodzaju PC optymalizują systemy operacyjne by te działały jak najwydajniej. Używają programów czyszczących rejestr, usuwających zbędne pliki, defragmentujących twarde dyski… i szereg innych cudów które dadzą choć odrobinę więcej komfortu korzystania z PC. Producenci kart graficznych optymalizują sterowniki by gry oraz wymagające programy graficzne działały jak najlepiej z ich nowoczesnymi, pełnymi mocy urządzeniami. Programiści pragnący wypuścić na rynek jak najlepszy program dbają nie tylko o jego funkcjonalność, ale i o szybkość działania, dokonują optymalizacji kodu źródłowego aplikacji. Ubisoft jednak ma na ten temat zupełnie inne zdanie.
19 listopada 2013r. w USA premierę miała kolejna odsłona flagowej serii firmy Ubisoft: Assassin’s Creed 4 Black Flag. Gra w naszym kraju oficjalnie zawita 21.11.2013r. Od dnia premiery fora Ubisoftu, tak samo jak rok temu, zostały zalane wpisami o niskiej wydajności gry na bardzo wydajnych maszynach wyposażonych w dyski SSD, topowe procesory Intela oraz grafiki nVidii, także w zestawach SLI. Moderatorzy zalecają instalację najnowszych sterowników, zmianę ustawień gry, jak i innych operacji mających teoretycznie wpływ na szybkość działania produktu. Gracze jednak wprost informują twórców, że wersje sterowników jak i ustawienia jakości grafiki w żaden sposób nie wpływają pozytywnie na płynność animacji. Zdarzają się i niekiedy drastyczne sytuacje, gdzie gra w rozdzielczości 1920×1080 z najwyższymi detalami chodzi tak samo jak w rozdzielczości 800×600 z minimalną szczegółowością tekstur.
Współproducent AC4BF, Sylvain Trottier stwierdził natomiast, że… ”
“Na PC, zazwyczaj nie przykładasz większej uwagi do wydajności, ponieważ jeśli gra działa wolno kupujesz wydajniejszą kartę graficzną.”
Problem rozwiązany, prawda? Na pewno jest to niezwykle interesujące podejście w dziedzinie tworzenia gier i oprogramowania. Firma Ubisoft przy okazji mogłaby przyciąć koszty i zwolnić osoby odpowiedzialne za optymalizację kodu, bo oczywiście takie osoby nie są potrzebne.
Optymalizacja jest niezwykle ważnym elementem procesu wytwarzania oprogramowania i bez niej nawet najdrobniejsze programy mogłyby wymagać nieproporcjonalnie wydajnego sprzętu. Pomijanie tego niezwykle ważnego aspektu prowadzi do powstawania takich katastrof jak Assassin’s Creed 3, Assassin’s Creed 4 Black Flag, Day One: Garry’s Incident, Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows. To zaledwie kilka tytułów, w których niepoprawna optymalizacja czy niemalże jej brak doprowadzają do nieproporcjonalnych wymagań sprzętowych.
Czy z tego samego powodu Ubisoft przeniósł premierę gry Watch Dogs? Firma czeka aż AMD i nVidia wypuszczą karty graficzne pozwalające na komfortową rozgrywkę w tej grze? Developer powinien uświadomić sobie, że nie tylko karty graficzne mają wpływ na wydajność w grach.
Źródło: Video Gamer / Forum UbiSoft