Kategorie:
27

Ubuntu 9.04 (Jaunty Jackalope) start systemu

Od jakiegoś czasu słychać było tu i ówdzie, że deweloperzy pracują nad szybkością startu systemu. Jak to powiada staropolskie przysłowie – “najlepiej na produkcję nadają się zawsze wersje Alpha”, więc przy okazji otrzymania w pracy nowego desktopu, postanowiłem w duchu przysłowia, zainstalować Ubuntu 9.04 Alpha (oczywiście było to jakiś czas temu, system jest na bieżąco aktualizowany).

Aby system nie czuł się zbytnio wyobcowany, wybrałem system plików ex4 oraz doinstalowałem mainline kernel w wersji 2.6.29-020629rc7-generic. Sprzęt chodzi, nie zaliczył jeszcze żadnej niestabilności/zawieszenia/restartu, ot staropolskie przysłowia są mądrością narodu ;)
Cóż, nie będę się rozwodził, tylko od razu przejdę do tego, co jest meritum – czasy!

Jeszcze z kronikarskiego obowiązku – sprzęt to HP dc5800dS9 z procesorem Intel E8400 i 2GB RAM.

System bez modyfikacji z zainstalowanymi kilkoma aplikacjami – czas startu 16 sekund

System po lekkim liftingu wyłączenie głównie usług, z których na pewno nie korzystam lub bardzo sporadycznie – czas startu 14 sekund

System po poważniejszym liftingu czyli zostawione niezbędne minimum – czas startu 13 sekund

Do całej procedury nie trzeba jakiejś specjalnej wiedzy i umiejętności, no może poza zgłębieniem tematu ‘runlevel services’. Narzędzia potrzebne do całej zabawy:
- płyta instalacjyna z Ubuntu 9.04 Alpha
- mainline kernel
- narzędzie do edycji ‘runlevel services’ – sysv-rc-conf
- narzędzie Boot chart do pomiaru czasu startu

Krótko podsumowując – jest szybko a jakby jeszcze popracować nad kernelem, dostosowując go do swojego sprzętu, to myślę, że można urwać jeszcze z wyników nawet z 2 albo 3 sekundy. Tym samym miłego tuningowania życzę.

Aktualizacja: Usunąłem wszystkie numerki, które mogłby świadczyć o jakiejś konkretnej wersji Alpha, ponieważ niektórzy mają z tym poważne problemy natury klasycznej ;) Chciałbym tutaj dodać, że artykuł miał za zadanie, pokazać jak szybko, na dosyć nowym i mocny komputrze, startuje kolejna, zbliżająca się wersja Ubutnu i niczego więcej nie ma sensu się doszukiwać.

Więcej informacji: http://xbartx.wordpress.com/2009/03/11/u...t-systemu/

Znalazłeś literówkę? Zgłoś ją używając formularza!


Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Niusy na podobny temat:

Komentarze (RSS)

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

37 komentarzy

zwiń wątek Zbigniew Braniecki  11 marca 2009 o godz. 11:18 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia +3 [Pokaż komentarz]
Gravatar

jaki jest cel na dzien przed wydaniem alpha6 opisywac blogowo swoje doznania z alphy3? (czyli wersji sprzed dwoch miesiecy)

zwiń wątek xbartx  11 marca 2009 o godz. 11:57 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia +2 [Pokaż komentarz]
Gravatar

Dobra, przeceniłem i myślałem, że używanie update/upgrade jest oczywiste szczególnie przy wersjach Aplha czegokolwiek.

zwiń wątek Bananikus  11 marca 2009 o godz. 16:28 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia +11 [Pokaż komentarz]
Gravatar

Skoro się update’uje to i chyba wersja się zmienia, nie? Więc pisanie alpha 3, mając alphę 5/6 jest bez sensu.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
 
 
zwiń wątek wujek_bogdan  11 marca 2009 o godz. 11:24 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia +4 [Pokaż komentarz]
Gravatar

no fajnie, ale jak wypada przy tym np. ubuntu 8.04?
czy rzeczywiście nowe ubuntu przyspieszyło, czy to zasługa dosyć mocnego laptopa?

zwiń wątek jureko  11 marca 2009 o godz. 13:11 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia +7 [Pokaż komentarz]
Gravatar

start samego systemu faktycznie przyspieszył (mam akurat 8.04 i 9.04), cóż z tego jeżeli pozostaje jeszcze start WM który jest znacznie dłuższy (w moim przypadku KDE).

 
 
zwiń wątek karakar  11 marca 2009 o godz. 12:11 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia +2 [Pokaż komentarz]
Gravatar

Jak chcesz tuningować to usuń opcję splash z gruba, na 8.04 oszczędziło mi ok 1,5 sekundy, a poza tym sprawia wrażenie jakby szybciej się uruchamiał.

zwiń wątek nat  11 marca 2009 o godz. 17:47 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia +9 [Pokaż komentarz]
Gravatar

a mi sie ponad 2minuty wlacza jak zapomne wcisnac
enter, bo nie poprawilem czasu wlaczania w lilo : )

zwiń wątek LM  12 marca 2009 o godz. 8:35 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia +4 [Pokaż komentarz]
Gravatar

Jak ktoś ma maksymalny uptime 15 minut to “tuningowanie” startu ma znaczenie ;)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek nat  12 marca 2009 o godz. 9:25 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia 0 [Pokaż komentarz]
Gravatar

tak, w tym swiatku o init ani kill dzieci nie slyszaly,
a ze swiezo z windy sie przesiadly, to i reset czesto
robia :)

 
 
 
zwiń wątek student23  13 marca 2009 o godz. 14:44 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia 0 [Pokaż komentarz]
Gravatar

Sprawia wrazenie? :)

 
 
zwiń wątek marcinsud  11 marca 2009 o godz. 15:43 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia -2 [Pokaż komentarz]
Gravatar

§2 Newsy nie powinny:
2. być pisane w pierwszej osobie

Poza tym jest ok dane poparte pomiarami.

zwiń wątek asassello  12 marca 2009 o godz. 14:11 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia +7 [Pokaż komentarz]
Gravatar

Czyli miał udawać, że opisuje kogoś innego a nie siebie?

 
 
zwiń wątek sw  11 marca 2009 o godz. 18:36 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia -4 [Pokaż komentarz]
Gravatar

Czy “developerzy” to już jest po polsku? Czy to jakiś błąd w słowniku? Moim skromnym zdaniem, nie jest (po polsku).

zwiń wątek adrian5632  11 marca 2009 o godz. 19:00 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia -2 [Pokaż komentarz]
Gravatar

W języku polskim (czytaj w ‘natywnych’ słowach nie pojawia się litera V). Developer nie jest poprawnym słowem, ponieważ powinno być napisane przez W, nie V.

zwiń wątek Aristofeles  12 marca 2009 o godz. 20:43 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia +2 [Pokaż komentarz]
Gravatar

Developer w słownikach podawane jest jako równorzędne względem polskiego deweloper. Bo o ile się nie myle deweloper w Polsce to jednak rynek budowlany. Ja wiem adrian, że ty lubisz sie pokazywać jako znawca wszystkiego, ale obawiam się że średnio masz racje.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek Aristofeles  12 marca 2009 o godz. 20:51 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia +1 [Pokaż komentarz]
Gravatar

developer, deweloper «osoba lub firma, która inwestuje w budowę domów na sprzedaż»
• developerski, deweloperski
za słownikiem online PWN wystarczy chwilka żeby kliknąć i sprawdzić. I nei gadać głupot. Ale oczywiście kolega dał się już pokazać ze swoich często lotnych komentarzy.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
 
zwiń wątek Tola  12 marca 2009 o godz. 8:49 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia +1 [Pokaż komentarz]
Gravatar

A co za roznica czy to po polsku czy nie. Nie ma sie co czepiac szczegolow. Jest mnostwo slow zwiazanych z IT co pisze sie ich angielskie wersje – bo nieraz i nie ma polskich. Nie ma co sie czepac szczegolow i sie przejmowac tym.

Developer,
Tola

zwiń wątek Tomasz Woźniak  12 marca 2009 o godz. 12:58 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia +1 [Pokaż komentarz]
Gravatar

@Tola: sorki, ale w tym kraju reguły gramatyczne powstały nie po to, aby je olewać, ale po to aby nie robić ‘burdelu’, a takie jak twoje podejście takiż burdel tworzy.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
zwiń wątek nat  12 marca 2009 o godz. 13:49 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia -2 [Pokaż komentarz]
Gravatar

@Tola: tak jest.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
 
zwiń wątek nat  12 marca 2009 o godz. 13:46 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia +4 [Pokaż komentarz]
Gravatar

developers/developers/developers/developers :)

 
 
zwiń wątek adrian5632  11 marca 2009 o godz. 19:01 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia +2 [Pokaż komentarz]
Gravatar

Ciekawy jestem, ile newsów się jeszcze pojawi, jeśli chodzi o start Ubuntu 9.04 = ten jest już trzeci, o ile pamiętam…

zwiń wątek napcok  12 marca 2009 o godz. 0:28 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia +3 [Pokaż komentarz]
Gravatar

Myślę że po jednym przy każdej następnej alfie i becie + kilka przy Release Candidate…
Przecież to Ubuntu, a nie jakieś tam mało ważne “Linuksy” :P

 
zwiń wątek Ark  12 marca 2009 o godz. 10:58 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia -5 [Pokaż komentarz]
Gravatar

pewnie jeszcze się coś pojawi, w końcu nie zerżneli z innych dystrybucji wszystkiego, jeszcze zostało pare rzeczy do przeportowania, a gdy to zrobią znowu będą dumnie krzyczeć “patrzcie co zrobiliśmy”
a nie zerżneli wszystkiego bo np Fedora 11 (alpha) bez modyfikacji startuje 15 sekund, czyli 1s szybciej, a i tak planują (deweloperzy F) wyciągnąć jeszcze coś więcej, a jeśli coś zrobią to “deweloperzy” U zrobią to również, przy czym standardowo uwielbiany za szybki start będzie U :)

https://fedoraproject.org/wiki/Features/20SecondStartup
http://www.harald-hoyer.de/personal/blog/20_Seconds_Boot_Feature_Test_Day

BTW czy deweloperzy U “wynaleźli” już ładny-graficzny-i-animowany loading/boot screen ? bo kiedyś na brainstormie widziałem ideę “wynalezienia” tegoż, ale nie śledziłem tematu.
(czyt. wynalezienie = przeportowanie Plymouth z fedory :) )

BTW2: a może jakiś njus nt Ubuntu Satanic Edition ? (tak, to ironicznie :) )

zwiń wątek DeBill  12 marca 2009 o godz. 14:50 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia +1 [Pokaż komentarz]
Gravatar

Jasna pała, kolejna nagonka na Ubuntu? Że przecież ‘zerżneli’ to czy tamto… A czy to k**wa takie ważne, czy Ubu od F, czy F od Ubu? Jeśli w jakimś distro pojawi się jakieś dobre rozwiązanie, to nie można go zaimplementować w innym distro? Owszem, jeśli coś się skopiowało, to nie należy sobie przypisywać sukcesu i powinno się wspomnieć o autorach pomysłu.
Uważam, że niesłusznie czepiasz się Ubu, bo jeśli w F pojawi się coś kapitalnego ;) to wierz mi – kwestia czasu nim pojawi się w ogromnej większości distro.
Pozdrawiam :) .

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
 
 
zwiń wątek ms-trex  12 marca 2009 o godz. 8:33 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia -2 [Pokaż komentarz]
Gravatar

A dodali w końcu jakiś sensowny motyw graficzny dla gruba i framebuffera? Czy dalej dziadują z bitmapowym splashem?

zwiń wątek nat  12 marca 2009 o godz. 11:20 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia +3 [Pokaż komentarz]
Gravatar

tak, bootup logo. ja mam 2-kolorowe.

 
 
zwiń wątek arekm  12 marca 2009 o godz. 8:54 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia +2 [Pokaż komentarz]
Gravatar

Tak się przyzwyczaiłem do resume z ramu, że szybkość startu systemu nie robi na mnie żadnego wrażenia :-/

 
zwiń wątek mic  12 marca 2009 o godz. 11:43 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia -4 [Pokaż komentarz]
Gravatar

Niestety żaden Linux nie robi tego tak dobrze jak Windows :( Po wybudzeniu z hibernacji/stanu wstrzymania nie działa wifi.

zwiń wątek asymon  12 marca 2009 o godz. 13:24 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia +1 [Pokaż komentarz]
Gravatar

A u mnie działa (ubuntu 8.10, wcześniej na 8.04 też działało)

zwiń wątek mic  12 marca 2009 o godz. 14:20 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia +2 [Pokaż komentarz]
Gravatar

A u mnie nie. Ani w Mandrivie, Debianie, Fedorze, openSuse…

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
 
zwiń wątek nat  12 marca 2009 o godz. 13:53 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia +1 [Pokaż komentarz]
Gravatar

w Win pewnie w stanie zahibernowanym tez dziala…

 
 
zwiń wątek h-n-s  12 marca 2009 o godz. 13:43 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia +1 [Pokaż komentarz]
Gravatar

Chciałbym widzieć jak najnowsze Ubuntu działa na laptopie z dyskiem SSD.

zwiń wątek ms-trex  12 marca 2009 o godz. 17:14 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia -6 [Pokaż komentarz]
Gravatar

Pewnie tak jak na wszystkim innym – czyli miernie.

zwiń wątek wolvverine  13 marca 2009 o godz. 22:25 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia +1 [Pokaż komentarz]
Gravatar

mógłbyś się zdziwić :) jest dedykowana dystrybucja Ubuntu na np: eeepc , bardzo ładnie chodzi :) (z SSD właśnie testowaliśmy)

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
 
 
 
zwiń wątek goudacaster  12 marca 2009 o godz. 16:27 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia +2 [Pokaż komentarz]
Gravatar

Bardzo ciekawy artykuł. Oczywiscie natychmiast sprawdziłem jak to działa na moim systemie. Ubuntu na moim laptopie to 8.10 po upgrade z 7.10 czyli ma juz na pewno rok. Systemu używam codziennie w domu i w pracy. Po zainstalowaniu bootchart okazało się ze laptop całkiem szybko startuje bo już w 45 sekund.
Laptop to ThinkPad T61 Core 2 Duo T7100 @ 1.80GHz. Dodam ze mam zainstalowany miedzy innymi LAMP oprócz wielu programów biurowych.

 
zwiń wątek jarek  12 marca 2009 o godz. 18:04 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia -2 [Pokaż komentarz]
Gravatar

> System bez modyfikacji z zainstalowanymi kilkoma aplikacjami – czas startu 16 sekund

> System po poważniejszym liftingu czyli zostawione niezbędne minimum – czas startu 13 sekund

Reasumujac, 3sek roznicy, czyli szkoda czasu na takie pierdoly.

zwiń wątek xbartx  12 marca 2009 o godz. 21:18 # Zwiększ karmę Zmniejsz karmę Cofnij swój głos Zgłoś komentarz do usunięcia 0 [Pokaż komentarz]
Gravatar

Przeglądnięcie skryptów startowych zajmie Ci przy wprawie góra 60 sekund a robisz to raz także po tygodniu lub dwóch Ci się szybko zwróci ;)

 
 

Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="http://osnews.pl">OSnews: niusy IT</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <strike>tekst przekreślony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska.

Twoja sugestia