Artykuł partnera
Chatboty coraz częściej używane są w różnych branżach, aby zastępować pracowników. Czym dokładnie są i w jakich sytuacjach warto z nich korzystać?
Czym są chatboty?
Pod pojęciem jak chatbot znajduje się rodzaj programu komputerowego, który wykorzystywany jest do prowadzenia konwersacji z człowiekiem. Może być on używany zarówno do konwersacji tekstowych, jak i głosowych.
Boty czatowe, inaczej chatboty wykorzystują technologię przetwarzania języka naturalnego (NLP – Natural Language Processing), generowania języka naturalnego, a także sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, by dzięki temu dawać efekt konwersacji jak z człowiekiem.
Jak działa chatbot?
Oprogramowanie jak chatboty pozwala na prowadzenie rozmów w sposób spersonalizowany i aktywny, a przy tym dają one naturalny efekt podobny do rozmowy z człowiekiem.
Rozpoznają mowę lub tekst, a następnie dopasowują odpowiednie wersje odpowiedzi zgodnie z zaprogramowanymi scenariuszami, udzielając niezbędnych informacji i pomagając w przeprowadzeniu procesów. Uczą się również nowych konwersacji.
Przykładowe zastosowania chatbotów
Za pomocą chatbotów można wspomagać obsługę klienta, prowadzić kampanie marketingowe, sprzedaż, realizować zadania informacyjne i edukacyjne. Wykorzystuje się je często w bankowości, handlu, komunikatorach, na infoliniach.
Chatboty mogą być używane do wielu celów – poniżej znajdują się przykłady wykorzystania ich w różnych zadaniach:
- udzielanie informacji,
- wykonanie rezerwacji,
- przyjmowanie reklamacji klientów,
- śledzenie przesyłek,
- zawieranie umów,
- kupowanie produktów i zamawianie usług,
- prowadzenie kampanii reklamowych,
- wprowadzanie nowych pracowników.
Są to jedynie przykładowe zastosowania chatbotów, ponieważ mogą być one wykorzystane w innych celach, by zastąpić pracowników i pomóc w prowadzeniu zadań zarówno w ciągu dnia, jak i nocy.
Kiedy chatbot może zastąpić człowieka?
Chatboty najlepiej sprawdzają się wtedy, gdy konieczne jest usprawnienie procesów związanych z konwersacjami – na stronie internetowej, w sklepie online, aplikacji mobilnej czy w trakcie rozmów telefonicznych.
Najlepiej nadają się one do rutynowych zadań, które są powtarzalne i monotonne, co pozwala na ograniczenie czasu potrzebnego na ich prowadzenie przez pracowników.
W przypadku, gdy wprowadzone przez rozmówcę informacje są trudne do odczytania przez chatbota, może on przekierować konwersację do człowieka. Dzięki temu boty czatowe mogą współpracować z pracownikami i ułatwiać im wykonywanie zadań.
Chatboty – dlaczego warto z nich korzystać?
Używanie chatbotów związane jest z wieloma korzyściami dla firm, które decydują się na ich wdrożenie. Co można z nimi zyskać?
Przede wszystkim chatboty są dostępne przez 24 godziny na dobę i są wygodne w użyciu dla rozmówców, którzy mogą wykorzystać je w dowolnym momencie.
Boty czatowe pozwalają na rozwiązanie problemów szybciej niż w przypadku kontaktu ze zwykłym pracownikiem. Podnoszą przy tym jakość obsługi klientów i powodują, że są oni bardziej zadowoleni.