Pozwolicie, że pominę w tym miejscu fragment o tym jak szybko rozwija się sprzedaż internetowa i jak wiele osób przenosi swoją tradycyjną sprzedaż do sieci oraz dlaczego to robi. Jest na ten temat tyle artykułów, że z łatwością znajdziecie odpowiednie statystyki w sieci, a ja bez zbędnego lania wody, przejdę do konkretów.
Chcę mieć sklep internetowy, jakie opcje mam do wyboru i ile to kosztuje?
Opcja nr 1. Stworzenie sklepu od podstaw zlecam agencji/freelancer
Jest to, wydawać by się mogło, najprostsza i najkrótsza droga do własnego sklepu internetowego, choć, jeśli nie podejdziesz do niej odpowiednio przygotowany nie tylko taka nie będzie ale może skutkować faktem, że otrzymasz produkt kompletnie nie zgodny z Twoimi oczekiwaniami lub też Twój wymarzony sklep nie będzie generował sprzedaży. Jedno jest pewne, jest do droga dość kosztowna, a przez to niedostępna dla każdego.
No ale po kolei.
Zlecenie wykonania sklepu profesjonalistom jest jak najbardziej właściwym rozwiązaniem, musisz jednak mieć świadomość, że aby efekt końcowy pozytywnie Cię zaskoczył powinieneś posiadać przynajmniej ogólne wyobrażenie tego, jaki ten Twój wymarzony sklep ma być. Niestety nadal wielu przedsiębiorców podchodzi do tematu w ten sposób:” chcę mieć sklep internetowy, a o jego funkcjach pomyślę potem”. To bardzo poważny błąd. Pamiętaj, że w agencjach nie siedzą ludzie ze szklanymi kulami, dzięki którym są w stanie “zobaczyć” co jest w Twojej głowie i jaką masz wizję. Oczywiście są to ludzie, z zazwyczaj, dużym doświadczeniem, którzy pomogą Ci i doradzą ale im lepiej sam przygotujesz się do takiej rozmowy, tym wasza współpraca przyniesie lepsze efekty.
Warto na tym etapie zrobić sobie rozpiskę, w której znajdzie się m.in informacja o tym,
- kto jest Twoim Klientem docelowym,
- czy sprzedajesz produkty zużywalne czy są to raczej zakupy jednorazowe,
- jak wygląda Twoja konkurencja i jakie rozwiązania oferuje,
- czym wyróżniasz się na jej tle,
- czy będziesz sam zarządzać swoim sklepem (dodawanie treści, artykułów, rozliczenia, reklamacje, wysyłka) czy chcesz to zlecić lub zatrudnisz wykwalifikowane osoby,
- skąd pozyskujesz towary (dostawcy, hurtownie, a może sam je wykonujesz)
- na jakiej zasadzie będzie odbywać się wysyłka i płatności i jakimi kanałami
- jaki masz budżet.
To tylko część pytań jakie powinieneś sobie zadać zanim przystąpisz od rozmów z agencją, jest to jednak już jakiś punkt wyjścia. Jeśli wybór agencji nie pozostawisz ślepemu losowi (lub najtańszej dostępnej ofercie) a oprzesz na solidnej analizie ich dotychczasowych realizacji, opinii innych Klientów (warto do takich zadzwonić i podpytać o wrażenia ze współpracy z agencją, to naprawdę dobry pomysł zwłaszcza, że w grę wchodzą Twoje, całkiem niemałe pieniądze) i wrażeniu jakie zrobią na Tobie po pierwszej rozmowie, to możemy, z dużym prawdopodobieństwem założyć, że otrzymasz wysokiej jakości produkt, który pozwoli Ci rozpocząć sprzedaż on-line.
Ile to kosztuje?
Ano właśnie, na pewno nie jestem w stanie podać tu ceny końcowej, ponieważ takiej nie ma, a ceny ( u osób z doświadczeniem, wiedzą i ciekawym portfolio zaczynają się od 2-3 tys złotych netto, w agencjach ceny te mogą być nawet 2-4, a nawet 10 razy wyższe).
Jeśli nie masz w tym momencie takich środków, które chciałbyś przeznaczyć na stworzenie sklepu internetowego (wszak mówimy tylko o systemie, a sklep musimy jeszcze zazwyczaj zatowarować, wypromować oraz przez pewien okres czasu inwestować w niego zanim zaczniemy sensownie zarabiać) proponuję Ci dwa kolejne rozwiązania.
Opcja nr 2. Uruchomienie sklepu na platformie e-commerce
W sieci znajdziesz wiele stron, które oferują uruchomienie sklepu na gotowej platformie sprzedażowej. Są to m.in prestashop, shoper, ebexo, redcard, shoplo, sote i wiele wiele innych.
Co zyskujesz wybierając takie rozwiązanie?
- w większości przypadków odpada Ci koszt hostingu, gdyż wraz ze sklepem dostajesz miejsce na serwerze,
- sklep dostępny w kilka minut, czyli wykupujesz dostęp, wybierasz wygląd sklepu, konfigurujesz pod siebie i już możesz zacząć sprzedawać,
- relatywnie niskie koszty utrzymania w porównaniu do sklepu wykonanego na zamówienie od A do Z,
- łatwa obsługa – oprogramowanie sklepów jest zazwyczaj bardzo intuicyjne i nie przysporzy Ci większych problemów. Zazwyczaj masz do dyspozycji masę filmów z instrukcjami, które pomogą Ci w poruszać się po Twoim sklepie,
- nie musisz się martwić rozwojem oprogramowania, aktualizacjami, o to dba dostawca.
Poza wieloma niewątpliwymi zaletami gotowe platformy sprzedażowe maja też wady, których często na początku nie zauważamy, takie jak:
- limity dyskowe,
- limity transferowe,
- limity produktów, np. sklep oferuje w swoim planie podstawowym 20 wariantów produktów, co to oznacza? Zobrazuję to na przykładzie:
Powiedzmy, że planujesz sprzedawać koszulki z nadrukiem. Masz więc koszulkę damską w rozmiarach od s do xl w 4 dostępnych kolorach. No więc jeśli wybrałeś plan oferujący 20 wariantów to własnie wykorzystałeś wszystkie dostępne i w swoim sklepie masz 1 produkt i nic ponad to, no chyba, że przejdziesz na wyższy (droższy) plan abonamentowy.
- ograniczenia funkcjonalności i wyglądu strony,
- związanie z daną platformą – nie będziesz mógł przenieść sklepu w inne miejsce bo nie masz dostępu do plików, możesz korzystać ze sklepu tylko na platformie, do której masz dostęp.
Dlatego też zanim zdecydujesz się na wybór tej opcji, warto uważnie przetestować dostępne na rynku rozwiązania.
A koszt?
Abonament miesięczny, w zależności od platformy i dostępnych opcji zaczyna się od kilkunastu złotych miesięcznie.
Opcja nr 3. Uruchomienie sklepu internetowego na własnym koncie hostingowym przy pomocy darmowego oprogramowania WordPress Woocommerce
Jeśli cenisz sobie niezależność i chcesz mieć realny wpływ na to jaki będzie Twój sklep internetowy, a przy tym nie dysponujesz dużym budżetem, za to masz trochę czasu i zacięcia to rozwiązanie jest dla Ciebie. Woocommerce to wtyczka sklepowa do opensourcowego oprogramowania jakim jest WordPress (WP). WordPress jest obecnie najpopularniejszym w sieci oprogramowaniem do tworzenia stron www. Już co trzecia strona jaką odwiedzasz w Internecie jest stworzona własnie na WP. Być może nie wiesz o tym ale tak popularny Facebook, również korzysta z WP. Co to oznacza w praktyce?
Druzgocąca przewaga WordPressa nad innymi systemami dedykowanymi tworzeniu stron www powoduje, że jest on najlepiej rozbudowanym oprogramowaniem do jakiego mamy dostęp. Każdego dnia miliony ludzi pracując nad nim tworzy funkcjonalności, które możesz wykorzystać w swoim sklepie.
Zalety:
- niezwykle prosty w obsłudze, intuicyjny, elastyczny z rozbudowanymi możliwościami personalizacji zarówno jeśli chodzi o grafikę jak i funkcjonalność,
- w sieci znaleźć można wiele poradników. Sprawdź bloga Jak Zrobić Stronę i Kurs WordPress
- dostępny dla każdego gdyż bezpłatny i łatwy w obsłudze, powszechność WP powoduje, że bez większego wysiłku znajdziesz rozwiązanie jeśli napotkasz na jakiś problem. Poza wymienionymi wyżej są też fora dyskusyjne, grupy na FB, filmiki na YT więc spokojnie, masz gdzie szukać pomocy.
- a kiedy stracisz zapał do własnoręcznego tworzenia …bez problemu znajdziesz specjalistów, którzy pomogą Ci rozwinąć sklep
- bezpieczeństwo – częste aktualizacje WP gwarantują bezpieczeństwo i zgodność z aktualnymi trendami w e-commerce oraz wymogami technicznymi.
Wady:
- Koszt utrzymania serwera i domeny
- Potrzeba sprawdzenia kompatybilności dodatków przed ich zainstalowaniem.
Na koniec pozostaje mi tylko życzyć Ci powodzenia oraz dużego ruchu zakończonego sprzedażą w Twoim sklepie.