Kategorie:
24

Wolne kodeki obrazu: bliżej 1.0

Christian Schaller odnotował obecny stan rozwoju dwóch wolnych kodeków obrazu: Theory i Diraca.

Theora powoli zbliża się do wyczekiwanej wersji 1.0. Wiele wskazuje na to, że osiągnie ją jeszcze w tym roku. Warto też przeczytać analizę Monty’ego na temat problemów Theory. Jak mówi Monty — i jak potwierdza to pierwsze wydanie beta — choć kodek ma generalnie słabą wydajność, to wiele można zrobić, aby ją poprawić. W tekście znajduje się też demonstracja jak dużo można zmienić także pod względem jakości kodowania. Mimo że Theora należy do poprzedniej generacji kodeków obrazu i technologicznie bliżej jej do MPEG-2 niż do kodeków MPEG-4/h.264, to w najbliższych latach powinna jeszcze dotrzymywać im kroku. Te poprawki są jego zdaniem konieczne, ponieważ kolejna generacja kodeków na wolnych licencjach dojrzeje dopiero za kilka lat.

I oto kodek Schroedinger (alternatywna implementacja Diraca) wykonał kroczek w tym kierunku wydając wersję 0.9.0. Schroedinger nie ma szansy na osiągnięcie wersji 1.0 w najbliższym czasie, ponieważ specyfikacja formatu Dirac nie została jeszcze zamknięta, ale w tej wersji zostały dopracowane domyślne parametry kodowania i można już określać docelową przepływność strumienia.

Więcej informacji: http://blogs.gnome.org/uraeus/2007/11/13...eo-codecs/

«
»

Znalazłeś literówkę? Zgłoś ją używając formularza!


Jeśli uważasz, że ten nius jest nieobiektywny, przedstawia nieprawdziwe wydarzenie, jest spamem lub nie spełnia standardów serwisu, napisz raport.

Niusy na podobny temat:

Komentarze (RSS)

Komentarze są prywatnymi opiniami dodających je osób. Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi. Komentarze obraźliwe oraz obniżające poziom serwisu będą usuwane. Więcej w regulaminie komentowania.

16 komentarzy

zwiń wątek zenek  15 listopada 2007 o godz. 16:59 #
Gravatar

a czy h.264 nie jest przypadkiem czescia mpeg-4

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek jellonek  15 listopada 2007 o godz. 17:10 #
Gravatar

http://pl.wikipedia.org/wiki/H.264
inaczej piszac – tak, jest…

 
 
zwiń wątek Thar  15 listopada 2007 o godz. 19:24 #
Gravatar

Nius zawiera kilka mylących stwierdzeń:

Mimo że Theora należy do poprzedniej generacji kodeków obrazu i technologicznie bliżej jej do MPEG-2 niż do kodeków MPEG-4/h.264

H.264 to oznaczenie ITU dla standardu MPEG-4 AVC. Theora również jest implementacją jednego ze standardów MPEG-4, tyle, że ASP (podobnie jak Xvid). Nie ma absolutnie nic wspólnego z kodekami MPEG-2, używanymi m.in. w DVD-Video.

I oto kodek Schroedinger (alternatywna implementacja Diraca)

Alternatywna wobec Diraca implementacja… Diraca? :P Dirac to sam prototypowy algorytm, Schroedinger to jego implementacja napisana w C++. Można to porównać do OpenGL i jego implementacji w postaci biblioteki Mesa.

Co do samej treści: Theorze brakuje dobrych narzędzi, Dirac/Schroedinger są jeszcze daleko od ukończenia. I to w zasadzie wszystko, jeśli chodzi o wolne od patentów kodeki video.

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek kocio  15 listopada 2007 o godz. 19:49 #
Gravatar

VP3's technology is solidly previous-generation (it is similar in technology to MPEG2)

…a że Theora jest oparta o VP3, to zakładam, że dotyczy to także jej. Nie śmiałbym podejrzewać o taką pomyłkę Monty'ego. =}

Dirac to nie tylko nazwa algorytmu, ale i wzorcowej implementacji (podobnie jak np. Gadu-gadu to nazwa klienta, sieci, protokołu i firmy). A więc alternatywna wobec Diraca (kodu) implementacja Diraca (formatu).

zwiń wątek Thar  15 listopada 2007 o godz. 20:08 #
Gravatar

…a że Theora jest oparta o VP3, to zakładam, że dotyczy to także jej. Nie śmiałbym podejrzewać o taką pomyłkę Monty’ego. =}

Strona Theory mówi co innego:

It is in the same class as MPEG-4/DiVX

<a href rel="nofollow"&gt <a href="http://;http://theora.org/” target=”_blank”>;http://theora.org/

Nie mi osądzać, kto tu się myli ;-)

Dirac to nie tylko nazwa algorytmu, ale i wzorcowej implementacji (podobnie jak np. Gadu-gadu to nazwa klienta, sieci, protokołu i firmy). A więc alternatywna wobec Diraca (kodu) implementacja Diraca (formatu).

Cała wzorcowa implementacja ma chyba charakter wyłącznie proof of concept, a Schroedinger również jest rozwijany przez BBC – czy to nie czyni go oficjalną implementacją? Głowy nie dam, wavelety to nie moja specjalność :P

zwiń wątek wojtekm  16 listopada 2007 o godz. 12:44 #
Gravatar

Strona Theory mówi co innego:

It is in the same class as MPEG-4/DiVX

Kluczowe jest tu stwierdzenie same class. To, że kodek jest tej klasy co inne kodeki MPEG-4 ASP nie znaczy, że nie może wykorzystywać koncepcji z MPEG-2. W rzeczy samej wszytskie one są oparte o IDCT, podobnie zresztą jak H.264 tylko, że w tym ostatnim przypadku wykorzystuje się jeszcze szereg dodatkowych algorytmów wspomagających.

Theora np. nie implementuje bezpośrednio ramek typu B (bidirectional) jak przewiduje specyfikacja MPEG-4, zamiast tego stosuje się tu tzw. golden frames.

Cała wzorcowa implementacja ma chyba charakter wyłącznie proof of concept, a Schroedinger również jest rozwijany przez BBC

Shroedinger nie jest implementowany przez BBC tylko przez Fluendo. BBC ma swoją zamknietą implementację Dirac Pro i wzorcową (póki co głównie dla celów poglądowych) na SourceForge.

Głowy nie dam, wavelety to nie moja specjalność

Łomatko! "wavelety" – to prawie jak applety :) .

A jest takie ładne polskie określenie: falki tudzież faletki.

 
zwiń wątek wojtekm  16 listopada 2007 o godz. 12:56 #
Gravatar

Jeszcze małe PS.

Shroedinger jest implemetowany w czystym C, natomiast Dirac jest jak najbardziej w C++.

 
zwiń wątek Thar  16 listopada 2007 o godz. 19:18 #
Gravatar

Kluczowe jest tu stwierdzenie same class. To, że kodek jest tej klasy co inne kodeki MPEG-4 ASP nie znaczy, że nie może wykorzystywać koncepcji z MPEG-2.

Może być. A stosuje?

Shroedinger nie jest implementowany przez BBC tylko przez Fluendo.

Na stronie projektu, BBC R&D jest wymienione razem z Fluendo.

Łomatko! “wavelety” – to prawie jak applety :) .

A jest takie ładne polskie określenie: falki tudzież faletki.

Jest też polskie określenie 'serwer pośredniczący', na coś, co wszyscy nazywają proxy ;-) .

 
zwiń wątek wojtekm  16 listopada 2007 o godz. 20:19 #
Gravatar

Może być. A stosuje?

Tak, jak już pisałem wszystkie te formaty opierają się o transformatę kosinusową (DCT), która jest podstawą ich działania (podobnie zresztą jak wielu innych formatów obrazu w tym JPEG), jednocześnie Theora nie jest zgodna ze specyfikacją MPEG-4. Gdyby tak było podpadała by pod te same patenty co XviD.

Na stronie projektu, BBC R&D jest wymienione razem z Fluendo.

Zwracam honor. Rzeczywiście współpracują.

Jest też polskie określenie ’serwer pośredniczący’, na coś, co wszyscy nazywają proxy ;-) .

I z tego powodu chcesz zmieniać polską nomenklaturę naukową? :-D

 
zwiń wątek wojtekm  16 listopada 2007 o godz. 20:43 #
Gravatar

Zwracam honor. Rzeczywiście współpracują.

A czkolwiek implementacją, tak jak pisałem zajmuje się Fluendo:
http://www.bbc.co.uk/rd/projects/dirac/contacts.s

 
 
 
 
zwiń wątek diablownik  15 listopada 2007 o godz. 20:45 #
Gravatar

Schroedinger nie ma szansy na osiągnięcie wersji 1.0 w najbliższym czasie, ponieważ specyfikacja formatu Dirac nie została jeszcze zamknięta

Wyrażenie "specyfikacja nie została jeszcze zamknięta" sugeruje, że otwarta (w sensie tak jak otwarte, wolne oprogramowanie) specyfikacja zostanie zamknięta. Nie można było tego trochę inaczej zapisać?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek kocio  16 listopada 2007 o godz. 1:19 #
Gravatar

Początkowo napisałem "zamrożona", ale stwierdziłem, że tak brzmi lepiej i poprawiłem.

 
zwiń wątek ktoś  17 listopada 2007 o godz. 11:44 #
Gravatar

nie, nie sugeruje. Zboczenie jakies :P

zdanie "Specyfikacja nie zostala jeszcze zamknieta" dla mnie jest jednoznaczne: cały czas trwają prace nad udoskonaleniem.

Zamknięcie oznacza że prace zostaną zakończone, specyfikacja stanie się stabilna i w tedy będzie można to implementować, co w tej chwili nie ma większego sensu, bo do jutra i tak zostanie wymyślona lepsza wersja

 
zwiń wątek Wizard  17 listopada 2007 o godz. 14:40 #
Gravatar

Wyrażenie “specyfikacja nie została jeszcze zamknięta” sugeruje, że otwarta (w sensie tak jak otwarte, wolne oprogramowanie) specyfikacja zostanie zamknięta

To się chyba nazywa zboczenie ;)

 
 
zwiń wątek garwol  16 listopada 2007 o godz. 2:11 #
Gravatar

a xvid czasem tez nie jest wolny?

(Poniżej tego poziomu komentarze nie będą zagnieżdżane)
zwiń wątek kocio  16 listopada 2007 o godz. 2:25 #
Gravatar

Chodzi o patenty, nie o licencję. On2 zrzekł się wszystkich roszczeń patentowych na VP3:

http://en.wikipedia.org/wiki/Theora#VP3

natomiast XviD to wolna implementacja, ale standardu, który jest chroniony patentami:

http://en.wikipedia.org/wiki/Xvid#Patent_issues

 
 

Uwaga! Niektóre komentarze, m.in. te dodane przez niezalogowanych i nowych użytkowników, są ręcznie moderowane. Jeśli Twój komentarz nie ukaże się od razu, nie dodawaj go ponownie, tylko cierpliwie poczekaj na akceptację.

W komentarzach możesz używać prostych znaczników HTML. Przykłady:
  • Link: <a href="http://osnews.pl">OSnews: niusy IT</a>,
  • Wytłuszczenie: <strong>tekst pogrubiony</strong>,
  • Kursywa: <em>tekst pochylony</em>,
  • Przekreślenie: <strike>tekst przekreślony</strike>,
  • Kod: <code>printf("blok kodu");</code>,
  • Cytat: <blockquote>cytat</blockquote>
Uwaga: jeśli dodasz nieznany znacznik, będzie on niewidoczny, gdyż system filtruje takie znaczniki.

Wszystkie autorskie niusy w serwisie publikowane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 2.5 Polska.

Twoja sugestia