Artykuł partnera
Najczęstszą formą wyboru agencji reklamowej jest przetarg bądź konkurs ofert. Jak go przygotować i przeprowadzić, aby nie popełnić błędu w wyborze agencji?
Agencja reklamowa może być zaangażowana przez firmę na różnym etapie życia tej organizacji – najlepiej jednak w momencie wyznaczania strategicznych celów firmy. Jakkolwiek zawsze na czele stawia się efektywność biznesową, to ważnym narzędziem temu służącym jest reklama.
Firma może skupić się na doraźnym działaniu, a więc przeprowadzeniu jednej, zamkniętej w ramy czasowe, kampanii. Może mieć ona na celu zwiększenie sprzedaży, wzrost rozpoznawalności marki czy też wprowadzenie nowego produktu na rynek. Może też jednak zdecydować się na stałą obsługę reklamową. Wybierając agencję, stawia wówczas na realizację długofalowych celów strategicznych. Na przykład wzrosty sprzedaży poszczególnych produktów poprzez wsparcie ich wejścia na rynek, przeprowadzenia akcji promocyjnych, zaangażowania konsumentów (trwalszego ich związania z marką), uruchomienia nowego kanału sprzedaży (np. e-commerce) itd.
Agencja reklamowa może być zaangażowana przez firmę na różnym etapie życia tej organizacji – najlepiej jednak w momencie wyznaczania strategicznych celów firmy. Jakkolwiek zawsze na czele stawia się efektywność biznesową, to ważnym narzędziem temu służącym jest reklama.
Firma może skupić się na doraźnym działaniu, a więc przeprowadzeniu jednej, zamkniętej w ramy czasowe, kampanii. Może mieć ona na celu zwiększenie sprzedaży, wzrost rozpoznawalności marki czy też wprowadzenie nowego produktu na rynek. Może też jednak zdecydować się na stałą obsługę reklamową. Wybierając agencję, stawia wówczas na realizację długofalowych celów strategicznych. Na przykład wzrosty sprzedaży poszczególnych produktów poprzez wsparcie ich wejścia na rynek, przeprowadzenia akcji promocyjnych, zaangażowania konsumentów (trwalszego ich związania z marką), uruchomienia nowego kanału sprzedaży (np. e-commerce) itd.
Niezależnie od tych celów i formy wyboru (konkurs, przetarg bądź „z wolnej ręki”), warto wskazać kryteria, którymi należy się kierować. Tak, aby wybrać tę właściwą agencję.
- Specjalizacja czy full service? Niektóre agencje zajmują się wybranym wycinkiem rynku (czy też aktywności klienta); np. obecnością w mediach społecznościowych, wsparciem sprzedaży bądź też – komunikacją w wybranym, szerszym kanale, np. w digitalu (online), w ATL (wszystkie tzw. „stare” media, jak telewizja, radio, prasa). Wiele agencji zdołało jednak rozszerzyć kompetencje o kolejne obszary, stając się agencją typu full service (wychodząc historycznie od ATL bądź wręcz przeciwnie – będąc kiedyś firmą digitalową). Wybór zależy od potrzeb klienta: gdzie i w jakim zakresie chce zaistnieć.
- Klienci: portfolio i rekomendacje. Ważni są dotychczasowi klienci i marki, które agencja obsługiwała i obsługuje, a także opinie tych klientów. To świadczy o reputacji agencji.
- Tytuły i nagrody. Nie mniej ważne są nagrody branżowe i tytuły zdobyte przez agencję, przyznane przez niezależne kapituły.
Wreszcie, ważne może okazać się doświadczenie agencji w jakiejś niszy rynkowej, w której działa reklamodawca. Takiej, która wymaga szczególnej wiedzy i doświadczeń. Przy czym ten problem z reguły powinien rozwiązywać dobrze przygotowany brief reklamowy.