Artykuł partnera
O tym, że odpowiednie otoczenie predysponuje nas do pracy w większym skupieniu, wydajności czy kreatywności wie praktycznie każdy. Niestety niewielu pracodawców wydaje się brać to pod uwagę podczas wybierania lokalizacji swojego biura czy jego ostatecznego urządzania. Tymczasem dla pracowników położenie oraz wygląd biura ma niebagatelne znaczenie.
Rozmaite badania i obserwacje jednoznacznie wskazują na to, że wydajność pracownika, jego kreatywne podejście do wykonywanych obowiązków oraz zaangażowanie w pracę nierzadko biorą się bezpośrednio z miejsca, w którym pracuje. Jednocześnie jednak należy mieć na uwadze, że w każdym biurze warunki takie będą nieco inne.
Istotna lokalizacja biura
Na początku istotne jest, gdzie znajduje się poszukiwane przez nas biuro na wynajem czy do kupienia. Badania wskazują, że w procesie poszukiwania oraz utrzymania idealnego pracownika lokalizacja ma niebagatelne znaczenie. Międzynarodowa agencja doradcza z rynku nieruchomości Savills przeprowadziła badania, według których aż 70% osób wybiera lepiej zlokalizowane biuro podczas poszukiwania pracy, zaś w młodszym pokoleniu pracowników aż ponad 75% nie jest skłonne dojeżdżać do pracy dłużej niż 30 minut. Dla większości pracowników istotne jest, aby biuro było nowoczesne (ponad 50% respondentów) oraz posiadało dobrej jakości dostęp do sieci (prawie 80% osób).
Warunki w biurze a pracownik
Planując warunki w biurze warto zwrócić uwagę na jego przeznaczenie. Można w tym celu skorzystać z usług specjalistycznych firm, które na podstawie badań i ankiety podpowiedzą, jak zaprojektować przestrzeń oraz na jakie akcenty postawić, aby pracownik był kreatywny, zaangażowany oraz wydajny. Tak samo istotne jest, aby biuro posiadało warunki do każdego rodzaju pracy, a także… na wypoczynek. Ważne jest oddzielenie bardziej barwnej strefy relaksu od stonowanego i ascetycznego wnętrza biura, które nie będzie specjalnie zaśmiecane wieloma dodatkami. Ważne są także trzy warunki istotne już od wielu lat:
- właściwa temperatura pracy (czyli ogrzewanie w zimie, klimatyzacja latem),
- oświetlenie nie męczące wzroku
- sprzęt fizjologicznie dostosowany do np. długiego przebywania w pozycji siedzącej.
Praca w domu – czy są ku temu warunki?
Coraz popularniejsza jest obecnie praca w domu, zarówno wśród freelancerów, jak i pracowników etatowych. Zazwyczaj w domu nie ma specjalnych warunków do działań zawodowych, dlatego warto je stworzyć, by pracować efektywnie i wydajnie. Niezbędna do tego będzie oddzielna, uporządkowana przestrzeń, która może być skutecznie izolowana od hałasów domowych i obecności osób trzecich, np. domowników. Warto wykorzystać meble o typowo biurowym przeznaczeniu, np. szafki z szufladami, biurko, ale również zadbać o to, aby przestrzeń mogła być oddzielona np. drzwiami czy parawanem od miejsca, w którym na co dzień odpoczywamy. To wszystko sprawi, że warunki do pracy w domu będą po prostu wygodniejsze, a jednocześnie efektywność takiej pracy będzie taka sama, jak w przypadku obecności w biurze, zwłaszcza dla osób pracujących kreatywnie.
Tekst powstał przy współpracy z wrocławską firmą Full Service Office – ekspertem w dziedzinie wynajmu fizycznych i wirtualnych przestrzeni biurowych. Pełną ofertę firmy znajdziesz pod adresem: FullServiceOffice.pl – wirtualne biuro Wrocław.