Artykuł sponsorowany
Podpisanie umowy z firmą, która podłączy do naszego domu lub mieszkania internet światłowodowy to zobowiązanie. Jako klient, deklarujemy comiesięczne regulowanie rachunków, a dostawca zapewni nam stały dostęp do sieci. Czego jeszcze możemy oczekiwać od dostawcy internetu? Odpowiadamy.
Główne obszary odpowiedzialności dostawcy
Podpisując umowę z wybraną firmą, możemy być pewni, że przede wszystkim wykona niezbędne prace związane z instalacją sieci w naszym domu. Jeśli nasze gospodarstwo domowe jest w zasięgu dostawcy, to oznacza, że ma on możliwości techniczne, aby taką instalację przeprowadzić. Jeśli umowa to uwzględnia, to firma dostarczy także router, dzięki któremu możemy łączyć urządzenia za pomocą sieci bezprzewodowej (Wi-Fi). Zadaniem firmy jest także aktywacja połączenia – zarówno internetowego, jak i dodatkowych usług, np. telewizji. W kontekście sieci dostawca gwarantuje dostęp do internetu na określonych warunkach m.in. powinien wskazać minimalną oraz maksymalną prędkość pobierania i wysyłania danych (tzw. transfer danych). Nie oznacza to jednak, że w każdym wypadku prędkość ta zawsze będzie identyczna. Ostateczna wartość np. prędkości pobierania plików z zasobów internetu zależy od kilku czynników niezależnych od dostawcy. Wśród tego typu czynników są m.in, warunki po stronie serwera, na którym jest przechowywany dany plik czy też techniczne ograniczenia sprzętowe (niektóre urządzenia nie obsługują transferów o prędkości większej niż 100 Mb/s). Warto także podkreślić, że dostawca zazwyczaj gwarantuje dostarczenie połączenia internetowego za pomocą połączenia kablowego. Dlaczego niemal żaden dostawca nie bierze odpowiedzialności za połączenie bezprzewodowe (Wi-Fi)? Wynika to ze zbyt dużej złożoności kwestii sieci bezprzewodowej – na jej działanie może wpływać zbyt wiele czynników, niezależnych od dostawcy, jak choćby: jakość sprzętu odbierającego sygnał i jego możliwości techniczne, inne urządzenia elektroniczne w pobliżu, które mogą zakłócać sygnał radiowy czy też zastosowane w domu materiały budowlane, które mogą odbijać fale radiowe.
Kolejnym obszarem, który dotyczy dostawcy, jest zapewnienie odpowiedniej obsługi klienta, czyli reagowanie na wszelkiego rodzaju zgłoszenia dotyczące ewentualnych nieprawidłowości w działaniu sieci. Szczególnie dotyczy to wszelkich uszkodzeń światłowodu, które jednak są niezwykle rzadkie. Serwis może także odpowiadać za wymianę lub naprawę wspomnianego routera. Dostawca jest także odpowiedzialny za utrzymanie całej infrastruktury sieciowej na możliwie najwyższym poziomie, a także dbanie o bieżące aktualizacje i modernizacje, jeśli takowe są potrzebne.
Za co dostawca internetowy nie odpowiada?
Wszelkie problemy wynikające z awarii serwerów i konkretnych witryn (np. mediów społecznościowych, aplikacji bankowych, serwisów streamingowych) nie są odpowiedzialnością dostawcy. To częsty przypadek, z którym “zmagają się” pracownicy obsługi klienta. Zanim więc poinformujemy dostawcę o zaistniałej awarii, warto najpierw sprawdzić, czy problem dotyczy wyłącznie jednej witryny czy także inne witryny nie działają i czy strony z alertami (np. Downdetector) nie dostarczają ważnych informacji, np. dotyczących awarii wybranego medium społecznościowego lub aplikacji.
Dostawca nie odpowiada również za to, jak finalnie urządzenia użytkownika współpracują z siecią. Można przez to rozumieć sytuację, w której starsze urządzenie nie jest w stanie poprawnie wyświetlić obrazu w 4K z serwisu streamingowego lub gdy gra sieciowa działa wolno, bo komputer użytkownika nie spełnia wszystkich wymagań technicznych. Warto także pamiętać, że nie możemy rościć sobie prawa do np. zadośćuczynienia, gdy udostępnimy swoje wrażliwe dane w sieci lub gdy padniemy ofiarą oszustwa. W takich sytuacjach musimy być po prostu ostrożni i dokładnie zwracać uwagę na to, z jakich zasobów sieci korzystamy.
Chcesz skorzystać z oferty sprawdzonego dostawcy internetu w powiecie krakowskim, wielickim, myślenickim, wadowickim czy bocheńskim? Sprawdź Fiberlink, gdzie proponujemy internet światłowodowy, telewizję i telefonię stacjonarną najwyższej jakości.