Z roku na rok, Polacy coraz częściej robią zakupy w sieci. Liczba ta nieustannie rośnie. Rynek e-commerce ma się więc coraz lepiej. Ludzie zaczynają się przekonywać do tego, że w sieci można znaleźć towar po naprawdę okazyjnej cenie i co jest najważniejsze, że nie ma problemu z jego oddaniem.
Do tej pory powstało wiele badań, które miały na celu poznanie profilu osoby, która robi zakupy w sieci. Wynika z nich, że najczęściej jest to osoba poniżej 30-tego roku życia, mieszkająca w dużym mieście oraz pracująca. Zdecydowanie rzadziej zakupy robią osoby po 40-tym roku życia oraz te, które mieszkają na terenie, w którym swobodny dostęp do Internetu wciąż nie jest jeszcze możliwy. Są to świadomi internauci, którzy zaglądają do sieci niemal codziennie. Nie ma wśród nich przypadkowych osób, które na co dzień nie korzystają z sieci. Zazwyczaj niewiele różnią się od typowego kupującego w tradycyjnym sklepie. Posiadają jedynie nieco lepszy status materialny, jak również wykształcenie.
Niektóre osoby wręcz nie potrafią obyć się bez zakupów w sieci, dokonują takich transakcji niemal codziennie, bądź to na portalach aukcyjnych czy w specjalnych sklepach internetowych. I choć czasem takie zakupy to czysty poker zasady, które obowiązują podczas takich transakcji, zabezpieczają kupującego przed różnego rodzaju nieprzewidywalnymi sytuacjami. Rzadko wpłaca się pieniądze bezpośrednio na konto sprzedającego. Zwykle jest to przeprowadzane sprawdzonym i bezpiecznym kanałem płatniczym. Kupujący ma zwykle dostęp do historii transakcji przeprowadzonych przed danego sprzedawcę, włącznie z rzetelnymi opiniami osób, które dokonały zakupów. Pozwala to wyeliminowanie nieuczciwych sprzedawców. Każdy Internauta może wybrać taką osobę lub sklep, która cieszy się ogólnym uznaniem. Sprawia to, że zwiększa się gwarancja tego, że zakupiony towar będzie zgodny z jego opisem. Do zalet kupowania w sieci, oprócz wspomnianej już stosunkowo niskiej ceny, zaliczyć można różnorodność artykułów. Z reguły można je wybierać z pośród całego asortymentu danego producenta, a nie jak ma to miejsce w tradycyjnym sklepie, tylko z tego, co akurat znajduje się na stanie magazynowym.
W ostatnim czasie, coraz większą popularnością cieszą się zakupy artykułów spożywczych. Zabiegane kobiety rzadko mają czas na odwiedziny supermarketu. Całe szczęście, wiele takich sklepów oferuje swoje produkty również w sieci. Wystarczy więc usiąść na chwilę przed komputerem oraz wybrać produkty, by w kilka chwil później, zostały one dostarczone wprost do drzwi mieszkania. Pozwala to zaoszczędzić cenny czas.
Strony internetowe sklepów są coraz bardziej rozbudowane, a mimo to ich obsługa jest intuicyjna. Nawet początkujący internauta bez problemu znajdzie to, czego szuka. W razie potrzeby, istnieje zazwyczaj możliwość spytania sprzedawcy online o szczegóły zakupów.
Mimo coraz większej popularności zakupów w sieci, Polska jest ciągle na odległym miejscu, jeśli chodzi o kraje Europejskie. Jednak zachowując dotychczasowe dynamiczne tempo rozwoju tego rynku, będzie można liczyć, że już nie długo, sytuacja ta, odmieni się. Wraz z rozwojem handlu w Internecie będzie można liczyć na to, że nie tylko otrzyma się towar po okazyjnej cenie, lecz również będzie posiadał on wysoką jakość.