Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów alarmuje – firmy nie informują, co można (i należy) zrobić ze starym, zużytym sprzętem elektronicznym. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, do komputerów i sprzętu AGD powinny być dołączane np. informacje o potencjalnej szkodliwości użytych w tych produktach składników i substancji – tymczasem w wielu przypadkach klienci nie są o tym w ogóle informowani.
Urząd zlecił Inspekcji Handlowej przeprowadzenie kontroli kilkuset produktów elektronicznych w różnych placówkach handlowych (ostatecznie przebadano 563 artykuły gospodarstwa domowego w 166 placówkach). Najwięcej miejsca poświęcono tanim, importowanym z Chin produktom, które stanowiły 45 procent skontrolowanych urządzeń.
W wyniku kontroli ustalono, że w 27,5 procentach przypadków brak było jakiejkolwiek informacji o postępowaniu ze zużytym sprzętem.
UOKiK podkreśla, że do każdego urządzenia elektronicznego (nie tylko RTV/AGD) powinny być dołączone następujące informacje:
– zakaz umieszczania zużytego sprzętu wraz z innymi odpadami,
– potencjalna szkodliwość zawartych w produktach substancji dla ludzi i środowiska naturalnego,
– w miejscu sprzedaży – informacje o punktach zbierania zużytego sprzętu.
Urząd przypomina, że w wypadku nabycia nowego sprzętu sprzedawca zobowiązany jest do bezpłatnego przyjęcia od konsumenta produktu zużytego (jeśli towar jest tego samego rodzaju i w tej samej ilości). Zużyty sprzęt można oddać bezpłatnie także w specjalnym punkcie, który powinien znajdować się w każdej gminie lub oddać spółce zajmującej się odbiorem i wywozem śmieci.