Silnik Dooma 3 zostanie uwolniony

Już (dopiero?) na przyszły rok Id Software zapowiedziało uwolnienie swojego silnika. Oprócz Dooma 3 na jego bazie powstało m.in. Enemy Territory: Quake Wars.

Rzecz miała miejsce na ostatnim QuakeConie, gdzie John Carmack powiedział w jednym z wywiadów o kilku rzeczach, które z pewnością zainteresują grających użytkowników Linuksa.

Najważniejszą z nich, jest informacja o planach uwolnienia w przyszłym roku kodu Doom 3. Carmack powiedział jednak, że jego firma w tej chwili ma masę zadań, między innymi wydanie obecnie ukończonego tytułu Rage i skupia się właśnie na tym projekcie, oraz innych które są rozpoczęte. Do uwolnienia Dooma stworzy malutki oddział ludzi kiedy będzie na to czas.
Sytuacje jednak może skomplikować prawo. Jeśli Id Software straci prawa do pewnych rzeczy zawartych w doom 3 może być ciężko.

Silnik Dooma 3 może nie zachwyca już wspaniałymi efektami graficznymi ale jak na razie nic lepszego nie dostaniemy.
Miejmy nadzieję, że na drodze do uwolnienia tegoż engine’u nic nie wyrośnie i w 2009 roku dostaniemy kilka ciekawych, otwartych tytułów.

żadnych reklam, sama wiedza.

Zarejestruj się na BEZPŁATNY NEWSLETTER i raz w tygodniu otrzymuj najważniejsze wiadmości
ze świata IT, nowych technologii i kryptowalut.

Bez reklam.

  1. Awatar soda2
    soda2

    oby oby, może na dzisiaj nie jest to super wypas, ale na pewno jest to lepsze tehchnicznie niz silnik quake 3… nie ma na co narzekać. Tylko nie rozumiem jak ID może stracić prawa do ich własnego silnika…

    1. Awatar marcinsud
      marcinsud

      a może wraz z silnikiem chcą wydać openDoom3 i tu jest problem? Bo ktoś inny może mieć prawa do treści zawartych w doomie i może nie zgodzić się na to

      1. Awatar [r4]
        [r4]

        Kto moze miec prawa co tresci gry, jesli nie id? Nie rozumiem tej kwestii — wydadza ten silnik na zasadach podobnych jak w przypadku wszystkich innych silnikow i nie bedzi problemu. Co najwyzej ludzie dorobia sobie do tego cos na ksztalt FreeDOOM albo OpenArena.

    2. Awatar Budyń
      Budyń

      Sęk w tym, że NIE WŁASNEGO. Tak jak z Javą – część kodu była autorstwa kogos innego, właczona na ustalonych zasadach, a ten ktoś może nie wyrazić zgody na uwolnienie / przelicencjonowanie kodu, na podstawie wcześniejszej umowy.

  2. Awatar Michał Tomaszewski
    Michał Tomaszewski

    Skąd wziąłeś te skriny? Renderowałeś je na riva tnt2?

    Screen 1

    Screen 2

    Screen 3

    Te screeny prezentują nieco inną jakość…

    Zależy na jakiej karcie będziesz odpalał grę. Widać, nie masz dobrej karty graficznej 🙂

    1. Awatar Michał Tomaszewski
      Michał Tomaszewski

      Jak to się dzieje że ten komentarz doszedł prawie dzień później?…

      1. Awatar Moarc
        Moarc

        Widocznie dopiero dzień później ktoś go wyciągnął z komentarzy "do sprawdzenia".

  3. Awatar Michał Tomaszewski
    Michał Tomaszewski

    Skąd wziąłeś te skriny? Renderowałeś je na riva tnt2?

    Screen 1

    Ten screen prezentuje nieco inną jakość…

    Zależy na jakiej karcie będziesz odpalał grę. Widać, nie masz dobrej karty graficznej 🙂

    Wystarczy wpisać w google grafika "doom 3"

    1. Awatar Michał Tomaszewski
      Michał Tomaszewski

      Może to są i klatki "od producenta", ale na tych w newsie nie ma ani wygładzania ani cieniowania. Nie prezentuje faktycznych możliwości gry. News IMO nieobiektywny…

      1. Awatar desek
        desek

        Pierwszy i trzeci są oficjalnymi screenami, specjalnie podrasowanymi do pokazu przez producenta. Tak samo ten, który pokazałeś. Drugi to screen z normalnego gameplaya, tak wygląda gra.

        Moja grafika to GF9800GTX+.

        Ta gra jest z 2004 roku, więc za pięknie nie będzie wyglądać. Ale z silnika zapewne da się wycisnąć więcej. Widać to po Enemy Territory Quake Wars.

  4. Awatar Theq
    Theq

    Patrzac co ludzie wyczyniaja chocby z enginem quake 1, to az nie chce myslec co zrobia z tym. Ja z niecierpliwoscia czekam na mozliwosc obejrzenia sobie kodu w pelni profesjonalnego, napisanego obiektowo, silnika gry z opengl na pokladzie.

    1. Awatar jellonek
      jellonek

      zdecyduj sie, profesjonalnie, czy obiektowo?

      1. Awatar piter
        piter

        Sugerujesz, że obiektowe programowanie nie może być profesjonalne?

      2. Awatar mario
        mario

        Jakoś nie widzę problemu w tym aby pisać i profesjonalnie i obiektowo.

      3. Awatar jarek
        jarek

        Kaman, to ze obiektowka wszystkim kojarzy sie z poronionym

        C++ i niewiele lepsza Java nie znaczy, ze kazda implementacja

        obiektowosci musi byc skopana.

        1. Awatar jellonek
          jellonek

          wiem, wiem 😉

          problem w tym ze mlodsze pokolenie dopiero cos uzna za profesjonalne, gdy to cos bedzie objektowo napisane…

          jakos zapominaja o tym ze to co ma lezec u podstaw – raczej sie inaczej technicznie pisze (jadro, iksy, opengl)..

        2. Awatar arturz
          arturz

          A to jądro systemu nie może być napisane w obiektowym języku? Można wiedzieć dlaczego?

        3. Awatar mario
          mario

          @jellonek: ja nie jestem z młodego pokolenia – zaczynałem pisać programy w BASICu i ASM na C64, potem programowałem w kodzie maszynowym 8051, potem zacząłem się uczyć C i pascala, potem C++ i jeszcze później Java (to wszystko na przestrzeni od podstawówki aż do teraz jak skończyłem studia 2 lata temu) – uwierz mi w większości tych języków można pisać profesjonalnie, w tych zorientowanych obiektowo też. Już nie mówiąc o tym, że w językach obiektowych można pisać strukturalnie, jak się uprzesz nie musisz stosować klas, dziedziczyć – zawierasz wszystko w jednej klasie i operujesz na metodach statycznych, oczywiście jest to totalny debilizm, bo programowanie obiektowe, powstało po to aby łatwiej było przełożyć model na kod. Dzięki OOP nie musisz ręcznie decydować i pisać kodu który wywołuje metody operujące na jakiejś strukturze, załatwia to za ciebie sam model i polimorfizm.

          Aby dobrze pisać programy OOP trzeba niestety nauczyć się o wiele więcej od zwykłego programowania strukturalnego – trzeba poznać więcej pojęć i mechanizmów, dopiero jak się je pozna można odczuć zalety OOP.

        4. Awatar jarek
          jarek

          > BASICu i ASM na C64, potem programowałem w kodzie maszynowym

          > 8051, potem zacząłem się uczyć C i pascala, potem C++ i

          > jeszcze później Java

          Czyli w zasadzie obracasz sie caly czas w tym samym obszarze

          chujowosci (dziwne, ze nie wymieniles PHP). Probowales

          czegos naprawde innego? Python? Lisp? Obj-C lub SmallTalk?

          Tak chociazby z ciekawosci no i zeby miec porownanie.

          > Dzięki OOP nie musisz ręcznie decydować i pisać kodu który

          > wywołuje metody operujące na jakiejś strukturze, załatwia to

          > za ciebie sam model i polimorfizm.

          Dzieki za wyjasnienie czym jest OOP.

        5. Awatar http://stilgar.openi
          http://stilgar.openi

          Czemu uważasz, że C++ jest poronione, a programowanie obiektowe jest złe? Pisałem w wielu językach, od asma i BASICa po C++ i Javę i jak na razie, C++ jest moim numerem jeden ( Java jest numerem dwa ).

          Oczywiście, każdy algorytm da sie zaprogramować w dowolnym języku. Tylko po co pisać pisać coś w asmie, jeśli można zrobić to znacznie szybciej, prościej i czytelniej obiektowo? Pomijam specjalistyczne przypadki, kiedy trzeba coś oprogramować w asmie, ze względu na wydajność (jakis mikrokontroler & so)

        6. Awatar http://stilgar.openi
          http://stilgar.openi

          jarek, to że użyjesz inwektyw nie sprawi, że te języki staną się gorsze, będzie świadczyło tylko o tym, że nie umiesz sie wysławiać w kulturalny sposób.

        7. Awatar soft
          soft

          i znow dzieci, ktore nie widzialy nic poza niskopoziomowym jezykiem imperatywnym beda sie klocic o wyzszosci swiat bozego narodzenia nad wielkanoca…

          przed przystapieniem do sporow c++ vs reszta swiata, proponuje najpierw poznac cokolwiek poza jednym paradygmatem programowania, poza 3 na krzyz jezykami opartymi na dokladnie tej samej idei (a rozniacych sie skladnia), poza obecnym jezykowym mainstreamem. uswiadomic sobie w koncu, ze c++ jest jezykiem niskopoziomowym i mozna go jedynie traktowac jako alternatywe dla assemblera, c albo wspolczesnych pascalopodobnych dziwolagow. moim zdaniem dobra alternatywe, bo wyposazona w mnogosc zlozonych abstrakcji i mechanizmow pobujacych uczynic z c++ jezyk wysokopoziomowy. i w koncu wbic sobie do glowy, ze jako jezyk niskopoziomowy, ma scisle okreslone zastosowania – jadro systemu operacyjnego, sterowniki urzadzen, wydajne biblioteki przetwarzajace duze ilosci prostych danych, biblioteki uruchomieniowe jezykow wysokiego poziomu (runtime) itp. itd. a pisanie w nim kompilatora jest rownie glupie i bez sensu, co pisanie kompilatora w c, pascalu, czy javie – wszyscy to robia, tak jak wszyscy kiedys klepali w fortranie, bcplu i cobolu nie patrzac, ze jest polowa lat 80-tych i masa lepszych jezykow ogolego przeznaczenia do wyboru…

        8. Awatar soft
          soft

          silnik gry fpp to akurat tez dobre zastosowanie dla c++ 😉

        9. Awatar http://stilgar.openi
          http://stilgar.openi

          Czemu C++ nie jest wg. ciebie językiem wysokopoziomowym?

        10. Awatar trasz
          trasz

          @arturz: Doskonale pytanie. Teoretycznie moze, ale, z tego co wiem, zaden system z kernelem napisanym w C++ sie nie przyjal. W Windows mozna na przyklad pisac sterowniki w (nieco okrojonym) C++, w OSX nawet trzeba. Ale "rdzen" systemu nadal jest w C.

        11. Awatar bies
          bies

          Trasz: Symbian, a z mniej popularnych Syllable.

          Soft: cóż, nie ważne ile z siebie wyrzucisz bredni. Ludzie piszą kompilatory w tym, w czym im jest wygodniej/taniej. Teoretycznie ,,lepsze języki'' istniały od zawsze. Tylko nikt (mała grupka zapaleńców) ich nie używał. Smalltalk kiedyś był popularny ale zastąpiła go Java. Haskell nigdy nie był i nie będzie popularny. Chociaż ortodoksyjny tłumek funkcyjny będzie go zawsze wychwalał (wolę OCamla — Haskell ssie 😉 ).

          A do silników gry najlepszy jest C++ i basta. 😉

        12. Awatar jellonek
          jellonek

          arturz: mozna, przyklad – w c# nawet pisza… tu nie chodzi o to czy mozna…

          mario: z tego wykladu widac ze masz dosc ograniczone pojecie o jezykach programowania…

        13. Awatar jellonek
          jellonek

          bies: symbian – fakt, nawet dosc przyjety jest… syllabe? ile osob wie o nim?

          ps. ja tam wole fortha 😉

        14. Awatar soft
          soft

          @bies: ludzie pisza wszystko w tym, co znaja. w praktyce wyglada to tak:

          – mlody adept rzemiosla p.t. programowanie probuje sobie odpowiedziec na pytanie jakiego jezyka "warto" sie nauczyc. patrzy w czym napisano łindołs, kłejka + pare innych ulubionych produkcji i na tej podstawie wyciaga wniosek "łał, c/c++ sa debest". nastepnie zaklada, ze skoro tak cudowne produkty jak "okna" i "trzesienie" powstaly w c/c++ to niewarto sie uczyc niczego innego, bo na pewno c/c++ sa najlepsze. bo gdyby nie byly, to na pewno wspaniali programisci, ktorzy stworzyli "okna" i "trzesienie" wybraliby co innego, prawda?

          – w przemysle zajmujacym sie tworzeniem systemow informatycznych narzedzie wybiera sie w oparciu o przeslanki biznesowe, a nie techniczne – wybiera sie to, co zna potencjalny latwy do znalezienia i latwy do zastapienia pracownik. a co zna pracownik – patrz pkt. 1…

          no i trudno oczekiwac od osoby bieglej w ocamlu, haskellu, sml-u, cl czy scheme, zeby pisal rzeczy tak mu zbedne, jak kompilator c lub c++… 😉 kompilatory jezykow funkcyjnych pisze sie w jezykach funkcyjnych. kompilatory smalltalka pisze sie w smalltalku 😉

        15. Awatar soft
          soft

          @http://stilgar.openid.pl/: bo jezyk wysokiego poziomu ma dostarczac abstrakcji izolujacych programiste od szczegolow architektury komputera. w c i c++ przestrzen adresowa procesu oraz stos nie sa zasobami wyraznie ukrytymi za wygodnymi w uzyciu abstrakcjami. wbudowane typy danych p.t. tablica nie udaja, ze sa czymkolwiek innym, niz kawalkiem pamieci wypelnionym danymi. to pewnie wystarczy…

        16. Awatar http://stilgar.openi
          http://stilgar.openi

          soft: nawet jeśli część ludzi tak robi, to w jaki sposób wyciągasz z tego wniosek, że C++ jest zły ?

        17. Awatar mario
          mario

          @jarek: Po pierwsze nie pisałem do Ciebie tylko do @jellonka! Po drugie pisałem w innych językach, ale za mało aby powiedzieć, że je znam bardzo dobrze (m.in. ruby, php, obj-c, groovy) – nie przystoi chwalić się czymś co się tylko liznęło.

          Poza tym nie wiem co Ty "chujowego" widzisz w C++ czy Javie? Znajdę Ci wiele przykładów programów, do których będzie lepsza Java lub C++! Python owszem jest lepszy w pewnych zastosowaniach, ale w innych lepszy jest C++, a jeszcze innych Java – nie można się tak zamykać na świat i uważać swoje wyuczone i ulubione za jedyne słuszne. W wielu zastosowaniach po prostu nie podołasz jeżeli się uprzesz i zaczniesz je pisać w pythonie.

        18. Awatar bies
          bies

          Jellonek: mnie więcej tyle ile o Haskellu. 😉

          Soft: robisz błąd deprecjonując przesłanki biznesowe. Tym samym deprecjonujesz przesłanki techniczne (inżynier powinien oszacować koszt wykonania, nie ważne czy mostu czy programu).

        19. Awatar soft
          soft

          Doskonale pytanie. Teoretycznie moze, ale, z tego co wiem, zaden system z kernelem napisanym w C++ sie nie przyjal. W Windows mozna na przyklad pisac sterowniki w (nieco okrojonym) C++, w OSX nawet trzeba. Ale “rdzen” systemu nadal jest w C.

          kazdy z tych systemow powstal w czasach, gdy c++ jeszcze nie bylo, lub nie bylo popularne, lub nie mialo jeszcze implementacji, ktorych jakosc moglaby konkurowac z jakoscia kompilatorow c.

          osx to mach + bsd (polowa lat '80tych + poczatek '70tych) a graficzny luserland i jego api to ewolucja nextstepa (polowa lat '80-tych).

          windows nt to druga polowa lat '80tych i autorzy w postaci programistow od vms-a z firmy dec.

          zaden w c++ sie nie przyjal, podobnie jak nie przyjal sie w ogole zaden inny poza windows i uniksopodobnymi… 😉

        20. Awatar soft
          soft

          nawet jeśli część ludzi tak robi, to w jaki sposób wyciągasz z tego wniosek, że C++ jest zły ?

          a wyciagam? nie wydaje mi sie. uwazam ze to dobra alternatywa dla c w zastosowaniach, do ktorych nadaje sie c. jako jezyk niskopoziomowy, a nie jezyk ogolnego przeznaczenia.

          smiesza mnie wojny c++ vs reszta, tak samo jak smiesza mnie wojny w typie "bmw m5 jest lepsze niz fiat panda", albo "ferrari jest lepsze niz ciagnik rolniczy ursus".

          smieszy mnie twierdzenie, ze c++ jest "be" i "nieprofesjonalne" w kontekscie silnika gry 3d.

          i rownie bardzo smieszy mnie kontrargument p.t. "poznalem wszystko od asm, przez basic do c++ i javy i c++ uwazam za najlepszy".

          smieszy mnie, bo w kazdym przypadku jest swiadectwem braku dojrzalosci i proby oceniania narzedzia bez kontekstu p.t. zastosowanie do ktorego to narzedzie jest przeznaczone.

        21. Awatar soft
          soft

          @bies: nie deprecjonuje. przeslanki biznesowe sa w przemysle niezwykle istotne.

          ja jedynie oceniam zle/glupie wybory, ktore nie maja nic wspolnego z racjonalizacja kosztow, ani zarzadzaniem ryzykiem, tylko sa swyklym dupochronem, ew. przejawem ograniczenia umyslowego.

          koronnym dla mnie przykladem takiego zlego/glupiego wyboru, ktorego efekty dotykaja mnie na codzien jest stworzenie w c++ systemu crm p.t. "sort3" przez nasza rodzima firme p.t. "comfortel"…

        22. Awatar krzy
          krzy

          Osobiście akurat nie lubię C++, bo jest to dziwny miszmasz języka niskopoziomowego i wysokopoziomowego. Efekt jest taki, że mamy język "niby" wysokopoziomowy, podatny na problemy typowe dla języka niskopoziomowego (przepełnienia buforów, korupcja pamięci, wycieki pamięci itp.). Bynajmniej nie pomaga brak dobrych książek. (Jeśli ktoś widział książkę co C++ która tłumaczy zarówno STL jak i układ ramki stosu, proszę podnieść rękę).

          Z drugiej strony na język niskopoziomowy też się to niezbyt nadaje, bo nie odważyłbym się programować w C++ mikrokontrolera. Raz dlatego, że program byłby większy niż w C, a dwa, w takich aplikacjach dobrze jest zdawać sobie sprawę z tego jak program będzie wyglądać po kompilacji (i z tego powodu czasem nawet celowo kompiluje się soft bez optymalizacji). A niech ktoś spróbuje wyobrazić sobie asemblerowy ekwiwalent kodu najeżonego templatami 🙂

          Symptomatyczne moim zdaniem jest zachowanie Microsoftu, który zdaje się odchodzić w oprogramowaniu aplikacyjnym od C++ na rzecz C# i kodu zarządzanego.

        23. Awatar bies
          bies

          Krzy: nie pisałeś (lub pisałeś mało) na uC. Właśnie szablony i przestrzenie nazw to podstawowe braki C na uC. A wyobrazić sobie kod asm ,,najeżony'' takimi np. boost::static_array mogę bez problemu. Mogę też sobie wyobrazić odpowiednik kodu w C — i to nie jest ładny obrazek.

          ,,Program większy niż w C'' — aha, czyli nigdy nie testowałeś. No cóż, nie dziwi mnie to.

          A dobrych książek jest sporo, od BS, przez Meyersa, Suttera, Alexandrescu, ten gościu od biblioteki standardowej o którym nie pamiętam^W^W^W^W^W^W^W^W^W Jusuttis (IIRC).

          Nie, jak ktoś mi pisze, że woli C zamiast C++ to jedyne co tak naprawdę napisał to to, że nie zna C++.

        24. Awatar krzy
          krzy

          Co do książek, to ponawiam pytanie: proszę o przykład książki która omawia zarówno strukturę ramki stosu jak i zastosowanie STL. Bo znajomość zarówno jednego i drugiego jest wymagana aby móc poprawnie programować w C++.

          Przestrzenie nazw na uC — w kodzie który musi się zmieścić w 8KB przestrzeni programu to naprawdę jest super potrzebne.

          Szablony — proszenie się o problemy, bo kompilator może robić optymalizację szablonów. A widziałem bugi w firmwarze spowodowane właśnie źle działającą optymalizacją kompilatora. Znalezienie takiego buga pogrzebanego pod zagnieżdżonymi wywołaniami templatów jest znacznie trudniejsze od znalezienia go w kodzie bez szablonów. Szczególnie w sytuacji jak pracujemy bez JTAGa i debuggera :-). (Na marginesie: kernel FreeBSD kompilowany jest z wyłączonymi optymalizacjami właśnie z uwagi na bugi w GCC).

          A C++ dobrze nie znam i wcale się tego nie wstydzę. Po zapoznaniu się z tym językiem stwierdziłem że w potrzebnych mi zastosowaniach równie dobry efekt można osiągnąć narzędziami o mniejszym stopniu skomplikowania.

        25. Awatar http://stilgar.openi
          http://stilgar.openi

          w Thinkingu tego nie ma?

        26. Awatar krzy
          krzy

          I jeszcze co do większej zajętości pamięci przez program w C++:

          When programming C++ in space- and runtime-sensitive environments like microcontrollers, extra care should be taken to avoid unwanted side effects of the C++ calling conventions like implied copy constructors that could be called upon function invocation etc. These things could easily add up into a considerable amount of time and program memory wasted. Thus, casual inspection of the generated assembler code (using the -S compiler option) seems to be warranted.

          Z FAQ do AVR-LIBC.

        27. Awatar krzy
          krzy

          No dobra, w Thinking in C++ to jest. Jestem pozytywnie zaskoczony.

        28. Awatar bies
          bies

          Aha, znajomość ramki stosu potrzebna do programowania w C++. No tak, Ty przecież C++ nie znasz…

          Błędy w kompilatorze i FreeBSD: kurde, a Linux z -O2. Czym to FreeBSD jest kompilowane? 2.96?

          Ten cytat a FAQ jest bez sensu. Nawet nie chcę mi się wyjaśniać dlaczego. Widać ktoś, kto to pisał też nie zna C++. Zajętość czego wzrasta przez użycie KK? RAM? Jakim cudem? Poza tym w C++ KK który ma nieprzewidziane efekty uboczne jest błędem — w języku jest wprost zapisane, że kompilator może pominąć wywołanie KK (i odpowiedniego destruktora, rzecz jasna). Przekazywanie parametrów przez wartość działa dokładnie tak samo jak w C, z tym, że możesz zdefiniować KK który jest ew. wywołany zamiast memcpy(). W obu językach przekazywanie dużych struktur jest kiepskim pomysłem. I w obu używa się do tego wskaźników lub (tylko w C++) referencji. Co za bzdury…

          A ,,Thinking…'' jest akurat kiepska lekturą.

        29. Awatar trasz
          trasz

          @bies: Aktualnie gcc-4.2.1. Problem w tym, ze bledy w GCC byly znajdowane nie raz i lepiej dmuchac na zimne. A w Linuksie – coz, najwyzej bedzie oopsowal troche czesciej; myslisz ze ktos zwroci uwage? 😉

        30. Awatar bies
          bies

          Wiesz, sądzę że ścieżka z -O2 jest lepiej przetestowana niż -O0. Ja bym na oopsa w Linuksie zwrócił uwagę. Ale niestety, mój Linux nie chce — najwyżej wyłoży się na twardo (sterowniki grafiki) ale oopsa nie widziałem już od ponad roku.

        31. Awatar http://stilgar.openi
          http://stilgar.openi

          Moim zdaniem "Thinking" jest jedną z najlepszych książek do C++ – od podstaw po średnio- i zaawansowane techniki. Oczywiście, w żadnej książce nie da sie zawrzeć wszystkiego, więc zawsze możesz powiedzieć "a tego nie ma, do kosza!"

        32. Awatar trasz
          trasz

          @bies: Nie chodzi o "-O0", tylko o samo "-O".

          A co do oopsow – sytuacja z zeszlego tygodnia. Znajomy zrobil cos dziwnego z pendrivem, bodajze skopiowal na niego, przy uzyciu dd(1), image czegostam. Wlozenie pendrive'a do dowolnego Linuksa powoduje wywalenie sie systemu. Ani Windows, ani FreeBSD nie maja z nim zadnego problemu.

        33. Awatar krzy
          krzy

          Znajomość ramki stosu nie jest potrzebna np. w Javie, C#, Pythonie czy Perlu, czyli tam, gdzie sam język pilnuje dostępów do pamięci. Natomiast ponieważ C++ umożliwia (niestety) grzebanie w pamięci tak samo jak w C, to trzeba sobie zdawać sprawę z tego co się robi i czym to grozi.

          Oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, że w C++ można programować bez np. arytmetyki wskaźników, bo STL zapewnia lepsze rozwiązania (stl.list, stl.string itd.). Niestety większość książek do C++ które widziałem sprowadza ten język do "C z klasami".

        34. Awatar bies
          bies

          Bo czytasz takie bzdury jak ,,Thinking in C++''. Może jestem trochę za ostry dla Bruce'a ale o ile uważam że ,,Thinking in Java'' jest książką bardzo dobrą to w przypadku C++ nie udało mu się oddać C++ właśnie. Jako startup poczytaj Koenig & Moo — Accelerated C++. A później autorów których podałem wyżej. Dobrym testem (takim papierkiem lakmusowym) na jakość książki o C++ jest kolejność pokazania shared_ptr i zwykłego wskaźnika. Te dobre najpierw mają sprytne wskaźniki. 😉

          W C++ można wiele rzeczy robić w sposób nieprzyjemny ale zgodny z C (takie było kluczowe założenie języka). Trick polega na tym, że nie trzeba. Polecam dyskusje na pclc — akurat coś leci nt. uC.

        35. Awatar bies
          bies

          Trasz: no to dlaczego piszecie z Krzy, że bez optymalizacji. -O == -O1 czyli optymalizacja włączona. Mimo wszystko cały czas wydaję mi się, że najlepiej przetestowana jest ścieżka -O2.

        36. Awatar krzy
          krzy

          @bies: O, dziękuję bardzo. Ta książka wygląda całkiem sensownie (wreszcie!).

        37. Awatar trasz
          trasz

          @bies: Optymalizacja nie jest wylaczona dlatego, ze komus sie wydawalo, tylko dlatego, ze -O2 faktycznie powodowalo problemy.

  5. Awatar sawyer
    sawyer

    Świetny news! Patrząc na to jak wygląda Nexiuz czy Warsow… ciekawe co entuzjaści zrobią z tym silnikiem. Szkoda tylko, że nie mam co marzyć o uruchomieniu Dooma 3 na moim kompie, ech trzeba będzie zarobić na nowego.

    No i ciekawy jestem jak wyglądają źródła tego silnika, wprawdzie na OpenGL nie znam się w ogóle, ale i tak miło będzie poczytać 🙂

    1. Awatar Michal
      Michal

      Nie martw sie, niedlugo komputer ktory to pociagnie bedzie w cenie zlomu — o ile juz nie jest.

    2. Awatar [r4]
      [r4]

      Entuzjasci tworza klon The Thief: DarkMod. Ciekawe, jak im to wyjdzie, gdy id rzeczywiscie udostepni xrodla?

    3. Awatar norbert_ramzes
      norbert_ramzes

      Do silnika Dark Places (Nexuiz) czy wielu innych żeby napisać dobrą modyfikację bez dokumentacji do niego trzeba duuuuużo czasu, ale idzie zrobić 🙂

  6. Awatar lukas
    lukas

    Gram w Wolfensteina Enemy Territory i uważam, że jak na dzisiejsze czasy ta gra ma ładną grafikę. Czasami można trafić na mapki gdzie szczęka opada ;D Więc taki DOM3, to rarytas.

  7. Awatar kinsky
    kinsky

    Zachowajmy pewną skalę, news na linux.com w którym pada cytat o cytat

    the most advanced game engine

    jest datowany na 2004 rok.

    1. Awatar desek
      desek

      Racja. Ale kanał. Już poprawiam.

  8. Awatar tomko222
    tomko222

    Świetna wiadomość!

  9. Awatar slackwareuser
    slackwareuser

    fajnie że będzie nowy engine – ale na porządne gry bym nie liczył bo na enginie Q3 nie powstawało nic innego oprócz nędznych klonów Quaka3 lub samodzielnych wersji modów do tegoż.

    1. Awatar bies
      bies

      Powstał Tremulous i WOP. Bardzo fajne gierki.

      1. Awatar slackwareuser
        slackwareuser

        Takie na 7/10 i to po wzięciu na poprawkę że są darmowe.

  10. Awatar Zdz
    Zdz

    Ten engine to jest wlaśnie id tech 4.

  11. Awatar karakar
    karakar

    Co ciekawe właśnie tworzony silnik "id Tech 5" też prawdopodobnie po latach otworzą.

    In an interview, John Carmack indicated that, like its predecessors, id Tech 5 will eventually be released as open source. This will likely be many years after id Tech 5 has been used in commercial games.

  12. Awatar amigib
    amigib

    lepsze niż nic, mi się grafika w Doom3 podoba, poza tym to i tak będzie najbardziej zaawansowany otwarty silnik 3D więc jest się z czego cieszyć

  13. Awatar fragger
    fragger

    A jeszcze niedawno krzyczeli napaleńcy że im strzelanki niepotrzebne, że grafika niepotrzebna, że Crysis to kicha a teraz się ślinią bo jakiś starszy silnik graficzny ktoś otwiera bo komercyjnej wartości za wielkiej już nie ma.

    I co jednak wyszło że na Windowsie by się pograło w coś nowego a nie w starocie na Linuksie. Ale zgodnie z tym co pisaliście pod artykułem o grach dla Linuksa w repo Ubuntu to wam przecież niepotrzebna dobra grafika.

    A teraz co, zmiana zdania? –> HA-HA!

    1. Awatar Thar
      Thar

      A jeszcze niedawno krzyczał napaleniec, że Linux się nie nadaje do gier bo obsługa sprzętu be, kupa dystrybucji i API niestabilne. I co, jednak wyszło że się nadaje, i to nie gorzej niż Windows. A teraz co, udaje że nie widzi? -> HA-HA!

      1. Awatar fragger
        fragger

        Jakie "nadaje się"? Jakie "nie gorzej niż Windows"? Widzisz jakieś gdy pod Linuksa? Bo ja widzę same starocie.

        A teraz co widzę – to co wcześniej – ABSOLUTNIE NIC!

        Za rok uwolnią jakiś silnik po 5 latach – słownie PIĘCIU i co? A no znowu napaleńcy będą krzyczeć że mają grę sprzed 5 lat, taki odpowiednik Quake 3 który jest wszędzie wypisywany w zestawieniach "gier" dla Linuksa.

        Nie myślałem że ktoś popisze się takim oszołomstwem i zdoła jeszcze coś na to odpowiedzieć nie mając argumentów. Ale nie, Thar wyskoczył i napisał że teraz Linuks świetnie nadaje się do gier bo za rok może dostanie silnik który będzie miał wtedy 5 lat i za jakiś czas od tego momentu rok, może dwa czy trzy wyjdzie coś na tym silniku co będzie DEKADĘ w tyle.

        Gratuluję wewnętrznej cenzury i braku kontaktu z rzeczywistością.

        Miłego grania w Quake 3 życzę.

        1. Awatar tuxmaniak
          tuxmaniak

          Linux świetnie nadaje się do gier. To, że gry nie mają zwykle swoich wersji na linuksa, to już inna sprawa, i wynika to z małej popularności linuksa, a nie z tego, że ten system rzekomo się do nich "nie nadaje"… Pomyśl logicznie: Wydawałbyś coś na mało popularny system operacyjny? Przecież niewiele byś na tym zarobił… Oczywiście, Doom 3, jak i wiele innych gier, ma swoje wersje na linuksa, ale są to gry, które pisane były na Open GL, dzięki czemu ich portowanie na linuksa nie pochłonęło zbyt wiele czasu ani wysiłku.

          "Miłego grania w Quake 3 życzę."

          A, dziękuję 😉

          Co prawda, gram nie w Quake 3, a w Open Arena, opartą na silniku quake 3… I na Windows gra mi się w nią równie przyjemnie, co na linuksie, mimo, że na Windowsie mam dużo większy wybór nowych i znanych tytułów. O gustach się nie dyskutuje.

      2. Awatar trasz
        trasz

        @Thar: Jakby sie nadawal, to by gry byly. A nie ma, pomijajac jakies niedorobki w rodzaju OpenAreny. Jest co najwyzej kod starego engine'u, ktorego wypuszczeniem ID kontynuuje tradycje otwierania swoich starych engine'ow.

        1. Awatar Maciek
          Maciek

          przypominam, że omawiana gra BYŁA na linuksie od razu (jakkolwiek niestety nie-opensource.

      3. Awatar Thar
        Thar

        Oczywiscie, ze sie nadaje. A wy usilnie probujecie postawic znak rownosci pomiedzy "nie ma" a "nie nadaje sie do". Fakt, ze silniki gier id bezproblemowo dzialaja na Linuksie to dowod na to, ze jednak sie nadaje. Fakt, ze dzialaja tez na Windowsie to dowod, ze w kwestii nadawania sie Linux nie jest gorszy. I to tyle, proste fakty. Mozecie wrocic do bezmyslnego trollingu 😉

        Gratuluje ulegania sterotypom i klapek na oczach.

        1. Awatar trasz
          trasz

          @Thar: Oczywiscie, ze Fiat 126p nadaje sie do transportu VIP-ow. A wy usilnie probujecie postawic znak rownosci pomiedzy "nie uzywa sie" a "nie nadaje sie do". Fakt, iz byly wicemarszalek nie raz nim jezdzil to dowod na to, ze jednak sie nadaje. Fakt, ze jezdzil tez Volvo to dowod, ze w kwestii nadawania sie Fiat 126p nie jest gorszy. I to tyle, proste fakty.

          Sam przyznasz, ze twoj wywod nie jest specjalnie logiczny.

        2. Awatar Thar
          Thar

          Tak, przyznam ci, ze porownywanie oprogramowania do samochodow nie jest specjalnie logiczne. Zazwyczaj stosuja je ludzie ktorym innych, merytorycznych argumentow zwyczajnie brakuje.

        3. Awatar fragger
          fragger

          Ale z tonu spuściłeś ohoho chyba zimny prysznic pomógł.

          Ale Linuksowi nie pomoże bo:

          1. Do gier się nie nadaje – nie ma DX10, wszystko co się liczy jest pod DX,

          2. Nawet gdyby miał DX10 to nic nie da bo niedorobione Linuksowe sterowniki większości kart nie uciągną stabilnie nic porządnego więc przez stery też się nie nadaje,

          3. Nawet gdyby jakaś lepsza gra działała to zazwyczaj wystarczy jeden update i wracamy do punktu wyjścia – brak stabilności, gdzie tu binarki gier pchać (bo wy myślicie że firma da wam źródła, a ciekawe na czym zarobi w takim razie?)

          4. Userzy Linuksa to margines rynku, nie jest opłacalne finansowo portowanie czegoś dla niecałego 1% potencjalnych klientów.

          Wystarczy czy jeszcze? Mogę jeszcze o gównianym dźwięku w 10 odmianach z którym nikt nic nie robi ale każdy wie jak bardzo jest porąbany, potrzebie paczkowania pod każde distro osobno i sprawdzanie z każda wersja każdego distro głównego żeby taka paczka z grą chodziła i się w miarę bezproblemowo instalowała,problem zabezpieczenia gry na otwartym systemie co jest przez producentów wymagane przecież, nie chce mi się dalej pisać…

          Wewnętrzna cenzura nadal działa co Thar? Zatykasz uszy i krzyczysz do siebie że nieprawda? Pokaż te wszystkie nowe gry na Linuksa to się pośmiejemy.

        4. Awatar tuxmaniak
          tuxmaniak

          "Wewnętrzna cenzura nadal działa co Thar? Zatykasz uszy i krzyczysz do siebie że nieprawda? Pokaż te wszystkie nowe gry na Linuksa to się pośmiejemy"

          Wyczuwam silne zdenerwowanie… Skąd ta frustracja? 😉

          Ochłoń.

        5. Awatar trasz
          trasz

          @tuxmaniak: Ja tam w komentarzu fraggera wyczulem co najwyzej jakis browarek po EPIC WIN nad Tharem. 😉

        6. Awatar Thar
          Thar

          @trasz

          Zawsze mi sie zdawalo, ze zeby odtrabic zwyciestwo trzeba podac kontrargumenty, a nie po raz kolejny powtarzac swoja mantre. Tak, wiem, ze u ciebie jest odrwotnie. ;>

          @fragger

          Zimny prysznic? Taki jak tu:

          Oczywiscie, ze sie nadaje. A wy usilnie probujecie postawic znak rownosci pomiedzy “nie ma” a “nie nadaje sie do”. Fakt, ze silniki gier id bezproblemowo dzialaja na Linuksie to dowod na to, ze jednak sie nadaje. Fakt, ze dzialaja tez na Windowsie to dowod, ze w kwestii nadawania sie Linux nie jest gorszy. I to tyle, proste fakty. Mozecie wrocic do bezmyslnego trollingu

          albo tu:

          Tak, przyznam ci, ze porownywanie oprogramowania do samochodow nie jest specjalnie logiczne. Zazwyczaj stosuja je ludzie ktorym innych, merytorycznych argumentow zwyczajnie brakuje.

          U ciebie juz chyba wywolal szok termiczny.

          Wewnętrzna cenzura nadal działa co Thar? Zatykasz uszy i krzyczysz do siebie że nieprawda?

          Poczekam, az zaczniesz odpowiadac na argumenty. Dyskusja to wymiana pogladow, a nie debatowanie nad jednym odgornie narzuconym.

        7. Awatar trasz
          trasz

          @Thar: Caly problem polega wlasnie na tym, ze wszelkie kontrargumenty uznajesz za mantre.

        8. Awatar Thar
          Thar

          Wskaz mi, gdzie fragger napisal kontrargument na dzialanie silnikow id. Ba, gdzie w ostatnim komentarzu w ogole napisal o silnikach id ;>

          Zdaje sie, ze obydwaj macie problem z wyroznieniem argumentow i odpowiadacie mantrami 😉

        9. Awatar trasz
          trasz

          @Thar: Nieustanne problemy z akceleracja 3D pod Linuksem. Fatalne dzialanie mechanizmow soft realtime – nie kazesz chyba osobie, ktora chce sobie pograc, nakladac latek na lowlatency i rekompilowac kernel?. Bajzel z dzwiekiem.

        10. Awatar Thar
          Thar

          @trasz:

          Wskaz mi, gdzie fragger napisal kontrargument na dzialanie silnikow id. Ba, gdzie w ostatnim komentarzu w ogole napisal o silnikach id ;>

        11. Awatar trasz
          trasz

          @Thar: Rozumiem, ze twoim zdaniem niestabilna albo niedzialajaca akceleracja 3D nie przeszkadza w dzialaniu silnikom 3D? 😉

        12. Awatar Thar
          Thar

          @trasz: rozumiem, że twoim zdaniem silnik gry nie ma prawa działać na Linuksie tak, jak na Windows, a fakt, że robią to silniki id nie da się racjonalnie wytłumaczyć? ;>

        13. Awatar Shagwest
          Shagwest

          Szkoda, że u mnie tak nie robią. W Quake4 to sobie mogę na Linuksie co najwyżej w najniższych detalach pograć, kiedy na Windowsie śmiga w high. Karta GF6800XT, wiem, że staroć, ale Q4 też wczoraj premiery nie miał. Ktoś mi powie, co mam zrobić, żeby wydajność choć w połowie dorównała tej z Win?

        14. Awatar Thar
          Thar

          Zapytać na forum w rodzaju linuxquestions.org? Ludzie grają w Q4 na high, wydajność nie różni się od Windowsowej. Nie widzę powodu, żebyś miał być wyjątkiem.

          Generalnie to "nie możesz" bo gra ci się krzaczy (wtedy to na 80% bug gry lub sterownika nvidii) czy nie możesz bo na wyższych detalach gra się ślimaczy (sprawdź zużycie zasobów)? Zanim zaczniesz rozwiązywać swój problem, naucz się mądrze zadawać pytania 😉

        15. Awatar Shagwest
          Shagwest

          Ślimaczy, ale tak naprawdę, to nieważne. Gdy mam do wyboru, albo poświęcić minutę na reboot, albo kilkadziesiąt na użeranie się z instalatorem/sterownikami/zasobami, jednak wybieram to pierwsze. UT2k4 też chodził dużo wolniej, ale przynajmniej całkowicie akceptowalnie. Ale jak mnie kiedyś najdzie, to spróbuję jeszcze raz.

          System nadający się do gier, to system, na którym gdy chodzą z marszu, a gracz nie musi się na nim wcale znać. To, że się da, jeszcze nie znaczy, że się nadaje.

          Każdy kowboj z Dzikiego Zachodu by powiedział, ze kolba kukurydzy świetnie się nadaje do podcierania tyłka, ale normalny człowiek miałby co do tego wątpliwości…

        16. Awatar Thar
          Thar

          System nadający się do gier, to system, na którym gdy chodzą z marszu, a gracz nie musi się na nim wcale znać. To, że się da, jeszcze nie znaczy, że się nadaje.

          Ok, masz więc rację. Twój system nie nadaje się do gier. Mój, dla odmiany, owszem ;>

  14. Awatar scapegoat
    scapegoat

    Granie na linuxie hie hie, to tak jakby ścigać się gokartem w WRC 😀

    1. Awatar karakar
      karakar

      To ty nie wiesz jakie ludzie potrafią gokarty skonstruować. 😛

  15. Awatar ktos z boku
    ktos z boku

    Kiedys gdy po wdrożeniu w jednej z firm dwóch serwerów na Debian 3.1 które maiły zastapić Windws 2000 Server. Po trzech miesiącach gdy przyszedłgdy okazało się że te serwery będzie terzba zastąpić Windows Server 2003 ( do którego naprawdę się przekonałem ) bo na choryzoncie pojawiły się aplikacje które firma również zechciała wdrożyć a które opierały się na .NET + MS SQL Server . Przyszedl prezes i powiedział tak . Widzi Pan nic co dobre nie może być za darmo , bo gdy jest dobre to ktoś musi na tym zarobić bo stoi za tym praca a kto chce pracowac za darmo ???. No chyba że już na tym nieżle zarobił ….. Niestety ze światem Opensource jest tak samo gdy cos staje sie naprawdę dobre i funkcjonalne przestaje być darmowe lub pojawia się w dwóch wersjach kasa i free przytym free w nielicznych wypadkach nadaje się do stabilne i przewidywalnej pracy.

    Ktos zapyta czemu piszę to pod tekstem odnosnie silnika doom3 ?? bo Doom 4 nadchodzi … premiera dooma 3 była 3 sierpnia 2004 roku czyli jeżeli ukarze się w tym roku to za 4 lata zobaczymy silnik dooma 4 na opensource . 4 LATA !!! to długo jak na IT a jeszce dłużej jeżeli chodzi o rozrywkę . Ja naprawdę dobrze rzycze opensource , bardzo duzo nauczyłem się podczas pracy z Linuksem czy BSD , bardzo dużo !!!!!! ta wiedza jest nieoceniona . Pracuję w IT od 7 lat i poznałen dużo narzedzi opensource . wdrożyłem kilkadziesiąt serwerów ( oprócz swojej ani jednej stacji roboczej )

    Niektóre od postawienia działają do dziś , zresztą tak samo jak WIndows 2000 Server chodź juz nie ma na niego wsparcia. MOgę napisać więcej . Mogę zaorać sobie kompa i w 10 min postawić OpenBSD następne 2 h to instalacja portów, ustawieni szystkiego i ok mogę korzystać , filmy , sieć , itp[ itd mogę olać skaner i drukarkę na usb , moge olać niekompatybilną kamerę , a nawet h.owy dźwiek . Nie jest mi to do szczęścia potrzebne ale …. po co ???? Idę do sklepu i za 2 koła dostaję laptopa z Vista Business + Office 2007 , za 80 zł dokupuję pamięć i mam 3 GB , mała optymalizacja , powyłąnczanie tego co mi się nie podoba ( i to nie bazując na faq ala z pc cos tam komputer ) lecz są bardzo wajne knowladge base na MS których jednak mało kto z poza IT czyta bo po co skoro są te tam pc komputer ciś tam . I Już wszystko smiga , mam to samo co na OpenBSD ( no może bez pfa ;_) ) a nawet więcej jestem kompatybilny z casłym światem , po instalacji pluginu do Worda mam ODF . Akcelarację jak zechcę pograć to też jest . Serwer SSh oczywiście , apache oczywiście IIS jasne że tak , MY SQL oczywiście , MS SQL – rónież , ADobe , gimpy , nie wazne czy muszę zapłacic czy ukradłem to z sieci – chodzi o dostepność … jestem na fali . Na virtualkach mam poinstalowena różne distra rozwijam się z Windows , Linuks BSD a nawet Solaris. … wszystko jest – virusy , spyware ????? gdyby nie klienci których obsługuję to od czasów wydania windows 2000 nie pamietam systuacji bym miał cos takiego , praca na koncie zwykłego usera non stop + firewall+ parę modyfikacji w rejkestrze typu wyłaczenia auto urcuhamiania pendriva za pomocą autorun.ini …

    Windows update ??? – no na serwerach security update jak najbardziej ale na stacji roboczej , oprócz poprawek na rpc itp to po co jak wszystko działa . Zaden system tego nie lubi obojętne czy steto to windows , linuks , czy BSD , nie ważne zawsze coś może polecieć

    Tak myślę czas wyrosnąć programy to narzędzia … zawsze warto wybrać najlepsze w danej chwili bez sentymentów . Jak za 5 lAt powstanie dostro które da mi to wszystko i nawet jak będzie kosztowało to nic stówa więcej przy nowey sprzęcie to prawie żaden wydatek , ważne by działało.

    1. Awatar michalzxc
      michalzxc

      Możliwe, że źle to widzę, ale rozumiem to tak: Pierwotne nastawienie mówiło "za daaaaaarmo", nie miało znaczenia co i jak byle nic nie kosztowało. Koncepcja się sprawdzała póki szefowi się nie spodobał jakiś program po czym stwierdził, że jednak przeżyje jeśli nie będzie za darmo…?

      Oczywiście możesz kupić laptopa z Vistą Business, ale poco? Dobrym powodem może być to, że będzie potrzebny jakiś konkretny program. Jeśli jednak nie planuję się korzystać z żadnych programów które są tylko dla windows`a to poco? Niezaprzeczalnie to może być trudniejsze, trzeba patrzeć w przyszłość, wybrać sprzęt który będzie działać…

      Osobiście bardziej ufam linux`owi niż windows`owi (w kwestii niezawodności), dlatego jak niema potrzeby dawać windows`a to wole tego pierwszego.

      Dobre programy się zamykają? Pojawiają się w dwóch wersjach? Jedyny program którego zamknięcie zauważyłem i opłakałem to Nessus.

    2. Awatar Michal
      Michal

      Z całego serca ci współczujemy.

  16. Awatar http://mateuszzz88.o
    http://mateuszzz88.o

    Otwierają silnik, a co będzie z grą?

    Czy będę mógł na moim gentoo zainstalować przez $emerge doom3 i grać jak w Quake2 czy też będę musiał czekać na OpenDoom albo inne klony?

    1. Awatar karakar
      karakar

      Gra jest płatna i raczej jej szybko nie otworzą. Można jedynie sobie kupić Linuksową wersję.

    2. Awatar Maciej Mrozowski
      Maciej Mrozowski

      Zainstalować z portage możesz już teraz.

      Otwierają kod gry (więc nie tylko silnik) – oczywiście żeby zagrać potrzebujesz multimedialny content, który nie będzie objęty GPL, znajduje się on na oryginalnej płytce z grą, którą trzeba kupić. W czym problem?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *