[IP]: Etyka w reklamie – czy jest możliwa?

W dzisiejszych czasach reklama powszechnie wykorzystywana jest przez firmy do promowania swoich usług i produktów. Szczerze mówiąc jest ona siłą napędową każdego przedsiębiorstwa i dźwignią handlu. Bowiem to ona w dużej mierze decyduje o tym, po jakie produkty sięgną konsumenci – znane z różnych przekazów reklamowych czy te anonimowe. Jest zatem nieodłączną częścią obecnego życia i środkiem, poprzez który kształtowane są gusta, zachowania i postawy konsumentów.

Reklama kiedyś a dzisiaj

Niewątpliwe reklama ewoluowała przez te wszystkie lata i przeszła „długą drogę” zanim przyjęła dzisiejsze oblicze. W średniowieczu powstawały reklamy ustne, które polegały na wykrzykiwaniu przez handlowców na targach najlepszych cen ich produktów – taka forma reklamy niekiedy praktykowana jest również dzisiaj. Jednak największą ewolucję reklama przeszła w XV wieku, z chwilą wynalezienia druku – wówczas pojawiły się pierwsze gazety zawierające reklamy prasowe. Później nastąpiła era telewizora i zaczęło się tworzenie reklam telewizyjnych. A internet nijako postawił kropkę nad „i” i umożliwił tworzenie reklam w wielu odsłonach i docieranie z przekazem do całego globu.

Reklama kontra etyka

Niekiedy oglądając reklamy mamy poczucie, że zostały w nich złamane podstawowe prawa moralne. Reklamodawcy czasem wychodząc z założenia, że nieważne jak, ważne, aby mówili, decydują się publikować zbyt „odważny” przekaz, zapominając o tym, że ich reklama dociera do różnych grup odbiorców – w tym również dzieci, która są najbardziej podatne na takie informacje.
Dlatego pytanie brzmi, czy są jakieś dokumenty normujące tą sferę działalności? We wrześniu 2010 roku wszedł w życie uaktualniony Kodeks Etyki Reklamy, który mówi o tym, w jakim zakresie można wykorzystywać postać kobiet i mężczyzn, aby przekaz nie nosił znamion dyskryminacji. Zawiera szczegółowe przepisy zakazujące dyskryminacji ze względu na płeć, narodowość, wyznanie itd. I co ważne każda osoba, która uzna, że jej uczucia w reklamie zostały obrażone może złożyć skargę do Rady Reklamy.

Podobnie jak w reklamie tak samo ważne jest przestrzeganie zasad etycznych w biznesie. Przedsiębiorcy, którzy chcą być w porządku w stosunku do swoich pracowników i siebie samych powinni funkcjonować zgodnie z wymaganymi standardami. A odpowiedzieć na pytanie czy firma działa tak jak powinna pomoże audyt etyczny – narzędzie coraz częściej wykorzystywane przez polskie firmy.

żadnych reklam, sama wiedza.

Zarejestruj się na BEZPŁATNY NEWSLETTER i raz w tygodniu otrzymuj najważniejsze wiadmości
ze świata IT, nowych technologii i kryptowalut.

Bez reklam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *