[IP]: Marketing bezpośredni – prawda i mity

Jak zmieniało się postrzeganie marketingu bezpośredniego i jak sprawdza się on dzisiaj?

Marketing bezpośredni to sposób komunikacji prowadzący do stworzenia bezpośredniej relacji między firmą a jej obecnymi oraz potencjalnymi Klientami. Firma wychodzi z propozycją, a od odbiorcy zależy czy podejmie interakcję. Wielu osobom ten rodzaj marketingu kojarzy się z namolnym akwizytorem, tymczasem takie osobiste spotkania to tylko jedno z wielu możliwych działań.

Historyczne początki

Historia marketingu bezpośredniego zaczęła się pod koniec dziewiętnastego wieku – wtedy amerykańska firma Sears wydała pierwszy katalog wysyłkowy. Było to rozwiązanie innowacyjne, które ułatwiało dotarcie z ofertą do farmerów mieszkających z dala od większych miast, których nie sposób było zaktywizować inaczej. Sears jako pierwszy przestał biernie czekać na pojawienie się Klienta w punkcie handlowym czy skorzystanie przez niego z reklamy w gazecie. Marketing bezpośredni ma to do siebie, że przekazuje informacje, ale jednocześnie pokazuje możliwość reakcji zwrotnej ze strony odbiorcy. Po katalogach wysyłkowych pojawiły się osobiste prezentacje produktów oraz telemarketing, a obecnie wśród narzędzi marketingu bezpośredniego wymieniane są głównie poczta tradycyjna i elektroniczna, internet czy spotkania osobiste, jednak tak naprawdę wyznaczona granica jest dość płynna. Podstawą pozostaje tu fakt, że Klient nie musi udać się do sklepu, by poznać ofertę i dokonać zakupu, czyli dostaje informacje ofertowe i możliwość nawiązania kontaktu zwrotnego. Jednocześnie marketing bezpośredni jest ściśle powiązany z koncepcją poznania i zaspokojenia indywidualnych potrzeb konkretnego nabywcy, a taka personalizacja jest w pełni możliwa dopiero współcześnie.

Maksymalne dopasowanie przekazu

Kierowanie przekazu reklamowego do masowego odbiorcy ma swoje zalety, jednak nigdy nie przyniesie takiego efektu jak personalizowane oferty. Adresowanie reklamy do konkretnej osoby może opierać się o dane socjodemograficzne, ale też o przyzwyczajenia, upodobania i zachowania danego człowieka. Dopiero Internet sprawił, że tak głęboka analiza Klienta jest w ogóle możliwa. Wcześniej pozyskiwane dane najczęściej kończyły się na płci, adresie czy wieku odbiorcy, dziś personalizacja wykorzystuje o wiele bardziej konkretne informacje, maksymalnie dopasowując się do Klienta. Dostosowany przekaz przyczynia się do zbudowania więzi z Klientem, przekonaniem Go, że promowana oferta to właśnie to, czego akurat potrzebuje. Personalizacja dotyczyć może zarówno formy kontaktu, jak i treści przekazu czy jego wizualnej prezentacji. Analiza cech grupy docelowej jest podstawą działań na każdym etapie powstawania reklamy – grafik musi dopasować styl wizualny to oczekiwań potencjalnego odbiorcy, a firma taka jak Dystrybucja Polska ma za zadanie wytypować obszar kolportażu, na którym z największym prawdopodobieństwem kampania przyniesie oczekiwane efekty.

Marketing bezpośredni prowadzi do stworzenia złożonej relacji, takiej, w której firma rozpoznaje preferencje konsumenta, a jednocześnie rozbudza w nim konkretne potrzeby. Wartością wytworzonej więzi jest przede wszystkim lojalność Klienta, której pozytywne efekty firma odczuwa przez długi czas.

Materiał sponsorowany

żadnych reklam, sama wiedza.

Zarejestruj się na BEZPŁATNY NEWSLETTER i raz w tygodniu otrzymuj najważniejsze wiadmości
ze świata IT, nowych technologii i kryptowalut.

Bez reklam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *