Sezon świątecznych zakupów już wkrótce się rozpocznie, ale jak donosi eBay, sprzedawcy nie inwestują w rozwój mobilnych odsłon swojego serwisu.
Symbolem amerykańskiego konsumpcjonizmu jest Czarny Piątek, który co roku wyznacza początek przedgwiazdkowego szaleństwa. Już nie tylko w Stanach, ale również w innych zakątkach globu organizowane są wielkie promocje, sprzedaż w tym dniu rośnie diametralnie. Jednak wraz z rozpowszechnianiem się urządzeń mobilnych rynek zaczął ewoluować, by dostosować się do klientów, którzy coraz częściej przedkładają zakupy wirtualne nad tradycyjne. Tak zrodziła się tradycja Cyber Monday, wyprzedaży, która odbywa się w sklepach internetowych.
Jak podaje IBM zeszłym roku blisko 1/5 spośród 2,3 miliardów dolarów wydanych podczas Cyber Monday było realizowane za pośrednictwem telefonów, to aż o 55% więcej niż w 2012 roku. Mimo tak dużego wzrostu udziału platformy mobilnej w sprzedaży przedświątecznych prezentów, sprzedawcy nie odpowiedzieli na ten trend i jak poinformował eBay Enterprise, niewielu przejmuje się mobilną odsłoną swoich sklepów.
W przedświątecznym audycie przeprowadzonym przez eBay okazało się, że 15% właścicieli sklepów nie jest przekonanych, czy ich mobilne witryny funkcjonują prawidłowo. 12% uważa, że należałoby poprawić sposób prezentowania treści w ich platformach mobilnych. Co prawda marketing mobilny pojawia się na ich listach 10 priorytetowych przygotowań przedświątecznych, ale nie jest to wysoka pozycja. Na szczycie uplasowała się cena produktu, obsługa klienta i marketing. Aplikacje mobilne pokonały tylko darmowe prezenty i ostatecznie ulokowały się na dziewiątym miejscu listy.
Steve Denton, Vice President rozwiązań marketingowych w eBay Enterprise jest zdziwiony takimi wynikami ankiety:
Nie podejrzewałem się, że tak zakończy się badanie. Nasi klienci już od wielu lat dokonują inwestycji w rozwiązania mobilne – mówi. Smartfony to technologia destruktywna, klienci coraz częściej korzystają z tego kanału komunikacji. Sprzedawcy wciąż mają czas, by zareagować na ich potrzeby, zanim sezon świąteczny rozkręci się na dobre.
Jak przyznają dostawcy oprogramowania e-commerce, które byłoby w stanie zaspokoić potrzeby klientów mobilnych, głównym ich przeciwnikiem jest Amazon, który zdominował rynek zakupów internetowych. Sześćdziesiąt procent sprzedawców przyznało, że nie odważą się wyjść ze swoim sklepem mobilnym naprzeciw Amazona, gdyż boją się, że mogą tę walkę przegrać. Pocieszające jest to, że badania były przeprowadzane na rynku amerykańskim, dlatego w Polsce sytuacja jest nieco inna. Choć mamy Allegro, które w okresie świąt przyciąga do siebie rzesze klientów, serwis nie ma aż tak wielkiego monopolu na rynku jak Amazon.
Choć do świąt pozostało jeszcze kilka miesięcy, to ostatni dzwonek, by technicznie przygotować się do tego okresu. Popularność smartfonów rośnie i niewykluczone, że w tym roku jeszcze więcej klientów zdecyduje się na zakupy za pośrednictwem swojego telefonu. Warto zatem już teraz przygotować się na takiego klienta i dostosować działanie serwisu do jego potrzeb.
Dodaj komentarz