Blender 2.53 Beta

Fundacja Blendera wydała pierwszą wersję beta pakietu do grafiki 3D Blender 2.5x. Lista zmian serii 2.5 została uaktualniona o narzędzia z wydania. Seria ta ma na celu przepisanie od nowa Blendera. Przepisany został już cały interface a także duża część narzędzi, przez co program różni się od tego z serii 2.4 i wczesniejszych.

Czego można sie spodziewać po nowej wersji:

Duże usprawnienia – program jest intensywnie wykorzystywany w projekcie Durian, przy tworzeniu otwartego filmu Sintel, dzięki czemu jest na bieżąco dostosowywany do potrzeb grafików.

Kompletne narzędzia – Mimo, że niektóre cele 2.5 zostały odłożone, takie jak wsparcie dla wielu okien pokazujących różne sceny, pełny graf zależności RNA, radialne menu.

Usprawnienia w rzeźbieniu – sculpt mode jest szybsze, bardziej stabilne i ma nowe pędzle.

Brakujące/niedokończone narzędzia – większość narzędzi jest zaimplementowana, ale cała funkcjonalność 2.4x nie została jeszcze przywrócona. Niektóre rzeczy mogą działać w inny sposób, lub działać wolniej niż wcześniej.

Błędy – wiele zostało naprawionych, ale ciągle jest kilka do naprawienia.

Zmiany – jeśli przyzwyczaiłeś się do dawnych Blenderów, 2.5 może wyglądać trochę inaczej na początku. Przygotuj się do przeczytania co nieco o nim, jak go skonfigurować i jak używać nowej funkcji szukaj.

żadnych reklam, sama wiedza.

Zarejestruj się na BEZPŁATNY NEWSLETTER i raz w tygodniu otrzymuj najważniejsze wiadmości
ze świata IT, nowych technologii i kryptowalut.

Bez reklam.

  1. Awatar lorek123
    lorek123

    Nie rozumiem, po co dodawać narzędzia które po przepisaniu mają działać wolniej niż wcześniej?

    1. Awatar dweller
      dweller

      Może dlatego, żeby móc je potem rozwijać? Łatwiej napisać nowy kod i potem go optymalizować, niż zastanawiać się nad działaniem starego który może byc na różne sposoby ograniczony.

      Poza tym to jest dopiero beta, do wersji finalnej jeszcze kawałek czasu.

      1. Awatar monsun
        monsun

        > Łatwiej napisać nowy kod i potem go optymalizować, niż zastanawiać się nad działaniem starego …

        To nie takie proste. Przepisywanie działającego kodu od nowa to sztuka dla sztuki. Nowy kod to nowe błędy. Wie to każdy programista który przepisywał większy projekt od nowa. Stary kod m.in. dla tego nie jest ładny bo są na nim poprawki naprawiające błędy.

    2. Awatar Silmeth
      Silmeth

      Czemu ten znak zapytania na końcu? Nie wiesz, czy nie rozumiesz? Kto ci ma odpowiedzieć?

      I dlaczego uważasz, że mają działać wolniej? To, że w tej chwili, bezpośrednio po przepisaniu, działają, nie oznacza, że tak będzie po optymalizacji kodu i usunięciu błędów.

      Słowo klucz na dzisiaj: beta.

    3. Awatar Sławek
      Sławek

      Żeby łatwiej można było tworzyć dodatki/pluginy 😀 .

  2. Awatar sprae
    sprae

    To będzie zabawne czekać 3 lata, aż program wróci do tego co jest obecnie bo komuś się kod nie podobał.

    1. Awatar aven
      aven

      Jesteś grafikiem? Codziennie masz okazję się spotkać z Blenderem? Ja siedzę przy Blenderze często po kilka godzin, często dzień w dzień… Właśnie na tej becie (wcześniej alpha).. To już mój 6 rok gdy w tym dłubie i mam porównanie ze starym blenderem i nowym. Mówicie że to fe i w ogole, ale mi ten blender odpowiada, nic mu nie brakuje a jeżeli brakowało, to po 2 tygodniach już było na graphicall do pobrania. Blender się rozwija, doceniam pracę tych facetów, wykonali kawał dobrej roboty. I na nic nie muszę czekać 3 lata.

      1. Awatar sprae
        sprae

        Ja głównie programuje choć z grafiką mam do czynienia. Nie pisałem o tym ze blender jest zły (ale UX dobre nie jest). Pisałem z punktu widzenia programistów, że to co zaczynają panowie może się srogo zemścić.

        1. Awatar pijaczek.openid.pl/
          pijaczek.openid.pl/

          Kod był zły, zarządzanie okienkami przestarzałe, nie obsługiwało drag&drop, Api dla skryptów było tragiczne i nie integrowało się z blenderem… no i ciężko już było rozwijać program, dlatego lepiej było poświęcić czas na przepisanie i gnanie do przodu, niż siedzenie na kodzie, z którym nie wiele można zrobić i przez to się nie rozwijać. To co zrobili to ruch w bardzo dobrą stronę, teraz blender na tym zyskał wiele nowych możliwości, a przy okazji zyskał przez ten czas dużo więcej niż zyskałby gdyby nie przepisać kodu (symulator dymu, przepisanie renderera i wykorzystanie VBO, zamiast bardzo powolnego trybu bezpośredniego, zaraz dostanie n-gony i nowe narzędzia nurmbs (których przez lata się nie mógł doczekać), dostał już materiały wolumetryczne, lepiej przemyślane jest zarządzanie danymi w programie, renderer dostaje GI takie jak wykorzystywano w Piratach z karaibów czy filach Pixara (np. Odlot), wielokrotnie przyspieszył renderer dzięki zmianie struktury przyspieszającej raytracing), gigantyczna poprawa rzeźbienia (to co podałem to tylko mała skromna lista tego co doszło).
          Wypominanie, że nie ma jeszcze wszystkiego tego co miała poprzednia wersja (i to dlatego bo wreszcie będzie można korzystać z n-gonów, bo już praktycznie gotowe, a teraz nie ma sensu wrzucac np. bevel tylko po to, żeby zaraz go wyrzucić (bo inaczej będzie musiał działać korzystając z n-gonów)), jest trochę nie na miejscu, tym bardziej, że poza przepisaniem kodu, wygodniejszym UI, zysków z lepszej integracji rozszerzeń, jest tyle nowych rzeczy, że kilka poprzednich wydań razem wziętych mogłoby się wstydzić jakby połączyć to co zostało w nich dodane.

    2. Awatar lokimonster
      lokimonster

      W rok ten program odzyskał 95% funkcjonalności i otrzymał całą masę których wcześniej nie miał, a twoja wypowiedź świadczy tylko to że nie masz bladego pojęcia o czym piszesz.

      1. Awatar sprae
        sprae

        Z tego co pisali jeszcze nie zaczęli go przepisywać. Na razie poszła tylko warstwa UI.

  3. Awatar Piotr
    Piotr

    Hej,

    KDE tez przepisano od nowa i popularnosc nie spadla. A i wiele programow zyskalo na nowych opcjach itd.

    Piotr

    1. Awatar sprae
      sprae

      Ale musieli kilka lat nadganiać. Z reszta w KDE nie mieli innego wyjścia bo nowe Qt nie nadawało się do starego KDE.
      Perspektywy mogą być fajne ale tym manewrem na ogół się przegrywa rynek.

    2. Awatar iron_irony
      iron_irony

      dziwne ja w KDE 4.x wciąż nie mam wielu przydatnych opcji z 3.5

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *