Artykuł partnera
Nowe domeny nTLD zyskują coraz większą popularność. To dobry sposób na wyróżnienie się w sieci i na lepsze scharakteryzowanie swojego serwisu. Czy jednak naprawdę warto wybierać domeny nTLD?
Dobry adres w Internecie to prawdziwy skarb. Nic dziwnego, że ceny niektórych domen na aukcjach osiągają bardzo wysoki pułap. Niestety, wolnych adresów internetowych jest coraz mniej, co utrudnia wymyślenie atrakcyjnej nazwy domeny związanej jednocześnie z działalnością danej strony WWW. W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem jest zarejestrowanie domeny nTLD. Jeśli nie wiecie, co to takiego, zapraszamy do lektury naszego artykułu.
Czym są domeny nTLD?
Na początek należy wyjaśnić, czym w ogóle są domeny nTLD. To skrót od angielskiego wyrażenia „new Top Level Domains”, co oznacza po prostu nowe domeny najwyższego poziomu. Dlatego często takie adresy internetowe określa się również po prostu mianem nowych domen. Chodzi o rozszerzenie puli starych domen o nowe adresy. Instytucja ICANN, która odpowiada na świecie za przyznawanie nazw domen, zdecydowała w 2011 roku o rozszerzeniu dotychczasowej puli adresów TLD, ale dopiero w 2014 roku pojawiło się kilkaset rozszerzeń adresów internetowych i co jakiś czas pojawiają się nowe.
Domeny nTLD pozwalają kojarzyć dany serwis z konkretną branżą lub typem działalności. Ogromną zaletą takich domen jest również duża na razie pula wolnych adresów, co w przypadku domen TLD jest od dawna ogromnym problemem. Nie trzeba już właściwie obawiać się nieporozumień związanych z rozszerzeniami nTLD, ponieważ takie domeny są coraz popularniejsze i internauci mają z nimi do czynienia coraz częściej.
Jakie domeny warto rejestrować?
Nowe domeny to możliwość zarejestrowania takiego adresu, na jakim nam zależało, a który mógł być już zajęty w przypadku tradycyjnych domen TLD. Dziś właściwie nie ma już problemu z rejestracją domen nTLD, ponieważ oferuje je wielu dobrych dostawców usług internetowych (np. w serwisie Domeny.pl znajdziemy aż około 400 rozszerzeń nTLD).
Jakie domeny nTLD warto rejestrować? Rozszerzenie należy dobrać do charakteru i profilu serwisu. Jeśli na przykład prowadzimy profesjonalny, ekspercki blog, wtedy najlepsza będzie końcówka .blog. Analogicznie należy postępować z wyborem także innych rozszerzeń. Na przykład .video będzie idealne do serwisu z materiałami filmowymi, .career – do witryny z ogłoszeniami o pracę. Takie przykłady można mnożyć. Dla serwisów działających w branży marketingowej dobrym wyborem będzie rozszerzenie .marketing, dla banków zdjęć lub witryn o fotografowaniu najlepiej wybrać .photos, dla pizzerii – .pizza itd. Jest także wiele rozszerzeń związanych z konkretnymi miastami, np. .berlin, .gdansk itd. Do tego dostępne są domeny nTLD bardziej ogólne, do których można zaliczyć takie rozszerzenia jak na przykład .site, .website, .online, .xyz i inne.
Warto zdecydować się na domenę nTLD, ponieważ w ten sposób otrzymujemy większa dostępność nazw, branżową końcówkę, a do tego takie domeny pozwalają lepiej pozycjonować serwis i ułatwiają budowanie rozpoznawalności marki w Internecie.
Dodaj komentarz