Podczas odbywających się obecnie targów CeBIT w Hannowerze powołana została do życia nowa organizacja — Genivi. Jest to porozumienie twórców sprzętu z producentami samochodów mające na celu zbudowanie standardowej linuksowej platformy dla komputerów pokładowych.
Obecnym liderem raczkującego rynku jest Microsoft, którego platformę samochodową (obecnie w wersji 4.0) znaleźć można już w takich modelach jak Ford Sync czy Fiat Blue & Me.
Konkurencyjne Genivi powołało trzech wiodących producentów samochodów: BMW, General Motors i Peugeot Citroën na spółkę z Intelem (dostawca procesorów), firmami Delphi, Magneti Marelli i Visteon (części samochodowe) oraz Wind River (oprogramowanie dla systemów wbudowanych).
Referencyjna platforma jest już w budowie od 18 miesięcy, a pierwszy samochód z wbudowanym systemem opartym na Genivi planowany jest na rok 2010 (prawdopodobnie będzie to GM Volt).
Hans-Georg Frischkorn z GM uważa, że wspólna platforma jest niezbędna, aby wbudować zaawansowane aplikacje na potrzeby komputerów samochodowych. Jednocześnie otwartość i podział kosztów pozwolą znacznie skrócić czas potrzebny na dotarcie do klientów.
Inicjatywę skomentował też Velle Kolde z Microsoft Automotive:
Jeśli Genivi wybiera sobie partnerów technologicznych to nie może być tu mowy o otwartej architekturze.
Kilka dni wcześniej firma z Redmond wytoczyła proces patentowy przeciwko firmie TomTom sprzedającej komputery pokładowe oparte na Linuksie.
Dodaj komentarz