Przedwczoraj Google ogłosiło, że zainwestuje pół miliarda dolarów w firmę Clearwire. Wraz z m.in. Comcast, Intel Capital, Time Warner Cable, zainwestują 3,2 miliarda dolarów w budowę ogólnoamerykańskiej sieci bezprzewodowego dostępu do internetu w technologii WiMAX.
Być może tak je postrzegacie, prawdą jednak jest, że Google jest największą na świecie agencją reklamową. Tabela z wynikami finansowymi firmy rozbija przychody tylko na dwie kategorie – pochodzące z reklamy oraz pozostałe. W 2007 roku przychody z reklamy wyniosły 16,4 miliarda dolarów i stanowiły 99% przychodów firmy. Pozostałe wpływy to zaledwie jeden procent.
Bartek Raciborski na blogu Webstop analizuje inwestycję Google w związku z największym rynkiem tej firmy i snuje rozważania na temat przejęcia rynku reklamy w ręce dostawców sieci:
Nie ma technicznych przeszkód ku temu, żeby dane płynące z sieci do użytkownika zostały podmienione na inne. Dostawcy mogą działać na zasadzie podobnej do popularnych adblocków, z tą różnicą, że zamiast blokować wykryte reklamy, będą zastępować je własnymi.
Czy to prawdopodobny scenariusz? A może powody zainwestowania Google w WiMAX są zupełnie inne?
Dodaj komentarz