Jaki wybrać statyw do kamery?

Artykuł sponsorowany

Dobry statyw zapewnia znakomite zdjęcia i znacznie ułatwia pracę. Sprawia, że robienie zdjęć i filmów jest komfortową przygodą. Odpowiednio dobrany sprzęt daje dwie główne zalety, czyli wydłuża czas naświetlania obrazu i sprawia, że możliwe jest wielokrotne powtórzenie tego samego kadru. Wybierając sprzęt najpierw zastanów się do czego będzie Ci on potrzebny. Jeśli chcesz kamerować w domu, przyda się tzw. statyw stołowy dający swobodę w wyborze kadru i umożliwiający podniesienie obiektywu o 10 – 40 cm. Ten rodzaj statywu jest też atrakcyjny ze względu na cenę oraz małą wagę. Jeśli wybierasz się w podróż, przyda się sprzęt bardziej mobilny. W przypadku dużych statywów zwróćcie przede wszystkim uwagę na wagę i tworzywo, z którego są wykonane. Plastikowy sprzęt można kupić już od 100 zł, jednak plastik dużo częściej okazuje się wadliwy i szybciej się psuje niż sprzęt na przykład aluminiowy. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę wybierając statyw do stabilizowania kamery?

Ciężar

Dobre statywy do kamery mają większy ciężar, czyli podwójne nogi przez co są bardziej stabilne. W większym stopniu potrafią niwelować drgania wywołane uderzeniem w statyw. Oczywiście większy ciężar statywu może być bardziej kłopotliwy, szczególnie jeśli często przenosisz sprzęt i zmieniasz miejsce robienia zdjęć. 

“Pamiętaj o tym, że modele z pojedynczymi nogami mają często rozstaw nóg blokowany za pomocą zatrzasków, podczas gdy sprzęt z podwójnymi nogami posiada rozpórki łączące nogi statywu i zwiększającego tym samym jego stabilność”. Rozpórka zapobiega obrotom sprzętu wokół jego osi pionowej. Rozpórki środkowe zazwyczaj mają stały rozstaw nóg, a rozpórki dolne pozwalają na zwiększenie rozstawu. Możecie też usunąć dolną rozpórkę i dostosować go do warunków, jakie chcemy. Na przykład na nierównym terenie przyda się szersze rozstawienie.

urządzenie do stabilizowania kamery

Gniazdo półkuli

Profesjonalne statywy do kamer video mają gniazdo półkuli umożliwiające zamontowanie w urządzeniu głowicy w kształcie półkuli. Głowica ułatwia oraz przyśpiesza poziomowanie kamery. Jest to o tyle komfortowe i ułatwiające pracę bowiem poziomowanie kamery za pomocą zmiany wysokości nóg statywu jest bardzo uciążliwe. Gniazdo półkuli jest w takiej sytuacji sporym uwolnieniem z kłopotów.

“Pamiętaj, że im cięższa kamera, tym większą średnicę półkuli będziesz potrzebować”. Na przykład w przypadku małej kamery i aparatu wystarczy Ci półkula o średnicy 60 mm. Gdy masz lustrzankę lub średnią kamerę koniecznie zaopatrz się w półkulę o średnicy 75 mm. Z kolei gdy posiadasz ciężką kamerę z dodatkowym monitorem, oświetleniem lub mikrofonami, zainwestujcie w rozmiar półkuli 100 albo 150 mm. 

Głowica statywu

Dobre modele mają głowice olejowe – w przypadku głowic mających zastosowanie video. Zaletą akcesoriów olejowych jest możliwość płynnego startu panoramowania i panoramowanie bez urywanych zdjęć. Dobre akcesoria posiadają rozwiązanie takie, że można ustawić stopień oporu ruchu głowicy, co zwiększa szybkość jej ruchu. 

“Pamiętaj o tym, że dobra głowica pozwala także na balansowanie kamery i ustawienie jej pod dowolnym kątem w stałej pozycji, na przykład pod kątem 30 stopni w pionowej panoramie.” Z kolei jeśli głowica z kamerą jest źle zbalansowana to ustawienie jej w panoramie pionowej sprawi, że kamera będzie uciekała do góry albo na dół. Spowoduje to taki dyskomfort podczas panoramowania, że zamiast zajmować się ciekawszymi rzeczami takimi jak robienie fajnych zdjęć czy filmów, będziecie musieli stoczyć batalię z ciężarem kamery.

 statyw video

Kolumna

W dobrych statywach do kamery znajdziemy kolumnę, która łączy się z nogami w dwóch miejscach. Takie ustawienie jest po prostu wygodne i zapewnia komfortowe kamerowanie. Dobrze jest się dokładnie przyjrzeć kolumnie przy zakupie, bo dobra kolumna umożliwia sprawne fotografowanie. Najlepsza jest centralna, która potrzebna jest po to, aby móc zmienić ustawienie aparatu bez ingerowania w długość nóg. Uwaga, w sprzedaży są również statywy, które nie posiadają tej kolumny. Dlatego kupując sprzęt zwróć uwagę na to, czy ma ten element. Położenie kolumny centralnej można zmieniać nie tylko w pionie, ale również w poziomie. Jest to ważne, gdy fotografujesz z minimalnych wysokości.

“Pamiętaj, że  niektóre modele mają specjalny haczyk na dole kolumny centralnej. Na haczyku tym możesz powiesić dodatkowy ciężar, który stabilizuje statyw”.

Niezależnie czy szukasz statywu do kamerowania z góry, do lustrzanki Nikon, dla amatorów i zaawansowanych filmowców i fotografów. Urządzenie do stabilizowania kamery musi być profesjonalne i w pełni umożliwiać swobodę podczas pracy. Zwróć uwagę na materiał z jakiego jest wykonany. Powinien być stabilny, zapewniać płynne ruchy i charakteryzować się niezawodnością również w niekorzystnych warunkach!

żadnych reklam, sama wiedza.

Zarejestruj się na BEZPŁATNY NEWSLETTER i raz w tygodniu otrzymuj najważniejsze wiadmości
ze świata IT, nowych technologii i kryptowalut.

Bez reklam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *