Boudewijn Rempt podsumował wyniki rozwoju następnej wersji Krity, aplikacji do malowania i edytowania obrazu dla KOffice. Krita 2.0 będzie zawierać mnóstwo nowych funkcji, a niektóre z nich są unikatowe w świecie Wolnego Oprogramowania.
Poniżej Piotr przedstawi niektóre z nowych funkcji, dostępnych w tym wydaniu.
Wieloplatformowość: od teraz Krite można uruchamić pod Mac OS X i Windowsem. Porty dla tych platform są już dostępne. Łatwo je zainstalować używając instalatora Windows i macports Maka (poprzez koffice2-devel).
Wektorowe warstwy: Krita 1.6 umożliwiała włączenie KPart KOffice’a jako warstwy w obrazie. Pozwoliło to na posiadanie kompletnych dokumentów KSpread lub KWord jako warstw. W KOffice 2.0 KPart został zastąpiony przez Flake Shapes. W rezultacie wersja 2.0 ma warstwy wektorowe, w których można dodać dowolną kombinację kształtów KOffice, przykładowo wektorowe rysunki, obiekty tekstowe lub nawet obiekty notacji muzycznej. Następnie kształty te wyświetla się w rozdzielczości obrazu i miesza z warstwami pikselowymi. Tę samą technikę stosuje się podczas zaznaczania wektorów.
Więcej silników dla pędzli: Krita jest jedyną aplikacją do malowania, posiadającą silniki dla pędzli, których można użyć w postaci wtyczek. Dzięki Lukasowi Tvrdemu Krita dostała kilka nowych silników, takich jak:
- Sumi-e brush: standardowa symulacja pędzla włosowego
- Chalk: bardzo zadowalająca symulacja suchych narzędzi
- Dynadraw: zainspirowana Dynadraw autorstwa Paula Haberliego
W przyszłości można oczekiwać większej liczby interesujących silników do pędzli.
Rozdzielczość obrazu: w wersji 2.0 Krita śledzi rozdzielczość i potrafi wyświetlić obraz na ekranie w poprawnym rozmiarze. To oznacza, że jeśli zeskanowałeś obraz w rozdzielczości 300 dpi, a Twój ekran ma rozdzielczość 96 dpi, Twój obraz w skali 100% będzie fizycznie tak duży, jak na papierze, z którego skanowałeś.
Prawdziwe mieszanie kolorów: obszar roboczy miksera, podobny do tego z Corel Paintera, ale taki, w którym miksowanie kolorów daje bardzo realistyczne wyniki. Ta funkcja została dodana przez Emanuele’a Tamponiego podczas Summer of Code w 2007 roku. Może ona zostać przesunięta do wersji 2.1 – prosimy o testowanie, jeżeli zamierzacie jej używać.
Warstwy klonów: warstwa klonu kopiuje część innej warstwy i umieszcza ją gdzie indziej na stosie warstw. Możesz następnie dodać nowe efekty masek do tak uzyskanej kopii, na przykład by stworzyć efekt rozmazania. Wydaje się, że ta funkcja działa poprawnie, ale testowanie jej przez rzeszę użytkowników byłoby bardzo mile widziane.
Obszar roboczy OpenGL z podglądem gradientów na płótnie: jeśli Twój komputer wspiera OpenGL, możesz użyć płótna OpenGL. Jest ono szybsze i zużywa mniej pamięci niż zwykły obszar roboczy. Wprowadzenie do innych funkcji oraz pytania o to, dlaczego rozwój Krity zajmuje tak dużo czasu, znajdują się w tym artykule.
Aby wydanie 2.0 uzyskało pożądany kształt oraz było stabilne, potrzebne są testy, wypróbujcie więc Kritę i testujcie ją. Projekt potrzebuje również osób, które chciałyby pomóc w aktualizacji podręcznika. Jak widać, dostępnych jest wiele nowych funkcji, a podręcznik również wymaga odrobiny troski. To wspaniała możliwość dla nie-programistów, by wesprzeć Kritę i KOffice oraz pracować nad ich ulepszeniem.
Trzy lata pracy nad Kritą 2.0 zaowocowały ulepszeniem kodu, szerokim zestawem testów jednostkowych i lepszym podziałem problemów. Ponadto lepiej zaprojektowano wiele struktur danych oraz poprawiono interfejs użytkownika. Deweloperzy Krity mają nadzieję, że wydanie 2.0 będzie wspaniałą podstawą dla dalszego rozwoju. Dzięki udoskonaleniu kodu łatwiej zaangażować w kodowanie osoby, chcące ulepszyć tę wieloplatformową aplikację do malowania i edytowania obrazu dla KOffice.
Dodaj komentarz