MonoDevelop dla Mac OS

Wydana została wersja Mono 1.2.6 zawierająca natywne GTK+ dla OS X oraz platformę programistyczną MonoDevelop w wersji dla Maca.

Wersja dla Maca ma według Miguela de Icazy taką samą funkcjonalność, co wersja linuksowa. Miguel ma nadzieję, że dzięki temu wydaniu twórcy aplikacji dla Mac OS X przekonają się do platformy Mono.

Poinformowano również o planach wydania MonoDevelop dla Windows. Nie będzie on jednak konkurentem świetnego SharpDeveloper, a głównym zadaniem ma być udostępnienie dla Windows programu Stetic (tworzenie interfejsu dla Gtk#) w celu ułatwienia budowania przenośnych aplikacji.

żadnych reklam, sama wiedza.

Zarejestruj się na BEZPŁATNY NEWSLETTER i raz w tygodniu otrzymuj najważniejsze wiadmości
ze świata IT, nowych technologii i kryptowalut.

Bez reklam.

21 odpowiedzi na „MonoDevelop dla Mac OS”
  1. Awatar mario
    mario

    Developerów makowych tym nie przekona – menu nie może być w oknie aplikacji w OS X, wtedy aplikacja nie jest obsługiwana jak inne makowe aplikacje.

  2. Awatar mk
    mk

    Właśnie. Menu nie w tym miejscu, widgety nie natywne – nikt nikogo tym nie przekona. Może jeszcze z X11 korzysta?
    Właściwe podejście to CocoaSharp, a nie Gtk#.

    1. Awatar mario
      mario

      X11 nie używa, widać to po nazwie aplikacji w menu obok jabłuszka.
      :
      CocoaSharp nie jest do końca dobry podejściem, bo chodzi o GUI przenaszalne – aplikacje masz napisać raz, a uruchomić wszędzie, jak to jest w przypadku Javy. W Javie osiągnięto to na 2 sposoby:
      :
      1. SWING, czyli GUI, które na każdej platformie samo się maluje po swojemu, albo używa natywnych kontrolek jeśli załadowano odpowiedni Look&Feel. Wymaga to trochę kodu do napisania ręcznie, ale jest to zaledwie kilka linijek. Swing używa na Maku domyślnie COCOA.
      :
      2. SWT, czyli GUI wrapper, na inne GUI, który pod Windowsem używa WinAPI, pod Linuksem GTK, a pod Makiem … niestety Carbon, a nie Cocoa (ale wygląda i tak o niebo lepiej niż to GTK pod OSXem)

      1. Awatar dPeS
        dPeS

        imo swing nie uzywa natywnych kontrolek, natomiast swt uzywa ich gdzie tylko moze a jesli nie moze to maluje swoje

        1. Awatar mario
          mario

          Używa jak użyjesz odpowiedniego Look&Feel. Metoda <code>UIManager.getSystemLookAndFeelClassName()</code> stara się zwrócić Look&Feel natywny dla OSu na którym uruchomiono program. Wtedy program Javy ma taki sam wygląd jaki skonfigurowałeś sobie w ustawieniach systemowych, bo używa natywnych kontrolek.

          W Mac OS X warto dodatkowo wywołać:
          <code>System.setProperty("apple.laf.useScreenMenuBar", "true");</code>
          aby menu było w górnej belce, a nie w oknie aplikacji.

        2. Awatar citan
          citan

          Swing zawsze "rysuje" kontrolki w odpowiedni sposób, nie używa natywnych – nawet jeżeli wybierzeż L&F systmowy. AWT było powiązane z kontrolkami natywnymi.

        3. Awatar mario
          mario

          Ok to odpal WindowsLookAndFeel w Linuksie albo OSX – nie da się. Swing w większości przypadków rysuje kontrolki, ale równie dobrze może używać natywnych. LookAndFeel to nie jest prosta skórka, tylko biblioteka, której zadaniem jest wyświetlanie komponentów, nie zmusza ona do rysowania komponentów. Kiedyś Swing zawsze rysował okienko i wszystkie jego elementy, teraz potrafi wyświetlić je natywnie , łącznie z dialogami, oknami wyboru pliku itp.
          :
          Głównym celem Javy jest "napisz raz uruchom wszędzie", dlatego Swing początkowo miał rysowane GUI.

    2. Awatar krzychoocpp
      krzychoocpp

      Albo po prostu… użyć Qt. I byłoby po problemie 😛

      1. Awatar mario
        mario

        Qt nie pozwoli programistom zamknąć aplikacji.

        1. Awatar mk
          mk

          Pozwoli, jeżeli go normalnie kupią, a nie wezmą darmochę.

        2. Awatar mario
          mario

          Twórca freeware'a nie kupi, bo nie zarabia na programie. Generalnie powstają dodatkowe problemy, dlatego też większość aplikacji powstaje na GTK a nie lepszym Qt.

        3. Awatar palcuś
          palcuś

          QT lepsze?! Nie wiem w czym.. fakt obecne QT4 jest nieco szybsze, jednak GTK dopiero czeka lifting, niemniej nie wypada mimo to tak kiepsko. Pomijając już absolutnie fakt, że w GTK jest prościej kodować. Jedynie dobre wyjście dla GTK to SWT w windows/OSX.

        4. Awatar krzychoocpp
          krzychoocpp

          Prościej się pisze w GTK ? Oj, chyba nie pisałeś nigdy czegoś większegon iż Hello World w jednym i w drugim, skoro takie rzeczy wypisujesz 😛

          Co do argumentu o zamykaniu kodu, to przecież Mono Develop chyba otwarte jest, więc nie ma problemu ?

        5. Awatar palcuś
          palcuś

          Na pewno prościej niż w QT3

        6. Awatar mario
          mario

          Qt jest lepsze od GTK, zwłaszcza Qt3, pod względem prędkości. Wystarczy popatrzeć na responsywność aplikacji Qt i GTK oraz na zajętość pamięci. GNOME zajmuje w pamięci RAM o jakieś 20 – 30MB więcej od KDE. Testowałem na moim byłym laptopie KDE i GNOME, okazało się, że KDE działa zdecydowanie szybciej, a na P3 900 256MB RAM to naprawdę czuć. Oczywiście najszybszy jest fluxbox, ale wygoda KDE jest naprawdę rewelacyjna :-).
          Warto dodać, że taki stan rzeczy jest chyba od KDE 3.5 (od tego, które zastosowano w openSuSE 10.1) chyba wcześniej GNOME dział nieco szybciej, ale potem KDE zrobiło ogromny skok wydajnościowy zostawiając GNOME daleko w tyle pod tym względem.

        7. Awatar drm
          drm

          To chyba dawno testowałeś obecne gnome 2.20 zajmuje mniej RAM niż KDE 3.5, nawet kubuntu ma większe wymagania niż zwykłe z gnome..

        8. Awatar Maciek
          Maciek

          po co to RAM-owe aptekarstwo? O czym świadczy to, że na Twojej instalacji jedno zajmuje 290 MB, a drugie 320? Większe już są różnice w funkcjonalności 😛

        9. Awatar mario
          mario

          Mówię o zajętości w RAM, np. openSuSE z KDE zajmuje w pamięci w standardzie ok 80 MB z GNOME ponad 100MB. To ile zajmuje środowisko, świadczy o tym ile zostaje dla aplikacji – nie włączasz komputera chyba po to aby oglądać pulpit i ikony, tylko po to aby uruchamiać w nim programy, zgadza się? Ważne aby dobrze wyważyć pomiędzy zużyciem zasobów i wygodą pracy.
          :
          @drm: sprawdzę najnowsze wersje, w każdym razie mój tata odziedziczył po mnie laptopa i po tym jak zainstalował sobie Ubuntu z GNOME, szybko wrócił do openSuSE z KDE, bo po prostu słabo to chodzi na sprzęcie, który ma 256MB RAM. Chciał Ubuntu, bo się mu bardziej podobało wizualnie. Siostra za to została przy Ubuntu, bo ma lepszy sprzęt z 1GB RAMu i nie ma dla niej większego znaczenia ile środowisko zajmuje.

        10. Awatar drm
          drm

          top z freebsd 6.3 z kde;
          Mem: 96M Active, 19M Inact, 111M Wired, 8472K Cache, 34M Buf, 2332K Free
          :
          top z freebsd 6.3 z gnome;
          Mem: 73M Active, 8252K Inact, 27M Wired, 7012K Cache, 22M Buf, 480K Free
          :
          Dalej sie upierasz ze ma mniejsze wymagania KDE?

  3. Awatar Jakub
    Jakub

    Palcuś, ale może udowodnij. Moje doświadczenia są zgoła inne. QT3 to bardzo dobrze, świetnie udokumentowana i dobrze przemyślana biblioteka. Może jakieś konkrety? Bo jak na razie to są insynuacje.

    1. Awatar Jakub
      Jakub

      Oj, klik nie tam, naturalnie komentarz do odpowiedzi palcusia w wątku powyżej. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *