Nowy gracz na rynku kart graficznych?

Na rynku kart graficznych zapowiada się prawdziwa rewolucja. Już w tym roku maja pojawić się karty i akceleratory graficzne produkowany przez firmę Caustic Graphics. Pierwszy produkt koncernu to CausticOne.

CausticOne najprawdopodobniej będzie jedynie akceleratorem graficzny zwielokrotniający moc obliczeniową zainstalowanej karty. Tak samo jak kultowe Voodoo firmy 3dfx: nowy produkt będzie wymagał obecności jakiejś klasycznej karty graficznej. Jednak będzie to mogła być nawet słabiutka karta zintegrowana.

Caustic Graphics

Co ciekawe wszystkie karty i akceleratory produkowane przez Caustic Graphics mają korzystać wyłącznie z techniki ray tracingu. Takie rozwiązanie pozwala na uzyskanie najwyższej jakości obrazów trójwymiarowych. Do niedawna ta technika stosowana była wyłącznie przy renderowaniu statycznej grafiki lub animacji komputerowej. Firma Caustic Graphics dumnie zapowiada wprowadzenie ray tracingu w trybie rzeczywistym pod strzechy.

Jeżeli wierzyć materiałom reklamowym to nowe akceleratory graficzne mają dysponować aż 20 krotnie większą mocą obliczeniową od obecnie dostępnych. Warto nadmienić, że nad projektem pracował nie byle kto. Firma Caustic Graphics zatrudniała bardzo wielu byłych pracowników koncernów Apple, ATI, Autodesk, NVIDIA i Intel.

Na razie nie są znane żadne szczegółowe informacje na temat nowych kart i akceleratorów. Firma zapowiada ujawnienie parametrów technicznych oraz szczegółów konstrukcyjnych na kwietniowej konferencji prasowej. Na razie wiadomo, że pojawią się dwie linie produktów: po jednej skierowanej do użytkowników profesjonalnych oraz graczy. Na razie na stronie internetowej producenta jest jeden rysunek akceleratora CausticOne:

CausticOne

Bardzo zastanawiające są gniazda SODIMM na płycie PCB. Czyżby nowy akcelerator miał wymienną pamięć podręczną?

Czas pokaże co warte będą produkty firmy Caustic Graphics. Jedno jest pewne: konkurencja zawsze służy konsumentom i postępowi.

żadnych reklam, sama wiedza.

Zarejestruj się na BEZPŁATNY NEWSLETTER i raz w tygodniu otrzymuj najważniejsze wiadmości
ze świata IT, nowych technologii i kryptowalut.

Bez reklam.

  1. Awatar Xaweryz
    Xaweryz

    Będą sterowniki pod Linuksa?

    1. Awatar sjakub
      sjakub

      Beda. http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&a…
      "Letting you know that we will be supporting Linux. A number of film studios are using Linux for their rendering pipeline, so we felt it was a must have for our CausticRT."
      Niestety nie wiadomo czy OpenSource, phoronix zgaduje ze nie…

      1. Awatar marcinsud
        marcinsud

        dobre zamknięte nie są tak złe jak kiepskie otwarte moim zdaniem. No chyba, że ktoś ceni sobie otwartość i wszystko w systemie ma otwarte, choć ja bym to uważał za lekką ortodoksję.

        1. Awatar bobycob
          bobycob

          z mojego punktu widzenia różnica jest taka, że otwarte są dołączane do każdej dystrybucji, a zamknięte… się człowieku męcz.

    2. Awatar przemysław
      przemysław

      Napewno będą, bo akurat soft do grafiki 3D to dziedzina, w której linuks nie musi się wstydzić.

  2. Awatar Marcin Wilk
    Marcin Wilk

    Nie zebym krakall, ale ten rendering karty graficznej, i moc obliczeniowa 20 razy wieksza to jakby to powiedziec…. No…. Zniechecajaco wyglada 😛 Tak troche sci-fi, ale kto wie 😛

    1. Awatar marcinsud
      marcinsud

      Intel się chwalił chyba jeszcze większą wydajnością w swoim larrabee, wiadomo, że ta wydajność jest tak duża tylko w tym w czym ta karta się specjalizuje w tym przypadku w ray tracingu.

  3. Awatar n-pigeon
    n-pigeon

    Ray Tracing!!! Nie wierze 🙁 nawet w animacji komputerowej nie zawsze jest wykorzystywany do oświetlenia ponieważ jest dość powolny. Rozumiem że tutaj nie uświadczymy ray tracingu z prawdziwego zdarzenie ale i tak miazga xD

    1. Awatar jrs
      jrs

      A jeśli będzie odpowiedzialny za to specjalizowany układ działający w wysokim stopniu równolegle? Nadal nie wierzysz?

      1. Awatar Magnes
        Magnes

        Ja szczerze mówiąc nie. Prawdziwy ray tracing zabija wszystko, obojętnie jak wyspecjalizowane. 🙂

        1. Awatar fddf
          fddf

          widać, mało czytałeś o ray-tracingu i najnowszych osiągnięciach w tej dziedzinie

        2. Awatar wojtekm
          wojtekm

          Oświeć mnie proszę jakie to osiągnięcia ostatnio zostały dokonane, szególnie może w dziedzinie "global illumination", bo jak siedzę w temacie tak chyba mnie jednak coś ominęło…

        3. Awatar n-pigeon
          n-pigeon

          Co ma GI do tay tracingu? 😀

          fddf
          Możesz podzielić się linkiem lub czymś bo też jestem ciekaw 🙂

        4. Awatar przemoc
          przemoc

          @Magnes: Sam ray tracing bywa jeszcze do przełknięcia, ale w połączeniu z radiosity praktycznie dowolny sprzęt jesteśmy w stanie ubić.

        5. Awatar wojtekm
          wojtekm

          @n-pigeon: kpisz czy o drogę pytasz?
          W ogólności to: http://en.wikipedia.org/wiki/Rendering_equation

        6. Awatar karakar
          karakar

          @wojtekm:
          Jeśli dobrze to interpretuje to opracowali własne algorytmy:

          At the heart of this card is the CausticOne which uses a host of new raytracing technology and algorithms (15 patents pending) to off-load raytracing calculations and prepare data for your GPU/CPU, unlocking its ability to shade with complete efficiency and performance. The result is true raytracing at speeds you never would have thought possible.

        7. Awatar pijaczek
          pijaczek

          @n-pigeon: ray tracing jest wykorzystywany praktycznie zawsze w renderingu nie wymagającym realtime – ba on jest tak szybki, że częściej wykorzystuje się nawet w animacjach jego mutacje czyli path tracing czy phonton tracing (lub nawet razem czyli bi path tracing) – w grafice statycznej i na dużych klastrach można sobie pozwolić na mlt ;] – sam raytracing jest metodą dość prostą i szybką – wyrenderowanie na procku liczy się w sekundach, a nawet przy prostych scenach schodzi do czasu 0.1s – co dla procka jest niezłym wynikiem. Ray tracing tak naprawdę już jest możliwy (kumpel napisał ray tracer w cuda ~50fps na gtx260 – ja na razie czekam z przeportowaniem mojego bi path tracera na biblioteki openCL – khronos obiecał w marcu otwartą implementacje).

          @fddf: w tej dziedzinie? Ray tracing to nie dziedzina, a algorytm i sam w sobie się nie zmienia, za to powstały modyfikacje, które dają lepszy efekt przy gorszym czasie – ale tu nie o nich mowa tylko o zwykłym rt

          @wojtekm: akurat ray tracing nie uwzględnia GI – GI uwzględniają algorytmy, które są modyfikacją ray tracingu (ray tracing to tylko ustalenie zwykłe odbicie promienia, załamanie, cieniowanie i cienie) – algorytmy pochodnie takie jak np. path tracer dodają przyjmowanie światła odbitego (wysyła się N sampli jako losowe wektory w hemisferze otaczającej normalną i średnia koloru jaki zwracają stanowi światło odbite – żeby pozbyć się szumu (zniwelować go do akceptowalnej postaci) N musi być duże dlatego nie ma mowy póki co o path tracing w realtime, a zwykłym ray tracingu przy czym zabierze od tak dużo czasu działania karty że w efekcie jakość grafiki się cofnie, bo nie policzy się AO, a nawet na SSAO nie będzie czasu – jedyny zysk jest taki, że odbicia i załamania będą zgodne z fizyką, a nie przybliżone ;p)

        8. Awatar wojtekm
          wojtekm

          @pijaczek: mówisz o historycznie pierwszej metodzie raytracingu, która rzeczywiście polega jedynie na śledzeniu pojedynczych promieni od obserwatora do źródła światła. Natomiast dzisiaj jest to pojęcie znacznie szersze i ogólnie jest alternatywnym podejściem do rasteryzacji. Każdy szanujący się raytracer stosuje obecnie różne algorytmy GI (i nadal jest określany raytracerem a nie np. GI-tracerem). Natomiast obydwie powyższe metody są metodami jakiegoś renderingu.
          To tak w kwesti uściślenia pojęć jakimi się posługujemy.

        9. Awatar wojtekm
          wojtekm

          @karakar: Cytat, który podałeś właśnie dowodzi tego o czym pisałem niżej, cała "nowość" to opatentowanie kilu metod na przeniesienie obliczeń związanych ze światłem poza klasyczny potok graficzny OpenGL/DirectX. Niczego nowego to nie wnosi do samych zagadnień związanych z CG.

        10. Awatar pijaczek
          pijaczek

          @wojtekm: ray tracer to dalej ten sam ray tracer – modyfikacje o których mówisz nazywa się po imieniu czyli tak jak nazywają się metody z której korzysta, czyli path tracer, raytracer z bilansem energetycznym (radiosity), photon tracer… ray tracing to ray tracing i o nim (a nie o modyfikacjach) mówi Caustic Graphics (w grafice komputerowej nawet jeśli przyjmie się ten akcelerator będzie się używać modyfikacji, ale nie będą one realtime).

        11. Awatar wojtekm
          wojtekm

          @pijaczek: to jak nazwiesz "poprawnie" np. yafray'a (hint: korzysta z różnych metod w zależności od ustawień)? Autorzy uparcie twierdzą, że to po prostu Yet Another Free RAYtracer…

    2. Awatar i
      i

      może o takie coś chodzi?
      http://kopalniawiedzy.pl/PCMOS-logika-probabilist…

  4. Awatar wujek_bogdan
    wujek_bogdan

    ciekawe, że na karcie nie ma jakiegoś kosmicznego chłodzenia, tylko skromny radiatorek. jeśli rozwiązanie na prawde wprodzadza jakąś rewelację, to pewnie prędzej czy później będzie integrowane z klasycznymi kartami graficznymi, tak jak było w przypadku akceleratorów fizyki, króre jako oddzielne urządzenie nie przyjęło się na rynku (technologia została o ile dobrze pamiętam wykupiona przez NVIDIA)

    1. Awatar [r4]
      [r4]

      AGEiA PhysX, owszem. Intel zdaje się kupił sobie Havok, a AMD co ma? 😛

      1. Awatar Thar
        Thar

        ATI i integrację CPU z GPU w układach Fusion. To znaczy będzie miał. Kiedyś. Oby :/

    2. Awatar mario
      mario

      @wujek_bogdan: kosmiczne chłodzenie widocznie nie jest potrzebne i nawet lepiej, że nie jest.

    3. Awatar SeeM
      SeeM

      Gdyby narysowali na tym projekcje chłodzenie, prawdopodobnie nie byłoby widać samej karty.

      1. Awatar wujek_bogdan
        wujek_bogdan

        narysowali chłodzenie – ten mały niebieski radiatorek.
        najwidoczniej to cudo nie będzie wymagać takiego chłodzenia jak karty graficzne. z rysunku wynika ze bedzie uzywac pci-e x4 moze x8.

  5. Awatar Gofer
    Gofer

    Nie ma powodów do szaleństwa panowie. Wątpię, żeby to było aż tak dobre.

    Ale z drugiej strony, to skoro mozna z dużym zyskiem sprzedawać obecne technologie, to dlaczego NV lub ATI miałoby wprowadzać nowości? Pewnie mają coś podobnego u siebie, ale milczą.

  6. Awatar Sparrow1
    Sparrow1

    Pewnie cena tej karty będzie tak wysoka, że pozwolić sobie na nią będą mogli tylko nieliczni. Sądząc z zapowiedzi to produkt przeznaczony raczej dla małych studiów filmowych albo do wizualizacji projektów np. architektonicznych. Gracze pewnie nie będą mieli z niej wielkiego pożytku.

  7. Awatar przemysław
    przemysław

    Szału póki co żadnego nie ma. Nie wiem gdzie autor dopatrzył się, że Caustic Graphics ma robić karty graficzne?
    Na razie zapowiadają akcelerator graficzny, który zamiast z techniki renderingu (jak np. istniejące karty Pure 3D) ma korzystać z ray tracingu. To czy CausticOne sobie poradzi z ray tracingiem, zobaczymy jak się ta karta fizycznie ukaże.
    Najważniejsze jest co innego, nie jest to sprzęt dla Kowalskiego (takim sprzętem było Voodoo) i raczej nie jest to sprzęt, który znajdzie zastosowanie w grach komputerowych. Zyskać na tym mogą osoby zajmujące się tworzeniem grafiki 3D, wizualizacjami etc.

  8. Awatar witek
    witek

    Ludzie z Saarland (m.in. Ingo Wald), stowrzyli swego czasu sprzętowy raytracer, działał bardzo szybko, choć był taktowany 50MHz i nie był jakoś kosmicznie równoległy. Wziąść 500M tranzystorów, 500MHz i będzie szaleć 🙂

    Problemem w obecnych technikach raytracingu już nie jest sam raytracing perse (już na CPU są bardzo wydajne algorytmy i kody do tego), tylko aktualizacja struktur przyśpieszających (kD-tree czy BVH), co jest troche mniej trywialne jeśli chcemy aby sceny były dynamiczne. Ale wiem że niektórzy stosują brute force (rebuild kd-tree co klatkę) i działa. Jedynie problemem jest przepustowość pamięci obecnie. Taka karta albo napisanie raytracera dla architektury NUMA mogła by coś zmienić.

    Obecnie na CPU największy koszt raytracingu to raczej teksturowanie z filtrowaniem.

    Drugim problemem znacznie trudniejszym niż techniczne aspekty raytracing, to zgodność obecnych rozwiązań z OpenGL i DirectX. Istnieje co prawda OpenRT ale nie za bardzo wykorzystywany, moze CausticGL coś zmieni, szczególnie jeśli celują w użytkowników systemów CAD, itp. Jeśli nie wejdą łatwo w istniejący przemysł to jedynie będą robić pojedyńcze tytuły + wyspecjalizowany soft (do grafiki 3D i CAD właśnie).

    Dla ustudzenia zapału dodam że pewnie ta karta wspiera tylko raytracing trójkątów (co akurat można zaimplementować bardzo wydajnie i OpenGL już uzywa trójkątów). A szkoda, bo inne prymitywy jak walec, stożek, kula, dysk, torus i ich fragmenty + CSG, bardzo by się przydały. O sprzętowym wsparciu NURBS nie wspomne (ale to raczej trudne). 🙂 Może nawet trochę by to ułatwiło modelowanie scen.

    1. Awatar wojtekm
      wojtekm

      Ta karta przede wszystkim pewnie nie będzie wspierała GI, i jest kontynuacją naturalnego trendu widocznego już od dłuższego czasu (i jedynego sensownego podejścia na dłuższą metę) renderingu hybrydowego, czyli wsparcia rasteryzacji o dodatkowe obliczenia światła robione osobno i wkomponowywane w renderowaną scenę.

      Sama karta bardzo mi przypomina produkt innej firmy: Ageia PhysX, która też zrobiła duży szum, a jak się skończyło wszyscy wiemy. Być może ten gracz utrzyma swoją pozycję na rynku, ale nie mam wątpliwości, że podobne układy są juz projektowane przez nVidię i ATI. Przecież już obecne chipy mają, dzięki OpenCL możliwość realizacji podobnych zadań, kwestią jest głównie wydajność, a tutaj żadna z tych firm w kaszę sobie dmuchać nie da.

      Dla mnie pozostają otwarte tylko dwa pytania, czy przyjmie się nowe API do programowania tego typu zadań, czy jednak zwycięży OpenCL i ew. dedykowane biblioteki, lub jakś jego nowa rewizja z dedykowanymi rozwiązaniami do tego typu obliczeń (czego bym sobie osobiście życzył – nie twórzmy bytów ponad potrzebę), i drugie pytanie na ile szybko upowszechni się rendering hybrydowy w domowych pecetach (nie chcę być złośliwy, ale podejrzewam, że wraz z nową generacją akceleratorów nVidia/ATI, z chipami, które do końca wyewoluują jako matryce prostych, masywnie równoległych procesorów, co już w dużej mierze ma miejsce).

      1. Awatar wojtekm
        wojtekm

        Oczywiście mój komentarz dotyczył rozwiązań dla grafiki _interaktywnej_. Bo offline, to sobie dzisiaj można pozwolić już na bardzo dużo, szczególnie jeśli ktoś ma czas… 😉

    2. Awatar afrosamurai
      afrosamurai

      Nie no panie z tymi NURBsami to się nie zapędzaj – ale… http://www.youtube.com/watch?v=blfxI1cVOzU fajne co nie.
      Da się? Da się! A odnośnie rynku graczy – jeśli firma na prawdę chce zawładnąć rynkiem desktopów to… raczej powinna się bratać z MS i współpracować przy directXie 12 i podpisać wobec MS lojalkę że nie przeportuje niczego co wartościowe na OGL w zamian za sławę i podbój rynku ;p
      Oni już na starcie mówią coś o Linuksie co w prostej linii implikuje że wolą zająć niszę gdzieś w okolicach Hollywood gdzie Linux ma się na prawdę dobrze.

      1. Awatar witek
        witek

        To wideo to są samiutkie trójkąty + interpolacja normalnych. Jak mówiłem do wyboru albo mamy 1000 trójkątów, albo 1 nurbs z 50 punktami kontrolnymi, wiadomo co jest ładniejsze i łatwiejsze do edycji, ale póki co chyba wysepcjalizowany raytracer do samych trójkątów będzie szybszy (i wystarczający ładny).

        Z jednej strony raytracery udzwigną dziesiątki milionów trójkątów, ale z drugiej poco skoro łatwo również pewne inne figury geometryczne dodać do pipeline. Niestety dodanie innych prymitywów pewnie by oznaczzało dodanie dodatkowego warunku w głównej pętli raytracera, a jak wiadomo instrukcje warunkowe w takich ciasnych pętlach to zło. Co innego w dedykowanych rozwiązaniach sprzętowych, tu można te opóźnienia która normalnie wynikają z mispredykcji skoków naprawić.

        Oczywiście czas pokaże co z tego wyjdzie. ( i benchmarki ludzi którzy tym się zajmujmą).

  9. Awatar ^_^
    ^_^

    Logo mi trochę qłeja przypomina.

  10. Awatar krzychos7
    krzychos7

    😀 hehe czuje się jak za starych dobrych czasów. Zarazem przypomina mi to dawne akceleratory nie integrowane z grafiką jak i moją starą kartę graficzną Matrox w której też można było wymieniać pamięć (co zresztą jest genialnym pomysłem, ile bym dał bym mógł teraz w ATI zamienić 512MB na 1GB). Myślałem że czasy obu tych rozwiązań minęły bezpowrotnie. Miła niespodzianka. Ja nie lubię zbytniej integracji, przynajmniej w PC. Wole mieć możliwość modyfikowania w pełni parametrami komputera. Taka była idea PC w przeciwieństwie do innych komputerów (i konsol do gier) i to właśnie ta idea była kluczem do sukcesu. Nadzieja powraca.

  11. Awatar Emdé
    Emdé

    Haha, niech zrobią wersję dla laptopów (na ExpressCard na przykład), to biegnę do sklepu! 😉

    Szkoda, że nie mogę wymienić karty graficznej w moim lapku, bo nie mam szejderów 3.0 i nie mogę w GRID-a pograć :<.

  12. Awatar witek
    witek

    Dla wszystkich zainteresowanych ray-tracingiem (szczególnie interaktywnym) zapraszam na ompf.org/forum/ . Tutaj http://ompf.org/forum/viewtopic.php?f=3&t=124… znajdziecie trochę rozsądnych spekulacji (oraz garść potwierdzonych informacji) na temat tej karty.

  13. Awatar kwahoo
    kwahoo

    Wygląda na to że mamy Core 2 w innym malowaniu, popatrzcie na kształt obudowy układu…

  14. Awatar Louis Vuitton
    Louis Vuitton

    This Louis Vuitton bags are offered by almost any special retail outlet or maybe from the centers on very inexpensive charges. These merchandise are produce of canvas significance there're watertight and as such suitable over the boisterous times.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *