Yahoo! opublikowało raport zawierający wyniki badań nad używalnością technologii OpenID i jej popularnością wśród internautów. Wnioski nie są zbyt zachęcające i świadczą o tym, że OpenID nie stanie się zbyt szybko standardem wśród przeciętnych użytkowników.
Podczas badań obserwowano kobiety w wieku około trzydziestu lat, które uważały się za „kompetentne” w dziedzinie Internetu. Powiedziano im, że mogą zalogować się za pomocą dostarczonego przez Yahoo! identyfikatora OpenID do innej witryny spoza Yahoo!. Co się okazało? Większość z badanych próbowała się logować do niej za pomocą głównego loginu Yahoo! zamiast identyfikatora OpenID. Najwyraźniej przeciętni użytkownicy nie potrafią zrozumieć koncepcji rozproszonego systemu uwierzytelnień i dystrybucji tożsamości.
Co więcej, nawet tacy użytkownicy, którym udało się zrozumieć coś z działania OpenID, niezbyt dobrze sobie radzili z procesem logowania. Dezorientował ich brak widocznego pola na podanie hasła oraz niezbyt przejrzysty proces uzyskiwania identyfikatora OpenID od Yahoo!.
Dodaj komentarz