Opublikowana niedawno lista 50. najbardziej podziwianych firm magazynu Fortune na pierwszym miejscu stawia “sadowniczą” firmę z Cupertino. Apple Inc. już drugi rok z rzędu cieszy się opinią firmy najbardziej podziwianej wśród wszystkich branż i jednocześnie najbardziej innowacyjnej w branży komputerowej. Branżowo uznanie zyskała także jakość produktów i usług oferowanych przez Apple. W ogólnej ocenie branży komputerowej Apple zajęło drugie miejsce zaraz po firmie Xerox.
Miniony rok dla producentów komputerów nie był rokiem łatwym. Wielu dotychczasowych liderów zaliczyło spadki sprzedaży i przychodów. Apple Inc. jako jedna z niewielu firm może 2008 zaliczyć do udanych. Głównie za sprawą swoich flagowych produktów: iPoda i iPhone’a. To ich wysoka sprzedaż sprawiła, że od 2005 firma prawie potroiła swoje dochody osiągając w ubiegłym roku wynik blisko 33 miliardów dolarów.
Tak dobre wyniki uzyskane głównie za sprawą sprzedaży urządzeń mało “komputerowych” mogą oczywiście budzić wątpliwości, bo konkurencja raczej nie produkuje odtwarzaczy mp3 (a w tym Apple uzyskuje najlepsze wyniki), chociaż telefony już tak. Jednak podstawą rankingu były opinie i oceny przedstawicieli różnych branż, które opierały się nie tylko na osiąganych wynikach sprzedaży.
Konkurencja w zestawieniu nie wygląda najlepiej. W pierwszej dziesiątce na 4. miejscu ulokowała się firma Google, która od kilku lat systematycznie awansuje w tym rankingu. Microsoft powrócił na utracone w zeszłym roku 10. miejsce. Obie te firmy podjęły właśnie walkę o klientów na rynku smartfonów i usług mobilnych, zdominowanym dotychczas przez Apple. Microsoft szykuje dużą ofensywę ze swoim Windows Mobile 6.5, a także z nowym, chociaż jeszcze niejasno zapowiadanym smartfonowym Windows 7 (już bez Mobile). Android Google’a na razie wzbudza dużo medialnego szumu, ale wyniki sprzedaży raczej nie zachwycają.
Zresztą losy Androida nie rysują się zbyt optymistycznie po zapowiedzianej w Barcelonie ścisłej współpracy producentów urządzeń mobilnych właśnie z Microsoftem. LG, HTC, Sony Ericsson i jeszcze kilka innych firm jednoznacznie wsparło Microsoft w walce o zwiększenie udziału w rynku urządzeń mobilnych. A sam Microsoft swój apetyt tylko w tym roku określił na poziomie 120. milionów nowych użytkowników mobilnych okienek. Przy tych zamiarach 300. tysięcy sprzedanych Androidów nie wygląda zbyt imponująco.
Dodaj komentarz