Test wydajności grafiki dla siedmiu wersji WINE

Serwis Phoronix przeprowadził testy wydajnościowe siedmiu wersji WINE — implementacji API Windows dla systemów uniksowych. Przetestowano wersje 0.9.44, 0.9.45, 0.9.46, 0.9.47, 0.9.48 0.9.49 i 0.9.50 programu koncentrując się na wydajności grafiki na kartach 3DMark 2001 SE i 3DMark 2003.

Co ciekawe, mimo wielu ulepszeń dodanych do WINE między wersję 0.9.44 a 0.9.50 (w tym m.in. do obsługu OpenGL, Direct3D), testy nie wykazały progresu — wręcz przeciwnie, w niektórych testach (vertex shader, pixel shader) można zauważyć duży regres wydajności.

Zapraszam do zapoznania się z wynikami wszystkich testów (przedstawione są one za pomocą łatwych do odczytania wykresów). Zainteresowanym rozojem WINE polecam też śledzić RSS serwisu Phoronix, ponieważ w najbliższym czasie mają ukazać się kolejne testy wydajnościowe, koncentrujące się na innych aspektach działania tego nie-emulatora.

żadnych reklam, sama wiedza.

Zarejestruj się na BEZPŁATNY NEWSLETTER i raz w tygodniu otrzymuj najważniejsze wiadmości
ze świata IT, nowych technologii i kryptowalut.

Bez reklam.

23 odpowiedzi na „Test wydajności grafiki dla siedmiu wersji WINE”
  1. Awatar wit3k
    wit3k

    Na wyniki trzeba patrzeć z przymrużeniem oka. Nie chciało mi się tego czytać i być może jest tam o tym wspomniane, ale jest taka drobnostka o której trzeba pamiętać.
    Jeśli coś nie jest zaimplementowane to albo:
    1)prog się nie odpala
    2)wszystko działa i to znacznie szybciej bo shadery, albo kilka MB tekstur po prostu nie jest przesyłanych do GPU i nie trzeba tak dużo liczyć.(co najwyżej rzuci jakimś wyjątkiem, ale jeszcze nikt szczególnie nie cierpiał z tego powodu [chyba że to był windows i musiał klikać "nie wysyłaj"] ;p)

    Dlatego starsze wersje wychodzą czasem lepiej w porównaniu.

    1. Awatar krzychoocpp
      krzychoocpp

      Dokładnie… jak się Kozacy uruchamiali ileś wersji temu, tak teraz mamy do wyboru czarny albo biały ekran (zależnie od wybranego renderera DirectDraw). Ale w Crysisa pograć można…

      1. Awatar bies
        bies

        1. Zgłosiłeś błąd do bugzilli Wine?
        2. Dołączyłeś do niego wynik git-bisect (ze względu na liniowe repo Wine to jest bardzo proste) z łatką która psuje Kozaków?

        Nie? Co czemu marudzisz, autorzy Wine mogą nie wiedzieć, że coś popsuli.

        1. Awatar krzychoocpp
          krzychoocpp

          O ile mnie pamięć nie myli, błąd jest znany (przeczytałem o czarnym ekranie na appDB, miałem biały z racji innego renderera). Sprawdzenie kiedy to zepsuli może być dość ciężkie (brak wyświetlania to nie był jedyny problem tej gry). Teraz ta gra działa najlepiej, wcześniej były z nią dużo ciekawsze przepadki 😉

        2. Awatar bies
          bies

          Trzeba męczyć deweloperów, szczególnie jeśli chodzi o mniej popularny program. Nie ma letko. 😉

  2. Awatar tanatos.pl
    tanatos.pl

    Heh, niestety wine tak działa. Koncentrują się na tym żeby odpalać jak najnowsze gry i pochwalić się że "bajery 3D" działają na wine. Spróbujcie sobie na nowej wersji odpalić klasycznego StarCrafta – porażka. Moje dwa rdzenie nie wyrabiają z renderowaniem tej gry, jak by nie było 2D.
    Twórcy tłumaczą się, że trzeba iść do przodu i z jakichś względów nie mogli zachować kompatybilności z DirectDraw, ale bez przesady… nie oszukujmy się, przecież to kwestia kilku if'ów…
    Na bardzo starych wersjach wine gra śmigała, jednak żeby skompilować takie wine to i system (gcc, biblioteki…) trzeba mieć sprzed 2000 roku. A może wsadzić to w kolejny emulator? 🙂

    1. Awatar Adrian
      Adrian

      Mogliby np. dodać pliki ze starszym kodem do najnowszych zródeł i podczas odpalania Wine dopisywało by się switch np: "-legacy" i wtedy WINE przeszukiwałby swoją lokalną baze bibliotek w celu odnalezenia najbardziej wydajnych/optymalnych/kompatybilnych z podanym *.exe. Po tej operacji odpalał by biblioteki *.so odpowiedzialne te starsze wersje dla zachowania lepszej wydajności.

      Tak to widzę choć przyznaję, że nie jestem zaawansowanym koderem i mogę się mylić co do kwestii projektowych.

    2. Awatar revcorey
      revcorey

      szczerze powiedziawszy dwa tyg. temu jak miałem jeszcze ubuntu 7.04 to miałem starcrafta i wszystko chodziło tylko kurcze wersji nie pamiętam ale to nie było zbyt stare. A mam semprona 2800 i wszystko płynnie chodziło

    3. Awatar Abcde
      Abcde

      Dobrze, że moje wine (0.9.50) nie wie że starcraft powinien sie na nim ciąć i że twórcy nie zachowali kompatybilności z DDraw 😉

      1. Awatar D_T_G
        D_T_G

        Ale coś z tym zacinaniem się starszych, zdałoby się graficznie niewymagających wiele, gierek zacina się w winku, jak Settlers III, przez wiele, wiele wersji. Paradoksalnie u mnie z pomocą nie przyszło "nowe wine" a nowy scheduler – cfs, gra stała się grywalna, choć dalej zajmował 100% procka 🙂

      2. Awatar Huk
        Huk

        A u mnie nie da się pograć ani w Starcrafta (grywalny ale "tnie"), ani w Warcraft II BNE (chyba ten sam silnik graficzny – podobne problemy), ani w (o zgrozo!) Fallouta 2 (który na Windos jest grywalny przy P90 i 16 MB ram). Powiecie "masz starego kompa"… prawda – ale bez przesady mój Duron 1200 + GeForce 5200 powinien w/w gry łykać… jak na ironię wiekszośc z tych gier była grywalna w pełnej predkości dopuki istniało wsparcie dla DGA (tanatos.pl – to własnie to odrzucono a nie DDraw). Teoretycznie teraz zamiast DGA można uzywać opengl (jak pogrzebie się w wirtualnym rejestrze) ale działą ono tylko z konkretnymi tytułami… i najczęściej nie daje tak dobrych efektów…

        1. Awatar Xarafaxz
          Xarafaxz

          Na opisane powyżej kłopoty powinien pomóc nice: nice -+19 wine starcraft.exe itp.

        2. Awatar pushpull
          pushpull

          to spróbuj sobie odpalić Alien vs Predator na DirectX 9. kiedyś się zagrywałem w to na celeronie 300 128MB i zintegrowanej 4megowej grafie ati, a teraz na 2.5GHz, radeonie i gigabajtach ramu mi się tnie. możeby panowe z redmond na początku trzymali kompatybilność wsteczną 🙂

        3. Awatar Huk
          Huk

          🙂 o tym to ja wiem – samemu mam tą grę – chodzi dobrze na w/w kompie, ale WOLNIEJ niż na moim starym sprzęcie – mimo to grywalnie. To że windos chodzi wolno z niektórymi rzeczami nie oznacza że wine ma iść w jego ślady.

  3. Awatar IRo
    IRo

    Emulowane to emulowane. Kiedy ktoś wyjdzie z incjatywą implementacji natywnego linuxowego odpowiednika/zamiennika DirectX ? Nie byłoby lepiej ?

    1. Awatar stilgar
      stilgar

      "odpowiednik/zamiennik" hmm… OpenGL ?

      1. Awatar D_T_G
        D_T_G

        Yyyy, raczej SDL + OpenGL.

        1. Awatar vampire
          vampire

          SDL jest taki wydajny i szybki ze ledwo co 2D daje sie z niego uzywalne wyciagnac.
          Przynajmniej KVM z SDL chodzi koszmarnie w porownaniu z KVM + Rdesktop.

    2. Awatar Ponton
      Ponton

      WINE to nie jest emulator. A implementacją DX zajmuje się Cedega.

      1. Awatar D3X
        D3X

        Implementacją DX zajmuje się również WINE… podobnie jak Crossover… bo to wszystko służy z grubsza do tego samego…

    3. Awatar wiktorw
      wiktorw

      DirectX to z grubsza rzecz biorąc zbiór bibliotek. A jako takie można spróbować zainstalować je pod Wine. I tu dochodzimy do:

      Wine Review: DirectX 9.0c on Linux with Wine

      Przyznam, że sam nie próbowałem ale pomysł ciekawy.

    4. Awatar bies
      bies

      Eee, przecież Wine to właśnie natywny DX na Linuksie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *