Artykuł partnera
Popularne powiedzenie mówi, że jeśli czegoś nie ma w Google, to to nie istnieje. W powiedzeniu tym jest ziarno prawdy, ponieważ w internecie nic nie znika całkowicie, chyba, że ktoś się o to postara. Czy usunięcie danych z Google jest możliwe?
- Usuwanie danych z internetu nie jest łatwe
- Usunięcie danych z Google zgodne z RODO
Wbrew pozorom, usuwanie danych z Internetu jest nie tylko możliwe, ale coraz częściej wykorzystywane, zarówno przez osoby prywatne, jak i przedsiębiorców. Przesłanek może być wiele – zakończenie prowadzenia firmy, nieaktualne linki prowadzące do nieistniejącej już strony, zniesławienie lub podanie nieprawdziwych informacji, a nawet złośliwe i obraźliwe komentarze. Niezależnie od motywów, sposób postępowania jest ten sam.
Usuwanie danych z internetu nie jest łatwe
Przeglądarka Google działa według ustalonych algorytmów, dlatego możliwe jest pozycjonowanie stron i uzyskiwanie wysokich wyników przeglądania na określone frazy. Niestety, działa to również w drugą stronę – algorytm łączy ze sobą i wyszukuje treści nieaktualne, godzące w dobra osobiste, a nawet usunięte. Nie wystarczy więc zlikwidować obraźliwą wypowiedź na forum lub niekulturalny komentarz na stronie, ponieważ ich obraz i tak pozostanie w pamięci Google. Zatem jak zniknąć z internetu? Nie jest to łatwe, ale możliwe – zajmują się tym wyspecjalizowane firmy, posiadające odpowiednie zasoby oraz zatrudniające pracowników ze specjalistyczną wiedzą.
Usunięcie danych z Google zgodne z RODO
Według aktualnie obowiązujących przepisów ustawy RODO, każdy ma prawo do zażądania usunięcia swoich danych osobowych, niezależnie od tego, gdzie one się znajdują. Prawo to dotyczy również popularnej przeglądarki, dlatego usunięcie danych z Google jest uzasadnione, np. w przypadku wycofania zgody na ich przetwarzanie lub wtedy, kiedy zgromadzone dane nie służą już do celu, w jakim zostały zebrane.
Osobnym, trudnym problemem jest usuwanie negatywnych opinii w internecie. Z jednej strony wolność słowa gwarantuje prawo do wypowiedzi, również w sieci, z drugiej wypowiedzi te, jeśli są obraźliwe lub uwłaczają czci osoby, której dotyczą, mogą stać się nawet przedmiotem sporu sądowego. Usunąć można wiele danych – nie tylko negatywne opinie, ale również treści obraźliwe i pomawiające, ujawniające tajemnice handlowe przedsiębiorstwa lub informacje poufne, czy treści zawierające dane osobowe. W ten sposób wizerunek osób prywatnych i firm ulega ochronie. To ważne szczególnie dla małych, początkujących firm, dla których nawet jedna nieprawdziwa, niepochlebna opinia może być powodem niepowodzenia w biznesie.
Dodaj komentarz