Współczesne techniki marketingowe: efektywna ekspozycja produktu

Artykuł sponsorowany

To, czy klient wejdzie do danego sklepu i kupi w nim towar zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest visual merchandising, któremu sprzedawcy i właściciele sklepów poświęcają coraz więcej uwagi. Jak wpływa on na mechanizmy sprzedaży i świadomość marki?

Czym jest visual merchandising?

By przybliżyć techniki rządzące współczesnym marketingiem warto rozpocząć od wyjaśnienia, czym jest visual merchandising. Obecnie bardzo wiele mówi się o tej dziedzinie. Często też można znaleźć to pojęcie w ofertach pracy – wcześniej głównie w supermarketach, teraz także w cenionych brandach modowych. W języku angielskim słowo merchandise oznacza sprzedawać, tworzyć lub produkt. Z kolei visual – jak sama nazwa wskazuje – odnosi się do bodźca wizualnego, wzrokowego. W wolnym tłumaczeniu i praktyce wyrażenie to oznacza więc kreowanie powierzchni handlowej. W tym celu wykorzystywane są niezliczone techniki – wszystko po to, by wyprzedzić konkurentów i stać się fundamentem handlowej piramidy.

Narzędzia napędzające sprzedaż

Czasy PRL-u, kiedy wystarczyło mieć towar, by sprzedawać są od dawna  prehistorią. Współcześnie rosnąca konkurencja powoduje, że przedsiębiorcy muszą uciekać się do wielu zuchwałych posunięć, by zainteresować swoją grupę docelową i doprowadzić do sfinalizowania transakcji. Jak wiadomo nie od dziś – kupujemy oczami. Przemyślana i właściwie zorganizowana ekspozycja to lepsza widoczność produktu. Ta z kolei wpływa na świadomość marki i wzrost wskaźników sprzedażowych, czyli większy zysk. To dlatego sieci supermarketów, ekskluzywne butiki, sieciówki, a niekiedy nawet drobne sklepiki osiedlowe coraz baczniej przyglądają się kwestii ekspozycji towaru. W tym celu śledzą doniesienia psychologów ekonomicznych, zatrudniają specjalistów od VM (visual merchandising), inwestują w nowoczesne gabloty, manekiny, oświetlenie i wiele innych.

Zasady pomyślnej ekspozycji 

Wiele osób jest przekonanych, że strategicznym momentem decydującym o pozyskaniu lub straceniu klienta jest chwila, w której ten przekracza próg sklepu. Być może podejście to było aktualne kilkanaście lat temu. Obecnie, kiedy drobne działalności zostały wyparte przez wyrastające jak grzyby po deszczu centra handlowe, sprawa jest dużo bardziej skomplikowana. Nakłonienie potencjalnego klienta do wejścia do sklepu stanowi już połowę sukcesu. By tego dokonać należy przede wszystkim zadbać o atrakcyjny i intrygujący wygląd witryny. Tą należy  zaaranżować z pomysłem, zmieniać przynajmniej co 2 tygodnie, a w jej obszarze wyeksponować najciekawsze produkty. Marki odzieżowe powinny zwrócić szczególną uwagę na manekiny, które wpływają na atrakcyjność sklepu i wyeksponowanie towaru. W przypadku dużych powierzchni handlowych wskazana jest dodatkowa inwestycja w witryny na manekiny. Ich obecność pozwala klientom na znacznie lepsze zwizualizowanie towaru, niż wtedy, kiedy ten leży złożony na półkach.

Mniej znaczy więcej

Kolejna zasada, która znajduje odzwierciedlenie w visual merchandisingu brzmi: im mniej, tym lepiej. Przeładowane i uginające się pod ciężarem produktów półki z pewnością nie przyczynią się do wzrostu sprzedaży. Klienci poszukują towarów elitarnych, luksusowych, których nie może mieć każdy. Gabloty, w których widnieje zaledwie kilka sztuk towaru – najlepiej 2 lub 3 – sprawiają nie tylko wrażenie uporządkowanych, ale też prezentujących ekskluzywne artykuły. Jeszcze lepszy efekt sprzedażowy wywołuje witryna szklana zlokalizowana w pobliżu lady. Umieszczenie w niej akcesoriów, biżuterii lub bielizny w postaci kilku sztuk zasygnalizuje, że być może warto zwrócić na nie uwagę. Uzupełnienie rozmiarówki ubrań powinno być przechowywane na zapleczu lub w magazynie. Gabloty są bardzo praktycznym narzędziem do utrzymania porządku, nie należy ich jednak przytłaczać nadmiarem artykułów. Klient, który nie potrafi podjąć decyzji prawdopodobnie zrezygnuje z koszuli, dostrzegając 3 inne sztuki z tego samego rozmiaru. Postanowi przemyśleć sprawę na spokojnie i ewentualnie wrócić po towar kiedy indziej. Widząc tylko jedną koszulę kupujący będzie obawiał się, że ktoś inny zakupi ją przed nim oraz automatycznie uzna ją za bardziej atrakcyjną.

Odpowiednia ekspozycja produktów stanowi klucz do osiągnięcia sukcesu w handlu. Wykorzystanie wspomnianych narzędzi i technik jest obecnie najlepszym sposobem na pozytywny wizerunek marki oraz jej silną pozycję na tle konkurencji.

żadnych reklam, sama wiedza.

Zarejestruj się na BEZPŁATNY NEWSLETTER i raz w tygodniu otrzymuj najważniejsze wiadmości
ze świata IT, nowych technologii i kryptowalut.

Bez reklam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *