Przed chwilą (około 15:00 czasu polskiego) wydano KDE 4.5.0, kolejną wersję zaawansowanego środowiska graficznego dla systemów uniksopodobnych. W skład wydania wchodzą trzy produkty KDE: Development Platform (platforma dla deweloperów), Application Compilation (zbiór aplikacji) i Plasma Workspaces (przestrzenie robocze Plasma).
Najważniejsze zmiany w poszczególnych produktach obejmują:
Development Platform:
- Integracja silnika renderującego HTML – WebKit. Wspiera on teraz zapamiętywanie haseł i inne możliwości Konquerora (domyślnej przeglądarki WWW w KDE). Oczywiście, inne aplikacje również mogą korzystać z WebKita w miejsce KHTML.
- KHTML zyskał wsparcie dla XPath.
- Zwiększono wydajność pobierania danych dla potrzeb stron internetowych, poprzez zmianę sposobu kolejkowania pobierania elementów. Zarówno KHTML jak i WebKit zyskały na tej zmianie.
- Przestrzenie roboczy Plasma mogą być teraz konfigurowane przy pomocy szablonów pisanych w języku JavaScript, które mogą być rozprowadzane jako małe, niezależne pakiety. Pozwala to na łatwą zmianę schematów i ustawienie domyślnego wyglądu pulpitu (przydatne dla administratorów i menadżerów wydań w poszczególnych dystrubucjach).
- Wprowadzono nowy mechanizm buforowania (cache) danychdla aplikacji- KSharedDataCache. Jest on już wykorzystywany do buforowania ikon i daje się zauważyć znaczące przyspieszenie w tej części.
- Dodano bindingi dla Perla, poprawiono bindingi dla Ruby. Pakiet KDE Games doczekał się pierwszej gry napisanej w całości w Pythonie.
- Biblioteka Phonon może teraz opcjonalnie używać PulseAudio.
Plasma Workspaces:
- Zwiększono przejrzystość obszaru powiadomień, między innymi poprzez zastosowanie monochromatycznych ikon.
- KWin otrzymał nowy mechanizm układania okien – Tiling; pozwala on na układanie okien w taki sposób, aby pokrywały maksymalną dostępną powierzchnię ekranu, jednocześnie na siebie nie nachodząc (dzieląc ekran np. w stosunku 50:50 lub 50:25:25). Od tej pory można też przeciągać okna chwytając za wolną przestrzeń (działa tylko w aplikacjach Qt).
- Ilość wirtualnych pulpitów można zmieniać bezpośrednio z apletu Pager lub widoku “siatka pulpitu”.
- Zwiększono wydajność efektów graficznych na większości konfiguracji sprzętowych.
- Wprowadzono mechanizm Aktywności (Plasma Workspace Activities), który powinien uprościć zarządzanie widżetami.
- Plasma Netbook otrzymał wiele drobnych modyfikacji, które mogą nie być widoczne na pierwszy rzut oka, ale usprawniają pracę.
- Nowe narzędzie oxygen-settings pozwala zaawansowanym użytkownikom na szczegółowe dostosowanie wyglądu domyślnego tematu Oxygen. Silnik Aurorae otrzymał efekt rozmycia (blur); może on być wyłączony w zależności od możliwości sprzętu.
- Wszystkie aplikacje KDE mogą korzystać teraz z kalendarzy: tajskiego, tajwańskiego i japońskiego. Dodano również wsparcie dla większej liczby zestawów cyfr; lokalne święta są wyświetlane z większą ilością szczegółów (aplet kalendarza).
Applications Compilation:
- W KDE Games pojawiła się nowa gra – Kajongg. Jest to oryginalny, czteroosobowy Mahjongg, pierwsza gra w KDE napisana w całości w języku Python. Kilka innych gier dostało różne ulepszenia.
- Programy edukacyjne również ujrzały wiele usprawnień, najwięcej dotknęło programu wspomagającego naukę – Parley.
- “Wirtualny Glob” – Marble, otrzymał funkcję wyznaczania trasy i możliwość pobrania map (np. przed podróżą)
Oprócz tego poprawiono oczywiście mnóstwo błędów (i pewnie wprowadzono kilka nowych). Kolejnej “dużej” wersji (4.6) możemy spodziewać się pod koniec stycznia przyszłego roku, do tego czasu, zgodnie z polityką KDE, będą wydawane comiesięczne wydania poprawkowe (4.5.x).
Dodaj komentarz