Artykuł partnera
Jeszcze nie tak dawno temat sztucznej inteligencji pojawiał się jedynie w popkulturze, budząc wiele skrajnych emocji wśród jej odbiorców. Dlaczego? Przecież to oczywiste, że ile ludzi, tyle reakcji. Jak jest dziś? Czy nadal boimy się nowego, czy patrzymy na dynamiczne zmiany pełni ekscytacji? Co możemy czerpać z innowacyjnych narzędzi na co dzień? A przede wszystkim, czy AI to wielka szansa, dzięki której można usprawniać sprzedaż? Sprawdźmy!
Możliwości AI? Niezliczone!
AI – Artificial Intelligence, czyli sztuczna inteligencja to w zasadzie program komputerowy, który, błyskawicznie się uczy i potrafi natychmiastowo zmieniać algorytmy tak, aby jak najprecyzyjniej spełniać swoje funkcje i realizować wszystkie zadania. Co ważne, dotyczy to działań, które zazwyczaj są domeną ludzi i wymagają użycia ludzkiej inteligencji i logiki. Gdzie zatem AI ma swoje zastosowanie? Można rzec, że prawie wszędzie, a jej możliwości są wręcz nieograniczone. To na niej coraz częściej opierają się narzędzia codziennego użytku – na przykład kalendarze, asystenci głosowi, samochody, platformy internetowe i wiele, wiele innych, a jej siła tkwi w tym, że naturalnie współdziała z ludźmi.
Jak AI może się przydać w sprzedaży?
Przede wszystkim sztuczna inteligencja pomaga organizacjom docierać do klientów oraz przewidywać ich potrzeby i zachowania. Dzięki algorytmom można szacować przyszły popyt na dane produkty i adekwatnie do tego zaopatrywać w nie magazyn. Co więcej, dzięki AI można sprawnie zarządzać komunikacją z klientami, którzy coraz częściej oczekują personalizowanych ofert i rekomendacji bazujących na ich przeszłej aktywności. A co z upsellingiem i cross-sellingiem? To nigdy nie było prostsze niż teraz! Sztuczna inteligencja zbiera dane, skanując historię klientów, zwiększając tym samym szansę na większy przychód i zmniejszenie wydatków marketingowych.
Czy sztuczna inteligencja zwolni handlowców?
Nic z tych rzeczy! Upowszechnianie w działach sprzedaży sztucznej inteligencji jest związane z potrzebą lepszego zrozumienia potrzeb klientów i konieczności szybkiego reagowania na nie. Dodatkowo, AI ma za zadanie odciążyć pracowników z czynności administracyjnych, dzięki czemu zaoszczędzony czas można poświęcić klientom i skupić się na budowaniu pożądanych przez nich relacji. Jakie są prognozy? Raport Salesforce pokazuje, że wykorzystanie sztucznej inteligencji w branży sprzedażowej wzrośnie do 2020 roku aż o 155%, co robi wrażenie. Jak zatem za tymi zmianami nadążyć? To proste – należy być otwartym i widzieć w rozwiązaniach AI sojusznika, a nie wroga, bo to właśnie dzięki nim jesteśmy w stanie zwiększać swoją skuteczność i to one pozwalają nam się skupić na tym, co najważniejsze. Oczywiście przy zwiększaniu sprzedaży nie można zapominać o zwiększaniu kompetencji pracowników. Dlatego też odpowiednio dobrane szkolenia dla handlowców i automatyzacja działań sprzedażowych to właściwe kroki, aby wznieść sprzedaż na wyżyny.