Artykuł partnera
Mówi się, że dane w XXI wieku zyskują miano nowej ropy. Trudno się nie zgodzić, że praktycznie tak jest i niewiele w tej kwestii się zmieni. Od lat firmy różnej wielkości gromadzą informacje na temat procesów, zachowań, oraz najważniejszego elementu w biznesie: klientów.
Big data bo taki termin noszą ogromne ilości danych jakie posiadamy lub przetwarzamy powoli staje się codziennością i coraz częściej gości na naszych językach. Skoro jego zastosowanie faktycznie może być tak korzystne dla nas samych, jak zatem wdrożyć to w życie?
5 praktycznych zastosowań Big Data
1. Wykorzystywanie Big Data w procesie pozyskiwania nowych klientów
Najcenniejsze dane dla firm to wszystkie te, które dotyczą klientów. Biznes nie będzie funkcjonował sprawnie bez wiedzy na temat tego kim jest nasza grupa docelowa, jakie zachowania ją charakteryzują oraz za pomocą jakich narzędzi powinniśmy do nich docierać.
Big data pozwala na dokładną analizę i stworzenie profilu naszego idealnego klienta. Ciężko być drugim Steve’em Jobs’em, ale warto wychodzić naprzeciw naszym klientom i proponować im rozwiązania o których nawet nie śnili.
Podsumowując im więcej danych firma gromadzi i analizuje, tym lepiej potrafi dostosować swoje produkty i usługi jak również komunikację z klientami. Zrozumienie Big Data oznacza jedno – nowi klienci przyjdą do Ciebie sami, a obecni nie odejdą do konkurencji. Coca Cola, Snapchat, Spotify – wszystkie z nich korzystają już dawno z rozwiązań typu Google Cloud Platform wspomagających proces przetwarzania Big Data, dzięki czemu ich pozycja rynkowa jest tak solidna.
2. Big Data w Analityce i Marketingu
Możliwości marketerów w dzisiejszym świecie są niemalże nieograniczone. Mogą oni realizować kampanie w internecie na wiele różnych sposobów jak również offiline w bardzo ciekawy sposób – wszystko zależy od kreatywności i…wiedzy. Znajomość odpowiednich narzędzi oraz umiejętne wykorzystanie danych na temat naszych klientów to podstawa w skalowalności biznesu.
Utworzenie nowej linii produkcyjnej, czy przeprowadzenie kampanii na masową skalę muszą być poparte odpowiednimi wykresami, danymi oraz analizami. Zrealizowanie tego nie jest możliwe bez odpowiedniego zastosowania nowych technologii oraz Big Data. To jak nasi klienci się zachowują, gdzie mogą szukać naszych produktów i usług oraz ich substytutów powinno mieć dla nas kluczowe znaczenie.
Przykładową firmą, której działania opierają się właśnie o Big Data i Google Cloud Platform jest Netflix z obecną liczbą subskrybentów na poziomie 100 milionów. Nie byłoby możliwe realizowanie kampanii na różnych mediach: Youtube, Facebook, Google Ads, blogi czy e-mail marketing bez odpowiedniej analizy zachowań obecnych klientów.
3. Zarządzanie ryzykiem
Bez względu na to w jakim sektorze działa Twój biznes, ilu ma pracowników oraz w jakim regionie stacjonujesz, bardzo ważne jest odpowiednie zarządzanie ryzykiem. Optymalizacja działań oraz podejmowanie ich w oparciu o liczby, to kluczowy czynnik pozwalający osiągać jeszcze więcej niż dotychczas.
Budowanie skomplikowanych narzędzi, których zadaniem jest codzienna analiza rynków, klientów oraz sytuacji finansowych na wielu płaszczyznach to chleb powszedni dzisiejszych instytucji finansowych. Oczywiście tych, które prężnie rozwijają się i chcą być o krok przed konkurencją.
Banki, które działają na większą skalę posiadając w swoich zasobach setki milionów dolarów wiedzą, jak bardzo ważna jest ocena ryzyka podczas udzielania kredytów. Tego typu instytucje, które dysponują tak dużymi funduszami nie mogą sobie pozwolić na nieroztropność i pomyłki. Jedna zła decyzja w tym przypadku może oznaczać straty rzędu kilku milionów. Dlatego praca w oparciu o ogromne ilości danych jak również wykorzystanie w tym celu odpowiednich “maszyn” są niezbędne w celu zmniejszenia ryzyka podejmowanych decyzji.
4. Big Data pomaga w procesie tworzenia nowego produktu i ulepszania obecnego
Czy wprowadzenie nowego produktu lub usługi do naszej oferty to dobry pomysł? Jeśli tak, to do kogo mają być skierowane? W jaki sposób nasi klienci szukają tych produktów i jak wygląda proces zakupowy? Pytań mogłoby być znacznie więcej, jednak warto zaznaczyć, że najtrafniejsze odpowiedzi nie zostaną udzielone przez osoby z największym stażem w biznesie. Ze względu na panujące zmiany i przyzwyczajenia kluczowym elementem w poznaniu naszych klientów są dane. Ogromne ilości danych.
Przeprojektowanie naszej oferty to nie lada wyzwanie dlatego właśnie opierając się na informacjach z przeszłości możemy wywnioskować w którą stronę mamy podążać i jak należy rozwijać nasze produkty i usługi. Jeśli chcemy skalować nasz biznes 10 razy szybciej niż konkurencja musimy zdecydować się na analizę dużej ilości danych. Prawodpodobnie większość z dzisiaj działających firm gromadzi całkiem pokaźną liczbę informacji, jednakże brak odpowiednich narzędzi i umiejętności nie pozwala im na przedstawienie tego w czytelny sposób, a co za tym idzie analizę i interpretację.
Lekcję pracy nad ogromną ilością danych wykonał z pewnością Amazon. Jedna z największych spółek świata książkowo podeszła do zaprojektowania nowej usługi Amazon Fresh and Whole Foods. Przeanalizowanie w najdrobniejszych szczegółach swoich klientów, ich zamówień, sposobu poszukiwania informacji i feedbacku umożliwiło Jeff’owi i jego ludziom utworzenie kolejnego narzędzia, które ma szanse na sukces. Big Data po raz kolejny!
5. Służba zdrowia a Big Data
Wymówienie nawet w myślach słowa “służba zdrowia” nie spowoduje u nas uśmiechu na twarzy. Jednakże również w tym sektorze Big Data znajduje swoje miejsce przy odpowiednim zastosowaniu. W końcu nie możemy mierzyć wszystkich swoją miarą. Wykorzystanie Big Data w machine learning daje nam możliwość szybszego wykrywania chorób u pacjenta jeśli ten ma podobne objawy do utworzonego wcześniej modelu na podstawie setek tysięcy innych osób. Czy możemy w pełni polegać na tego typu rozwiązaniach? Każdy kij ma dwa końce, dlatego też wszystkie przypadki muszą być rozpatrywane indywidualnie chociaż tego typu technologie będą coraz to dokładniejsze. Dane na temat przebytych chorób przez pacjenta pozwolą dostosować leczenie zgodne z jego obecnym stanem oraz niekolidujące z historią leczenia.
Zastosowanie Big Data jest w dzisiejszym świecie bardzo różnorodne, a większość z firm nie zdaje sobie sprawy z płynących korzyści. Oczywiście same dane to nie wszystko, ponieważ bardzo ważna jest również infrastruktura na której zbudujemy własne modele.
Od czego warto zacząć? Z pewnością z takim pytaniem mierzy się niejeden CEO czy CTO dlatego pierwsze kroki należy ropocząć od najlepszych rozwiązań w ramach testów. Przykładem może być Google Cloud Platform w ramach którego mamy możliwość postawienia własnej skalowalnej infrastruktury nawet w oparciu o darmowe testy. Voucher o wartości 500$ możemy otrzymać tutaj.
undefined
Dodaj komentarz