Apple dopuszcza nieoficjalne SDK

Apple zmienia zasady w AppStore, dopuszczając używanie narzędzi developerskich innych niż Xcode do tworzenia aplikacji na iPhone’a.

Apple co jakiś czas modyfikuje zasady obowiązujące autorów aplikacji pod iOS, aby dostosować je do zmieniających się warunków.  Właśnie zrobiło to ponownie.  Istotne zmiany są dwie.

Po pierwsze, zasady są publicznie dostępne.  Wcześniej były dostępne tylko dla osób piszących aplikacje, bez możliwości rozpowszechniania ich dalej.  Całą listę można obejrzeć tutaj; warto zauważyć, że większość zasad dotyczy albo pilnowania jakości (odrzucane są aplikacje działające niestabilnie, nie robiące tego, co wynikałoby z opisu lub aplikacje oznaczone jako “beta”), przenośności (aplikacje używające nieudokumentowanych API lub nie działające poprawnie na wszystkich urządzeniach) prywatności użytkowników (aplikacje używające lokalizacji bez pytania użytkownika) lub bezpieczeństwa (aplikacje pobierające wykonywalny kod).

Po drugie, zlikwidowano regułę uniemożliwiającą pisanie aplikacji przy użyciu oprogramowania innego niż Xcode.  Oznacza to, że możliwe będzie pisanie aplikacji w innych językach oraz przy pomocy innych narzędzi, być może także używając Flasha. Powinno to także ułatwić portowanie aplikacji z innych platform, co może być szczególnie istotne w przypadku gier, które często mają wbudowane silniki skryptowe. Czas pokaże, ilu developerów będzie miało ochotę skorzystać z tej opcji zamiast tworzyć aplikacje przy użyciu oficjalnych metod.  Oczywiście nadal, między innymi ze względów bezpieczeństwa, zabronione jest wykonywanie kodu pobieranego z zewnątrz.

żadnych reklam, sama wiedza.

Zarejestruj się na BEZPŁATNY NEWSLETTER i raz w tygodniu otrzymuj najważniejsze wiadmości
ze świata IT, nowych technologii i kryptowalut.

Bez reklam.

  1. Awatar Matthew
    Matthew

    I tak oto Apple po raz kolejny stało się motorem postępu!

    Tyle, że inne platformy takie rzeczy oferują od początku oraz że gdyby Apple tego nie zrobiło to by im się do dupy komisja handlu i unia dobrała to już nikt nie wspomni. 😉

    1. Awatar Matthew
      Matthew

      PS. Po kiego grzyba tag android? Mono jeszcze jakoś potrafię zrozumieć, chociaż co do mono to podobno Apple nie miało z tym problemów?

      1. Awatar m_
        m_

        Z mono też pojawiły się problemy po jednej ze zmian zasad – patrz blog Miguela de Icaza
        http://tirania.org/blog/archive/2010/Apr-28.html

        1. Awatar el.pescado
          el.pescado

          To tylko teoria. W praktyce aplikacje w Mono są dopuszczane do AppStore bez problemów. Sam Miguel opublikował swojego klienta Twittera:

          http://itunes.apple.com/us/app/tweetstation/id375611783?mt=8
          http://github.com/migueldeicaza/TweetStation – źródła, jakby ktoś nie wierzył;)

        2. Awatar m_
          m_

          Sam Miguel jednak uznał tą ostatnią zmianę za dość istotną 😉
          http://tirania.org/blog/archive/2010/Sep-09.html

        3. Awatar trasz
          trasz

          @el.pescado: Bo jedna z rzeczy, ktorych applehejterzy nie rozumieja, jest to, ze reguly AppStore’a to tak naprawde sugestie. To nie jest zbior scislych zasad, ktorych Apple bezwzglednie sie trzyma; to raczej zbior sugestii dla autorow aplikacji, zeby sie pozniej nie dziwili, ze program wylecial. Dla Apple wazne jest, zeby program nie byl ewidentnie syfiasty i nie byl malwarem.

        4. Awatar Reddie
          Reddie

          @Edek: ale to jeszcze gorzej. Bo z tego co piszesz wynika, że nie ma jakichś jednolitych, równych dla wszystkich zasad, tylko zbiór haków z których Apple może skorzystać gdy z jakiegoś powodu nie chce programu dopuścić.

          Innymi słowy: nie znasz dnia ni godziny 😉

        5. Awatar trasz
          trasz

          @Reddie: Zeby zrobic dobrze klientom, trzeba developerow trzymac krotko. Inaczej platforma skonczy jak Windows. Apple to rozumie, Google nie – w efekcie pojawiaja sie juz pierwsze problemy z malwarem na telefonach z Androidem.

        6. Awatar Reddie
          Reddie

          @Edek: fajnie. A co ma wspólnego ograniczenie dot. pisania aplikacji ze zwalczaniem malware?

        7. Awatar jarek
          jarek

          “@Edek: fajnie. A co ma wspólnego ograniczenie dot. pisania aplikacji ze zwalczaniem malware?”

          Ja! Ja! Jesli jest “odrzucane sa aplikacje pobierające wykonywalny kod” to troche trudniej napisac malware. Zgadlem?

        8. Awatar Reddie
          Reddie

          @jarek: ani aplikacje pobierające taki kod nie muszą być malware, ani malware nie musi go pobierać. To ograniczenie – jedno z wielu – trudno nazwać niezbędnym.

        9. Awatar trasz
          trasz

          @Reddie: Chodzi ci o obowiazujacy do wczoraj zakaz uzywania innych jezykow i srodowisk? Nic, natomiast ma duzo wspolnego z syfiastoscia. Programy pisane pod wrappery zwyczajnie nie integruja sie z reszta srodowiska i nie wygladaja tak, jak powinny.

        10. Awatar trasz
          trasz

          @jarek: Jesli aplikacja nie moze pobierac wykonywalnego kodu, to kazdy wykonywalny kod musi przejsc przez proces certyfikacji w Apple. Bez tego ograniczenia cala certyfikacja bylaby troche bez sensu, bo moznaby ja trywialnie prosto obchodzic. A to oznaczaloby m.in. malware.

        11. Awatar jarek
          jarek

          @trash dokladnie to mialem na mysli.

          @reddei technicznie *wszystko* da sie tak czy siak zrobic, jednak z tym ograniczeniem napisanie malware jest po prostu trudniejsze.

        12. Awatar Reddie
          Reddie

          @Edek:

          Chodzi ci o obowiazujacy do wczoraj zakaz uzywania innych jezykow i srodowisk? Nic, natomiast ma duzo wspolnego z syfiastoscia.

          Pisałeś o problemach z malware, które te ograniczenia rzekomo pomagają eliminować. Może przed następną odpowiedzią namyśl się i zdecyduj, co tak naprawdę chcesz napisać :>

          @jarek: ale zapytałem, jaki sens ma to ograniczenie skoro cechą charakterystyczną malware nie jest pobieranie wykonywalnego kodu? Czy malware które tego nie robi może znaleźć się w AppStore? Nie. Więc po grzyba?

        13. Awatar Sparrow1
          Sparrow1

          @Reddie: przecież jeśli zupełnie nieszkodliwa aplikacja pobierała z zewnątrz kod, to w każdej chwili twórca mógłby zamienić ją w malware. Chociaż reguły Apple nie każdemu muszą się podobać i bywają używane do utrącania niewygodnego dla Apple oprogramowania to trudno odmówić im skuteczności.

        14. Awatar trasz
          trasz

          @Reddie: Ach, znowu logika sie klania – pomyliles wynikanie (o ktorym pisalem) z rownowaznoscia (o ktorej myslales).

        15. Awatar Reddie
          Reddie

          @Sparrow1: popraw mnie jeśli się mylę – czy np. silnik js nie musi pobierać z zewnątrz kodu, po czym go wykonać?

          @Edek: nie, nie myślałem o żadnej równoważności.

        16. Awatar jarek
          jarek

          @Sparrow1: popraw mnie jeśli się mylę – czy np. silnik js
          nie musi pobierać z zewnątrz kodu, po czym go wykonać?

          Gdzie tu jest analogia? Silnik JS pracuje w sandboxie,
          podobnie jak applety javy, ktore notabene maja narzucone
          ograniczenie, ze moge sie komunikowac tylko z serwerem
          z ktorego zostaly uruchomione.

          Zdejmij ograniczenia sandboxa z JS i appletow i zobacz
          dokad sie taka wolnosc doprowadzi.

        17. Awatar Reddie
          Reddie

          @jarek: o ile pamiętam, to port Firefoksa nie doszedł do skutku m.in. z uwagi na to ograniczenie.

        18. Awatar krzabr
          krzabr

          FajeroX to malfare.

          Dalej nie rozumiem czemu narzekacie na Apple ?
          To ich platforma więc mogą z nią zrobić co tylko zechcą i g**no powinno kogo obchodzić co oni robią.

          Inna sprawa że chyba was boli to że apple najlepiej zarabia na smartfonach zamiast systemu spod szyldu pingwina więc stąd oburzenie.

      2. Awatar Reddie
        Reddie

        @Matthew: Edek tak taguje, żeby news się wyświetlał pod newsami o Androidzie (w “Newsy na podobny temat”).

        Osobiście uważam, że to idiotyzm, ale chyba nikt tego nie nadzoruje.

        1. Awatar trasz
          trasz

          Sosumi. Artykuly o Androidzie taguje sie tak samo, tylko w druga strone.

        2. Awatar Reddie
          Reddie

          @Edek: kłamiesz. Z tej strony: http://serwer22962.lh.pl/tag/android/ tylko dwa newsy mają tag “iphone”, i to dlatego, że obydwa są o statystykach: jeden rynku, drugi sklepów z aplikacjami. Te tematy mają związek zarówno z iPhonem, jak i z Androidem. Zmiana zasad AppStore związku z Androidem nie ma żadnego.

        3. Awatar trasz
          trasz

          @Reddie: Napisalem wyraznie, ze w druga strone. Logika znow sie klania. Jesli popatrzysz na artykuly otagowane jako “iphone”, na pierwszym miejscu jest “Android rośnie w siłę”.

        4. Awatar Reddie
          Reddie

          @Edek: ale to nie jest news o Androidzie, tylko o statystykach rynku. Jest więc i o Androidzie, i o iPhonie. Zaraz, czy ja już tego czasem nie wyjaśniłem?

          I co ma znaczyć to “Napisalem wyraznie, ze w druga strone.”? Napisałes, że tak są tagowane _newsy o Androidzie_. Przegląd _newsów o Androidzie_ pokazuje, że kłamałeś. Teraz znowu próbujesz odwrócić kota ogonem.

          Zapominam, że w dyskusjach z tobą logika ma ograniczone zastosowanie.

        5. Awatar trasz
          trasz

          @Reddie: Podales liste niusow otagowanych jako “android”, nie liste niusow o Androidzie. Moze popracuj nad spojnoscia? ;->

        6. Awatar Pies
          Pies

          O ile co do “zasad jako wskazówek” się nie zgadzam. (polskie prawo też tylko wskazówki, nie? Jak je złamiesz, to możesz być ukarany, ale nie musisz) To co do logiki w tym jednym przypadku trasz ma rację.

          Jeżeli newsy o iPhonie pojawiają się pod tagiem Android, to w drugą stronę, newsy o Androidzie powinny pojawiać się pod tagiem iPhon.

        7. Awatar Pies
          Pies

          Hmm…. Cenzurka na magiczne słowa dalej działa? Na szczęście zapisałem komentarze…

          O ile co do “zasad jako wskazówek” się nie zgadzam, (polskie prawo też tylko wskazówki, nie? Jak je złamiesz, to możesz być ukarany, ale nie musisz) to co do logiki w tym przypadku “Edek” ma rację.

          Jeżeli newsy o iPhonie pojawiają się pod tagiem Android, to w drugą stronę, newsy o Androidzie powinny pojawiać się pod tagiem iPhone. Czy to robią – nie sprawdzam.

        8. Awatar Reddie
          Reddie

          @Edek:

          Podales liste niusow otagowanych jako “android”, nie liste niusow o Androidzie. Moze popracuj nad spojnoscia? ;->

          Zbiór A zawiera zbiór B. Czy szukając elementów należących do zbioru B można znaleźć takie, które nie należą do zbioru A?

          Niby programista, a podstawy matematyki kuleją.

          @Pies: abstrahując – nie zrozumiałeś Edka. On pisze dokładnie odwrotnie, że newsy o Androidzie pojawiają się pod tagiem iPhone, więc taguje newsy o iPhonie żeby się pojawiały pod tagiem Android.

          Ale mija się z prawdą, co udowadniam powyżej.

        9. Awatar trasz
          trasz

          @Reddie: Przypomne, ze pierwszy nius pod tagiem “iphone” to “Android rośnie w siłę”. Fajny ten twoj dowod. :->

        10. Awatar Reddie
          Reddie

          @Edek: no to jedziemy łopatologicznie.

          Twoja teza: newsy o Androidzie są tagowane “iphone”.
          Twój dowód: pierwszy news pod tagiem “iphone” jest o statystykach sprzedaży.

          Masz coś jeszcze do powiedzenia w kwestii logiki?

        11. Awatar abec
          abec

          Nie mam pewności, ale może tak trasz zrozumie:
          Weź newsy, które mają jednocześnie taki iphone i android. I zobacz, ile z nich jest rzeczywiście o obu tych systemach, a ile tylko o Iphone/Androidzie.

          Oczywiście, nie liczę na logikę trasza, ani to, że po prostu zrozumie. Niestety móżg ma tak wyprany applem, że nic do niego nie dociera. Np. w niedawnym newsie o steamie, gdy już sam sobie zaprzeczył, to próbował mi udowodnić, że cały czas mi tłumaczy to z czym się nie zgadza, i twierdził, że dowodzi to jego racji. Czy jakoś tak. Ilość zaprzeczeń i nielogiczności ledwo się zmieściła w moich zdolnościach pojmowania.

        12. Awatar krzabr
          krzabr

          “Zeby zrobic dobrze klientom, trzeba developerow trzymac krotko.”

          100% racji.

      3. Awatar zhost
        zhost

        Nadal czekamy na poprawienie tagu “android” na “iphone”.

    2. Awatar trasz
      trasz

      @Matthew: Miedzy innymi dlatego oprogramowanie na inne platformy znajduje sie jakosciowo pare poziomow nizej niz oprogramowanie na iPhone’a. Apple zrobilo to wlasnie dlatego, ze gdyby nie zrobilo, to by zostalo zmuszone. A ze wiadomy urzad wyrzadzil konsmentom niedzwiedzia przysluge – coz, w Polsce UOKIK swego czasu zablokowal obnizke cen polaczen telefonicznych. Bywa.

      1. Awatar Matthew
        Matthew

        Tak, tak… Ja wiem, że Ty żyjesz w swoim małym zamkniętym świecie, ale dla swojego i innych dobra wyjdź z niego.

        Oprogramowanie na inne platformy nie znajduje się parę poziomów jakościowych niżej (nawet to uważam za totalną bzdurę, chyba że w religii Apple, gdzie Steve jest bogiem a trasz (trash? Nie no… śmieciem siebie nazywać?) jego wiernym kapłanem) nie dlatego, że to nie jest pobłogosławione przez Apple ale dlatego, że niezależni programiści tak je napisali. Nawet oprogramowanie Apple jest dziurawe, potrafi się wywalić i zawiesić.

        Sprawę powinien rozwiązać wolny rynek. Ten sam, którym tak się Apple chwali, że wybiera jego telefony jako lepsze. Czemu nie może wybierać oprogramowania?

        1. Awatar trasz
          trasz

          @Matthew: Znajdz mi klienta Skype’a na Androida. Albo port nowego Monkey Island. Angry Birds, w ktore mozna legalnie pograc w Polsce, bez koniecznosci piracenia. Sorry, ale aplikacje pod Androidem sa nadal daleko za iPhone’onowymi.

          A wolny rynek owszem, rozwiazal sprawe. Popatrz na dochody Apple’a i porownaj z dochodami producentow telefonow z Androidem. Z jakiegos powodu ludzie wola zaplacic i miec lepszy produkt.

        2. Awatar halish
          halish

          @Matthew: swoje frustracje wylewaj proszę gdzie indziej. gdybyś spróbował aplikacji na iPhone’a wiedziałbyś, na jakim stoją poziomie. nawet tzw. zabijacze czasu typu Angry Birds są dopracowane pod każdym względem — nie ma mowy o zawieszeniu się aplikacji czy jakichś dziwnych artefaktach na ekranie.

          do aplikacji wymienionych przez trasza (btw: jest thrash i jest trash. ale mama i tak powinna nauczyć, że z imion (nicków) nie powinno się śmiać) dorzucę gry przygotowywane przez EA. nie wszyscy rozumieją, że iPhone jest konkurencją nie tylko na rynku smartphone’ów, ale również przenośnych konsol do gier.

        3. Awatar krzabr
          krzabr

          Wolny rynek to urojenie 😀

        4. Awatar el.pescado
          el.pescado

          Coraz bardziej mam wrażenie, że rozum to też urojenie;)

        5. Awatar krzabr
          krzabr

          Ano ja czasem też 😀

      2. Awatar gotar
        gotar

        @trasz: ale wiesz, od czego jest pierwsze ‘K’ w UOKiK?

  2. Awatar dweller
    dweller

    Apple wyraźnie się cyka rosnącej popularności Androida ;> Szkoda, że większość developerów albo straciła zainteresowanie albo zmieniła platformę.

    1. Awatar trasz
      trasz

      Ilosc oprogramowania na iPhone’a od dluzszego czasu rosnie liniowo. Developerzy ani nie stracili zainteresowania, ani nie zmienili platformy, chociazby dlatego, ze zarabianie na pisaniu aplikacji na Androida nadal wyglada fatalnie – urzadzen z Androidem jest mniej niz z iOS-em, a w wiekszosci krajow sprzedaz Androidowych aplikacji w ogole nie jest mozliwa. Oczywiscie pod Symbianem czy Windows mobile jest jeszcze gorzej, ale te platformy powoli odchodza do lamusa, wiec nie ma co brac ich pod uwage.

      Apple “cyka sie” reakcji ktoregos z amerykanskich urzedow. Poza tym jest kwestia ulatwienia portowania aplikacji (glownie gier) z innych platform – gry to domena Windows i programistow znajacych Windows, nie Maka i Objective-C. Dotychczas na komorkach dominowaly gry pisane od zera na komorki; w momencie, gdy zaczyna sie pisac gry na iPhone’a przy uzyciu Unreal Engine (vide Epic Citadel; swoja droga ciekawe, kiedy cos chocby zblizonego pojawi sie na Androida), sytuacja sie komplikuje.

      1. Awatar dweller
        dweller

        A widziałeś jakość większości aplikacji w AppStore? Większość z nich nie powinna opuścić chorego umysłu programisty.

        1. Awatar trasz
          trasz

          Podobnie jak wiekszosc aplikacji na dowolnej platformie. Natomiast liczy sie mniejszosc – te aplikacje, ktore sa fajne i ciesza sie popularnoscia. Na iPhone’a jest ich masa i ciagle przybywa; Android ma problemy z postawowymi rzeczami w rodzaju Skype’a. Do tego dochodzi nasza lokalna specyfika – nawet, jesli cos sensownego na Androida jest, to zwykle jest platne, czyli w Polsce niedostepne.

        2. Awatar Pies
          Pies

          Nie chcę nic mówić, ale na Skype’a na iPhonie też trzeba było trochę poczekać.

        3. Awatar trasz
          trasz

          @Pies: Faktycznie, stwierdzenie, ze trzeba poczekac nieokreslona ilosc czasu, z pewnoscia zadowoli klientow, ktorzy kupili telefony z Androidem. To, ze ich telefony byc moze nigdy nie beda w stanie Skype’a uruchomic, bo na przyklad bedzie on wymagal nowszej wersji Androida, a producent ich telefonu ma upgrade’y gdzies, to pomijalny szczegol?

        4. Awatar czytelnik
          czytelnik

          Nimbuzz, Palringo itp, itd.. (wczesniej rowniez Fring)

          Chcesz to bedziesz mial, wystarczy chwila czasu i sprawny mozg.

          a jakbys naprawde odstawal to podpowiem, wpisz w google cos w ten desen: “android komunikator obgluga skype”

          to jest tylko przyklad, szukaj analogicznie, mi znalezienie klienta obslugujacego protokol skype (a przy okazji reszte najbardziej znanych w tym rodzime gg) zajelo mniej niz 10s

          pozdrawiam tych “ambitniejszych” ktorzy musza zaplacic 3.5k za telefon zeby miec “skajpa” ;d

        5. Awatar Pies
          Pies

          “Faktycznie, stwierdzenie, ze trzeba poczekac nieokreslona ilosc czasu, z pewnoscia zadowoli klientow, ktorzy kupili telefony z Androidem”

          Dokładnie z taką świadomością kupowałem iPhone’a.

        6. Awatar Pies
          Pies

          A i żeby nie było…

          “To, ze ich telefony byc moze nigdy nie beda w stanie Skype’a uruchomic, bo na przyklad bedzie on wymagal nowszej wersji Androida, a producent ich telefonu ma upgrade’y gdzies, to pomijalny szczegol?”

          Tutaj było ryzyko, że AT&T się nie zgodzi na Skype w iPhonie.

      2. Awatar Kwant
        Kwant

        Ilość oprogramowania na Androida od dłuższego czasu rośnie wykładniczo. Strach się bać :-). Developerzy nie narzucają sobie wewnętrznej cenzury, czują bluez 😉 produkują to co im się podoba a recenzują userzy – i tak powinno być.

        Dobrą podpowiedzią co jest interesujące a co traszem są strony www typu appBrain na których można wygodnie poczytać o aplikacjach i aplikację na komórce.

        1. Awatar trasz
          trasz

          @Kwant: Ilosc oprogramowania na Androida od dluzszego czasu tez rosnie liniowo.

        2. Awatar gotar
          gotar

          Nie ma żadnego znaczenia, jak rośnie liczba aplikacji, bo jest ich zbyt dużo, zbyt nędznych. Już obecnie ciężko przebić się przez śmiegnik w Android Market – jest 40 ‘latarek’, z czego wystarczyłyby dwie, bo 38 jedyne co umie to włączyć białe tło ekranu, 20 sudoku, z czego porządne 3 itp.

          W ogóle nie powinno się dopuszczać aplikacji ‘pisanych’ przez wannabe-rich-programmer z tutorialem w ręku.

      3. Awatar gotar
        gotar

        A czy przypadkiem autorzy aplikacji androidowych nie zarabiają na tych małych reklamach, które mi się wyświetlają jeśli korzystam z aplikacji mając dostęp do sieci?

        1. Awatar trasz
          trasz

          Podobnie jak autorzy aplikacji na iOS. Tyle, ze platne aplikacje to lepszy biznes; stad czesto darmowa aplikacja ma reklamy, a platna – nie. No i dochodzi kwestia wkurzania rzeczonymi reklamami uzytkownika.

  3. Awatar el.pescado
    el.pescado

    We don’t need any more Fart apps

    Najlepszy fragment;)

    1. Awatar marcinsud
      marcinsud

      i shit apps powinien dodać, po tym jak aplikacja do badania fekaliów była jedną z popularniejszych (czyli wg. przekonań niektórych była bardzo przydatna i dużej jakości co powodowało, że znakomicie spełniała swoje zdanie, czyt. była funkcjonalna 😀 )

      1. Awatar trasz
        trasz

        Tylko że tutaj nie chodzi o, hm, trzymanie pewnego poziomu przez tworcow aplikacji (nie chcesz wiedziec, co jest aktualnie na samej górze top25 darmowych aplikacji), tylko o produkcje helloworldware. Traf chcial, ze aplikacji do wydawania dziwnych dzwiekow powstala na samym poczatku cala masa, wiec staly sie symbolem helloworldware w iOS.

        Btw, co jest odpowiednikiem w Androidzie? Nie przypadkiem dokladnie takie same fart apps?

        1. Awatar abec
          abec

          Ale twierdzisz przecież, że popularne = lepsze.

        2. Awatar trasz
          trasz

          Nie. Twierdze co najwyzej, ze popularne = dobre dla wiekszej ilosci osob.

  4. Awatar Sparrow1
    Sparrow1

    10 komentarzy i ani jednego wykopu? Bez jaj 😀 Przecież to znacznie ciekawsze niż WINE 😉
    Apple pewnie stwierdziło, że takie sztuczne ograniczenia raczej w niczym nie pomogą. Jeśli aplikacja jest do chrzanu to i tak nie przejdzie, a jeśli jest dobra-to jaka różnica w czym jest napisana. A Objective C jest dla wielu zbyt egzotyczny.

  5. Awatar trasz
    trasz

    Tak swoja droga, to ma to jeszcze jeden, bardzo istotny dla niektorych, skutek – dotychczas do tworzenia aplikacji na iOS-a trzeba bylo miec OSX-a, bo tylko pod nim dziala Xcode. W sensie, trzeba bylo miec Maka. Teraz ten powod odpada. Co oznacza, ze bariera wejscia dla programistow jeszcze bardziej sie obnizyla – teraz wystarczy przeklikac sie przez formularz na stronach Apple i raz na rok zaplacic rownowartosc dziennej pensji.

    1. Awatar Reddie
      Reddie

      Są już jakieś przenośne środowiska programistyczne dla iPhone’a? Bo MonoTouch afair też miało być ściśle zintegrowane z Xcode.

      1. Awatar trasz
        trasz

        Pojecia nie mam. Pewnie powstana. W koncu OpenSource. 🙂

        1. Awatar Adam
          Adam

          Titanium SDK

  6. Awatar halish
    halish

    Czy ja dobrze rozumiem, że jest szansa, że aplikacje na iPhone’a będzie można pisać na innych platformach niż MacOS?

  7. Awatar Kwant
    Kwant

    Woww.. to wcześniej nie można było porozmawiać z niewtajemniczonym jakie zasady obowiązują na jabłkowym markecie?

    To jest chyba jakaś sekta!@#$

    1. Awatar trasz
      trasz

      Zadna sekta, zwyczajne NDA.

      1. Awatar abec
        abec

        NDA to umowa, a nie, jak napisałeś, sugestie. Zasady, które guru może interpretować tak jak zechce wskazują rzeczywiście na sektę.

        1. Awatar trasz
          trasz

          @abec: NDA obowiazywala wczesniej odnosnie listy zakazow. Interpretuje nie guru, tylko pewna ilosc wyszkolonych do odsiewania badziewia. Interpretuja z pewna dowolnoscia, bo kryteriow badziewnosci zwyczajnie nie da sie scisle sformulowac.

        2. Awatar abec
          abec

          sądziłeś, że wg mnie to sam Steve siedzi i aprobuje aplikacje? Oczywiście, że jest to zespół. Ale nadal, jeśli nie ma jasnych kryteriów, to jest to widzimisię oceniających. Subiektywne i potencjalnie krzywdzące – a służy do realizacji celów “góry”.

        3. Awatar trasz
          trasz

          @abec: Oczywiście – tyle, ze “cele z góry” to odsiewanie badziewia, i jest to jedną z przyczyn sukcesu iPhone’a. Jesli jakis developer zostanie potencjalnie skrzywdzony – trudno; wazniejsza jest satysfakcja moja, czyli uzytkownika.

        4. Awatar abec
          abec

          Ale (hipotetycznie) ja jako developer nie wiem, do czego mam się stosować, żeby moja aplikacja przeszła. W takiej sytuacji uznaniowość jest niedopuszczalna. Oczywiście, Iphone to produkt prywatnej filmy. Ja nie brałbym sie za aplikacje dla tego systemu, jezeli bez nie wiem, ze bedzie mogl jej uzywac user.
          Zauwaz – nie: wiem że nie będzie mógł, ale : nie wiem, czy będzie mógł. Jeśli userzy uznają, ze jest kiepska i jej nie chcą, trudno. Ale tu o dostępności decyduje czyjeś widzimisię. Były sytuacje, kiedy apple wycinało aplikacje dobre, przydatne i popularne, bo akurat uznali, ze dany program konkuruje z ich własnym. To jest zachowanie poniżej krytyki. Gdyby świadomość technologiczna ogółu konsumentów nie była tak niska, to firma działająca w ten sposób już dawno by upadła.

        5. Awatar trasz
          trasz

          @abec: Ależ wiesz – masz nie pisac badziewia ani malware’u. Zdrowy rozsadek spokojnie wystarczy. Uznaniowosc Apple to nic w porownaniu na przyklad z uznaniowoscia producentow konsol.

          A mit o wycinaniu aplikacji dobrych, przydatnych i popularnych dlatego, ze konkurowaly z czyms wbudowanym, to… mit wlasnie. W rzeczywistosci program byl badziewny, a osoba odrzucajaca go akurat wymyslila sobie taki powod.

        6. Awatar trasz
          trasz

          Poza tym, akurat swiadomosc technologiczna uzytkownikow Apple stoi znacznie wyzej od swiadomosci technologicznej uzytkownikow, dajmy na to, Nokii. Stad popularnosc ich sprzetu wsrod “technicznych”.

        7. Awatar Reddie
          Reddie

          @Edek: a według jakiej definicji program wyświetlający obrazek kamienia szlachetnego to malware? 😀

        8. Awatar trasz
          trasz

          @Reddie: Wedlug jakiej definicji program wyłudzający pieniadze od uzytkownikow to malware? No, pomyśl.

        9. Awatar Reddie
          Reddie

          @Edek: wiesz, czemu ja jednak lubię z tobą pisać? Bo im więcej stworzysz komentarzy, tym większy w nich poziom komizmu. Właśnie napisałeś, że sprzedaż programu to wyłudzanie pieniędzy. Chyba wobec takiej konstatacji Apple nie ma wyboru i musi zamknąć AppStore 😀

        10. Awatar trasz
          trasz

          @Reddie: Doczytaj moze, jak ta sprzedaz wygladala. Zwroc szczegolna uwage na zerową funkcjonalnosc, absurdalnie wysoką cenę i klientow żądających zwrotu kasy.

        11. Awatar Reddie
          Reddie

          @Edek: to może być dla ciebie szok, ale wyłudzenie to nie jest sprzedaż po wysokiej cenie. Choćby sprzedawany produkt był (ale nie: okazał się) bezużyteczny.

          A ci klienci którzy kupili “for teh lulz” to pewnie jedni z tych technicznych użytkowników Apple? ;>

        12. Awatar trasz
          trasz

          @Reddie: Zakladajac, ze znasz definicje wyludzenia, moznaby sie spierac, czy to sie kwalifikowalo, czy nie. Moim zdaniem owszem. Natomiast chyba nawet ty zgodzisz sie, ze bylo to dzialanie na szkode uzytkownikow – korzysci z programu nie bylo zadnych, a kosztowal kupe kasy. Byly tez skargi do Apple, ktore zaowocowaly zwrotem pieniedzy. W tej sytuacji wyrzucenie go ze sklepu bylo dosyc oczywistym krokiem – kilka argumentow za, zadnych przeciw.

          A co do kupujacych – mam ci tlumaczyc, jaki blad logiczny popelniles tym razem, czy sam sobie znajdziesz? ;->

        13. Awatar Reddie
          Reddie

          @Edek: analogicznie – sprzedaż obrazów Van Gogha to wyłudzenie i działanie na szkodę kupującego. Taki obraz nie robi przecież nic oprócz pokazywania, że kogoś na niego stać. W razie skargi kogoś, kto kupił – myśląc, że cena jest żartem – powinno się mu zwrócić pieniądze 😀

          Po takim popisie logicznego myślenia jaki dajesz w tym wątku ośmielam się uważać ten rzekomy “błąd” za kolejną próbę zaklinania rzeczywistości. ;->

        14. Awatar trasz
          trasz

          @Reddie: Wlasciciel sklepu moze odmowic sprzedazy obrazow Van Gogha. Dlaczego odmawiasz wlascicielowi sklepu mozliwosci odmowienia handlu malwarem?

        15. Awatar Reddie
          Reddie

          @Edek: zabawny jesteś. I am rich nie spełnia żadnej rozsądnej definicji malware, ale nikt ci nie udowodni że czarne jest białe, prawda? ;->

          Fajnie jednak, że przyznałeś, iż obecność programu w AppStore to kwestia wyłącznie widzimisię Apple’a, a próby przekonania, że stoją za tym jakiekolwiek merytoryczne zasady, to pic na wodę.

  8. Awatar czepol
    czepol

    Dobre posunięcie. Tylko czemu tak późno?

    1. Awatar trasz
      trasz

      Pewnie dlatego, ze wczesniej nie bylo powodu, aby to robic – porty gier nie byly w drodze – a dopuszczenie innych SDK moze potencjalnie obnizyc jakosc tworzonych aplikacji.

  9. Awatar oO
    oO

    Widać na Applu palą się gacie…

    Android szybko odbiera rynek, dzięki otwartości będzie za chwilę standardem na komórkach.
    A Apple deweloperów od zawsze traktuje jak gówno i jeszcze każe za to płacić. Wolny wybór SDK jest tylko kroplą w morzu rzeczy, które powinni zmienić, i za które powinni przeprosić.

    Niedługo z drogich iPhonów będą znów korzystać jedynie nawiedzeńcy i fanboje (tak jak jest dziś z komputerami Apple).

    Wątpię, by ten ruch mógł jeszcze odratować sytuację.

    1. Awatar marcinsud
      marcinsud

      google tez każe sobie płacić za pisanie appsów.

      1. Awatar oO
        oO

        Za pisanie nie. Tylko za dostęp do Marketu i to też tylko 5$.

        Jeśli chcesz rozpowszechniać aplikację poza marketem, to masz wolną rękę.

        1. Awatar marcinsud
          marcinsud

          nie ma jej w markecie to tak jakby w ogóle jej nie było, no chyba, że jesteś molochem jak adobe to sobie możesz dać reklamę tu i ówdzie. Poza tym google nawet chce siano za dodatki do przeglądarki.

        2. Awatar trasz
          trasz

          @oO: Apple rowniez nie kaze sobie placic za pisanie – platne jest tylko umieszczenie aplikacji w AppMarkecie. Ktory, w przeciwienstwie do Android Marketu, umozliwia dostep do platnych aplikacji w wiecej niz pieciu krajach na krzyz.

      2. Awatar bobycob
        bobycob

        Większości zwykłych fanatyków przechodzi zakup maca gdy przyjdzie wyciągnąć gotówkę. To są tzw teoretycy jazzu ;). Pozostali to drobny odsetek użytkowników, oraz dzieci których rodzice chcieli kupić komputer lepszy niż ma sąsiad :D.
        Ciekawe dlaczego większość makowców ma zainstalowany paraleleblabla do wirtualizacji windows skoro wszystko tak zajefajnie im działa. Jakoś ja głupi użytkownik linuksa nie muszą takich wynalazków używać. Pewnie jeszcze w swoim zaślepieniu nie zauważyłem, że nic mi nie działą:).

        1. Awatar trasz
          trasz

          @bobycob: Zgadzam sie. Natomiast istotniejsi od fanatykow – ktorych opisales, przynajmniej ich polska odmiane – sa uzytkownicy. Wiekszosc z nich uzywa Maka z czysto praktycznych wzgledow – potrzebuja czegos, co nie powoduje tylu problemow, co inne systemy.

          A co do Linuksa – znow, posiadacze Syrenek tez byli z nich zadowoleni. W tajemniczy sposob wypierali z pamieci ilosc czasu traconą na walkę z problemami, ktorych nie mieli użytkownicy innych platform^Wsamochodow.

        2. Awatar Reddie
          Reddie

          @Edek: rozumiem, że posiadaczem Syrenki w tym przykładzie jesteś ty, i wypierasz ze świadomości ostatnio np. wątek o tagowaniu? ;>

        3. Awatar trasz
          trasz

          @Reddie: W niektorych systemach operacyjnych trzeba grzebac przy sterownikach do karty graficznej, dopisywac jakies repozytoria, cos instalowac i ogolnie kombinowac, a przy najblizszym upgradzie i tak pewnie sie posypie. Linuksiarze wypieraja to, tak jak wlasciciele Syrenek wypierali linke sprzegla.

        4. Awatar Reddie
          Reddie

          @Edek: tak czytam twój opis i jako żywo odpowiada on FreeBSD. Odważna samokrytyka.

        5. Awatar trasz
          trasz

          @Reddie: Przypomnij mi, kto tutaj forsuje FreeBSD jako sensowne rozwiazanie na desktop? Bo szpecow od Linuksa na desktopach paru jest.

        6. Awatar Reddie
          Reddie

          @Edek: jeśli bobycop nie jest jednym z nich, to twój argument traci jakąkolwiek wartość merytoryczną.

    2. Awatar el.pescado
      el.pescado

      oO 10 września 2010 o godz. 11:25:

      A Apple deweloperów od zawsze traktuje jak gówno

      oO 17 maja 2010 o godz. 12:01:

      Nawiązując do tematu newsa, Apple to dzisiaj po prostu gówno.

      oO 11 lutego 2010 o godz. 16:26:

      Skoro nie wymrze samo, bo ludzie pozwalają się traktować jak gówno, to dla inteligentnych pozostaje adblock.

      Wszystko ok?

      1. Awatar trasz
        trasz

        Kolega oO chyba po prostu ma jakiś skrywany fetysz.

  10. Awatar arek
    arek

    czemu wielkie halo z tak trywialnych rzeczy?

    tag “android” widac ten os wywoluje nadal niesamowity butthurt u autora =)

    1. Awatar oO
      oO

      Zdecydowanie.

      News nie ma absolutnie NIC wspólnego z Androidem, ale fanboj maca musiał to dodać.
      To tylko potwierdza, że tr*sz jest tego samego zdania co ja co do przyszłości iPhona, choć nigdy tego nie przyzna: http://serwer22962.lh.pl/apple-dopuszcza-nieoficjalne-sdk/#comment-5317802

      1. Awatar krzabr
        krzabr

        @OooOooo : Sprawa wygląda tak że ciebie po prostu irytuje że ludzie od Steve’a zarobili kupę szmalu na zamkniętym sofcie i sterowaniu wizerunkiem produktów i jęczysz nam histeryczne bzdety że to nie systemy spod znaku pingwina , antylopy i robota nie górują.

        Co za różnica ? Najwyżej znajdą się ludzie pokroju Brina ,Whitehursta czy Shuttlewortha którzy zrobią interes życia na twojej frakcji motłochu.

        Co do trasza to wyjesz na niego z kompleksów bo on pisze coraz innowacyjniejsze rzeczy dla freebsd – ostatnio odpowiednik WLM a ty jedynie szczekasz na tym portalu i nic ciekawego do niego nie wnosisz.

        1. Awatar Reddie
          Reddie

          @krzabr: ale przecież jego pisanie zwiększa ilość kodu, co owocuje bloatem! 😀

        2. Awatar krzabr
          krzabr

          Chyba jest różnica między napisaniem czegoś istotnego a napisaniem kolejnej wielgachnej biblioteki czy kolejnego office’a żrącego kolejne megabajty ramu bez więjszych i istotnych nowości.

          Ps. policzyłem LOC w kernelu NetBSD z nagłówkami , licencjami i komentami wyszło ~128000 lini.

        3. Awatar Reddie
          Reddie

          Chyba jest różnica między napisaniem czegoś istotnego a napisaniem kolejnej wielgachnej biblioteki czy kolejnego office’a żrącego kolejne megabajty ramu bez więjszych i istotnych nowości.

          Nie ma. Nikt nie pisałby biblioteki czy “kolejnego” (lol) office’a, gdyby nie było to dla niego/niej istotne.

          Ps. policzyłem LOC w kernelu NetBSD z nagłówkami , licencjami i komentami wyszło ~128000 lini.

          Brawo.

        4. Awatar krzabr
          krzabr

          Porównaj sobie funkcjonalność office’a 97 i 2007.

          Gigantycznych różnic dla większości użytkowników nie ma (nie licząc rozwiązań ściśle specjalistycznych) a zużycie zasobów dramatycznie wzrosło.

          Nie ma co się dziwić Aplikacje mają być tworzone na szybkiego nie na jakość.

          Odnośnie kernela policzyłem to w celu udowodnienia że kernel nie musi mieć 11mln lini kodu aby móc być dobrym systemem.

        5. Awatar krzabr
          krzabr

          I teraz pytanie czy ten traszowe Ulepszenie Jaili będzie przydatne dla freebsd ?

          Patrząc na embeed , forkowanie czy desktop to nic nie daje .

          Ale patrząc na walkę na rynku serwerów serwerów z Windowsem 2008 i Linuxem to dodanie tej funkcjonalności ma spory sens strategiczny.

        6. Awatar Reddie
          Reddie

          @krzabr:

          Gigantycznych różnic dla większości użytkowników nie ma (nie licząc rozwiązań ściśle specjalistycznych)

          Ta mniejszość używająca “rozwiązań ściśle specjalistycznych” jest, wnioskując po sprzedaży Office 2007, większa niż liczba ludzi, dla których istotne jest WLM we FreeBSD.

          Odnośnie kernela policzyłem to w celu udowodnienia że kernel nie musi mieć 11mln lini kodu aby móc być dobrym systemem.

          Ale co do tego chyba nikt nie ma wątpliwości. Miałeś udowodnić, że system z 11 mln linii kodu jest gorszy od tego ze 125 tys linii kodu.

        7. Awatar krzabr
          krzabr

          Nic nie muszę udowadniać i mi się nie chce tego robić . Dla mnie linux w innym sektorze niż klastry , superkomputery i mały embeed zawsze był nadmuchanym balonem przez bańkę spekulacyjną.

          Ps. pozdrowienia dla developerów uClinux’a , bo robią kawał dobrej roboty 🙂

        8. Awatar el.pescado
          el.pescado

          LOC ma mniej więcej taki wpływ na jakość systemu jak liczba liter w nazwie.

        9. Awatar Reddie
          Reddie

          Nic nie muszę udowadniać

          Jeśli chcesz być bucem, który wygłasza twierdzenia bez pokrycia w praktyce, to jasne że nie musisz.

        10. Awatar krzabr
          krzabr

          Po prostu jestem za leniwy aby pisać ci wiele razy dlaczego dane rozwiązanie jest gorsze i nie mam na to zbyt wiele czasu.

          Zresztą dostaniesz niebawem artykuł w którym powyżywasz się na “Frajerach od BSD-like i weak copyleft” – w praktyce wszystkim co nie jest Linuxem bądz Gpl’em

        11. Awatar Reddie
          Reddie

          @krzabr: ale ja nie wymagam, żebyś pisał wiele razy. Dobrze by jednak było gdybyś napisał raz, bo na razie jedyne co można wyczytać to jak mierzysz bloat ilością kodu.

          Co jest, delikatnie mówiąc, zabawne. A co ma do tego licencja?

        12. Awatar krzabr
          krzabr

          Licencja ? Bardzo dużo w przypadku GPLu korporacje będą sterować projektem za pomocą wpychania do niego odpowiedniej ilości devów i kodu , który często jest niepotrzebny i robi problemy z organizacją projektu.
          Bądz po prostu w ogóle nie da swoich rozwiązań do projektu.
          Jednak inne wolne licencje nie wykorzystają tego kodu.

          W przypadku weak-copyleftu lub LGPL będą rozwijać otwarty projekt w celu integracji z zamkniętym rozwiązaniem.

          W przypadku BSD zforkują projekt , zatrudnią część devów z projektu , co jakiś czas może dorzucą coś od siebie , projekt jednak pozostaje niezależny.

          Jaki z tego morał ? Najlepszy jest weakcopyleft i elementami BSD/Apache. Dobrym pomysłem jest też GPL z Linking exceptions. 🙂

        13. Awatar Reddie
          Reddie

          Aha. Czyli twierdzisz, że korporacje ograniczają projekty GPL pakując do nich zbyt dużo kodu. To interesujące, a co twierdzą lekarze?

        14. Awatar krzabr
          krzabr

          Oczywiście bo wymuszają w ten sposób dany kierunek rozwoju, często niezgodny z zamierzeniami twórców vide Linux.

          W dodatku nikt tego kodu poza GPL’em użyć nie może , to śłitaśśśśna wolność.

        15. Awatar Reddie
          Reddie

          Rozwój Linuksa jest niezgodny z zamierzeniami autorów? Coraz ciekawiej. Masz oczywiście jakieś dowody na poparcie tej tezy, prawda?

      2. Awatar trasz
        trasz

        Mialbym taka prosbe – nie odpisujcie na komentarze oO, bo jak jest duzy podwątek, to szkoda wywalac go, razem z komentarzem oO, jako spam.

        1. Awatar krzabr
          krzabr

          Port spamu na istotę ludzką 😀 ?

        2. Awatar trasz
          trasz

          Raczej port generatora FUD-u na niezbyt inteligentnego, ale za to bardzo sfrustrowanego trolla. Poza klamstwami i FUD-em w jego komentarzach generalnie nie ma nic, wiec nie ma zadnego powodu, aby ich nie usuwac. Prostowanie jego pobredzan nie ma sensu, bo wiekszosc osob doskonale zdaje sobie sprawe, ze oO bredzi, a pozostawienie ich niesprostowanych rodzi ryzyko, ze ktos uwierzy.

        3. Awatar JG
          JG

          Mialbym taka prosbe – nie odpisujcie na komentarze oO,[…]

          przyganiał kocioł garnkowi. Na tle tego co tu się pisze komentarze oO są całkiem OK.

        4. Awatar krzabr
          krzabr

          Żeby tu był tylko OO 😀

        5. Awatar trasz
          trasz

          @krzabr: No, na razie ten problem jest tylko i wylacznie z oO. W sensie, jest wiele osob piszacych rzeczy tak sobie zgodnych z prawda, ale tylko oO ogranicza sie wylacznie do klamstw, FUD-u i nawolywan do powieszenia zdrajcow.

        6. Awatar Reddie
          Reddie

          @Edek:

          Prostowanie jego pobredzan nie ma sensu, bo wiekszosc osob doskonale zdaje sobie sprawe, ze oO bredzi

          Patrząc na komentarze, co najmniej równa ilość osób uważa, że ty bredzisz.

        7. Awatar Reddie
          Reddie

          s/ilość/liczba

        8. Awatar abec
          abec

          trasz -to z tobą jest problem. Udajesz kogoś, kto posługuje się logiką do “udowadniania” rzeczy kompletnie nielogicznych. Sam sobie zaprzeczasz, upierasz się przy oczywistych bzdurach i wręcz kłamiesz. Masz swoją wizję świata i próbujesz do niej dopasować rzeczywistość.
          Przestań – a zapewne “problem z Oo też zniknie.

        9. Awatar trasz
          trasz

          @abec: To, ze czegos nie rozumiesz, nie oznacza jeszcze, ze jest to bzdura. ;->

        10. Awatar Reddie
          Reddie

          @Edek: co ty nie powiesz? Przecież to dla ciebie wszystko, z czym się nie zgadzasz, jest
          a) bzdurą,
          b) nieistotne,
          c) jedno i drugie.

        11. Awatar trasz
          trasz

          @Reddie: Na odwrot – nie zgadzam sie z tym, co jest bzdura. ;-P

        12. Awatar abec
          abec

          A jeśli nie zgadzasz się z czymś, a zaraz potem twierdzisz, że jest wręcz przeciwnie i nie zgadzasz się z czymś wręcz przeciwnym – to wtedy obie opinie są bzdurą, czy żadna?

          A takie sytuacje zdarzają się często.

        13. Awatar Reddie
          Reddie

          @Edek: to, że czegoś nie rozumiesz nie oznacza jeszcze, że jest to bzdura. ;->

        14. Awatar trasz
          trasz

          @Reddie: Owszem. Wlasnie odkryles, skad wynikaja roznice pogladow poszczegolnych osob.

        15. Awatar Reddie
          Reddie

          @Edek: ale ludzie już wiedzą, że gdy wycofujesz się rakiem z dyskusji to przybierasz mądrą minę. Przykład choćby w wątku o tagowaniu.

        16. Awatar trasz
          trasz

          @Reddie: Ale ludzie juz wiedza, ze jak koncza ci sie argumenty, to brniesz w dziecinne przekomarzanki.

        17. Awatar Reddie
          Reddie

          @Edek: w rzeczonym wątku doskonale widać, kto ma niedobór argumentów ;>

  11. Awatar mc
    mc

    trasz, nie powinienes dodac sobie do opisu: milosnik jablek? Zdradzasz BSD?

    1. Awatar krzabr
      krzabr

      Co się dziwisz Apple’owski soft bazuje na BSD , z kolei BSD dostaje co jakiś czas support od Apple w postaci nowych narzędzi jak GCD , Clang itd.

  12. Awatar tt6x
    tt6x

    trasz: oczywiście pisałeś tego (skądinąd dobrego) newsa z nutką żalu, że zniknęły wszystkie zalety jakie kiedyś wychwalałeś, zamkniętość platformy, wykorzystywanie jedynie zatwierdzonych narzędzi, pisanie jedynie w objc, z jedynym słusznym sdk, itd itp?
    Tak z ciekawości, czy to nadal są zalety, czy też z okazji zmiany stanowiska Apple, to juz nie są zalety lecz wyeliminowane wady?

    1. Awatar mini
      mini

      To sa dalej zalety, ale “business is business” i zalety musialy troche ustapic.

      1. Awatar krzabr
        krzabr

        Dokładnie apple dobrze wie jak robić biznes na innych 🙂
        Widocznie policzyli że ten ruch im się bardziej opłaci 🙂

    2. Awatar trasz
      trasz

      @tt6x: Wszystkie zalety nadal sa tam, gdzie byly. Zniknela jedna rzecz, ktora zapobiegala obnizeniu poziomu pisanych programow – zakaz uzywania wrapperow zamiast pisania natywnych aplikacji. Jesli przez to ludzie zaczna pisac aplikacje uzywajac roznych Flashy, to niedobrze. Jesli ulatwi to portowanie gier, to dobrze. Wtedy, gdy to pisalem, portowanie gier zwyczajnie nie mialo miejsca; pierwsze gry na Unreal Engine dopiero zaczynaja sie pojawiac.

  13. Awatar dampol
    dampol

    A mi to posunięcie Apple się podoba. Mam zamiar napisać aplikację na iPhone, teraz jest to łatwiejsze.

    1. Awatar Adam
      Adam

      Bzdura, jest równie łatwe co wcześniej.

  14. Awatar Latasha Waldron
    Latasha Waldron

    This site appears to get a good ammount of visitors. How do you promote it? It gives a nice individual spin on things. I guess having something useful or substantial to give info on is the most important thing.

  15. Awatar com
    com

    Thanks for your write-up. I have continually seen that a lot of people are eager to lose weight when they wish to show up slim along with attractive. However, they do not usually realize that there are other benefits for you to losing weight also. Doctors state that over weight people experience a variety of ailments that can be directly attributed to their particular excess weight. The great thing is that people who definitely are overweight as well as suffering from various diseases are able to reduce the severity of their particular illnesses simply by losing weight. You possibly can see a steady but noted improvement with health whenever even a moderate amount of weight reduction is obtained.

  16. Awatar Edie Kounlavong
    Edie Kounlavong

    This page appears to recieve a large ammount of visitors. How do you promote it? It offers a nice unique spin on things. I guess having something real or substantial to give info on is the most important factor.

  17. Awatar Rick Desorbo
    Rick Desorbo

    I’m not sure why but this site is loading incredibly slow for me. Is anyone else having this issue or is it a issue on my end? I’ll check back later and see if the problem still exists.

  18. Awatar HCG Drops
    HCG Drops

    I believe avoiding prepared foods may be the first step in order to lose weight. They can taste excellent, but ready-made foods have very little nutritional value, making you take in more in order to have enough electricity to get over the day. In case you are constantly consuming these foods, switching to grain and other complex carbohydrates will help you have more vigor while having less. Thanks alot : ) for your blog post.

  19. Awatar Type 1 Diabetes
    Type 1 Diabetes

    I usually don’t leave blog comments but your article forced me to, wonderful work.

  20. Awatar Local Tutor
    Local Tutor

    Many thanks for posting this, It?s just what I used to be researching for on bing. I?d so much comparatively hear opinions from a person, slightly than a company internet page, that?s why I like blogs so significantly. Many thanks!

  21. Awatar Wasserbett
    Wasserbett

    I am contemplating starting a whole new blog inside the same group.

  22. Awatar United States Post Office - Belmont Station
    United States Post Office – Belmont Station

    Very cool, some valid points! I appreciate you making this article available, the rest of the site is also well done. I hope you have a great day.

  23. Awatar 35mm Slide Scanning
    35mm Slide Scanning

    Very cool, some great points! I appreciate you making this post available, the rest of your site is also well done. I hope you have a wonderful day.

  24. Awatar vakantiehuis beieren
    vakantiehuis beieren

    But when the not so lovely side effects kick in, Eddie finds his world thrust into turmoil.

  25. Awatar Wiibrew Games
    Wiibrew Games

    The Wii has any GameCube compatibility mode, to ensure most Gamecube homebrew games run unmodified though at a slower pace than local Wii applications. On the opposite hand code running in GameCube mode cannot access hardware that is certainly unique to the Nintendo wii console, like the Wii Remote computer repair.

  26. Awatar vlcplayer
    vlcplayer

    Like my boss, I rarely say good job to a good something, these days immediately after stumbling right into the doorsteps of the blog, I can claim you did a terrific job! I ain’t your boss.

  27. Awatar stickman games
    stickman games

    I long, as does every human being, to be at house wherever I find myself.

  28. Awatar news
    news

    I noticed your primary entrance significant implement I’ve added in a new Trackback into it at this net :)……

  29. Awatar praca nieruchomości poznań
    praca nieruchomości poznań

    Hullo, perhaps this is not on topic but anyhow, I have been browsing about your web site and it looks truly neat. impassioned about your writing. I’m building a new blog and hard put to make it appear great, and provide really good content. I have discovered a lot on your website and I look forward to more updates and will be coming back.

  30. Awatar coach outlet online
    coach outlet online

    Hi there would you mind stating which blog platform you’re using? I’m looking to start my own blog in the near future but I’m having a tough time deciding between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I’m looking for something completely unique. P.S My apologies for being off-topic but I had to ask!coach outlet online

  31. Awatar colon cleanse reviews
    colon cleanse reviews

    Thanks for taking the time to debate this, I really feel strongly about it and love learning more on this topic. If potential, as you gain expertise, would you thoughts updating your weblog with further info? It is extremely helpful for me.

  32. Awatar actualites
    actualites

    Best wishes to do this submitting, males, preserve the incredible operate…

  33. Awatar Sherill Esteb
    Sherill Esteb

    Thanks bro

  34. Awatar Wasserbett
    Wasserbett

    I have subscribed to your rss which need to do the trick! Have a nice day time!

  35. Awatar car detail equipment
    car detail equipment

    Great blog. Many websites like this cover subjects that can’t be found in magazines and newspapers. I don’t know how we got by 10 years ago with just print media.

  36. Awatar Matthew C. Kriner
    Matthew C. Kriner

    Didn’t know that the right would be that ridiculous but you know sometimes thats what happens and has to happen for you to know

  37. Awatar Jene Grosskreutz
    Jene Grosskreutz

    Great thanks

  38. Awatar colon cleanse review
    colon cleanse review

    I wished to thank you for this nice read!! I positively enjoying each little little bit of it I’ve you bookmarked to take a look at new stuff you submit

  39. Awatar Bill U. Mullen
    Bill U. Mullen

    Very helpful

  40. Awatar Rifle Scopes For Sale
    Rifle Scopes For Sale

    I’d have to examine with you here. Which is not one thing I usually do! I take pleasure in reading a post that may make folks think. Additionally, thanks for permitting me to comment!

  41. Awatar driving instructor training
    driving instructor training

    How do you fancy getting your personal boss, picking your personal operating hours and meeting new people every single day? Would you like to make excellent revenue and have the satisfaction of helping men and women understand some thing new? It’s easy to find out why a great number of men and women from every walk of life desire to be a driving instructor.

  42. Awatar english mandarin translation pinyin
    english mandarin translation pinyin

    very nice post, i definitely love this web site, keep on it

  43. Awatar colon cleanse review
    colon cleanse review

    I’ve not too long ago started a blog, the data you provide on this site has helped me tremendously. Thanks for your entire time & work.

  44. Awatar Aquarium Zubehoer
    Aquarium Zubehoer

    Properly, its exactly about knowing what’s correct and what’s incorrect.

  45. Awatar gender prediction quiz
    gender prediction quiz

    Cool

  46. Awatar colon cleanser
    colon cleanser

    Very effectively written information. It will likely be helpful to anybody who usess it, including myself. Keep up the nice work – for positive i’ll check out extra posts.

  47. Awatar Grant Brunick
    Grant Brunick

    Your home is valueble for me. Thanks!…

  48. Awatar Wakacje Last Minute
    Wakacje Last Minute

    This website online is known as a stroll-through for all of the info you needed about this and didn’t know who to ask. Glimpse here, and you’ll definitely discover it.

  49. Awatar Wynajem Autokarów Gdynia
    Wynajem Autokarów Gdynia

    I discovered your blog site on google and check a few of your early posts. Continue to keep up the very good operate. I just additional up your RSS feed to my MSN News Reader. Seeking forward to reading more from you later on!…

  50. Awatar british silver
    british silver

    One of the best known and most sought after collections of gold coins on this planet are the classic collection of United kingdom gold coins – Gold Sovereigns

  51. Awatar buzz
    buzz

    Your home is undoubtedly valueble personally. Thank you!…

  52. Awatar colon cleanser
    colon cleanser

    Really like your web sites details! Undoubtedly an exquisite provide of data that’s extraordinarily helpful. Carry on to hold publishing and i’m gonna proceed studying by way of! Cheers.

  53. Awatar cheap domains
    cheap domains

    A domain name, or Web deal with, is an handle in which one can be identified online. It’s how you’ll communicate by yourself via email or your website and it’s which potential consumers consider of once making an attempt to locate you.

  54. Awatar Kim Bridenbaker
    Kim Bridenbaker

    I like this website very much, Its a rattling nice post to read and find information.

  55. Awatar tanyue123
    tanyue123

    Standalone DVR Recorder can record almost thirty fps. The hard drive of a good cctv dvr should also be considered so that you can determine the number of days it can record and store videos. Every dvr has a capacity of videos to store.
    4CH Standalone DVR Manufacturers
    8 Cameras Standalone DVR
    16 Channel Standalone DVR
    Outdoor Surveillance Cameras
    Indoor Surveillance Cameras

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *