Co przyniosło tegoroczne BeGeistert 024 i Code Sprint w Haiku

Na swoim blogu PulkoMandy umieścił sprawozdanie z imprezy pod szyldem BeGeistert oraz Code Sprint, który po nim nastąpił, w których osobiście uczestniczył.

Poniżej znajduje się treść tego raportu.

W weekend odbyło się kilka zaplanowanych konferencji. W sobotni ranek odbyła się dyskusja na temat procesy wydawniczego Haiku. W jej wyniku padła tylko jedna ważna decyzja – po opóźnieniu w przejściu na system kontroli wersji git przy okazji Alpha 3, a później GSoC, termin migracji zaplanowany został na 12 listopada.

Przedstawiając Git, Oliver Tappe zaprezentował jak go używać, podstawowe różnice z bieżącym systemem Subversion, i przestawienie wykonanej pracy, tak by developerzy nie pogubili się.

Później odbyła się rozmowa z Ingo i Oliverem na temat zarządzania pakietami, z imponującą prezentację aktualnego stanu. To rozwiązanie działa, ale są pewne problemy, np. Replicants deskbar nie działa ze względu na pakiety, które mają charakter jako tylko do odczytu (który został rozwiązany później podczas Code Sprint).

Stippi przedstawił układ API i kilka przykładów, jak z niego korzystać. Układ API jest rozszerzeniem do interface kit, który umożliwia znacznie łatwiejsze projektowanie układów okien.

François Revol przedstawił nam propozycję UXA, jednolity rozszerzony system atrybutów by efektywnie współużytkować atrybuty pomiędzy różnymi systemami operacyjnymi. Podczas gdy wiele systemów plików i systemów operacyjnych obsługuje teraz atrybuty, takie jak Haiku (NTFS, ReiserFS, …), wszystkie używają ich we własnym schemacie i konwersja z jednego do drugiego nie zawsze jest odwracalnym procesem.

Mieliśmy również prezentacja aplikacji o nazwie VOPTOP, który jest ładnie wyglądającym komunikatorem peer-to-peer VoIP. Główną cechą jest użycie routingu p2p do komunikacji. To sprawia, że potrzebuje szyfrowania do bezpiecznego korzystania, by mieć pewność, że żaden z użytkowników nie szpieguje transmisji.

Matt Madia opowiedział nam o statusie Haiku Inc. Oprócz pomocy w finansowaniu Begeistert, płacą mmlr za pełny rok pracy nad Haiku, co może znacznie zbliżyć do wydania R1. Wpłaty na rzecz Haiku Inc. w tym roku robią wrażenie, co pozwala myśleć o większej ilości kontraktów dla developerów Haiku, ale także rzeczy, takich jak wręczanie koszulek Haiku dla ludzi pokazujących Haiku na różnych konferencjach wolnego oprogramowania(w celu wzmocnienia obrazu projektu).

Axel zaproponował „godzinę poprawek” w niedzielę. Bieżącycm problemem w Haiku jest niezdolność do obsługi poprawek zgłoszonych przez użytkowników na Tracu. Polityką Haiku jest przegląd patcha, i spytanie autora o jej poprawę. Często potrzebny jest dłuższy cykl ulepszenia, a ludzie nie reagują zbyt szybko lub rezygnują z ilością pracy niezbędnej do uzyskania poprawki. Poprawki mają tendencję do gromadzenia się w tracu i nigdy nie są dodane. Axel wziął listę 144 poprawek czekających na tracu i zapisał id każdego z nich na kartce papieru. Każdy z programistów dostał 5 ticketów by się przyjrzeć i podjąć decyzję. Albo oczyszczenia kodu i zatwierdzenia łaty, bądź jej odrzucenie, jeżeli nie działa. Pod koniec tej godziny, około 40 ticketów były zamkniętych. Niektórzy z programistów nadal przeglądają liste w ciągu tygodnia.

Po weekendzie rozpoczął sie tygodniowy Code Sprint. Obecnych w tym roku było 9 programistów: Matt Madia, François Revol, Adrien Destugues, Olivier Coursiere, Ingo Weinhold, Michael Lotz, Oliver Tappe i Rene Gollent. Pracowano w nim nad buildbotem potrzebnym po przejściu na Git, portem na procesory MC 68k, Lazarusem – bazującym na Qt klonem Delphi, wyeliminowano błąd w DriveUsage, rozpoczęto śledzenie błędu w uszkodzeniu pamięci, który może być przyczyną kilku pozostałych błędów w systemie plików, pracowano nad debugerem, który ma wkrótce zastapić GDB debugger jako domyślny w systemie. Ponownie przerobiono systemu notyfikacji oraz poprawiono API efektów dźwiękowych w systemie.

Zdjęcia z imprezy można znaleźć pod tym adresem.

żadnych reklam, sama wiedza.

Zarejestruj się na BEZPŁATNY NEWSLETTER i raz w tygodniu otrzymuj najważniejsze wiadmości
ze świata IT, nowych technologii i kryptowalut.

Bez reklam.

10 odpowiedzi na „Co przyniosło tegoroczne BeGeistert 024 i Code Sprint w Haiku”
  1. Awatar _kj_
    _kj_

    "Podczas gdy wiele systemów plików i systemów operacyjnych obsługuje teraz atrybuty, takie jak Haiku (NTFS, ReiserFS, …), wszystkie używają ich we własnym schemacie i konwersja z jednego do drugiego nie zawsze jest odwracalnym procesem."

    Po co Haiku ma obsługiwać tak specyficzny system plików, jak ReiserFS? Czyżby developerzy Haiku szli w ślady kolegów z Linuksa: "ilość, nie jakość"?

    Notabene: ReiserFS jest jeszcze w ogóle rozwijany?

    1. Awatar HubertB
      HubertB

      Obecnie nie wiem, ale kiedyś używałem go u siebie zamiast ext2, potem jednak przesiadłem się na ext3.
      Chodzi tu zapewne, że ktoś na maszynie może mieć więcej niż jeden/dwa/trzy systemy operacyjne i może mu być potrzebne skorzystanie z danych na partycji np. Reiser etc. A jak jest z jakością to ciężko mi o tym przypadku teraz napisać, ja u siebie nie mam problemów z obsługą partycji NTFS czy ext3 pod Haiku.

    2. Awatar Premislaus
      Premislaus

      Ludzie używają różnych systemów plików i wygodniej jest, gdy system od razu łyka wszelkie partycje i nie musimy szukać stosownego oprogramowania do jego obsługi.

      W przypadku Haiku robisz małą partycję na system i niezbędne aplikacje, podobnie jest z Windowsem. Zwłaszcza jak masz dwa dyski SSD. I jedną dużą NTFS na multimedia, by Windows też to widział. Chyba, że powstanie coś dzięki czemu Windows będzie mógł obsłużyć BFS.

      1. Awatar HubertB
        HubertB

        Jest coś takiego: http://www.skyos.org/?q=node/622 ale osobiście nie miałem jeszcze potrzeby testować.

        1. Awatar HubertB
          HubertB

          btw. Soft jest w dosyć wczesnej wersji więc proponowałbym bardzo ostrożnie;)

      2. Awatar _kj_
        _kj_

        Rozumiem, ale nie tego się przyczepiłem. Portowanie NTFS jest dla mnie zrozumiałe głównie z tego względu, że jest to główny system plików w systemach Microsoftu.

        Portowanie ReiserFS to moim zdaniem strata czasu. Ten system jest już na wymarciu i jest jednym ze sztandarowych przykładów na marnowanie sił roboczych.

        "Chodzi tu zapewne, że ktoś na maszynie może mieć więcej niż jeden/dwa/trzy systemy operacyjne i może mu być potrzebne skorzystanie z danych na partycji np. Reiser etc."

        No ja mam tych systemów z 7 na jednym kompie, jeden jako system hosta, reszta odpalana w VirtualBox. Dane wymieniam przez sieć i nie muszę się chrzanić ani z systemami plików, ani z rebootowaniem komputera co 10 minut. Do tego mając dwa monitory mogę się bardzo wygodnie przełączać między systemami.

        1. Awatar HubertB
          HubertB

          To znaczy, żeby być szczerym, to nie wiem jak teraz wyglądają prace przy portowaniu ReiserFS/4 – kiedyś miały sens bo system był jednak używany – w tekście chodzi jedynie o podanie przykładów z systemami korzystającymi z atrybutów.

          Co do drugiej części wypowiedzi, no ja mam 4 różne i wszystkie działają natywnie więc dla mnie wymiana między nimi danych to ważna sprawa.

  2. Awatar Lekki Linux blog
    Lekki Linux blog

    dobrze, że coś się rzeczywiście dzieje – a nie tylko pierdu pierdu pod publiczkę, jak w niektórzy projektach OS

    1. Awatar Premislaus
      Premislaus

      Dzieje się jeszcze więcej. Szykuje się duży wpis związany z Haiku, ale chyba dam go na osblogi. Jak będzie się komuś chciało to dojdzie też news o schedulerze.

      1. Awatar tomacaster
        tomacaster

        Prosimy! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *