Pełna akceleracja sprzętowa wszystkiego – czyli nowy DirectX 11.1 tylko dla Windows 8

Kilka miesięcy temu Microsoft przedstawił funkcje nowej wersji DirectX 11.1 od strony technicznej. Dziś na blogu Microsoft opisał dokładnie w jaki sposób API DirectX rozbudowano w Windows 8. Za cel wyznaczono sprzętową akcelerację każdego najmniejszego elementu Windows 8. Tak by każda najmniejsza aplikacja korzystała z GPU

Na blogu 'Building Windows 8′ pojawił wpis w którym Microsoft opisał priorytety jakie postawił sobie tworząc nowy podsystem graficzny dla systemu Windows. Jak wiadomo MS chce by aplikacje były znacznie ładniejsze niż we wcześniejszych wersjach Windows niezależnie czy będą to aplikacje 'metro’ czy desktopowe aplikacje stylizowane na 'metro’ takie jak Zune. Jednak ładne aplikacje to znacznie większe wymagania sprzętowe. Aplikacje gdzie w tle jest wielka grafika lub nawet wideo, animowany layout kontrolek itp. To wszystko wymaga mocy obliczeniowej. Mocy która była dostępna dla twórców gier ale trudno było z niej skorzystać przeciętnemu programiście który tworzył prostą aplikację opartą o GUI.

Microsoft projektując Windows 8 zdecydował się więc na pełną akcelerację sprzętową za pomocą GPU całego systemu i każdej aplikacji. Jak wiadomo w Windows XP z karty graficznej mógł korzystać jednocześnie tylko jeden proces. W Viście pojawiła nowy model który pozwalał na współistnienie wielu procesów dzięki modelowi sterowników WDDM. Współpraca ta jednak była bardzo podstawowa ponieważ brakowało API które dostępne było tylko dla Aero. W Windows 7 pojawiło się API DirectCompute które umożliwiło twórcom aplikacji wykorzystanie mocy karty graficznej. Dzięki temu API pojawiło się sporo zaawansowanych programów które za pomocą GPU przykładowo kodowały filmy lub przeprowadzały złożone obliczenia. Użycie API było jednak skomplikowane. W Windows 8 postanowiono sprawę mocno uprościć, tak by każda aplikacja mogła wykorzystać moc karty graficznej – nawet nieświadomie.

Akcelerowane sprzętowo są najdrobniejsze elementy. Od prostego wyświetlania tekstu który odbywa się za pomocą Direct2D, dekodowanie grafik JPG oraz PNG, dekodowanie wideo, rysowanie kształtów 2D. Wprowadzono sprzętową akcelerację efektów 2D o nazwie Direct2D Effects. Pojawiło się specjalne API opracowane do sprzętowej akceleracji grafiki wektorowej czyli tzw. TIR (Target Independent Rasterization). Nawet dekodowanie prostych grafik odbywa się teraz domyślnie przy użyciu funkcji SIMD. Opracowano nowy mechanizm odświeżania tylko fragmentu ekranu tak by karta graficzna mogła odświeżyć tylko ten sektor ekranu który się zmienił a nie całość tzw. ’tile-based rendering’. Zostały także opracowane nowe interfejsy API która mają umożliwiać łatwe łączenie grafiki 2D, 3D, filmów oraz klasycznych kontrolek w jeden spójny sposób. Tak by każda aplikacja mogła wykorzystać moc karty graficznej zarówno w prostych jak i złożonych scenariuszach

Microsoft podał też szczegółowe wyniki testów wydajności pomiędzy Windows 7 a Windows 8 dla akcelerowanych operacji. Na tym samym sprzęcie niektóre operacje wykonują się kilkukrotnie szybciej np. grafika wektorowa. Co chyba nikogo nie dziwi biorąc pod uwagę że pod Windows 7 operację wykonywał CPU a pod Windows 8 pomagała mu GPU. Tak więc wyjaśniło się w jaki sposób MS przyspieszył swój nowy system.

Pełen wpis można jak zwykle znaleźć na blogu 'Building Windows 8′:
Hardware accelerating everything: Windows 8 graphics

Zostaje zaczekać do października. Za 130zł (39 dolarów) aktualizacja dowolnej wersji Widows XP, Vista, Win7 na znacznie szybszy Windows 8 w wersji Professional to oferta którą trudno zignorować. Szkoda że to tylko 3 miesięczna promocja. Microsoft powinien tą cenę utrzymać już na stałe, znacznie ułatwiłby życie programistom

żadnych reklam, sama wiedza.

Zarejestruj się na BEZPŁATNY NEWSLETTER i raz w tygodniu otrzymuj najważniejsze wiadmości
ze świata IT, nowych technologii i kryptowalut.

Bez reklam.

90 odpowiedzi na „Pełna akceleracja sprzętowa wszystkiego – czyli nowy DirectX 11.1 tylko dla Windows 8”
  1. Awatar o_O
    o_O

    DirectX to taki powolny bubel…
    Dobrze, microsoft sam go niszczy zawężając obsługujące go wersje windows. Oby w Windows 9 usunęli tego śmiecia całkowicie.
    I tak praktycznie wszyscy profesjonalni producenci gier używają OpenGL aby zapewnić przenośniśc i łatwe portowanie ich produktów na konsole i inne platformy.

    1. Awatar ssk
      ssk

      Z co wiem open gl jest szybszy mniejszy narzut na cpu ale sterowniki w chwili obecnej są optymalizowane pod DirectX więc jest on troszkę szybszy.

      1. Awatar Artur
        Artur

        Nie możesz porównywać OpenGL z DirectX bo to zupełnie inne pakiety.

        1. OpenGL to biblioteka do grafiki 3D.

        2. DirectX to zestaw bibliotek do różnego zastosowania:
        – Direct 3D (odpowiednik OpenGL)
        – Direct 2D + Direct2D Effects w DX11.1
        – Direct Write
        – Direct Compute do obliczeń ogólnych (w Windows 8 dodatkowo z wielozadaniowością)
        – XAudio2 (komponent z XBOX który zastąpił dawne DirectSound)
        – DirectPlay do gier sieciowych
        – DirectMedia do multimediów

        Deweloperzy wybierają DX bo mają paczkę która obejmuje wszystko i jest ładnie zintegrowana. Nowy DirectX 11.1 dla WDDM 1.2 rozbuduje głównie możliwości Direct Compute bez większych zmian DX3D

        1. Awatar !_xia_!
          !_xia_!

          Dodać wypada, że w wielu nowych produktach CAD/CAM jest dodany rendering w Direct3D jako alternatywa OpenGla, a np. Autodesk usunął OpenGla z wielu swoich produktów – te tendencje rynkowe sugerują jasno, które rozwiązanie jest lepsze i bardziej pożądane przez producentów profesjonalnego oprogramowania.

          1. Awatar Premislaus
            Premislaus

            Bo jeśli mnie pamięć nie myli, to M$ sobie wymyślił, że OpenGL będzie najpierw tłumaczony na DirectX? Przez co wersja DirectX jest wydajniejsza. Mając tego świadomość, nie dziwią mnie takie decyzje biznesowe.

          2. Awatar Artur
            Artur

            Microsoft nigdy nie tłumaczył OpenGL na DirectX. Obie biblioteki są wspierane natywnie w Windows. Jedyne co się zmieniło w ciągu ostatnich lat to sposób implementacji. W czasach gdy projektowano 2000/XP karty graficzne miały małe możliwości to MS dostarczał implementację OpenGL. Od czasów Visty obowiązek ten został przeniesiony na twórcę drivera. Podwodem jest oczywiście rewolucja w modelu sterownika jaką wprowadziło pojawienie się WDDM w Viście (wielozadaniowość). By całość działała poprawnie to implementacja OpenGL musiała być bliżej specyfiki sprzętu niż wcześniej więc odpowiada za nią teraz nVidia, AMD itp.

            DirectX działa szybciej bo jest lepiej zintegrowany z systemem. To się nie zmieni.

          3. Awatar Premislaus
            Premislaus

            Intel, AMD i Nvidia dostarczają obsługę OpenGL w swoich sterownikach. Nie wiem jak Matrox i te chipy graficzne co siedzą na m-atx firmy VIA?

            Racja DirectX działa lepiej na Windzie.

          4. Awatar honey
            honey

            When virtue and modesty enlighten her charms, the lustre of a beautiful woman is brighter than the stars of heaven, and the influence of her power it is in vain to resist.
            <a href="http://www.afashion-clothing.com” target=”_blank”>www.afashion-clothing.com

        2. Awatar o_O
          o_O

          Sorry, ale nie nazywaj deweloperem kogoŚ, kto ma problem z użyciem kilku różnych bibliotek w swoim kodzie.
          Niestety coraz więcej takich amatorów jest zatrudnianych do tworzenia gier. Efekt? Mniej FPS.

          1. Awatar BigBen
            BigBen

            Co innego braki w umiejętnościach, a co innego wygoda pracy. Jakby nie patrzeć, to DirectX daje deweloperowi takie klocki, które łatwo może połączyć oszczędzając mu przy tym pracy. Od strony właściciela firmy robiącej gry mniejsza ilość godzin potrzebnych do kodzenia oznacza mniejsze wydatki na programistów (zakładamy, że płaci się od godziny) oraz szybsze przychody z gotowej gry.

            Idea takich klocków jest fajna i ułatwia życie programiście. Korzysta z niej choćby język Python dostarczając w standardowej instalacji sporo swoich "klocków".

            Inna sprawa to po co programujesz? Dla samego faktu "klepania kodu", czy żeby zrealizować jakąś wizję (twoją lub twojego pracodawcy)? Jeżeli to drugie, to możesz pisać wszystko samemu lub skorzystać z takich "klocków" i zaoszczędzić sobie pracę i szybciej zarobić; oba rozwiązania by pewnie działały tylko przy pierwszym wariancie tracisz czas na tworzenie własnych klocków, a w tym drugim możesz od razu przejść do realizacji projektu.

            Napiszesz pewnie, że aplikacja z gotowych klocków będzie chodziła wolniej. Fakt, będzie wolniejsza, ale o ile, bo te dodatkowe 100ms czekania jakoś jestem w stanie przeżyć?

            Jako użytkownik linuksa sam chciałbym, aby pojawiło się na ten system coś pokroju DirectX, ale na horyzoncie nic nie widać.

            Dziękuję za uwagę 🙂

          2. Awatar Premislaus
            Premislaus

            Efekt skali, te 100ms w jakimś elemencie kodu, z którego korzysta wiele innych elementów, wywołuje je, etc. Potrafi przerodzić się w minuty. Potem dziwić się czemu gry haczą. Ja gram w parę gier które mają wymagania pokroju Pentium IV i 512 RAMu. Tyle, że gram na modach, bo vanilla, gołe wersje są dla mnie zbyt biedne. Czasem te modowane gry potrafią zabić Sandy Bridge. W strategii Europa Universalis 3 jest chyba coś koło 200 państw, na modach jest ich często kilkaset, dochodzą do tego kolejne eventy, "flagi", etc. Jak gramy w moda Meiou, to warto takim programem zmodyfikować exe gry, by ona zaczęła korzystać z 3 GB pamięci zamiast z 2 – http://forum.paradoxplaza.com/forum/showthread.ph… .

          3. Awatar Premislaus
            Premislaus

            BTW, gdy zajmujesz się zawodowo( nawet amatorsko) audio, to te 100 ms to cholernie dużo.

          4. Awatar Artur
            Artur

            Dlatego właśnie pod Windows używa się XAudio2. To biblioteka która zastąpiła prosty DirectSound i wprowadziła do gier na PC możliwości znane wcześniej tylko z konsoli XBOX360

          5. Awatar Premislaus
            Premislaus

            http://social.technet.microsoft.com/Forums/en/w8i… – właśnie czytam. Temat o opóźnieniach na Win8.

          6. Awatar andrzej
            andrzej

            bo czasy gdzie kazdy mhz był na wagę złota odeszły…masz GB pamięci, takty w Ghz x2/4/6 itp

            Nikt nie musi jakoś strasznie się starać o optymalizację/używanie szybszych bibliotek. normalka.. Poza tym sprzęt komputerowy stał się tani

          7. Awatar Premislaus
            Premislaus

            Laptopy są mniej wydajne od desktopów, masa ludzi posiada laptopy, choćby dlatego, ze mają mało miejsca w mieszkaniach. Poza tym im program ma mniejsze wymagania, tym baza użytkowników jest większa, a to dodatkowe pieniądze. Bodajże twórcy serii Total War, ostatnio powiedzieli, że Rome 2 nie zwiększy wymagań i postarają się to jakoś zoptymalziować, bo mają na uwadze to, ze masa ludzi ma tylko laptopy i też chcą grać.

          8. Awatar Budyń
            Budyń

            Jeżeli chodzi o implementację, masz rację.
            Jeżeli chodzi o projekt – niestety, nie. Skopany projekt potrafi pogrzebać nawet najmocniejszy sprzęt. Fakt faktem, 90% programistów nie napisze "szybciej, niż w bibliotece" ale nawet optymalną bibliotekę można skopać w użyciu…
            Wreszcie należy sobie zadać pytanie: po co te GB/GHz skoro natychmiast są konsumowane przez kolejne warstwy abstrakcji, frameworki itp…. i user experience jest taki sam, jak 10 lat temu albo gorszy.

        3. Awatar Premislaus
          Premislaus

          OpenGL, OpenCL, OpenAL, SDL, Allegro, SFML, różne GLUTy, tony bibliotek, etc. Pisze się tak samo sprawnie jak z wykorzystaniem DirectX, czasem gorzej, czasem lepiej. Zależnie od zadania dobierasz narzędzie.

          Co to za problem dociągnąć coś i dodać obsługę tego do kodu? Zawsze można wymienić jakiś element na inny, statycznie zalinkować, lub dodać do instalatora, etc. W przypadku Windoze musisz kupić nowy system.

          Producenci wybierają DirectX bo to jest wiodąca platforma, ale do czasu, Valve robi Steama na Linuksa i chce by było tam jak najwięcej natywnych gier. I może inne systemy z czasem też dostaną Steam i przynajmniej część gier. A dlaczego jest wiodącą platformą, to zupełnie inna historia.

          Komputery Apple są coraz popularniejsze. A tam jest OpenGL, a userzy Apple chcą mieć natywne gry.

      2. Awatar honey
        honey

        You can't really say what is beautiful about a place, but the image of the place will remain vividly with you.
        dissertation writing services

      3. Awatar honey
        honey

        You can't really say what is beautiful about a place, but the image of the place will remain vividly with you.
        dissertation writing services

    2. Awatar mmm
      mmm

      A Google w Chrome zaimplementowalo ANGLE, ktore przeksztalca WebGL na DirectX… 😉

      1. Awatar Premislaus
        Premislaus

        A czy przypadkiem w Windowsie OpenGL nie jest najpierw tłumaczony na DirectX :>?

        W takim przypadku wersja DriectX jest wydajniejsza.

    3. Awatar _asd
      _asd

      na konsolach nikt nie używa gl-a tylko biblioteki natywne dla konsoli. Tak jest w DS/Wii/3DS jak i w PS3, chyba, że piszesz jigsawa to wtedy możesz sobie skorzystać z gles-a (o ile na danej konsoli jest jego implementacja), co i tak dokumentacja odradzi jako API zbyt uniwersalne wiec tworzące zbyt duży i niepotrzebny narzut na konkretny hardware. Wiec obok second-class citizena GLES, dostajesz natywne dla hardwere'u API skupione na efektywnym budowaniu kolejki komend dla GPU.

      "I tak praktycznie wszyscy profesjonalni producenci gier używają OpenGL" – bzdura, praktycznie wszyscy profesjonalni producenci gier/silników robią renderer właściwy dla platformy, obudowując to swoim abstrakcyjnym API.

      1. Awatar Premislaus
        Premislaus

        Na PS3 jest OpenGL ES i parę innych bibliotek, standardów. Więcej na Google.

        1. Awatar _asd
          _asd

          nie muszę zaglądać do googla, bo napisałem to w swoim poście, i dopisałem, że dokumentacja rekomenduje używanie natywnych bibliotek zamiast GLES-a, bo ten ma dużu narzut na cpu.

          1. Awatar Premislaus
            Premislaus

            A jak jest z nowymi wersjami GLES? W PS3 chyba siedzi wersja 1.0, na platformach mobilnych mamy 2.0, a na dniach mają być urządzenia z obsługą wersji 3.0?

          2. Awatar _asd
            _asd

            GLES 1.0/1.1 nie obsługuje shaderów, wiec tu masz odpowiedź co do ewentualnej użyteczności tej wersji na PS3. GLES 2.0 to obecnie standard dla Androida i iPhone'a , spokojnie można założyć, że 90% urządzeń z tymi os-ami będzie kompatybilne z 2.0. A 3.0 – to pieśń przyszłości, na razie na rynku jest kilkaset milionów urządzeń z 2.0 które pewnie nigdy nie dostaną update'u do wersji systemu który ewentualnie miałby GLES 3.0, a nawet jeśli, to nie wiem jak się rozkłada kompatybilność obecnych GPU w tych urządzeniach z wymogami gles-a 3.0.

          3. Awatar Premislaus
            Premislaus

            GLES 3.0 raczej wymaga wsparcia ze strony sprzętu.

          4. Awatar sidra
            sidra

            mensbootsfashion.co.uk
            When virtue and modesty enlighten her charms, the lustre of a beautiful woman is brighter than the stars of heaven, and the influence of her power it is in vain to resist.

    4. Awatar sidra
      sidra

      fashionsneakers.co.uk
      When virtue and modesty enlighten her charms, the lustre of a beautiful woman is brighter than the stars of heaven, and the influence of her power it is in vain to resist.

  2. Awatar Darkhog
    Darkhog

    No to fajnie gry będą działać, jak 90% gpu Windows zeżre…

    1. Awatar Artur
      Artur

      Raczej chodzi o to że system będzie traktował GPU na równi z CPU. Chodzi o to by programiści mogli w dowolnej aplikacji korzystać z GPU. By procesor graficzny mógł obsługiwać zadania kierowane do niego z wielu różnych aplikacji i wykonywać je zgodnie z priorytetami. To zupełnie nie dotyczy gier.

      W XP procesor GPU służył tylko do gier i system operacyjny nie interesował się tym co aktualnie się tam dzieje. Uruchomiona była zwykle jedna aplikacja (gra) korzystająca z GPU na własność. W Windows Vista pojawiła się nowy model sterowników o nazwie WDDM który pozwalał na współdzielenie zasobów GPU przez kilka procesów na sprzęcie kompatybilnym z DX10. W Windows 7 zostało wprowadzone specjalne API o nazwie DirectCompute które umożliwiło programistom używanie GPU w zwykłych aplikacjach ale aplikacje musiały ze sobą współpracować. W Windows 8 pojawia się nowy model współpracy oparty o priorytety. System może przydzielać zasoby GPU dowolnym procesom zgodnie z ich priorytetami i przerywać wykonanie zadań o niższym priorytecie
      http://www.anandtech.com/show/5630/indepth-with-t…

      1. Awatar Tomasz
        Tomasz

        Fajnie to rozwiązali taki multitasking dla GPU, pewnie w linuksie nie predko się pojawi przez kulawość x.org i ogólnie sfery graficznej. Pierw zmaścili z ALSA, teraz dalej maszczą z x.org..

        1. Awatar Artur
          Artur

          Serwis AnandTech określił nowe funkcje w ramach GPU jako podobne do tych które pojawiły się przy przejściu z Windows 3.11 na Windows 95 w dziedzinie CPU

          "Overall this is a shift that is very similar to how Windows itself evolved from Windows 3.1 to Windows 95, as Microsoft moved from a cooperative multitasking to a preemptive multitasking scheduling system for scheduling applications on the CPU"

          Tak więc układ GPU w końcu zacznie być w pełni wykorzystywany. Dowolne zadania matematyczne będzie można kierować do GPU który wykona je szybciej niż CPU. To ucieszy firmy takie jak AMD które z tego co kojarzę mają w planach jakieś procesory które łączą CPU oraz GPU w jedną całość z wspólną pamięcią. AMD będzie miało swoje 5 minut 🙂

          1. Awatar Elvis
            Elvis

            wiesz co to jest vPro w Intelu?

          2. Awatar Artur
            Artur

            wikipedia:
            "Intel vPro – technologia wprowadzona przez firmę Intel, przeznaczona do pomocy serwisom komputerowym lub serwisantom. Jest to zestaw funkcji wbudowanych w płytę główną komputera i innych podzespołów zgodnych z vPro. Stanowi kombinację technologii zawartych w procesorze, usprawnień sprzętowych, funkcji zarządzających i zabezpieczających. Technologia pozwala na udostępnianie informacji o komputerze, czyli jego podzespołach i oprogramowaniu. Możliwy jest zdalny dostęp do komputera wliczając monitoring, sterowanie nim, konserwację niezależnie od stanu systemu operacyjnego nawet wtedy, gdy komputer jest wyłączon"

            Jaki to ma związek z tematem?

          3. Awatar marcinsud
            marcinsud

            "Dowolne zadania matematyczne będzie można kierować do GPU który wykona je szybciej niż CPU"
            Głównie dlatego, że wykonywane są z wielokrotnie mniejsza dokładnością.

            W sumie ciekaw jestem jak to wpłynie na czas pracy na baterii w laptopach, bo nowoczesne GPU jakby nie było pobierają nawet kilkakrotnie więcej energii niż CPU.

          4. Awatar !_xia_!
            !_xia_!

            Znając życie to Windows zawsze i wszędzie będzie dłużnej pracował na bateriach niż Linuks. A jeżeli miałoby być inaczej to MS wymusi na dostawcach GPU poprawę ich architektur.

          5. Awatar jacek2v
            jacek2v

            "Znając życie to Windows zawsze i wszędzie będzie dłużnej pracował na bateriach niż Linuks."
            Skoryguj znajomość życia : u mnie jest odwrotnie 😛

          6. Awatar Miesiu
            Miesiu

            U mnie też Linuks dłuzej działa na baterii.

          7. Awatar Budyń
            Budyń

            Twierdzenie fanboja…. u was zawsze Linux działa 😀
            Tylko definicję "działania" macie inną, niż 99% populacji ……..

          8. Awatar jacek2v
            jacek2v

            "… u was zawsze Linux działa 😀
            Tylko definicję "działania" macie inną, niż 99% populacji"
            Twierdzenie fanboja? 🙂

      2. Awatar Darkhog
        Darkhog

        Tak, fajnie, tylko te wszystkie programy będą używać GPU, a jak grę się odpali i wszystkiego innego nie zamknie co GPU wykorzystuje (czyli w sumie całego systemu) to będzie klatkować, choćbyś miał NV Quadro.

        1. Awatar ---Sławek
          —Sławek

          Nie wiedzialem ze tak kulawo działa multitasking CPU w linuksie ze musisz zamykać inne aplikacje kiedy chcesz skorzystać z tej bardziej zasobożernej. Ja na windowsie mam kilka aplikacji otwartych nonstop i nic zamykac nie muszę, myslę ze podobnie będzie w W8 RTM, co zadjas ie potwierdzac benchmarki dotyczace czasu wyswietlania elementow pulpitu czy ilosci fps w grach.

          1. Awatar Darkhog
            Darkhog

            No to zrób sobie teścik: Najpierw włącz Aero w Win7 i uruchom jakąś grę wyświetlającą liczbę fpsów. Zanotuj to. Teraz wyłącz kompletnie Aero i ustaw Klasyczny Windows (wygląd win98). Uruchom tą samą grę. Porównaj FPS-y. Oczywiście w trybie "klasyczny windows" będzie ich więcej. Powód? Nic w tle ci GPU nie zżera (Aero).
            W Windows 8 będzie podobnie, tylko że spadek wydajności będzie odwrotnie proporcjonalny do ilości uruchomionych programów (nawet głupi pasek postępu będzie zżerał gpu).

          2. Awatar Darkhog
            Darkhog

            Oczywiście gra powinna być wymagająca sprzętowo jak Crysis3, Skyrim, itd.

          3. Awatar Artur
            Artur

            Nigdy nie robiłem takiego testu. Jednak jeżeli masz kartę DX10 to pod Windows 8 powinna działać ona sprawniej niż pod Win7 lub Vista. To kwestia wprowadzenia nowego drivera WDDM 1.2 dzięki któremu system będzie potrafił lepiej zarządzać zasobami GPU.

            Testy potwierdzają że gry działają lepiej pod Win8. Nowszy model driverów, nowszy DirectX, bardziej zoptymalizowany system który pobiera mniej zasobów (dodatkowo zlikwidowane będzie Aero). Jeżeli komuś zależy na maksymalnej wydajności to Windows 8 z pewnością będzie lepszym wyborem niż Win7 lub Vista

          4. Awatar jacek2v
            jacek2v

            "Jednak jeżeli masz kartę DX10 to pod Windows 8 powinna działać ona sprawniej niż pod Win7 lub Vista."
            Raczej spodziewałbym się spadku wydajności, ponieważ w Windows 8 będzie ona wykorzystana częściej niż w WinXP, czy Win7. Zapewne z tego powodu Windows 8 będzie szybciej działał, ale też nie koniecznie, ponieważ komunikacja z kartą też trochę czasu zajmuje i może się okazać, że "zwalanie" pracy na GPU będzie nadużywane, wtedy np. niewielkie zadanka będą wykonywane dłużej niż w Win7 i powstanie kolejka do GPU 🙂
            Ale to takie spekulacje " "pożywiom uwidzim" 🙂

          5. Awatar Artur
            Artur

            Windows 8 działa znacznie szybciej niż Win7 (o Viście nie wspominając). Mam zainstalowaną wersję RC na komputerze na którym miałem Windows 7. Wersja finalna powinna być jeszcze lżejsza dla komputera bo usunięte zostanie Aero

            Win8 to taka szybsza wersja Win7 + sklep z aplikacjami 'metro'

          6. Awatar jacek2v
            jacek2v

            "Windows 8 działa znacznie szybciej niż Win7 "
            Właśnie to napisałem powyżej :), lecz to może oznaczać, że gry będą działały wolniej 🙂

          7. Awatar Artur
            Artur

            Działają szybciej. Mam zainstalowany ten system w wersji RC.

            Ale możesz to sobie sprawdzić samemu. Instalacja Windows 8 zabiera jakieś 20-30 minut. Nie trzeba się mordować przez 2-3h ze ściąganiem poprawek jak przy poprzednich systemach bo jeszcze żadnych poprawek nie ma. Sciągasz plik ISO, ustawiasz pendrive tak by miał bootowalną partycję i rozpakowujesz ISO. Instalujesz na jakiejś wolnej partycji (pod Win7 można wydzielić nową partycję z już istniejącej a po zakończeniu testów ją usunąć i rozszerzyć z powrotem oryginalną partycję)
            http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/rele…

            Instalacja powinna zabrać jakieś 20 minut, 10 minut ustawienie konta Hotmail, ściągnięcie najnowszych driverów zgodnych z WDDM 1.2 (drivery z Windows 7 są znacznie wolniejsze).

            Instalacja gier zabierze trochę więcej czasu niż instalacja systemu ale będziesz wiedział co i jak. Na swoim własnym komputerze.

          8. Awatar jacek2v
            jacek2v

            @Artur
            OK, rozumiem, napisałeś, że szybsza jest instalacja, ale nic nie napisałeś jak to gdy działają szybciej. Może jakieś porównania?

            A co do własnej instalacji to nie mam Win8, nie testuję wersji beta (nie czuję fanu :)) i nie kupuję w ciemno 🙂

          9. Awatar Artur
            Artur

            Nie chodziło mi o szybkość instalacji ale o szybkość gier,. Ja mam dwie gry na dysku i działają lepiej.

            Podałem ci linka do Windows 8 ponieważ nie wierzę w internetowe recenzje ale własne testy. Jeżeli chcesz sprawdzić czy na twojej konfiguracji twoje gry działają lepiej to musisz to zrobić osobiście. Żadna recenzja nie będzie obiektywna i reprezentatywna dla sprzętu który masz w domu. PC to nie konsola, są tysiące konfiguracji.

            Ja myślę że będzie szybciej. Lepsza optymalizacja kodu oraz nowe szybsze drivery to największa zaleta Win 8. Warto pamiętać że Windows 8 to nie jest nowy system. To system określany jako Windows 6.2 czyli zoptymalizowany Windows 7 – 6.1 (który był zoptymalizowaną Vistą – 6.0).

          10. Awatar Hydra
            Hydra

            pewnie dlatego, ze nie masz antywirusa w tle, firewalla, torrenta jakiegos, otwartej przegladarki, zapchanego cache systemowego, zapchanego swap, komunikatora w tle itp. ; p

            pamietaj, ze windows zwalnia z czasem.

          11. Awatar Artur
            Artur

            Windows zwalniał za czasów 95, 98, XP. To już przeszłość. Od Visty (Windows 6.0) nie ma już efektu zwalniania.

            System Windows XP trzeba było formatować co 5-6 miesięcy by działał płynnie inaczej mocno zwalniał. Vistę miałem na dysku 3 lata i choć nie działała szybko to nie było degradacji prędkości. Później pojawił się szybszy Win7 i teraz Windows 8 który z całej trójki działa najszybciej (widać że MS sporo pracuje nad optymalizacją po historii z Vistą)

          12. Awatar _asd
            _asd

            nic nie trzeba było formatować w XP, wystarczyło pracować na kocie użytkownika, zamiast na admina, to aplikacje nie grzebały w ustawieniach systemu, wiec i problem śmieci i ociężałości się nie pojawiał.

          13. Awatar Artur
            Artur

            Mi się XP dłużej niż 6 miesięcy nie udało utrzymać przy życiu. Po pół roku system potrafił uruchamiać się 2-3 minuty. Podobnie zresztą było w Windows 98 oraz Windows 95.

            Problem rozwiązała dopiero nowa linia systemów Windows 6.x (Vista, Win7, Win8, …)

          14. Awatar Budyń
            Budyń

            Patrz, a mnie się udało Win XP utrzymac 3,5 roku….

          15. Awatar Artur
            Artur

            Gratulacje.

            Utrzymanie XP przez 3 lata to prawie jak cud. Ten system był dziurawy jak sito (brak ASLR itp) podobnie zresztą jak IE6 z którym był zintegrowany. MS łatał ten system ale nie da się załatać systemu który był projektowany 13-14 lat temu gdy zagrożenia w sieci wyglądały inaczej niż dziś

          16. Awatar jacek2v
            jacek2v

            @Artur
            A mi działa do tej pory bez przeinstalowywania (właściwie już mojemu synowi :)) to już będzie z 11 lat 🙂 – najstarszy plik tmp jaki znalazłem jest z 2001 roku.
            Chociaż utrzymanie go w dobrej kondycji kosztowało mnie sporo nerwów.

          17. Awatar jacek2v
            jacek2v

            @Artur
            "Windows zwalniał za czasów 95, 98, XP. To już przeszłość. Od Visty (Windows 6.0) nie ma już efektu zwalniania. "
            Ja mam odwrotne wrażenia. Mi Windows XP nie zwalniał (fakt, że wymagało to "myślenia" :)), a Vista i Windows 7 zwalniał (tu myślenie nie pomagało :)).

          18. Awatar Don
            Don

            Crysis 3 w momencie uruchamiania wyłącza Aero jak 99% gier pełnoekranowych 😀 A co do wydajności to Crysis w Windows 7 ma 40 fps na tej samej karcie w Windows 8 ma wiecej o 10-20 w zależności od rozdzielczości. Uwielbiam to wasze czarnowidztwo jeśli wprowadza coś przełomowego MS, a Linuks od strony technicznej to może o tym pomarzyć.

          19. Awatar jacek2v
            jacek2v

            "A co do wydajności to Crysis w Windows 7 ma 40 fps na tej samej karcie w Windows 8 ma wiecej o 10-20 w zależności od rozdzielczości. "
            To byłoby piękne i z niecierpliwością będę czekał na Win8 Final – tylko czy gierki, które były na WinXP i chodzą na Win7 będą działać na Win8? 🙂
            "Linuks od strony technicznej to może o tym pomarzyć"
            Co do marzeń to Linuks ma znacznie większe marzenia i szanse niż Windows 😛

          20. Awatar Don
            Don

            Działają ma tryb zgodności z XP. Benchmarki ma youtube i w google. Za dużo linkowania.

            "Co do marzeń to Linuks ma znacznie większe marzenia i szanse niż Windows :P"

            dobić w przeciągu kolejnych 20 lat do 2%?

          21. Awatar jacek2v
            jacek2v

            "Działają ma tryb zgodności z XP. Benchmarki ma youtube i w google."
            Tak jak benchmarki która karta graficzna jest szybsza i zapominanie o różnicach w 2 i 4 korowych prockach. Uwierzę jak zobaczę 🙂

            "dobić w przeciągu kolejnych 20 lat do 2%?"
            Zmyślanie 😛

          22. Awatar _asd
            _asd

            tryb zgodności XP to wirtualna maszyna, wiec chyba nie ma co liczyć na dobre 3d

          23. Awatar tanaka
            tanaka

            I to działająca wyłącznie na sprzęcie Intela oraz licencji pro w górę. Więc duża cześć użytkowników może sobie chcieć.

          24. Awatar 123
            123

            Powinny być automatyczne bany za informatyczny odpowiednik Godwinizacji dyskusji.

          25. Awatar Kamilek
            Kamilek

            Naprawdę robiłeś taki test? 🙂 Wyłączenie Aero wyłącza warstwę akceleracji, zobaczyć to można na programach napisanych .NET, które używają przestrzeni system.drawing. Oczywiście program taki działa wtedy gorzej, bo nie ma dostępu do DWM. Nie zdziwiłbym się, gdyby wyłączenie Aero wywołało spowolnienie gry!

          26. Awatar _asd
            _asd

            system.drawing jest wrapem na GDI+, który jest całkowicie softwerowy, bez żadnego wsparcia – jedyny moment gdzie coś ma do powiedzenia gpu, to prezentacja canvasa na desktopie. Ale w przypadku gier korzysta się z DX/GL, które renderują bezpośrednio do pamięci karty i dla gier pełnoekranowych nie wymaga to żadnego dodatkowego narzutu na prezentację.

        2. Awatar !_xia_!
          !_xia_!

          @Darkhog

          Nie mierz wszystkich swoją miarą, to że na linuksie klatkuje nie oznacza automatycznie, że na Windows jest podobnie ponieważ działa idealnie płynnie :).

      3. Awatar _asd
        _asd

        "W XP procesor GPU służył tylko do gier i system operacyjny nie interesował się tym co aktualnie się tam dzieje."

        Wręcz przeciwnie, całe GDI było akcelerowane przez GPU, ale to subsytetem zupełnie różny od DX czy GL.

        1. Awatar Artur
          Artur

          Ty mówisz o akceleracji prostych operacji win32 GDI. Coś takiego robił nawet S3 Virge DX. To o czym ja piszę to wykorzystywanie GPU do własnych zadań (grafika 3d, obliczenia directCompute itd.)

          Windows XP to był prosty system dostosowany do swoich czasów. Gdy był projektowany pod koniec lat 90-tych to karty graficzne miały strukturę fixed. Nikt nawet nie myślał o szaderach lub o wykonywaniu własnych operacji niepowiązanych z grafiką na GPU. Było to niemożliwe. Zakładając że system zaprojektowano 3-4 lata przed premierą to zrobiono to w czasach S3 Virge i pierwszego 3DFx

          Historia z traktowaniem GPU jako procesora do obliczeń zwykłych mają początek razem z Vistą i nowym modelem driverów WDDM. Vista udowadniała że można uruchomić kilka procesów jednocześnie, Windows 7 udostępniał API DirectCompute a Windows 8 sprawę zamyka realizując pełny multitasking z wywłaszczaniem (priorytetami).

          1. Awatar _asd
            _asd

            ja mówie o akceleracji grafiki w systemie – czyli desktop + GUI, do niczego innego GPU nie ma zastosowania w systemie (pomijam akcelerację video, ale to kwestia kodeków). Vista nie miała akceleracji GDI ze względu na właśnie takie założenia WDDM w wersji 1.0. i wszyscy widzieli, że nawet z wyłączonym aero i klasycznym tematem desktopu z win2000 potrafiła działać koszmarnie. Nawet chodzenie po katalogach i wyświetlanie ich listy potrafiło przymrozić explorator na 1-2s.

            A DirectCompute w Win8 – co takiego może dać DirectCompute systemowi? ociężałość visty i 7 wynika raczej z mielenia dyskiem do wykonania nawet najprostszej operacji. Nie pomaga również to, że w rejestrze panuje burdel jeszcze od czasów windy 95.

          2. Awatar Artur
            Artur

            DirectCompute w Windows 7 umożliwia zwykłym aplikacjom wykorzystywanie karty graficznej do obliczeń matematycznych. Pomyśl o tym jak o dodatkowym procesorze z 200 rdzeniami przystosowanymi do szybkich obliczeń wektorów, macierzy itp. Bardzo przydatne w wielu zastosowaniach

            Z tym że w Windows 7 wielowątkowość działała na zasadzie współpracy pomiędzy aplikacjami. System nie potrafił tego kontrolować. W Windows 8 pojawia się pełny model wielozadaniowości procesów w GPU z wywłaszczaniem. Czyli Windows 8 dla GPU realizuje to co przejście z Win3.11 na Win95/NT w przypadku CPU. Pełną wielozadaniowość.

            To naturalna kolej rozwoju. Gdy pod koniec lat 90-tych projektowano model sterowników dla WIndows 2000/XP to nikt nie miał pojęcia że coś takiego jak wykorzystanie GPU do zwykłych obliczeń będzie możliwe. Minęło 12 lat i dziś prawie każdy ma w komputerze super szybki procesor matematyczny z 100-200 rdzeniami do obliczeń równoległych.

          3. Awatar _asd
            _asd

            Jednak nie odpowiedziałeś mi na pytanie, ja wiem do czego służy DirectCompute/OCL, pytam o coś innego, jak niby system ma korzystać z takiej akceleracji? wiadomo, że DC/OCL w zasadzie nadaje się głownie do pracy na danych strumieniowych + algebra liniowa, ale sam system takich operacji nie wykonuje. Inną rzeczą jest to, że udostępnia API do tego dla aplikacji trzecich, a inną, że sam z siebie z tego nie korzysta.

          4. Awatar Artur
            Artur

            Pełna obsługa wielozadaniowości z wywłaszczaniem pozwala na znacznie większą liczbą mniejszych zadań. Do tej pory wielozadaniowość operowała na współpracy więc zadania były duże i było ich mało bo ich pisanie było trudne (współpraca z systemem). Teraz system uzyskuje pełną kontrolę nad tym co się dzieje w GPU więc pisanie zadań dla GPU stanie się znacznie łatwiejsze i nie będzie ryzyka że źle napisany kod zawiesi Windows lub drivery GPU (proces będzie zwyczajnie zabity w ramach GPU dzięki wywłaszczaniu zasobów)

            Pojawia się sporo nowego API typu Direct2D Effects. Programista będzie mógł nawet tak proste funkcje jak operacje na grafikach lub wideo przesłać do GPU. Aplikacje będą znacznie ładniejsze a GPU będzie miało znacznie więcej pracy. Dziesiątki małych zadań z różnych aplikacji. Zarówno desktopowych jak Firefox, IE10 jak i aplikacji metro które z natury starają się być ładne czego najlepszym przykładem jest CoctailFlow a nawet polska Tuba.FM (która ma animowane tło połączone z przewijaniem ekranu).

  3. Awatar Darkhog
    Darkhog

    Zróbcie coś z tym „mobilnym” problemem, damn it!

  4. Awatar Darkhog
    Darkhog

    Zróbcie coś z tym „mobilnym” problemem, damn it!

    Naprawdę to ciągle przełączanie na mobilną skórkę potrafi okrutnie wkurzyć.

    1. Awatar Premislaus
      Premislaus

      To ja też się dopisze. Zamieściłem kilka newsów o Haiku i tak jak dawniej podawałem adres źródła, ale nagłówki moich newsów od dłuższego czasu są czarne i nie linkuję, nie wiem czemu, wszystko robię poprawnie…

  5. Awatar jan
    jan

    A dla mnie to ślepa uliczka. Chyba już z 5 lat nie widziałem karty graficznej na oczy – we wszystkich składanych kompach biorę grafikę na płycie, a ostatnio grafikę w i5/i7. Osobna karta graficzna to dla mnie synonim niepotrzebnej grzałki (czasami jeszcze z brzęczącym wiatraczkiem). Mam nadzieję, że karty graficzne podzielą los kart dzwiękowych.

    1. Awatar Budyń
      Budyń

      Tak czy inaczej, będziesz miał układ graficzny który przez 90% czasu będzie pracował poniżej swoich możliwości – nawet ten wbudowany.

      Inna rzecz, że obecnie wąskim gardłem nadal jest pamięć – nawet dyski SSD czy RAM i przerzucanie danych do procesora i odwrotnie, a twórcy oprogramowania korzystać z tego nie potrafią i nie chcą.

  6. Awatar jacek2v
    jacek2v

    @Artur
    Moim zdaniem żadne "najfajniejsze" zabezpieczenia nie pomogą na brak myślenia 🙂

  7. Awatar S&P 500
    S&P 500

    Everyone here has the sense that right now is one of those moments when we are influencing the future.

  8. Awatar San Antonio Mover
    San Antonio Mover

    Koncerti notika un labi sagatavoti, būtu viens no labākajiem koncertiem. Bet tas viss prasītu atbalstu no daudziem cilvēkiem, jo ir pietiekami daudz darbinieku.

  9. Awatar NC Photo Booth
    NC Photo Booth

    Expensive Computer game at times is more attractive. The particular expensive Computer game is straightforward. However, it is sometimes complicated to become made.

  10. Awatar BrianJackson
    BrianJackson

    Cataract has become one of the many things that happen to those who are old. Their eyes as if covered by a piece of white such as the white ball of eye.find gold buyer

  11. Awatar Golden kiwifruit
    Golden kiwifruit

    Cheese is one of the food was very tasty. All people are very fond of cheese, especially if the food has a unique shape and flavor and delicious.

  12. Awatar c class ip hosting
    c class ip hosting

    Everyone is very happy with this group. There are many things that can be admired from this group of course, I could be the one of the people who admire them

  13. Awatar silicone bracelets
    silicone bracelets

    I am very curious about this tool. It seems like there are many types of tools and components that you can apply and apply there.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *